creel (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 (redigerat) Jag startade en annan tråd tidigare om tips på reverb, då jag inte var nöjd med SIR, Altiverb m fl. Men tydligen så menade alla att det var jag som inte kunde ratta ordentligt. Jag provade igår att lägga en kompressor på virvelreverbet, och det blev genast bättre. Men jag får ändå inte till det. Hur är det proffsen gör för att få till dessa feta, stora virvlar? Jag tycker fortfarande SIR och Altiverb inte har något vettigt i reverbväg för en snygg virvel. Det enda SIR har som funkar är Church, men det är för långt/stort - man kan givetvis enkelt korta ner det, men det låter inte alls så bra som ett "riktigt" reverb. De flesta reverb i Altiverb är lite otydliga, saknar närhet, oftast behövs det eq:as massor för att de ska låta okej. Waves IR-1 har två reverb som låter okej för virvel - Plate och Hall. De har den där närheten man vill ha, samtidigt som de låter maffigt. Men dessa låter tyvärr för konstgjorda och onaturliga. Tro mig, jag vet hur man rattar. Men grundljudet måste vara schysst. Det är det inte, tycker jag. Jag har inte hittat några BRA reverb i dessa pluggar iallafall. Men, förutom att ha ett schysst reverb så krävs det ju mycket mer för att få virveln att låta stort och mäktigt i en mix. Hur ska man göra? Virvel närmick med eq och kompresor, skickas (sends) till en effektkanal med reverb som i sin tur har eq och kompressor...? För att ni ska förstå vad jag vill uppnå så har jag gjort ett litet klipp här med två olika band (de sista två klippen är samma band/platta): Your browser does not support the HTML5 audio tag Hur skulle ni gå tillväga för att få något liknande? Förutsatt att man har ett bra grundljud på virveln, närmicken alltså. (jag har blandat topp och undersida) Jag kan lägga upp ljudklipp på min virvel strax så kanske ni kan ge mer tips. Redigerat 12 juli 2008 av creel
Nordic Sound Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Jag startade en annan tråd tidigare om tips på reverb, då jag inte var nöjd med SIR, Altiverb m fl. Men tydligen så menade alla att det var jag som inte kunde ratta ordentligt. Jag provade igår att lägga en kompressor på virvelreverbet, och det blev genast bättre. Men jag får ändå inte till det. Hur är det proffsen gör för att få till dessa feta, stora virvlar? Jag tycker fortfarande SIR och Altiverb inte har något vettigt i reverbväg för en snygg virvel. Det enda SIR har som funkar är Church, men det är för långt/stort - man kan givetvis enkelt korta ner det, men det låter inte alls så bra som ett "riktigt" reverb. De flesta reverb i Altiverb är lite otydliga, saknar närhet, oftast behövs det eq:as massor för att de ska låta okej. Waves IR-1 har två reverb som låter okej för virvel - Plate och Hall. De har den där närheten man vill ha, samtidigt som de låter maffigt. Men dessa låter tyvärr för konstgjorda och onaturliga. Tro mig, jag vet hur man rattar. Men grundljudet måste vara schysst. Det är det inte, tycker jag. Jag har inte hittat några BRA reverb i dessa pluggar iallafall. Men, förutom att ha ett schysst reverb så krävs det ju mycket mer för att få virveln att låta stort och mäktigt i en mix. Hur ska man göra? Virvel närmick med eq och kompresor, skickas (sends) till en effektkanal med reverb som i sin tur har eq och kompressor...? För att ni ska förstå vad jag vill uppnå så har jag gjort ett litet klipp här med två olika band: Your browser does not support the HTML5 audio tag Hur skulle ni gå tillväga för att få något liknande? Förutsatt att man har ett bra grundljud på virveln, närmicken alltså. (jag har blandat topp och undersida) Jag kan lägga upp ljudklipp på min virvel strax så kanske ni kan ge mer tips. Pröva Pantheons Reverb är kanon bra tycker jag.
