Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är nu från amatörnivå trött på mina dåliga trummor. Ja brukar köra reasons vanliga trummor, och försöka göra om dom med olika effekter. Men de slutar med att det alltid låter skit.

Så här blir mina trummor.

Hur får jag det riktiga bounce ljuden, Samma med Snaren!

som det hära:

http://youtube.com/watch?v=jIbiRg40IRg

Kanske inte riktigt det hära men jag vill ha den nya sortens hiphop trummor, Alltså inte oldschool.

Hur ska jag ratta in dom? Ska ja fixa nya samplingar och inte använda reasons?

Är tacksam för svar

Redigerat av souljaboy
Annons
Postat
Släpp en okokt julskinka från 3e våningen ner i en vattenpöl och sampla det ljudet så får du bounce och smack! :rolleyes: OBS Ett skämt men jag kan tänka mig hur det låter...

Har inget bra svar men kunde inte hålla mig från att skoja lite.

Fan va bra snare det hadde blivit.

Behöver fortfarande lite expert hjälp.

Postat

Använd mycket samplingar från tex Roland TR 808 och 909 trumset. För att få riktigt skönt flyt i beatet testa att köra shuffle takt, du kanske gillar det. Testa att koppla en Scream på trummorna, då får du lite skön distorsion på beatet. Det går att leka fram mycket. Jag kan bjuda dig på ett beat så du förstår vad jag menar. Jag är inget proffs på produktion/mixning men jag är rätt bra på beats.

Återkommer straxt.......

Postat

shoo!

vill du få feta trummor så är en idé att dubba dom, alltså, lägg två trummor som spelar samma sak men panorera ut dom i vänster/höger så blir det fett.. funkar bra med snare.. min dj har fått till feta kicks genom att lägga ihop en par tre stycken, men å andra sidan finns då risken att det blir grötigt.. försök hitta samples/refills med AKAI-trummor - alla använder akai nu för tiden (lyssna t.ex på afasi & filthys senaste, akai rakt igenom (nästan)) - används sjukt mycket i amerikanska beats har jag hört (det är därifrån svenskarna snott det..) men jag är inte proffs på amerikansk rap/hiphop så jag ska inte gå in djupare där..!

ett sätt att få fet bounce i beatsen är att fördröja snaren litegrann, dvs - markera alla "miditoner" som spelar upp snaren, stäng av "magneten" och flytta dem väldigt lite åt höger. Lyssna och experimentera! I snabba beats kan man flytta snaren åt vänster (tidigare) också, kan bli fett. Vet inte hur man gör detta ifall man kör med loopar i redrum, men det går säkert att lösa.. Looparna i DrRex är det bara att öppna och mixtra med i efterhand - man vill ju ändå inte att nån ska känna igen beatet..!

Vill du ha grymt sug i basen, fördröj den också, så svänger det ofta mer - särskilt om kicken och basen spelar samma figurer.

kolla gärna in på www.myspace.com/gkmonarken om du vill höra lite hur det kan låta - första låten är en blandning av reason och inspelningar i cubase - andra är 100% reason (förutom rösterna då..🙂

lycka till!

Postat (redigerat)

Tack för svaren,

Jag har tänkt lite att köpa några ljud från Modern beats, men hittade inte riktigt något jag gillade.

PSG:

Tack för dina tips.

Men det dära med att flytta snare:sen lite till höger o grejer låter lite konstigt. Det kommer ju bara låta otakt. 🙂

Pesek, Tack för din hjälp också men din länk fungerade inte :rolleyes:

Gärna fler förslag.

Redigerat av souljaboy
Postat (redigerat)
lägg två trummor som spelar samma sak men panorera ut dom i vänster/höger så blir det fett..

Funkar inte alltid på dansgolvet eller i radio då vissa av dessa system är i mono.Framför allt på klubbar.

I Övrigt vill man väl ha trummor och bas i mitten samt sång då det är där mest musikalisk information finns representerad.

alla använder akai nu för tiden

AKAI är ett samplingsformat som är över 10 år gammalt om inte mer och att påstå att " Alla använder det nu förtiden " är helt enkelt inte korrekt snarare det motsatta.

