creel (oregistrerad) Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 Jag läste på ett annat forum: välj en eq FÖRE reverbet och ta bort alla låga och höga frekvenser. Jag testade det här lite snabbt alldeles nyss, (Hpf @250 och lpf@1700) jag tycker fick till ett ganska snyggt reverb på det viset. 😎 Suck. Vad suckar du för? Har du fastnat, vill du ha hjälp att komma vidare? Nej, jag tyckte hans svar var så dumt så det nästan kändes kränkande. Det är klart man eq:ar före reverb! Fan, jag har jobbat hur mycket som helst med detta, eq:a är inga problem 🙂 Och dessutom tror han att man kan generalisera eq:ande och tror att det låter bra bara man har ett bra grundljud som är rätt eq:at, att det bara är att slänga på vilket reverb som helst och hur som helst. Knappast. Jag har ju samples och de låter bra. Det som är problem är att göra virveln våt, att ha rymdklang som hänger ihop med virveln. 99% av de reverb jag testat låter skit och låter alldeles för onaturligt, konstgjort och pålagt. Det bästa jag lyckats med är SIR2 och Altiverb, det är hyfsade reverb men när det kommer till ljud med mycket attack i, som virvel - så avslöjas de direkt och låter artificiellt. Jag tror det bästa är att ha ett riktigt rumsljud, som är inspelat ihop med virvelmicken. (förutsatt att rumsljudet är bra och bra inspelat) Det verkar oslagbart. De flesta moderna skivor använder nog knappt nåt reverb utan kör mest rumsljudet på virveln, som de jobbat lite med (kompressor, expander osv). Ska man köra digitalt reverb ska man nog ha nåt riktigt, riktigt bra sådant. Ett alternativ för mig är Steven Slate Drums, jag tror jag skulle bli jäkligt nöjd då. I hans samples hänger det med rumsamples, som hör ihop alltså. Låter riktigt bra. Jag tycker jag är dålig men ibland undrar man vad man gör på detta forum när man får såna här svar... (inte ditt utan Plankis)
joachime Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 Jag förstår att du slitit med det här länge och det är klart det känns frustrerande när man inte får till det. Men grejen är (som ganska många redan påpekat) att du i de allra flesta fall klarar dig fint med Altiverb eller liknande impulsreverb. Men det kan krävas mer än ett reverb på en närmickad virvel. Till att börja med, hur låter virveln i överhänget? Jobba med ljudet där. Försök få kombinationen överhäng/närmickad virvel att låta som samma instrument. I bästa fall får du en skön rumskänsla redan där. Rum-/ambiensmickar, som du redan tagit upp, är nästa steg. Finns inga inspelade kan du simulera det med ett reverb (bläddra igenom "room"-typerna tills du hittar ett som funkar för hela kitet). Lägg upp det lite grann, precis så att det gör skillnad. Kolla också vad som händer om du fördröjer det lite extra. Slutligen reverbet på virvel. Det finns inget universellt virvelreverb! Däremot finns det mer eller mindre optimala reverb. Men innan du hittat rätt kan det inte skada att vara helt öppen. Bläddra igenom varenda preset samtidigt som du lyssnar på hela trummixen. När du hittat ett reverb som funkar, testa att tappa lite av överhänget till reverbet också (för att ge efterklang åt hela virveln).