Nordic Sound Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Jag startade en annan tråd tidigare om tips på reverb, då jag inte var nöjd med SIR, Altiverb m fl. Men tydligen så menade alla att det var jag som inte kunde ratta ordentligt. Jag provade igår att lägga en kompressor på virvelreverbet, och det blev genast bättre. Men jag får ändå inte till det. Hur är det proffsen gör för att få till dessa feta, stora virvlar? Jag tycker fortfarande SIR och Altiverb inte har något vettigt i reverbväg för en snygg virvel. Det enda SIR har som funkar är Church, men det är för långt/stort - man kan givetvis enkelt korta ner det, men det låter inte alls så bra som ett "riktigt" reverb. De flesta reverb i Altiverb är lite otydliga, saknar närhet, oftast behövs det eq:as massor för att de ska låta okej. Waves IR-1 har två reverb som låter okej för virvel - Plate och Hall. De har den där närheten man vill ha, samtidigt som de låter maffigt. Men dessa låter tyvärr för konstgjorda och onaturliga. Tro mig, jag vet hur man rattar. Men grundljudet måste vara schysst. Det är det inte, tycker jag. Jag har inte hittat några BRA reverb i dessa pluggar iallafall. Men, förutom att ha ett schysst reverb så krävs det ju mycket mer för att få virveln att låta stort och mäktigt i en mix. Hur ska man göra? Virvel närmick med eq och kompresor, skickas (sends) till en effektkanal med reverb som i sin tur har eq och kompressor...? För att ni ska förstå vad jag vill uppnå så har jag gjort ett litet klipp här med två olika band: Your browser does not support the HTML5 audio tag Hur skulle ni gå tillväga för att få något liknande? Förutsatt att man har ett bra grundljud på virveln, närmicken alltså. (jag har blandat topp och undersida) Jag kan lägga upp ljudklipp på min virvel strax så kanske ni kan ge mer tips. Pröva Pantheons Reverb är kanon bra tycker jag. Låter som att det är rätt mycket kompressor på den virvlen, sitter dock vid en bärbar dator med dens högtalare så, =/ men Waves SSL kompressorer låter mycket fint, de kan säkert hjälpa dig på vägen dit. Det kan även hjälpa till om du har en rumsmick när du lirat in trummorna och komprimera den hårt och dra upp den lite mer i volym, de kan hjälpa till att få ett lite större trummljud.
squareone (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 (redigerat) Jag startade en annan tråd tidigare om tips på reverb, då jag inte var nöjd med SIR, Altiverb m fl. Men tydligen så menade alla att det var jag som inte kunde ratta ordentligt. Jag provade igår att lägga en kompressor på virvelreverbet, och det blev genast bättre. Men jag får ändå inte till det. Hur är det proffsen gör för att få till dessa feta, stora virvlar? Jag tycker fortfarande SIR och Altiverb inte har något vettigt i reverbväg för en snygg virvel. Det enda SIR har som funkar är Church, men det är för långt/stort - man kan givetvis enkelt korta ner det, men det låter inte alls så bra som ett "riktigt" reverb. De flesta reverb i Altiverb är lite otydliga, saknar närhet, oftast behövs det eq:as massor för att de ska låta okej. Waves IR-1 har två reverb som låter okej för virvel - Plate och Hall. De har den där närheten man vill ha, samtidigt som de låter maffigt. Men dessa låter tyvärr för konstgjorda och onaturliga. Tro mig, jag vet hur man rattar. Men grundljudet måste vara schysst. Det är det inte, tycker jag. Jag har inte hittat några BRA reverb i dessa pluggar iallafall. Men, förutom att ha ett schysst reverb så krävs det ju mycket mer för att få virveln att låta stort och mäktigt i en mix. Hur ska man göra? Virvel närmick med eq och kompresor, skickas (sends) till en effektkanal med reverb som i sin tur har eq och kompressor...? För att ni ska förstå vad jag vill uppnå så har jag gjort ett litet klipp här med två olika band: Your browser does not support the HTML5 audio tag Hur skulle ni gå tillväga för att få något liknande? Förutsatt att man har ett bra grundljud på virveln, närmicken alltså. (jag har blandat topp och undersida) Jag kan lägga upp ljudklipp på min virvel strax så kanske ni kan ge mer tips. Kan ha fel men dessa virvlar är troligtvis triggade vilket ger en fritt spelrum med kompressorn utan störande hihatljud eller pukor. De två senare exemplen låter som samma band i mina öron. Med tanke på dess kontinuitet i soundet är det nog triggat. Få trummisar spelar så jämt (stelt) och i den genren verkar det vara lag på att trigga även om jag personligen tycker det blir mer levande med liveljudet. Om du kan ratta så är mitt tips att du hittar virvelns naturliga basfrekvens. Det "feta" tycker jag brukar ligga mellan ca 120 till kanske 180 Hz i runda slängar. Lyssna efter vad som behöver tas fram från diskanten i förhållande till din mix. Bra grundljud som du säger och självklart en hel del kompression i din egen smak. EDIT: syftningsfel Redigerat 12 juli 2008 av squareone
Emil Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Det låter väldigt triggat i mina öron, lite kulspruta till och med på första låtens trumvirvel.
