Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjo Flöjt !

Har nu börjat på att rensa ur garaget för ombyggnation till musikrum.

Ska försöka posta bilder löpande... brukar va kass på att ta bilder dock så vi får se.

Yta: ca:25kvm

Material: Lekablocksväggar, betonggolv.

Byggnation: Isolera innerväggar/tak. Dra upp OSD, gips stenull och EVENTUELLT...flytgolv.

Checklista:

1: Rensa ur, elsanera och riva innertak.

2: Balka upp isolervägg, klä och lura på om golv är värt besväret.

3: Fönster, vent, uppvärmning samt ny dragning av elen.

I väldigt stora och förenklade drag ser det ut så... ritning finns just nu bara i mitt huvud, får nog skissa ihop nått kanske.

Har precis färdigställt ett rum i källarn men då takbalkarna för igenom för mycket ljud och volymen inte kan överskrida 0,2 på min VOXAD30XL så förvisade frugan mig till garaget!

Får se hur det blir nu ;-)

p1010001_12845894.jpg

p1010014_12845933.jpg

Redigerat av MjUuP
Annons
Postat (redigerat)

finns en annan tråd med bilder från ett garage som byggts om till studio, där du kan få lite ideer om du inte redan sett det.

studio byggdagbok här!

skaa bli kul att följa om inte annat.

Redigerat av sixties
Postat
finns en annan tråd med bilder från ett garage som byggts om till studio, där du kan få lite ideer om du inte redan sett det.

studio byggdagbok här!

skaa bli kul att följa om inte annat.

Blev duktigt inspirerad av den där !

Typ precis vad jag ska göra.... lägger mig dock en budget under ;-)

Ska dock öppna upp i nock också, men kontrollrum skippar jag, samt så tänker jag inte lägga så mycket krut på golv och dragningar.

Mer tänkt mig en öppen yta som lätt går att förändra.... lite shyrre möblering ska det bli !

Postat

någon som har gjort en bra lösning på flyttbara väggar?

Reflexdämpare för inramning av kör, enbart vocalist... trummor !?

Ser det lite bekymmersamt då jag kommer har gott och väl 4m till nock :-S

Alla tips å tankar är välkomna !

Postat

Vill du ha lite mer inspiration så är här ett sjukt bra foto-bygge. http://www.musica.se/bygg/page_01.htm

Det jag vill fästa uppmärksamheten speciellt på är att eldosorna. Dessa är infällda i väggen och det betyder normalt sett att man har sågat igenom hela gipsen och satt ett litet plastlock i hålet. Och vad detta gör för ljudisoleringen kan väl de flesta räkna ut. Men i detta fall så finns det en bakre gipsvägg som gör att men faktiskt hämtar hem denna förlusten och i bakkanten på dosorna har man dessutom satt extra gips så ljudvågorna måste ta sig ut genom sidorna på dosan och sedan genom stenullen och sedan bakre gipsskivan. Lär fungera riktigt bra. Annars får man se till att gjuta in hela dosan i gips, vilket faktiskt är vanligare. Eller lägga utanpåliggande elkontakter och täppa igen rörgenomföringen med akustikfog.

Det jag inte håller med om är att de har använt sig av glasull och inte stenull. Stenull är mycket bättre i det avseendet.

Sedan ser det lite konstigt ut med ventilationen för jag ser inga ljuddämpare i installationen. Men så kan jag vara lite blind ibland också... Men jädrar va fina bilder det är!

Skall du bygga flyttbara akustikväggar så kan du använda DrHans konstruktioner och sätta fötter på dem (eller mina som finns på kontrollrummet). De förhindrar i allafall en del reflektioner men kommer givetvis inte bidra till isolation eller liknande. Enligt Claes gamla rekommendationer så skulle man kunna göra ena sidan med bara tyg och andra med en skiva. Så kan man få två olika funktioner i samma konstruktion, reflektion eller dämpning.

Lycka till med bygget! :rolleyes:

Postat
Vill du ha lite mer inspiration så är här ett sjukt bra foto-bygge. http://www.musica.se/bygg/page_01.htm

Det jag vill fästa uppmärksamheten speciellt på är att eldosorna. Dessa är infällda i väggen och det betyder normalt sett att man har sågat igenom hela gipsen och satt ett litet plastlock i hålet. Och vad detta gör för ljudisoleringen kan väl de flesta räkna ut. Men i detta fall så finns det en bakre gipsvägg som gör att men faktiskt hämtar hem denna förlusten och i bakkanten på dosorna har man dessutom satt extra gips så ljudvågorna måste ta sig ut genom sidorna på dosan och sedan genom stenullen och sedan bakre gipsskivan. Lär fungera riktigt bra. Annars får man se till att gjuta in hela dosan i gips, vilket faktiskt är vanligare. Eller lägga utanpåliggande elkontakter och täppa igen rörgenomföringen med akustikfog.

Det jag inte håller med om är att de har använt sig av glasull och inte stenull. Stenull är mycket bättre i det avseendet.

Sedan ser det lite konstigt ut med ventilationen för jag ser inga ljuddämpare i installationen. Men så kan jag vara lite blind ibland också... Men jädrar va fina bilder det är!

Skall du bygga flyttbara akustikväggar så kan du använda DrHans konstruktioner och sätta fötter på dem (eller mina som finns på kontrollrummet). De förhindrar i allafall en del reflektioner men kommer givetvis inte bidra till isolation eller liknande. Enligt Claes gamla rekommendationer så skulle man kunna göra ena sidan med bara tyg och andra med en skiva. Så kan man få två olika funktioner i samma konstruktion, reflektion eller dämpning.

Lycka till med bygget! 😉

Tackar för länken ! Grymt intressant och stimulerande att glo på !