Som sagt kolla in Modernbeats , P5 Audio , och även Studios Timbaland ljudpack , Detta kombinerat med ett bra 808 kit så har du det mesta som behövs för att åstadkomma det du är ute efter. Givetvis spelar Mixning , Arrangemang och slutligen Mastring in en del i hur slutresultatet blir.

Redigerat av Piccazzo
drloop (oregistrerad)
Postat

Kolla in hur Linus gjort i sitt rack. Det blir tryck om man jobbar med kompressorer och framför allt med Screamer.

Mitt exempel är ännu enklare än Linus. Tog hiphop kitet still Redrum, en Screamer med tapekompression gör underverk.

Prova att växla på Screamern mellan Bypass och on skall du höra vilken skillnad det är. Lite EQ och mer jobb så sitter trummorna som en fläskläpp.

Ladda ned här:

http://www.speedyshare.com/761920192.html

Postat

Picasso:

..har nog rätt. Men Mixtrin & Mastering, är inte min bästa sida då jag endast gör det efter egen erfarenhet. Måste leta upp en guide om det finns.

Drloop:

Ja, en scream är bra att använda. Jag har hållit på med den lite nu efter att Pesek gjorde ett ex. till mig.

drloop (oregistrerad)
Postat
Picasso:

..har nog rätt. Men Mixtrin & Mastering, är inte min bästa sida då jag endast gör det efter egen erfarenhet. Måste leta upp en guide om det finns.

Drloop:

Ja, en scream är bra att använda. Jag har hållit på med den lite nu efter att Pesek gjorde ett ex. till mig.

Det är i mixen det mesta händer. Så det är en bra idé att lära sig grunderna.

På Propellerheads hemsida finns en massa refills att hämta. En del är redan färdig mixade trummor och är "feta" från star.

Ladda hem och lär det av dessa.

Postat
Jag är nu från amatörnivå trött på mina dåliga trummor. Ja brukar köra reasons vanliga trummor, och försöka göra om dom med olika effekter. Men de slutar med att det alltid låter skit.

Så här blir mina trummor.

Hur får jag det riktiga bounce ljuden, Samma med Snaren!

som det hära:

http://youtube.com/watch?v=jIbiRg40IRg

Kanske inte riktigt det hära men jag vill ha den nya sortens hiphop trummor, Alltså inte oldschool.

Hur ska jag ratta in dom? Ska ja fixa nya samplingar och inte använda reasons?

Är tacksam för svar

Samplea Samplea Samplea och åter Samplea 😏 .. Jag säger inte det för jag tror, utan min bror har varit en aktiv hiphop producent sjukt länge nu!

Han säger till mig att man ska samplea från gamla 70-80tals soul/funk trum breaks! Då får man dom ultimata hiphop trummorna!😛

Lite gammalt smask från han,

Här!

eller,

http://www.myspace.com/tobydagod

Sen rekommenderar jag starkt min brors kompis "Robin Banks".. Båda är från Västerås!

http://www.myspace.com/therobinbankz

mvh,

phil-fredrik

Postat

Hej igen..!

Avfärda inte "flytta till höger"-tekniken innan du testat den, det kan få oväntade resultat! Jag känner många trummisar som medvetet övar på att kunna bestämma om de vill lägga snaren lite före, efter eller på slaget, för att kunna påverka svänget. Första gången jag hörde om tekniken var det från en slagverkare som hållit på i ungefär 40 år - det jag försöker säga är att det ofta låter riktigt najs och svängigt, dock blir det förstås i otakt om du flyttar för mycket! Idén är att man ska flytta slaget bara ett par millisekunder, kanske upp mot 20, har inga exakta siffror då det är olika från låt till låt..! Konceptet sägs härröra från reggaemusiken där basisterna och trummisarna var så pass höga hela tiden spelade lite efter slaget - och reggae, det svänger ju!

