Jump to content
Annons

Bas :((

Postalmonkey (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag har en bilbas som är jobbig för mina öron.

På mitt slutsteg kan jag ställa in HPF 45-300 hz & LPF 45-300 hz.

HPF = This adjusts the frequency of the high pass filter from 45-300Hz

LPF = This adjusts the frequency of the low pass filter from 45-300Hz

Crossover switch

This controls which crossover function is active on the selected channel.

HPF = High pass filter only frequencies above the selected one will be passed to the speakers.

LPF = Low pass filter, only frequencies below the selected one will be passed to the speakers. (Use

when running a subwoofer off this amplifier)

Flat = Does not use any crossover functions.

Vill bli av med den dova jobbaiga låånga tonen/tonerna. Vill bara ha kicken i ljudet. Tajt snabb hård bas som inte gör ont, Hur ska jag ställa in?

Snälla hjälp!

Annons
Postat

Svårt att svara på med så lite information men generellt så brukar man vilja dela mellan bas och mellanregister så lågt som möjligt och gränsfrekvensen bestäms av att man antingen vill spela högt (och då delar man högre så man inte skadar mellanregisterelementet med den "dödliga basen") eller helt enkelt vid den gräns som mellanregistret inte klarar att reproducera. Vart du ska dela kan ingen säga utan att veta mycket mer om dina prylar och önskemål.

Postat

Det är 2 dubbla 10or av märket mds.

Slutsteget är ett mutant.

De enda jag vill är att ta bort den dova basen i bakgrunden. Den gör ont i mina öron, Vill bara ha kvar slaget, typ rnb trycket.

Tänkte att man kanske ska ställa HPF tilll 300 hz och LPF så lågt som möjligt? Efter som det är lågpass filter så vill jag bli av med styrkan i den, och sen trycka upp högpass filtret för "attacken" i basen?

Eller ? Jag vet inte :S Just nu är det den låga basen som gör ont i öronen, Vill kunna spela högt utan att ha ont.

Postat
Det är 2 dubbla 10or av märket mds.

Slutsteget är ett mutant.

De enda jag vill är att ta bort den dova basen i bakgrunden. Den gör ont i mina öron, Vill bara ha kvar slaget, typ rnb trycket.

Tänkte att man kanske ska ställa HPF tilll 300 hz och LPF så lågt som möjligt? Efter som det är lågpass filter så vill jag bli av med styrkan i den, och sen trycka upp högpass filtret för "attacken" i basen?

Eller ? Jag vet inte :S Just nu är det den låga basen som gör ont i öronen, Vill kunna spela högt utan att ha ont.

Kan du inte prova dig fram?

Postat

Det har jag gjort, fått det till att låta hyffsat men inte bra nog,

Postat

någon?

Postat

Jag är ingen expert, så rätta mig om jag har fel, men ett lågpassfilter på upp till 300hz låter lite märkligt.

Jag skulle lämna lågpassfiltret på just 300hz om det är max, ställa högpassfiltret på lägsta möjliga och sen successivt höja frekvensen på det (HPF) tills den vobbliga "whoooom"-basen är väck.

Postat (redigerat)

Det börjar låta bättre. Tack för tipset Oni!

Om någon annan har något mera tips jag kan testa så var inte rädda för att skicka

Redigerat av Postalmonkey

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.