Plankis Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 Jag läste på ett annat forum: välj en eq FÖRE reverbet och ta bort alla låga och höga frekvenser. Jag testade det här lite snabbt alldeles nyss, (Hpf @250 och lpf@1700) jag tycker fick till ett ganska snyggt reverb på det viset. 😎 Suck. Vad suckar du för? Har du fastnat, vill du ha hjälp att komma vidare? Nej, jag tyckte hans svar var så dumt så det nästan kändes kränkande. Det är klart man eq:ar före reverb! Fan, jag har jobbat hur mycket som helst med detta, eq:a är inga problem 🙂 Och dessutom tror han att man kan generalisera eq:ande och tror att det låter bra bara man har ett bra grundljud som är rätt eq:at, att det bara är att slänga på vilket reverb som helst och hur som helst. Knappast. Jag har ju samples och de låter bra. Det som är problem är att göra virveln våt, att ha rymdklang som hänger ihop med virveln. 99% av de reverb jag testat låter skit och låter alldeles för onaturligt, konstgjort och pålagt. Det bästa jag lyckats med är SIR2 och Altiverb, det är hyfsade reverb men när det kommer till ljud med mycket attack i, som virvel - så avslöjas de direkt och låter artificiellt. Jag tror det bästa är att ha ett riktigt rumsljud, som är inspelat ihop med virvelmicken. (förutsatt att rumsljudet är bra och bra inspelat) Det verkar oslagbart. De flesta moderna skivor använder nog knappt nåt reverb utan kör mest rumsljudet på virveln, som de jobbat lite med (kompressor, expander osv). Ska man köra digitalt reverb ska man nog ha nåt riktigt, riktigt bra sådant. Ett alternativ för mig är Steven Slate Drums, jag tror jag skulle bli jäkligt nöjd då. I hans samples hänger det med rumsamples, som hör ihop alltså. Låter riktigt bra. Jag tycker jag är dålig men ibland undrar man vad man gör på detta forum när man får såna här svar... (inte ditt utan Plankis) Jaha, jag tyckte det inte var SÅ självklart... Sorry!!!!"#!#¤
Opus99 Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 (redigerat) Det är nog teknikern det är fel på då. Det är lite svårt att få Tama att låta Ludwig eller en piccolovirvel som en Colloseum. 😎 Yep. Så det räcker inte med att stämma trummorna fördelaktigt för att få ett bra ljud på band. Om dom har den till hands, varför skulle dom sampla den? Verkar ju inte riktigt nödvändigt .. såvida trummisen inte håller, vill säga. Kom just på det För att få samma virvelljud, mer kontrollerbart. Det är ju rätt sällan man triggar med en sampling som låter helt annorlunda än den virvel man använder. Det är lättare att få en sampling som är stämd lika att sitta i fas med både originalvirveln och smälta in i läcket från andra mickar. Nu har jag inte läst alla långa inlägg här, men jag ville bara säga att det är väldigt vanligt att man samplar av just det trumset som spelas in om man skulle vilja/behöva trigga... Jo jag misstänkte det, som jag skrev, om teknikern eller trummisen inte klarar av att nå sina egna ideal. Jag har varit med om såna samplingsnissar själv en del gånger. Jag trodde först att dom ville sampla mina trummor när dom ändå hade en trummis på plats, för sitt eget bruk liksom. Så man satt där och rullade ögon lite. Men min bild är att man oftare använder en sampling som låter något annorlunda för att komplettera ljudbilden. Samplar man samma virvel så är det ju väldigt lätt att få den ur fas t.ex. Men i vilket fall, de bra teknikerna är ju de som spelar in och kranar fram de ljud som så många använder som samplingar idag, för att de själva inte fixar att få till sånt ljud. Jag har nog inte råkat ut för så många som har högre ideal än de klarar av att nå. För mig har det varit att micka upp, prova signalen och efter 15 min så åker man, och mixningen tar kanske en timme högst och då låter det ap-bra, låter exakt som det gör bakom trummorna. kan vi inte alla arrangera en stor kramring och säga "det spelar ingen roll om det är programmerade trummor eller inte! Såhär mixar jag virvel: ***" Det är ju trotsallt det tråden borde handla om. Vi försöker, men svaren uppskattas inte alltid Jag kommer lite ifrån en annan tid. På min tid var en inspelning en 'inspelning', alltså en lagring av något som fanns i sin helhet på utsidan datorn, av något som fanns i verkligheten. Så, när man lyssnade så visste man att såhär låter dom i verkligheten. Idag är ju ett bands CD skiva lika verklig som ett photoshop collage, och är ju långt ifrån en "inspelning", utan snarare en 'uppspelning'. Det är lite som man var rädd för; speciellt när man ser banden live, och de man hade aldrig kunna föreställa sig att det här är samma band som på plattan. Ibland fastnar man i gamla vanor och tankegångar 🙂 Redigerat 6 september 2008 av Opus99
carlan Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 ja asså, jag är ju inte världssämst på att skruva till ljud, tycker jag är ganska hyffsad ändå. det svåraste jag stött på hittils är att mixa ett fett rockpaket, med gitarr bas och trum. att ha en hög volym och att virveln smackar igenom utan att peaka. jag försökte med ez drummer, fick igenom den med nashville setet (bästa setet för övrigt!) fast den blev inge bred!? bara "knäpp". och alla reverb sög. försökte med superior2, det blev lite bättre när det fanns rumsreverb tillhörande virveln. fast även där var det skitmycket pill för att få de att låta bra till låten. tog fan 2 hela dagar innan det lät hyffsat, och även då var man inte nöjd. bfd2 testade jag men gav upp, jag orkade inte med helt råa ljud. man vill ju skriva superhits, inte leka ljudteknikernörd. och bygga sitt eget alfons-åberg kit. sen testade jag steven slate drums och allt löste sig... där är ju alla samplingarna faktiskt TESTADE i en mix, och finjusterats. Allt man behöver ställa egentligen är hur mkt rumsreverb man vill ha. svårt? men det var för just rock, tex simple plan! (kanske lite lökigt band, men grymma hitlåtar och bra prodd). annars är ju de andra trumpluggarna grymma på sina egna sätt. Nu låter det för övrigt som att jag jobbar för steven och får 10 mcfeast deluxe för att promota hans drums, men efter att vart så jäkla sur som jag var, och sedan få lyckan i nävarna fick mig att praisa dessa trums till alla rock-hitmakers! Sist men inte minst så kommer nog steven slate drums 2.5 snart, med något nytt kit + nu som standalone och egen kontakt inbygd. slipper man köpa hela kontakt som jag fick göra. det sved, men svedan blev till gledan!