squareone (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Det låter väldigt triggat i mina öron, lite kulspruta till och med på första låtens trumvirvel. Är det ens en trummis? Tror faktiskt att det är Midi hela vägen till banken
Directsound Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Hej! Jag tycker att ett kort plåtreverb ger en fylligare virvel, prova det.
creel (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 (redigerat) Tack för svar! Det är mycket möjligt att de samplat/triggat (är det samma sak?), men då har de blandat med originaletspåret för man hör att slagen inte är identiska. Grejen är att jag själv triggar virveln men får inte alls bra resultat. Visst jag får till snärten osv men inte så att det låter så stort och snyggt i mixen. Var hittar jag plåtreverb? Ge gärna tips på pluggar. Redigerat 12 juli 2008 av creel
drloop (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Släng dina två mickar i .wav så skall vi se vad vi kan åstakomma. Trigg är ett sätt att få till en virvel om man inte är nöjd med sin inspelning alternativt vill byta sound på virveln. Sedan är det så att det som låter kass när man solar trummorna ellet virveln kanske låter kanon i mxen. Många gånger låter en del av mina ljud alldeles tokigt när man sololyssnar men fäster i mixen.
drloop (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Tack för svar!Det är mycket möjligt att de samplat/triggat (är det samma sak?), men då har de blandat med originaletspåret för man hör att slagen inte är identiska. Grejen är att jag själv triggar virveln men får inte alls bra resultat. Visst jag får till snärten osv men inte så att det låter så stort och snyggt i mixen. Var hittar jag plåtreverb? Ge gärna tips på pluggar. Det hänger inte på pluggarna. Det sitter i fingrarna, kunskap kallas det. Förutsatt att din virvels grundljud har rätt förutsättningar så skulle jag prova följande. Kompressor, hårdkompression. Kort attack och relese, jobba med olika inställningar för att hitta "smäcket". EQ, helt beroende på hur din virvel låter. Mycket diskant toppa från 6kHz och uppåt kanske. En eq innan kompression och hitta smacket med den, en eq efter för att toppa diskanten. Har du mycket störande ljud så kan du prova att lägga en expander innan eq och kompressor. Minskar dynamiken på virveln men det verkar inte tillhöra genren att ha dynamik på virveln... :-)
creel (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Släng dina två mickar i .wav så skall vi se vad vi kan åstakomma. Trigg är ett sätt att få till en virvel om man inte är nöjd med sin inspelning alternativt vill byta sound på virveln. Sedan är det så att det som låter kass när man solar trummorna ellet virveln kanske låter kanon i mxen. Många gånger låter en del av mina ljud alldeles tokigt när man sololyssnar men fäster i mixen. Jag har redan mixat ihop botten- och topp-mick, för jag tycker detta är lagom. Däremot får du två olika för den ena är eq:ad och den andra är helt rå. Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Väldigt schysst ni som försöker! 😠
drloop (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Jag körde in din virvel i ett trumset. Loop original utan någon gjort. Ditt ljud utan eq. http://www.speedyshare.com/911974852.html Loop med meckad virvel: http://www.speedyshare.com/816745245.html EQ, tape kompression, kompressor, eq igen, plate reverb...
