Jump to content
Annons

Riktigt bra VST-kompressor?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Hehe..

Liquid Mix ÄR mjukvarukompressorer och EQ. Må vara att det ligger externt i en box kopplat genom firewire.

Grymt bra kompressorer, avlastar datorns CPU och... I could not live without it.

Gratis kompressorer som jag testat och som visats sig hålla måttet

Blockfish

GVST mulibandcompressor

C3 multiband compressor

Kjaerhus Classic Compressor

Kommersiella som jag hört är bra (men aldrig testat, LM rules)

Sonnox

URS

PSP vintage warmer

Sonalksis

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Lite som att gå till bauhus och fråga efter deras bästa verktyg.

Du menar att det beror på vad man ska ha kompressorn till? Till sång, bas, gitarr, trummor. Rockmusik. Ok? Tipsa mig om fyra olika kompressorer nu. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Lite som att gå till bauhus och fråga efter deras bästa verktyg.

Du menar att det beror på vad man ska ha kompressorn till? Till sång, bas, gitarr, trummor. Rockmusik. Ok? Tipsa mig om fyra olika kompressorer nu. :rolleyes:

Skaffa ett UAD-kort. Grymt bra pluggar. 🙂 Men annars har ju waves en hel bra kompressorer också.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag har tipsat om 8... 'Nuff?

Men du hade ju inte provat dem själv utan bara rabblade upp dem. Jag vill ju veta vad ni verkligen tycker är riktigt bra, som är bättre än det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tipsat om 8... 'Nuff?

Men du hade ju inte provat dem själv utan bara rabblade upp dem. Jag vill ju veta vad ni verkligen tycker är riktigt bra, som är bättre än det andra.

Sonalksis är grymt bra. De kostar en slant, men är helt klart prisvärda ändå.

PSP har många pluggar som är otroligt bra för sitt pris, så dem är också väl värda en tanke.

Flux är en ny pluggmakare som har dykt upp. Jag har inte hunnit testa deras prylar, men har hört dem jämföras med Sonalksis i kvalitet... Får se hur det verkar när jag får tillfälle att testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara fick/kunde äga en enda kompressor så skulle jag satsat på Waves Renaissance Compressor. Den funkar på allt. Visst, somliga situationer kanske kräver annan typ av komprimering för att bli super super, men denna kommer ändå att göra ett grymt jobb. Bra på sång, gitarr, bas, etc.

Sonalksis är också en höjdare men inte lika flexibel som Waves.

PSP's MixPressor är sjuklig men en aning svår arbetat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Blockfish är en av mina favviskompressorer också.

Den är lite annorlunda jämfört med de flesta kompressorer.

Snabbjobbat med inbyggt "Saturation" (dist).

En kanonkompressor, men den passsar inte till allt.

PC-2 är en psychoakustisk kompressor. Inte dum alls.

http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Definiera "bra". Vad vill du åstakomma med din kompressor? Vad är det du försöker komprimera, och hur? Enskilda spår eller hela delar av en låt? Mastring? Det finns få kompressorer som är bra på allt. Och är det en kompressor och inte en limiter du är ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Definiera "bra". Vad vill du åstakomma med din kompressor? Vad är det du försöker komprimera, och hur? Enskilda spår eller hela delar av en låt? Mastring? Det finns få kompressorer som är bra på allt. Och är det en kompressor och inte en limiter du är ute efter?

Bra fråga, Jag vet lite om kompressorer och limiters. Jag behöver både och. Men jag tycker limiters inte gör nytta för mig, iaf de jag provat.

Jag behöver kompressorer till samtliga instrument i min musik: trummor, gitarr, bas och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Definiera "bra". Vad vill du åstakomma med din kompressor? Vad är det du försöker komprimera, och hur? Enskilda spår eller hela delar av en låt? Mastring? Det finns få kompressorer som är bra på allt. Och är det en kompressor och inte en limiter du är ute efter?

Bra fråga, Jag vet lite om kompressorer och limiters. Jag behöver både och. Men jag tycker limiters inte gör nytta för mig, iaf de jag provat.

Jag behöver kompressorer till samtliga instrument i min musik: trummor, gitarr, bas och sång.

Använd den kompressorn du har i ditt sequenserprogram och lär dig den eller någon av de gratisalternativen. När du behärskar den kan du börja tänka på att byta upp dig. Googla på kompressors, läs mixologin om och om igen etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att URS 1970 är jättebra. Finns till studentpris om man är det, kostar cirka 650 kronor då.

Värt att köpa tycker jag.

Testar Abbey Roads nya Chandlerplugins också. Fina, emn har inte hajjat dom helt än.

Spännande tider för dator/soundnördar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...