Hemluth Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 Jag körde in din virvel i ett trumset. Loop original utan någon gjort. Ditt ljud utan eq. http://www.speedyshare.com/911974852.html Loop med meckad virvel: http://www.speedyshare.com/816745245.html EQ, tape kompression, kompressor, eq igen, plate reverb... Jag har försökt uppnå något liknande men lyckas inte. Vad är tape-kompression förresten? Hade du ingen kompresssor på reverbet? Taper kompression simulerar bandinspelningar, tape. Du hittar en gratis sådan: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm Ferox är tape simuleringen. Nej ingen kompressor på reverbet. Sedan kan det vara värt att nämna att en virvel kan låta helt olika solat och i en mix med andra instrument. Vid spontan sololyssning har jag ratat de lesta samplade virvlarna jag hört, men inmixat i musik kan de låta hur mäktiga som helst. Sidechaining kan göra en del också.
Opus99 Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 (redigerat) Vid spontan sololyssning har jag ratat de lesta samplade virvlarna jag hört, men inmixat i musik kan de låta hur mäktiga som helst. Åh, men skämtar du?? det är ju klassikern nummer ett. Man använder ju vad som låter bra i sammanhang, självklart. Inte vad som låter kanon ensamt för då låter det ju skit när musiken kommer på. Man spelar ju liksom inte ensam. Man vet fullt väl vilken stämning och dämpning av en specifik trumma som alstrar ett 'sånt' ljud om den micken används i ett sånt rum. Men nähä då ... teknikern vill lyssna live först, innan han lyssnar genom micken, och givetvis upplever han då att "pukan låter ju skit jue. Det där går ju inte(?)". Och sen gör många oerfarna misstaget att försöka övertyga han att det som låter skit i hans öron kommer att låta bra genom en mick. Det går liksom inte så bra att övertyga folk om det 😛 Trots att många tekniker är fullt medvetna om hur "en asfet gitarr" ofta låter när man solar den (tunt och spretigt) så tycks de inte minnas det vid senare tillfällen. Vissa brukar narras och spela en upp ett ljud som låter mer som en V-eqad kanon, än nånting annat. Och flinar med nån slags inbillad överlägsenhet och säger "Tänk om du hade haft en kagge som låter sådär, va? det skulle du allt gärna bra vilja". Och man bara rullar ögonen, och tänker i sitt stilla sinne att "suuuure, hade jag haft det skulle du kasta ut mig efter en kvart för att jag 'inte kan stämma min bastrumma riktigt" eller nåt annat dödfött påfund. Man träffar man ibland såna där människor i studio, och vid ljudkollen spelar man på sitt instrument ensamt så säger han "men det där låter ju ju elefantpung ..? En bra kagge låter ju KA-BOOOOMM jue ...?". Det är såna gånger man bara har lust att packa ihop och åka direkt, och låta stackarn vara ifred. 😛 Redigerat 7 september 2008 av Opus99
drloop (oregistrerad) Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 Jag körde in din virvel i ett trumset. Loop original utan någon gjort. Ditt ljud utan eq. http://www.speedyshare.com/911974852.html Loop med meckad virvel: http://www.speedyshare.com/816745245.html EQ, tape kompression, kompressor, eq igen, plate reverb... Jag har försökt uppnå något liknande men lyckas inte. Vad är tape-kompression förresten? Hade du ingen kompresssor på reverbet? Taper kompression simulerar bandinspelningar, tape. Du hittar en gratis sådan: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm Ferox är tape simuleringen. Nej ingen kompressor på reverbet. Sedan kan det vara värt att nämna att en virvel kan låta helt olika solat och i en mix med andra instrument. Vid spontan sololyssning har jag ratat de lesta samplade virvlarna jag hört, men inmixat i musik kan de låta hur mäktiga som helst. Sidechaining kan göra en del också. Man kan väl säga att om man solar den här virveln sjunger det och den har en metallisk klang på reverbet. Inget vackert med andra ord.