drloop (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Ett annat bra trick är att trigga en synt med ett brusljud och kort attack om man saknar smäcket. Väldigt mycket electronica men det funkar även på hårdrocksvirvlar ... 😠
creel (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Tackar, vad använde du för reverbplugin? Sådär bra reverb har jag inte riktigt fått till.
drloop (oregistrerad) Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 (redigerat) Reasons RV7000 med en plåtpreset tror jag det var. Redigerat 12 juli 2008 av drloop
ludwig Postat 13 juli 2008 Postat 13 juli 2008 första gången jag mixar en virvel... såhär blev det: http://www.speedyshare.com/225316468.html
drloop (oregistrerad) Postat 13 juli 2008 Postat 13 juli 2008 RV7000 is teh shit. 😉 Teh shit var ordet sa bull.
Elof (oregistrerad) Postat 13 juli 2008 Postat 13 juli 2008 (redigerat) Jag brukar få feta virvlar genom att: Stämma rätt/bra för låten så virveln kan tränga igenom Slå skithårt och precis i mitten, alternativt slå sargslag om det är högt stämt och man behöver ännu mer klipp Micka nästan rakt över virveln, inte peka micken så mycket nedåt Ha bra fasförhållanden mellan mikrofonerna (gäller även vid trigg, samplingar kan hamna i ofas med resten av trummorna) Inte komprimera för mycket så man "stryper" virveln och tänka på vad jag vill ha från kompressorn (extra attack, mindre/mer sjung, jämnare nivå?) Redigerat 13 juli 2008 av Elof
VacUm Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Jag brukar få feta virvlar genom att: Stämma rätt/bra för låten så virveln kan tränga igenom Slå skithårt och precis i mitten, alternativt slå sargslag om det är högt stämt och man behöver ännu mer klipp Micka nästan rakt över virveln, inte peka micken så mycket nedåt Ha bra fasförhållanden mellan mikrofonerna (gäller även vid trigg, samplingar kan hamna i ofas med resten av trummorna) Inte komprimera för mycket så man "stryper" virveln och tänka på vad jag vill ha från kompressorn (extra attack, mindre/mer sjung, jämnare nivå?) Trådens absolut bästa svar.
Anders F Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Jag brukar få feta virvlar genom att: Stämma rätt/bra för låten så virveln kan tränga igenom Slå skithårt och precis i mitten, alternativt slå sargslag om det är högt stämt och man behöver ännu mer klipp Micka nästan rakt över virveln, inte peka micken så mycket nedåt Ha bra fasförhållanden mellan mikrofonerna (gäller även vid trigg, samplingar kan hamna i ofas med resten av trummorna) Inte komprimera för mycket så man "stryper" virveln och tänka på vad jag vill ha från kompressorn (extra attack, mindre/mer sjung, jämnare nivå?) Trådens absolut bästa svar. +1 Dock måste jag fråga dig Elof hur du har löst det med spelbarheten för trummisen när du mickar rakt uppifrån. Måste bli svårt för trummisen att kunna filla ordentligt, eller? MVH Anders
drloop (oregistrerad) Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Jag brukar få feta virvlar genom att: Stämma rätt/bra för låten så virveln kan tränga igenom Slå skithårt och precis i mitten, alternativt slå sargslag om det är högt stämt och man behöver ännu mer klipp Micka nästan rakt över virveln, inte peka micken så mycket nedåt Ha bra fasförhållanden mellan mikrofonerna (gäller även vid trigg, samplingar kan hamna i ofas med resten av trummorna) Inte komprimera för mycket så man "stryper" virveln och tänka på vad jag vill ha från kompressorn (extra attack, mindre/mer sjung, jämnare nivå?) Jag är med på allt utom den här grejen: Inte peka micken så mycket nedåt? Hur riktar du micken? Är den inte riktad rakt ned mot skinnet?