Piccazzo: Jag tror du misstar dig, AKAI uppfanns av TIMBALAND och ALLA använder det, Per Gessle, Ale Möller, Slipknot och Kroumata! Ingen diskussion.

Angående att vissa klubbar och radio spelar i mono: helt sant, dock är det inte omöjligt att få en mix med dubbar att låta bra i mono också, det handlar mycket om att provlyssna från en monljudkälla - många jag känner har en gammal högtalare mellan monitorerna som de kan switcha över till för att provlyssna i mono. Ibland kan man få fasproblem när man gör en stereokälla till mono (om jag inte minns fel) och då kan det hjälpa att fasvända ett av spåren som krånglar!

För att vara ännu mer motvalls: Jag har sällan fått ut mer tryck ur ett ljud genom att dista det, jag upplever att många distar gör att ljudet blir lite diffust. Man kan dock blanda ihop en distad (och gärna lite skuren i basen) signal med en kopia utan dist för att få fram fräset utan att tappa närhet.. har nån en bättre approach på detta får ni gärna berätta, då dist i stort är nåt jag inte är direkt proffs på!

piz

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Piccazzo: Jag tror du misstar dig, AKAI uppfanns av TIMBALAND och ALLA använder det, Per Gessle, Ale Möller, Slipknot och Kroumata! Ingen diskussion.

För att vara ännu mer motvalls: Jag har sällan fått ut mer tryck ur ett ljud genom att dista det, jag upplever att många distar gör att ljudet blir lite diffust. Man kan dock blanda ihop en distad (och gärna lite skuren i basen) signal med en kopia utan dist för att få fram fräset utan att tappa närhet.. har nån en bättre approach på detta får ni gärna berätta, då dist i stort är nåt jag inte är direkt proffs på!

piz

Akai MPC60 är uppfunnen av Roger Linn. Timbaland kanske använder MPCx000 men han har inte uppfunnit den.

Men du har rätt i att många fortfarande använder Akai MPC60 ljud.

Kolla in alla klipp på youtube med Akai MPC...

Distorsion finns i många tappningar, och det är ingen dum idé som du säger att blanda distat med odistat.

Det finns olika distar skall man säga, de färgar och påverkar ljudet på olika sätt, tex:

Bandkompression låter inte dist i vanlig bemärkelse utan låter mer som en kompressor med något magsikt tryck, kan man säga. Och bandkompression tappar inte trycket i botten.

Redigerat av drloop
Postat

På låten Spider Loc-Deez Weirdoz(Dissing Ice-T 4 Dissing Soulja Boy) tycker jag att det bara är en clap och inte en snare, så testa med det 😏

En kompis tipsade om en grej till snare och det är att leta på nätet efter ett kanon, gevär pistol skott som du sen spelar någratoner/nån oktav högre...

Fin snärt blir det + om man blandar det med en "vanlig" snare så blir det nog bra 😆

Postat
Akai MPC60 är uppfunnen av Roger Linn. Timbaland kanske använder MPCx000 men han har inte uppfunnit den.

förlåt, jag ska aldrig vara ironisk igen..

Bandkompression är snyggt, det har ni helt rätt i! Blir liksom komprierat men ändå inte tilltryckt!

Man kan dubba trummorna med en stereonedmixning av hela trumspåret som man komprimerar med en vanlig kompressor (inte en multibandare dvs). Idén är att dubben ska pumpa och låta ganska skitigt. Sen kör man det ganska lågt tillsammans med originalspåret så blir det ibland ett jävla tryck!

drloop (oregistrerad)
Postat
Akai MPC60 är uppfunnen av Roger Linn. Timbaland kanske använder MPCx000 men han har inte uppfunnit den.

förlåt, jag ska aldrig vara ironisk igen..

Mmm... ibland undrar jag vad ni kids tänker 😉

Postat
På låten Spider Loc-Deez Weirdoz(Dissing Ice-T 4 Dissing Soulja Boy) tycker jag att det bara är en clap och inte en snare, så testa med det 😉

Yes sir, Jag menade mest att jag har problem med att trycka en fin snare.