creel (oregistrerad) Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 Jag förstår att du slitit med det här länge och det är klart det känns frustrerande när man inte får till det. Men grejen är (som ganska många redan påpekat) att du i de allra flesta fall klarar dig fint med Altiverb eller liknande impulsreverb. Men det kan krävas mer än ett reverb på en närmickad virvel. Till att börja med, hur låter virveln i överhänget? Jobba med ljudet där. Försök få kombinationen överhäng/närmickad virvel att låta som samma instrument. I bästa fall får du en skön rumskänsla redan där. Rum-/ambiensmickar, som du redan tagit upp, är nästa steg. Finns inga inspelade kan du simulera det med ett reverb (bläddra igenom "room"-typerna tills du hittar ett som funkar för hela kitet). Lägg upp det lite grann, precis så att det gör skillnad. Kolla också vad som händer om du fördröjer det lite extra. Slutligen reverbet på virvel. Det finns inget universellt virvelreverb! Däremot finns det mer eller mindre optimala reverb. Men innan du hittat rätt kan det inte skada att vara helt öppen. Bläddra igenom varenda preset samtidigt som du lyssnar på hela trummixen. När du hittat ett reverb som funkar, testa att tappa lite av överhänget till reverbet också (för att ge efterklang åt hela virveln). Tack för bra svar, jag håller med dig. Jaha, jag tyckte det inte var SÅ självklart... Sorry!!!!"#!#¤ Sorry själv. 😛 Men min bild är att man oftare använder en sampling som låter något annorlunda för att komplettera ljudbilden. Samplar man samma virvel så är det ju väldigt lätt att få den ur fas t.ex. Men i vilket fall, de bra teknikerna är ju de som spelar in och kranar fram de ljud som så många använder som samplingar idag, för att de själva inte fixar att få till sånt ljud. Jag har nog inte råkat ut för så många som har högre ideal än de klarar av att nå. För mig har det varit att micka upp, prova signalen och efter 15 min så åker man, och mixningen tar kanske en timme högst och då låter det ap-bra, låter exakt som det gör bakom trummorna. Sant, hur löser man det? Gör en bounce av samplespåret och sedan flyttar och finjusterar varje slag så att de är i fas? I princip alla proffs inom pop-, rock- och metalproduktion samplar idag. Men det behöver inte vara mycket, kanske bara 15% eller nåt. Du får mycket renare mix om du kör lite samples. Allt blir mer kontrollerat. Jag läste förresten lite om hur producenten för Paramore gjort. De hade självklart triggat men volymen på samplesen var inte alls så höga. Han sa att han pushade trummisen väldigt hårt, satte press på honom. Sen hade de förstås en del rumsmickar, reverb, kompressor osv för att få till det där feta ljudet. (Paramore är i början av ljudklippet som jag la upp i denna tråd) Har du ljudklipp på nåt sånt? Jag tror nämligen att det där är bara vad DU tycker 😄 (menar inte att det skulle låta illa, bara inte falla mig i smaken) För att få sånt ljud som jag är ute efter krävs det (i princip) triggande. ja asså, jag är ju inte världssämst på att skruva till ljud, tycker jag är ganska hyffsad ändå.det svåraste jag stött på hittils är att mixa ett fett rockpaket, med gitarr bas och trum. att ha en hög volym och att virveln smackar igenom utan att peaka. jag försökte med ez drummer, fick igenom den med nashville setet (bästa setet för övrigt!) fast den blev inge bred!? bara "knäpp". och alla reverb sög. försökte med superior2, det blev lite bättre när det fanns rumsreverb tillhörande virveln. fast även där var det skitmycket pill för att få de att låta bra till låten. tog fan 2 hela dagar innan det lät hyffsat, och även då var man inte nöjd. bfd2 testade jag men gav upp, jag orkade inte med helt råa ljud. man vill ju skriva superhits, inte leka ljudteknikernörd. och bygga sitt eget alfons-åberg kit. sen testade jag steven slate drums och allt löste sig... där är ju alla samplingarna faktiskt TESTADE i en mix, och finjusterats. Allt man behöver ställa egentligen är hur mkt