Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har sedan ett tag tillbaka spelat in synthen i audioformat. Har även använt den som midi men då använt mig av VSt pluggar och synthen som ren klaviatur. Det jag inte förstår är varför det inte går att använda orginalljuden från synthen när man spelar in via midi.

Använder Cubase och när jag kört t.ex monologpluggen som följer med väljer jag enkelt min synth på midi-in. Och monolog pluggen på midi-out. Allt fungerar som en charm.

Men när jag ändrar midi-out från cubasepluggarna till min egna synt kommer det inga ljud. Det kommer signal in i programmet men hur gör man så att ljudet följer med.

Är detta möjligt eller går det bara att spela in ljuden från min egna synth via audiotrack?

Mvh Thomas

Annons
Postat

Du måste ha en sladd från audio output på din synt.

Säg att du ahr spelat in en midi-slinga med din synt. Sen spelar du upp spåret till din synt, för att dra nytta av ljuden. Men själva ljudet kommer ju ut via ljudutgången på synten. Så fixa bara en sladd där emellan också så ska det lösa sig.

Postat

För att göra utläggningen ännu längre, skapa två spår. Ett för midi och ett för audio. Koppla syntens audio till line in på ljudkortet och markera monitor på audiospåret så att du hör audio från synten.

Sedan går du tillbaka till midispåret och spelar varpå synten också hörs.

När låten är klar måste du komma ihåg att sätta midispåret i Solo och spela in synten som audio på audiospåret.

Postat

tack för svar! läste nått om det i en tidning för ett par veckor sedan men fick inte riktigt klämm på det. Men nu klarna allt upp en del:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.