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
Jag tror du misstar dig, AKAI uppfanns av TIMBALAND

Hittar inte Timbarlands namn någonstans , kan du förklara ? ?

Akai History

Ingen diskussion.

Basera dina påstenden på FAKTA istället för ATT HITTA PÅ.

Timbaland kanske använder MPCx000

Ensoniq ARS-10 är hans favoritvapen , Han tror att han uppfann den inte helt säker dock.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jag kör med sequel 2 ett enkelt program från steinberg och dom har nya set med ljudloopar nu bland annat

hip hop stilen som du kan höra ljud demo på på länken här under. Enkelt program och enkla loopar men jag tycker dom låter super genom mina esi 05 experience monitorer 🙁

http://sequel-music.de/sequel-content-sets.html

😛

Postat (redigerat)
ett sätt att få fet bounce i beatsen är att fördröja snaren litegrann, dvs - markera alla "miditoner" som spelar upp snaren, stäng av "magneten" och flytta dem väldigt lite åt höger.

Ett annat är att spela trummorna istället för att klicka in dom en å en.Mycket av variationen kommer av att alla anslag inte är identiska.

Ytterligare ett är att lägga en percussion loop eller hihat loop ( Live inspelade ) på kagge å virvel , Då får man lite mer mänsklig känsla.

I Din variant är nog kaggen för kort vilket gör att den låter mer programmerad , antigen dubblera med en kagge med mer decay eller slänga på ytterts lite reverb.

Kolla in

Sonicspecialist

Mer värt pengarna än tex modernbeats , Dom har ett par kaggar som passar det du söker. ( Nej det är INTE akai , trots att det borde vara det eftersom ALLA använder det )

[/size]

Redigerat av Piccazzo
Postat
Jag är lite generös idag och ger bort ett hiphop beat jag lekte fram häromdagen.

🙁 , Måste nog jobbas lite mer på för att det ska smälla ordentligt...

Duger alltid till något. Dessutom har du ju midifilen så du kan ändra hur du vill. Jag gillar inte fläskiga boom-boom hiphop trummor.

Postat (redigerat)

japp!

Gjorde ett beat med bara 808 å en rexlopp för en liten melodi.

På trummorna äre bara kick hatt å clap. och på detta ett rv-7 i läget small reverb. (inte på kicken då)

Blev typ likadant 🙂

EDIT: HAHAH!! Fan va kul de var att göra hiphop så de låter bra också! 🙂

EDIT IGEN: La upp den så ni får höra! (mp3 fil)-->

Redigerat av Pazo
Postat
lägg två trummor som spelar samma sak men panorera ut dom i vänster/höger så blir det fett..

Funkar inte alltid på dansgolvet eller i radio då vissa av dessa system är i mono.Framför allt på klubbar.

I Övrigt vill man väl ha trummor och bas i mitten samt sång då det är där mest musikalisk information finns representerad.

alla använder akai nu för tiden

AKAI är ett samplingsformat som är över 10 år gammalt om inte mer och att påstå att " Alla använder det nu förtiden " är helt enkelt inte korrekt snarare det motsatta.

Som sagt kolla in Modernbeats , P5 Audio , och även Studios Timbaland ljudpack , Detta kombinerat med ett bra 808 kit så har du det mesta som behövs för att åstadkomma det du är ute efter. Givetvis spelar Mixning , Arrangemang och slutligen Mastring in en del i hur slutresultatet blir.

Tror du inte att han menar MPC:n ... Den är ju väldigt vanlig i hip hop kretsar, framförallt är det väl kvantiseringen på den som är en riktig klassiker.

Postat
Tror du inte att han menar MPC:n ... Den är ju väldigt vanlig i hip hop kretsar, framförallt är det väl kvantiseringen på den som är en riktig klassiker.

Nope , han menar nog Akai

Piccazzo: Jag tror du misstar dig, AKAI uppfanns av TIMBALAND och ALLA använder det, Per Gessle, Ale Möller, Slipknot och Kroumata! Ingen diskussion.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.