rumsreverb man vill ha. svårt? men det var för just rock, tex simple plan! (kanske lite lökigt band, men grymma hitlåtar och bra prodd). annars är ju de andra trumpluggarna grymma på sina egna sätt. Nu låter det för övrigt som att jag jobbar för steven och får 10 mcfeast deluxe för att promota hans drums, men efter att vart så jäkla sur som jag var, och sedan få lyckan i nävarna fick mig att praisa dessa trums till alla rock-hitmakers! Sist men inte minst så kommer nog steven slate drums 2.5 snart, med något nytt kit + nu som standalone och egen kontakt inbygd. slipper man köpa hela kontakt som jag fick göra. det sved, men svedan blev till gledan! Jag tror faktiskt dig. Steven Slate Drums låter bra på riktigt. Det är inte "låter bra direkt för att det är anpassat för nybörjare". Jag har inte provat själv men det jag hört med Steven Slate Drums går knappt att jämföra med DFH, BFD osv. Alla vanliga trumprogram har bra ljud på närmickarna men rumsljudet är värdelöst och det är nog där Steven satsat på att få det bra. Rumsljud som låter bra i en mix. Synd att man är tvungen att betala för det för att bara prova, vad kostar skiten? 🙂 Har läst lite på Gearslutz och Andy Sneap forum där Steven skriver och han verkar vara en trevlig och duktig jävel. =) Sidechaining kan göra en del också.Förlåt men jag har verkligen inte fattat vad sidechaining är? 😛 Är det nån slags triggfunktion?
Opus99 Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 (redigerat) Men min bild är att man oftare använder en sampling som låter något annorlunda för att komplettera ljudbilden. Samplar man samma virvel så är det ju väldigt lätt att få den ur fas t.ex. Men i vilket fall, de bra teknikerna är ju de som spelar in och kranar fram de ljud som så många använder som samplingar idag, för att de själva inte fixar att få till sånt ljud. Jag har nog inte råkat ut för så många som har högre ideal än de klarar av att nå. För mig har det varit att micka upp, prova signalen och efter 15 min så åker man, och mixningen tar kanske en timme högst och då låter det ap-bra, låter exakt som det gör bakom trummorna. Sant, hur löser man det? Gör en bounce av samplespåret och sedan flyttar och finjusterar varje slag så att de är i fas? I princip alla proffs inom pop-, rock- och metalproduktion samplar idag. Men det behöver inte vara mycket, kanske bara 15% eller nåt. Du får mycket renare mix om du kör lite samples. Allt blir mer kontrollerat. Jag läste förresten lite om hur producenten för Paramore gjort. De hade självklart triggat men volymen på samplesen var inte alls så höga. Han sa att han pushade trummisen väldigt hårt, satte press på honom. Sen hade de förstås en del rumsmickar, reverb, kompressor osv för att få till det där feta ljudet. (Paramore är i början av ljudklippet som jag la upp i denna tråd) Har du ljudklipp på nåt sånt? Jag tror nämligen att det där är bara vad DU tycker 🙂 (menar inte att det skulle låta illa, bara inte falla mig i smaken) För att få sånt ljud som jag är ute efter krävs det (i princip) triggande. Samplingar alstras ju inte av naturen. Det vi idag kallar samplingar, är ju ofta ljudet av en riktig virvel som skruvats av en tekniker. Så att säga att det "krävs" samplingar för att få till ett sånt ljud stämmer ju inte. Det kan jag själv intyga med, det är inte fullt så svårt men det kräver att man har distans. Talar man däremot om samplingar i form av "en sampling av den egna virveln" så är det ju bara för att man ännu inte lärt sig att effektivt hantera mickblödningar från andra källor, eller att ljudteknikern har svårt att hantera dynamiskt spel. Det är ju ändå inte ljudteknikern som ska tala om för musiker hur man spelar sina instrument 🥰 Kanske är det så att ibland har man ännu inte riktigt fullt perspektiv över den disciplin som krävs för att klara av att få fram det man vill ha. Det är den känslan jag får, i all välmening, och det gör saker svårare för om man presenterar exempel så brukar man få höra att man