Imorgon Måndag blir det Studiodag !....

Jag och en polare har ett späckat schema att beta av !

Ska riva de sista fasta hyllorna på vinden, städa ur garageutrymmet och flytta ut arbetsbänken i carporten.

Har tänkt ha carporten som preppyta för diverse material ;-)

Sen när vi väl fått fint där ska vi också försöka riva ner innertaket på studiodelen. Ska se om jag kan hitta ett par shyssta hjälmar för den punkten på listan!

Skulle där mot förmodan finnas tid över till mer så ska det ritas upp och mätas lite. Vill ju gärna sitta lugnt och känna av lokalen tillsammans med en kall öl efter allt slit.

Vi får se !

Postat

Har röjt en del under gångna veckan, hittat sammanlagt 5 råttbo i innertaksisoleringen så det luktar mumma där inne just nu ;-)

Sen har mitt sopberg växt en del sen vi röjde ut vinden, och större kommer det bli !

Kollade upp priser på att hyra container.... 25:-/dag lät ju inte så mycket... värre var det med 1100:-/ton byggavfall samt framkörning 295:- tömning 495:- törs jag för mig själv tillägga omomsat !? :-O Sjeez.... får se om jag inte ta det lite då och då.... är ju gratis att slänga upp till ett ett halvt kubik.

Näja imorgon fortsätter vi iaf en stund på takrivet... Drag me to the roof ! ...ermm ceiling !?

Bilder postas i mån av tid imorgon.... skoj det ska bli att se ett tomt garage va !? ;-)

Fridens Potäter !/

Postat

p1010001_13422373.jpg

Fick ner taket idag.... 37 råttbo senare och snart nog ett berg med byggskräp skymmandes morgonsolen in i lokalen.

Tyvärr så är det städning nu på schemat... inte alltför stimulerande, men efter det så blir det genast intressant igen !

Har en lustig konstruktion på takstolarna.... trodde att de satt ihop med balkarna som innertaket var fäst på men så är icke fallet, sitter endast en tvärsbräda uppe nästan i nock.

Har då tänkt riva alla balkar för att få det helt öppet upp i nock, ska dock först ta hit en besiktningsman för att försäkerhetsskull kika på konstruktionen..... fast jag e bra sugen på att såga ner skiten nu... men men tålamod är en dygd !

p1010002_13422386.jpg

p1010002_13422386.jpg

p1010010_13422422.jpg

p1010010_13422422.jpg

Imorgon är det födelsedagskalas... så inte mycket studiotid tyvärr... får se om man kan hinna med något mellan varven ;-)

Postat

R I V N I N G A V T A K B A L K A R !

Idag satte vi upp fräscha 2"-4:or och fimpade de gamla lappade orginalbalkarna... sedär från ca:200 till 315 i takhöjd ! SWELL ! :-D

p1010024_13707306.jpg

4-5 intensiva timmar tog det, men inga brytna ben eller sargade händer ! ta i trä !

Praise the TigerSaw !

Så här va det:

p1010012_13707335.jpg

p1010023_13707351.jpg

Gick rätt smärtfritt men visst fick hacka till en del övergångsbrädor för att få det lodat och rätt.

p1010026_13707361.jpg

Sen rök de gamla balkarna i stormfart ! Så jävla tillfredsställande arbeit ! ;-)

p1010031_13707371.jpg

p1010035_13707383.jpg

Och Vips ! Så hade man högt i tak och var ett bra steg närmare målet !

p1010036_13707390.jpg

Blev så bra att t o m Byggnadsnämdens Ordf såg nöjd ut!

p1010038_13707402.jpg

Ska nu bredda takbalkarna "2-2:or för fetare isolering räknar med att själv fixa detta.

Sen blir det att sätta upp isolering och brädor, blir 145 isolering (stenull) sen dubbelgips hela taket.

Vi har lite meck med fönsterpartiet också, Produktionschefen skissade ihop nån slags "solfjäder" konstruktion som tillåter rejält med ljus insläpp.

Ska även hämta en brand-dörr 100x210 till den nya väggen mellan förråd och musikrum.

Väggen blir dubbelgips/dubbelgips med OSB på bådasidor 145 isolering.

Kommer med andra ord bli bättre isolerad än ytterväggarna till bostaden !

Återkommer med fler uppdateringar!

Postat

Ser kanonbra ut! 😉 Ger ju en fantastisk höjd och luftighet.

Tänkte bara fråga om du tänkte bygga dubbla väggar? För I så fall bör du göra något åt taket och fönstret också.

Postat
Ser kanonbra ut! 😉 Ger ju en fantastisk höjd och luftighet.

Tänkte bara fråga om du tänkte bygga dubbla väggar? För I så fall bör du göra något åt taket och fönstret också.

Tackar !

Har tänkt att sätta isolering direkt mot snetaket, däremot ska jag "biffa" till balkarna något så jag kan smälla in 145 isolering. utanpå den blir det brädor sen dubbelgips. väggen mot fönstret kommer jag nog att bygga ut för där lite skillnad på tjocklek mellan nedre delen under den gamla balken och övre delen som har fönster. Alla fönster kommer att fixas till då det är där som det mesta ljudet läcker ut idag.... befintliga väggar kommer jag mest snygga till... väggarna är murade och relativt tjocka... så bättre än så blir det knappast.

• 4 veckor senare...
Postat

Nu har jag fläskat till takbalkarna !.... snart är det isolerdax... sen börjar det bli skoj igen ...well efter ett par ton gips :-P

Branddörren jag drog hit blev för jävla bra... jag börjar se hur det kommer bli nu, sen fick jag med en hel del ecophonplattor också ;-)

OAU/

p1010038_15167264.jpg

p1010037_15167238.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.