Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Rihanna - Umbrella (Electro Rockerz Remix)

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men, förhoppningsvis så kommer ni förstå. Gå in på länken och lyssna på dem här delarna:

0:10 - 0:40 & 1:20 - 1:50

Jag letar inte efter nåt lead eller dylikt, utan själva effekten. Jag vet att man kan få fram en liknande effekt med Soundgoodizer (A eller D) men jag vill ha the real deal. Mellan 1:20 - 1:50 så hör ni hur Rihanna's röst fejdas och kommer fram. E-e-e-ee-e-e... Samma gäller leadet. Hur får man fram denna effekt?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Först och främst måste jag tacka för tipset. Riktigt cool remix. Gillar den skarpt.

1. På sången ligger ett delay. Det är det som svarar på hennes röst.

2. E e e e så har man samplat och klippt e:t och spelar detta på en sampler alternativt klipper in det i ett audiospår.

Redigerat av drloop
Postat
Först och främst måste jag tacka för tipset. Riktigt cool remix. Gillar den skarpt.

1. På sången ligger ett delay. Det är det som svarar på hennes röst.

2. E e e e så har man samplat och klippt e:t och spelar detta på en sampler alternativt klipper in det i ett audiospår.

Du råkar inte ha FL Studio? Hade varit underbart om du hade kunnat göra ett exempel och sedan ladda upp projektet här.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nope ianvänder inte FL.

Men det finns delayer i FL.

Och en sampler gissar jag också.

Annars är det bara till att klippa och klistra i ett audiospår.

Postat

Man kan använda flera olika tekniker för e-e-e-e:t (förutom drloop:s tips);

* Rösten körs genom en kompressor som man sidechain:ar

* Man använder en gate/glitch-effekt typ dblue_glitch eller camel space.

* Man automatiserar volymen på sångspåret

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.