bluffar; det blir för svårt för folk att ta in. Om man har en inspelning på band/disk och sen vill ha en specifikt ljud ur det, ett virvelljud t.ex. så kranar man ju fram det - med ljudtekniska verktyg och metoder. Om man försöker och försöker, och det går bara inte, om man inte klarar av att få fram det ljud man så åtrår, det är Då samplingar används - för att ersätta bristande kapacitet. Men att säga att det "krävs", det är något som folk intalar sig själv för att inte behöva känna av sina egna begränsningar. Det är som med autotuner på sång, det används till 99% för att skyla över bristande förmåga, och på köpet få publiken att tro att det som hörs är ens normala förmåga. Alla säger att dom aldrig skulle hymla med att det 'lite' autotunat om de får frågan, för de skulle aaaldrig ljuga (🙂) men de fullkomligt älskar när folk 'inte' frågar utan bara köper det, och inte har de heller staken att öva sig till den kapacitet de behöver. Så nog är det bluffverk alltid. Jag vet inte om alla samplar i pop-, rock- och metalproduktion. Jag har liksom inte sett några siffror på det, så det vore en gissning i så fall. Men om det vore vanligast i någon nisch, störst behov någonstans, så är det nog riktigt att rock är det område som behöver det mest. Men ja, jag förstod att det tolkades som att jag sitter och vräker ur mig personliga övertygelser utan verklig bas, så .. då får man liksom kliva tillbaka ett steg och låta folk upptäcka saker på egen hand. Men självklart finns det massor med exempel på när teknikern gör sitt jobb och inte måste ta till genvägar. Ett exempel kan vara Your browser does not support the HTML5 audio tag , som är inspelad live i studio, med bara 4 mikrofoner på hela bandet. Inga samplingar alls. Det är inspelat "framför" trummorna och inte bakom som jag refererade till ovan, plus att det är MP3 som skitar ner detaljerna i närheten. Och, för att göra två nästan identiska spår i fas behöver man ofta bara fasvända det ena. Redigerat 7 september 2008 av Opus99
carlan Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 329$ för stora paketet, sen finns det en mindre variant som inte har lika mkt grejs. fast nya versionen är väl den du ska ha om du är sugen. lär väl blir runt 300$. fick mitt paket efter 4 dagar. ja steven har ett eget forum på sidan, inte så många användare och han svarar själv ofta och hjälper till. han startade precis en ny kategori "How Do I Get This Drum Sound?" då han visar hur man får till speciella sound. askul! och precis som du sa, lite mer för de avancerade användarna som behöver de där ljuden som kräver dyr gear för att få till. (fast inte har råd me de).
carlan Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 och sidechaining är ett sätt att ha hög volym konstant men också få tex virvel och kick att tränga igenom. tex st tropé låten call on me är ju ett bra exempel. där har dom sidechainat typ allt till kicken. så volymen på det man vill sidechaina sänks när kicken slår. det är också bra på typ mörsar-rock när man har distgitarrer som ligger som en matta, och vill att snaren ska höras lite. då kan man bussa alla gitarrer till en bus som man lägger då en compressor på, och i compressorn väljer man sidechain på kickkanalen. sen pillar man lite med ratio och treshold så det inte låter för mkt call on me utan att det knappt hörs. då kan man pressa upp volymen ytterligare på låten då den annars skulle peakat när tex kick och bas spelar samtidigt. men om bassen "undviker" kicken lite, så hörs kicken mer och basen är på max hela tiden, förutom när kicken slår in. lite suddigt förklarat, men lite vetskap kanske
