Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja, vet ej om jag har hamnat rätt, ni får ursäkta om jag inte gjort det. Kunde inte hitta någon tråd med bra svar på min fråga.

jag ska köpa ny gitarrförstärkare och skulle vara tacksam om jag kunde få tips på en sådan. Det jag är ute efter är en combo förstärkare, ska använda den hemma så den behöver inte vara "stor" max 50W skulle jag gissa (spelar på en 15W idag och har en 70W som jag ej använder). Jag har en del pedaler så en effekt loop kanske skulle vara bra? Har distpedal så det viktiga är att den har bra cleant-ljud. Spelar typ grunge, hårdrock.

tacksam för alla svar & tips.

Redigerat av inflatable
Annons
Postat (redigerat)

Orange Tiny Terror combo. Det är ett elakt litet monster med skön dist och ett sjyst cleant ljud 🙂

edit: Iofs så har den ingen effektloop kom jag på,

Redigerat av Apep
Postat

Hej och välkommen 🙂

Har du någon budget? Vill du ha rör eller transistor-förstärkare? Jag ser att det står att du är ute efter en combo men är topp+låda helt uteslutet? Har du användning för ett bra cleant ljud eller är det bara dist-ljudet du vill åt ?

Postat

Kolla in Elmwoods combos de låter kanonbra. Tyvärr går de på en slant.

Annars Huges & Kettners Blone/Silver Edition är rätt ok, kostar betyligt mindre

Postat
Hej och välkommen 🙂

Har du någon budget? Vill du ha rör eller transistor-förstärkare? Jag ser att det står att du är ute efter en combo men är topp+låda helt uteslutet? Har du användning för ett bra cleant ljud eller är det bara dist-ljudet du vill åt ?

budgeten ligger runt 2000-3000:-. Rör eller transistor spelar ingen roll, men rör är väll dyrare (eller mins jag fel?). topp +låda faller nog utanför budget en tror jag. Jag har i stort sett bara användning för cleant ljud då jag bara användet min dist pedal för distat.

tack för alla svar.

Postat
Hej och välkommen 🙂

budgeten ligger runt 2000-3000:-. Rör eller transistor spelar ingen roll, men rör är väll dyrare (eller mins jag fel?). topp +låda faller nog utanför budget en tror jag. Jag har i stort sett bara användning för cleant ljud då jag bara användet min dist pedal för distat.

tack för alla svar.

Kolla in Vendolin

Där hittar du betydligt roligare stärkare för 3000:- än om du köper nytt..

Postat (redigerat)

Då skulle nog jag rekommendera

(spola fram lite i videon). Topp + låda kostar 3200:- här i Norge men jag tror att den är lite billigare i Sverige. 5 Watts rörförstärkare. Jag vet att 5 watt inte låter mycket, men den räcker och blir över i lägenhet. Är det inte så att det bara skiljer 3 db i output-volym från en 50 wattare och en 5 wattare av exakt samma märke och med exakt samma förutsättningar? Rätta mig gärna om jag har fel.

Blackhearten finns även som combo och då blir det lite billigare, men det är ju roligare med topp + låda, då kan du byta ut lådan om du skulle vilja det, eller koppla in en till 🙂

Annars är som sagt Tiny Terrorn ett råbra alternativ, den är dyrare, men då kan du sälja distpedalen och tjäna in lite pengar där 🙂

Ingen av dessa förstärkare har effektloop.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat

Ska du bara ha den hemma så är 15W verkligen så att det räcker och blir över.

Vox AD15VT är en fin liten förstärkare. Andra som kan vara värda att kolla in är t ex Fender Vibro Champ XD och Super Champ XD. Se även om du kan hitta någon begagnad Tech21 Trademark 10 eller 30.

Postat
Är det inte så att det bara skiljer 3 db i output-volym från en 50 wattare och en 5 wattare av exakt samma märke och med exakt samma förutsättningar? Rätta mig gärna om jag har fel.

Nja, eftersom db-skalan är logaritmisk i stället för linjär blir det snarare så att en fördubbling av effekten ger 3 db högre ljudvolym. (Men rör-watt låter mycket mer än motsvarande transistor-watt!)

För den delen skulle jag kolla in Peavey Valveking, minsta modellen kostar strax under 4000. Har effekt-loop har jag för mig.

Postat

En bra bit under 4000 faktiskt, någon av dessa:

http://www.thomann.de/se/peavey_nano_valve.htm

http://www.thomann.de/se/peavey_royal_8_valve_king.htm

Fast då får man såklart ingen effektloop. Vet annars inte hur det är med just Valveking, men i normala fall är ju 50 rörwatt genom en tolva rejäl overkill för att köra med hemma. Förmodligen låter det t o m lite sämre än en mindre förstärkare, eftersom man inte kan pressa den på samma sätt (rörförstärkare låter ju oftast bättre ju mer de får arbeta).

Postat
En bra bit under 4000 faktiskt, någon av dessa:

http://www.thomann.de/se/peavey_nano_valve.htm

http://www.thomann.de/se/peavey_royal_8_valve_king.htm

Fast då får man såklart ingen effektloop. Vet annars inte hur det är med just Valveking, men i normala fall är ju 50 rörwatt genom en tolva rejäl overkill för att köra med hemma. Förmodligen låter det t o m lite sämre än en mindre förstärkare, eftersom man inte kan pressa den på samma sätt (rörförstärkare låter ju oftast bättre ju mer de får arbeta).

Ojdå, så små visste jag inte att det fanns! Tänkte själv på Valveking 112.

Hittade några Royal 8-demos på Youtube, t.ex.:

http://youtube.com/results?search_query=PE..._type=&aq=f

Klickar man vidare till demon av Valveking 212 ser man att samma gitarrist gör över i "metal-läge". Kanske en indikation på att Royal 8 inte är förstahandsval ifall man vill spela metall.

Fast bäst är ju alltid att testa själv...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.