Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag öppnar nytt project i Cubase och sätter tempot på t.ex. 80 och klickar på metronomen.

Efter det så slänger jag in ett trumbeat som jag gjort i Reason eller FL Studio, rakt på linjen. Helt visuellt så ser det ju synkat och klart ut. Men -

När trycker på play så är metronomen inte alls synkad med beatet, metronomen är några milisekunder före!

Så när jag spelar in med metronom så hamnar alla mina ljudfiler ett litet litet steg före beat-linjen. Sjukt irriterande eftersom det gör redigering mycket svårt!

Annons
Postat

Det där problemet beror ofta på två faktorer.

1. Du använder MIDI-metronom, inte audio-metronom.
  2. Du använder Microsoft GS Wavetable Synth som MIDI-synt för metronomen, vilken har en rejäl latency och som inte kan kompenseras av Cubase.

Gå till Transport-menyn och välj Metronome Setup. Klicka bort MIDI och bocka för Audio istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.