creel (oregistrerad) Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 Samplingar alstras ju inte av naturen. Det vi idag kallar samplingar, är ju ofta ljudet av en riktig virvel som skruvats av en tekniker. Så att säga att det "krävs" samplingar för att få till ett sånt ljud stämmer ju inte. Det kan jag själv intyga med, det är inte fullt så svårt men det kräver att man har distans. Talar man däremot om samplingar i form av "en sampling av den egna virveln" så är det ju bara för att man ännu inte lärt sig att effektivt hantera mickblödningar från andra källor, eller att ljudteknikern har svårt att hantera dynamiskt spel. Det är ju ändå inte ljudteknikern som ska tala om för musiker hur man spelar sina instrument 🥰Kanske är det så att ibland har man ännu inte riktigt fullt perspektiv över den disciplin som krävs för att klara av att få fram det man vill ha. Det är den känslan jag får, i all välmening, och det gör saker svårare för om man presenterar exempel så brukar man få höra att man bluffar; det blir för svårt för folk att ta in. Om man har en inspelning på band/disk och sen vill ha en specifikt ljud ur det, ett virvelljud t.ex. så kranar man ju fram det - med ljudtekniska verktyg och metoder. Om man försöker och försöker, och det går bara inte, om man inte klarar av att få fram det ljud man så åtrår, det är Då samplingar används - för att ersätta bristande kapacitet. Men att säga att det "krävs", det är något som folk intalar sig själv för att inte behöva känna av sina egna begränsningar. Det är som med autotuner på sång, det används till 99% för att skyla över bristande förmåga, och på köpet få publiken att tro att det som hörs är ens normala förmåga. Alla säger att dom aldrig skulle hymla med att det 'lite' autotunat om de får frågan, för de skulle aaaldrig ljuga (🙂) men de fullkomligt älskar när folk 'inte' frågar utan bara köper det, och inte har de heller staken att öva sig till den kapacitet de behöver. Så nog är det bluffverk alltid. Jag vet inte om alla samplar i pop-, rock- och metalproduktion. Jag har liksom inte sett några siffror på det, så det vore en gissning i så fall. Men om det vore vanligast i någon nisch, störst behov någonstans, så är det nog riktigt att rock är det område som behöver det mest. Men ja, jag förstod att det tolkades som att jag sitter och vräker ur mig personliga övertygelser utan verklig bas, så .. då får man liksom kliva tillbaka ett steg och låta folk upptäcka saker på egen hand. Men självklart finns det massor med exempel på när teknikern gör sitt jobb och inte måste ta till genvägar. Ett exempel kan vara Your browser does not support the HTML5 audio tag , som är inspelad live i studio, med bara 4 mikrofoner på hela bandet. Inga samplingar alls. Det är inspelat "framför" trummorna och inte bakom som jag refererade till ovan, plus att det är MP3 som skitar ner detaljerna i närheten. Och, för att göra två nästan identiska spår i fas behöver man ofta bara fasvända det ena. Jag håller inte med om allt men jag har nog ändrat mig. Det behövs inte alls triggas/samplas för att få det låta riktigt bra. Jag tyckte klippet lät rätt bra. Jag tror det mesta handlar om uppmickning. Vill man ha en sådär ren mix som jag pratade om, mycket bas och virvel som är tydliga, så får man nog höja cymbaler vid inspelningen så det inte läcker så mycket. Jag tog och lyssnade på en låt med All That Remains och jag tycker trumljudet låter för bra för att vara triggat/samplat, det är på tok för mycket variation på virveln för att det ska vara samplat (ändå låter det skitbra). Möjligtvis att de lagt på liiiiite sample. Men det mesta hänger nog på inspelningen, mickar och hur allt är placerat. Det låter som de mickat upp jävligt bra. Är det du som mixat den där blueslåten? Hur var alla trummickar placerade? Hade du ingen rumsmick? Hur blev ljudet vått? Lagt på reverb eller hade du rumsklang från inspelningen? Hur? Lät bra som sagt, men en negativ sak jag reagerade på var att virveln och kaggen inte låg helt i mitten, blir så om man inte placerar overheadmickarna i en sned linje ovanför trummorna. Vart då? Jag sätter alltid overheadmickarna lite framför trummorna (från trummisens vinkel), så att pukorna pekar mot mickarna typ, aldrig bakom, man tappar närhet då tycker jag. Fast du kanske menade tvärtom med "bakom" och "framför"?