VacUm Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Jag brukar få feta virvlar genom att: Stämma rätt/bra för låten så virveln kan tränga igenom Slå skithårt och precis i mitten, alternativt slå sargslag om det är högt stämt och man behöver ännu mer klipp Micka nästan rakt över virveln, inte peka micken så mycket nedåt Ha bra fasförhållanden mellan mikrofonerna (gäller även vid trigg, samplingar kan hamna i ofas med resten av trummorna) Inte komprimera för mycket så man "stryper" virveln och tänka på vad jag vill ha från kompressorn (extra attack, mindre/mer sjung, jämnare nivå?) Jag är med på allt utom den här grejen: Inte peka micken så mycket nedåt? Hur riktar du micken? Är den inte riktad rakt ned mot skinnet? Antar att han menar parallellt med skinnet. Eller, Elof?!
Linus Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Jag läste Elofs inlägg som "Micka nästan rakt över virveln, inte luta micken så mycket nedåt" T ex sitter många små trummikar på klämfäste väldigt nära skinnet, lite lutande in över sargen.
Hemluth Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Hur många mikrofoner på virveln rör det sig om? En undermick brukar ju vara att rekomendera om möjlighet finns.
Anders F Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Hur många mikrofoner på virveln rör det sig om? En undermick brukar ju vara att rekomendera om möjlighet finns. Lite OT: Men om man mickar upp parallellt med skinnet som det pratades om här, blir det inte problem med fasen i så fall från underskinnet, eller räcker det med 180 graders fasvändning då också? Jag har ju inte testat detta utan undrar nu bara, jag har oftast satt mina mikrofoner som ett V, och då fungerar det med 180 graders fasvändning de gånger jag har gjort det iaf. Som sagt, detta är bara en fråga hur det blir med fasen och hur undermicken placeras i så fall. Angående dessa fästen man sätter på sargen så skulle inte jag använda dessa i studiosammanhang. Tycker mikrofonen kommer alldeles för nära skinnet, live kan jag tänka mig det fungerar mycket bättre. Samt så borde man väll dämpa vissa vibrationer i sargen och ta lite "död" på trumman med dessa fästen, eller? Mycket frågor blev det 🙂 MVH Anders
Linus Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Angående dessa fästen man sätter på sargen så skulle inte jag använda dessa i studiosammanhang. Tycker mikrofonen kommer alldeles för nära skinnet, live kan jag tänka mig det fungerar mycket bättre. Samt så borde man väll dämpa vissa vibrationer i sargen och ta lite "död" på trumman med dessa fästen, eller? Jupp.
creel (oregistrerad) Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Jag körde in din virvel i ett trumset. Loop original utan någon gjort. Ditt ljud utan eq. http://www.speedyshare.com/911974852.html Loop med meckad virvel: http://www.speedyshare.com/816745245.html EQ, tape kompression, kompressor, eq igen, plate reverb... Jag har försökt uppnå något liknande men lyckas inte. Vad är tape-kompression förresten? Hade du ingen kompresssor på reverbet?
drloop (oregistrerad) Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Jag körde in din virvel i ett trumset. Loop original utan någon gjort. Ditt ljud utan eq. http://www.speedyshare.com/911974852.html Loop med meckad virvel: http://www.speedyshare.com/816745245.html EQ, tape kompression, kompressor, eq igen, plate reverb... Jag har försökt uppnå något liknande men lyckas inte. Vad är tape-kompression förresten? Hade du ingen kompresssor på reverbet? Taper kompression simulerar bandinspelningar, tape. Du hittar en gratis sådan: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm Ferox är tape simuleringen. Nej ingen kompressor på reverbet.
creel (oregistrerad) Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Jag körde in din virvel i ett trumset. Loop original utan någon gjort. Ditt ljud utan eq. http://www.speedyshare.com/911974852.html Loop med meckad virvel: http://www.speedyshare.com/816745245.html EQ, tape kompression, kompressor, eq igen, plate reverb... Jag har försökt uppnå något liknande men lyckas inte. Vad är tape-kompression förresten? Hade du ingen kompresssor på reverbet? Taper kompression simulerar bandinspelningar, tape. Du hittar en gratis sådan: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm Ferox är tape simuleringen. Nej ingen kompressor på reverbet. Okej, tycker du man ska ha en taperkompressor på virvel? Åfan, då måste du hittat ett väldigt bra reverb. Jag hittar inget i närheten i SIR, IR och AltiVerb...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.