Demonproducenten Postat 8 september 2008 Postat 8 september 2008 (redigerat) var är radergummit? Redigerat 8 september 2008 av Demonproducenten
Mige89 Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 appropå det här med sidechaining. någon som kan rekommendera en sjysst compressor med stöd för sånt, jag lyckas bara med sånt i reason, och det är ju lite bökigt när jag kör cubase 🙂
Rabieshund Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 appropå det här med sidechaining. någon som kan rekommendera en sjysst compressor med stöd för sånt, jag lyckas bara med sånt i reason, och det är ju lite bökigt när jag kör cubase 🙂 SideChComp: http://www.esnips.com/doc/8f14771d-d6c5-46...d45b/SideChComp
creel (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 (redigerat) Jag har jobbat och "forskat" mer i detta och kommit fram till följande för att få en sån virvel jag är ute efter 🙂: 1. Ett bra grundljud på virveln krävs, med ordentliga/färdiga samples är detta väldigt enkelt fixat (snackar om närmicksljud alltså). När man väl har ett sample så behöver man eq:a en hel del. Det finns inget som låter bra helt rått. För att veta vad man ska ta bort så lyssnar man till referenser. Nästan alltid blir det att man tar bort mycket mid och bas (men mest mid och lågmid), det är då man får fram snärten i virveln som finns i diskanten. Innan eq lägger man kompressor också, som måste vara rätt rattad. 2. Detta är lika viktigt som grundljudet: ett riktigt bra reverb* alternativt rumsmickar** som hör ihop med det sample man valt. Detta rumsljud/reverb kör man sedan till kompressor som man kör rätt hårt, därefter EVENTUELLT eq (har du ett bra grundljud och bra reverb/rumsljud) är det bara lite eq som kan behövas. Slutligen lägger man till en expander som ger mer attack i reverbet och tar bort den långa svansen. 3. Som pricken över i så drar man på LITE virvelljud från OH-kanalerna, det måste vara samma virvel som i grundljudet, för bästa resultat. * Nu snackar vi reverb som låter bra på riktigt. I mjukvaruväg finns det inget som grejar detta till 100. SIR2 duger inte riktigt, men är okej som budgetalternativ. Det är ändå som natt och dag mellan SIR2 och något riktigt reverb! (i detta sammanhang) ** Rumsmickarna i EZDrummer, DFH, Superior Drummer, Addictive Drums m.fl, är värdelösa! De kan man glömma. De snarare förstör ljudet om man är ute efter detta virvelljud. Varför? Jo, rummen är på tok för små! Ska det vara rumsmickar ska det vara inspelat i STORA rum. Detta är något Steven Slate snappat upp, och piskar alla konkurrenter på detta. Hans flesta rumsljud/samples passar perfekt i en mix. Detta är alltså om man vill uppnå sån virvel som hörs i de flesta moderna produktioner idag. Mitt klipp i förstainlägget är ett exempel. Jag kan lägga upp ljudklipp på det jag lyckats åstadkomma med, men då jag inte har något riktigt bra reverb utan bara SIR2 så låter det inte så bra. Visst, det låter okej när man solar virveln, men i en mix hör man att det inte låter lika stort. Och ni som fortsätter tjata om att dessa "skräpreverb" duger, hahaha, ja ni får väl tro det då. 🤪 Men det gör de inte, inte till dessa ändamål. Reverb på virvel avslöjar sig direkt om det låter äkta eller skit. Det finns ingen produktion som låter bra med nåt sånt här reverb på virveln. Redigerat 6 oktober 2008 av creel
drloop (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 Kan du nämna ett riktigt reverb eller menar du med reverb rumsklang som man spelar in?
creel (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 Kan du nämna ett riktigt reverb eller menar du med reverb rumsklang som man spelar in? Sorry, det var lite diffust skrivet. Jag menar hårdvarureverb och såna som kostar en del.
drloop (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 (redigerat) Om du vill ha smak av hårdvara flukta då in Noisevault och Lexicon impulserna. Så låter hårdvara. Redigerat 6 oktober 2008 av drloop
joachime Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 Jag tror problemet är att reverb på närmickad virvel inte låter så kul. Virvelsound i rockmusik är i de flesta fall en kombination av flera mickar. Bl a närmickar och överhäng. Vill du ha ett reverb som sitter ihop med det soundet får du skicka kombinationen av mickar, inte bara närmickarna.
creel (oregistrerad) Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Om du vill ha smak av hårdvara flukta då in Noisevault och Lexicon impulserna. Så låter hårdvara.Ok, tack för tipset. Låter de bättre än SIR2? 🙂 Jag tror problemet är att reverb på närmickad virvel inte låter så kul. Virvelsound i rockmusik är i de flesta fall en kombination av flera mickar. Bl a närmickar och överhäng. Vill du ha ett reverb som sitter ihop med det soundet får du skicka kombinationen av mickar, inte bara närmickarna.Nja, jag tycker det känns rätt, det är bara det att själva reverbet inte är tillräckligt naturtroget så det låter inte 100. Jag tycker faktiskt det låter som bäst när jag skickar närmickarna till reverbet (topp/undersida), överhängsmickarna har jag bara på väldigt lite. Your browser does not support the HTML5 audio tag Hur tror du att de har gjort här? Efter halva in i klippet (dvs det andra bandet).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.