Anders F Postat 9 juli 2008 Postat 9 juli 2008 Hejsan Jag ska försöka fixa min syrras bärbara dator. När man startar den så kommer det upp att hårddisken är sönder och om man försöker installera om Windows så säger den samma sak. Så jag tänkte ju då byta hårddisken. Problemet är att jag bara bytt extra diskar på min MAC innan. Min fråga är om det är något särskilt att tänka på eller om det bara är så enkelt som att plocka ut den gamla, sätta i den nya och starta med windowsskivan och göra installationen. Sedan sitter det ju en 5400 rpm i, gör det något om jag slänger i en snabbare disk? Ni får ursäkta min dumma fråga, men jag har aldrig bytt själva systemdisken på en dator förr. MVH Anders
Claes Holmerup Postat 9 juli 2008 Postat 9 juli 2008 Det borde bara vara att tuta och köra. Du kanske måste gå in i BIOS och detektera hårddisken innan du kan gå vidare - men ofta är detekteringen inställd på automatik i bärbara, så det är inte säkert att det behövs. Det som kanske kan ställa till problem, är om du sätter in en mycket större disk. Det kan behövas en BIOS-uppdatering i så fall, för att datorn ska kunna hantera disken.
Anders F Postat 11 juli 2008 Trådstartare Postat 11 juli 2008 Det borde bara vara att tuta och köra.Du kanske måste gå in i BIOS och detektera hårddisken innan du kan gå vidare - men ofta är detekteringen inställd på automatik i bärbara, så det är inte säkert att det behövs. Det som kanske kan ställa till problem, är om du sätter in en mycket större disk. Det kan behövas en BIOS-uppdatering i så fall, för att datorn ska kunna hantera disken. Tack för svaret. Jag tutar och kör så får vi hoppas på det bästa. Annars kommer jag in i tråden igen 😏 MVH Anders
swampi Postat 11 juli 2008 Postat 11 juli 2008 men jag har läst någonstans att man ska tänka på om man har en tillräckligt bra kylning till den nya hd då den kommer vara mycket snabbare och dte kommer nog leda till mera värme och då ska ju din dator klara av att kyla den med bara en fundering vet inte om det stämmer riktigt kanske någon bättre kan svara annars tänker jag oxå göra samma sak och i så fall om dte med bios händer hur fixar man det ?
Biran Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 men jag har läst någonstans att man ska tänka på om man har en tillräckligt bra kylning till den nya hd då den kommer vara mycket snabbare och dte kommer nog leda till mera värme och då ska ju din dator klara av att kyla den med bara en fundering vet inte om det stämmer riktigt kanske någon bättre kan svara annars tänker jag oxå göra samma sak och i så fall om dte med bios händer hur fixar man det ? Bioset borde autodetecta den nya hdd'n - förutsatt att bioset e någorlunda uppdaterat.. Bytte disk på min dottern laptop å det vara bara att skruva i köra
Anders F Postat 12 juli 2008 Trådstartare Postat 12 juli 2008 men jag har läst någonstans att man ska tänka på om man har en tillräckligt bra kylning till den nya hd då den kommer vara mycket snabbare och dte kommer nog leda till mera värme och då ska ju din dator klara av att kyla den med bara en fundering vet inte om det stämmer riktigt kanske någon bättre kan svara annars tänker jag oxå göra samma sak och i så fall om dte med bios händer hur fixar man det ? Bioset borde autodetecta den nya hdd'n - förutsatt att bioset e någorlunda uppdaterat.. Bytte disk på min dottern laptop å det vara bara att skruva i köra Tror inte hon har uppdaterat något 😆 Men vi får hoppas på det bästa. Men bioset ligger på den nya HD:n då eller? Någon som vet detta med kylningen? Behöver jag byta något mer där? MVH Anders
Biran Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 (redigerat) men jag har läst någonstans att man ska tänka på om man har en tillräckligt bra kylning till den nya hd då den kommer vara mycket snabbare och dte kommer nog leda till mera värme och då ska ju din dator klara av att kyla den med bara en fundering vet inte om det stämmer riktigt kanske någon bättre kan svara annars tänker jag oxå göra samma sak och i så fall om dte med bios händer hur fixar man det ? Bioset borde autodetecta den nya hdd'n - förutsatt att bioset e någorlunda uppdaterat.. Bytte disk på min dottern laptop å det vara bara att skruva i köra Tror inte hon har uppdaterat något 😠 Men vi får hoppas på det bästa. Men bioset ligger på den nya HD:n då eller? Någon som vet detta med kylningen? Behöver jag byta något mer där? MVH Anders Bioset sitter på moderkortet i form av ett chip och borde absolut hitta den nya disken direkt.. Vad det gäller värmen kan jag inte tänka mej att de 5 grader (max), som skiljer skulle göra nån större skillnad mellan 5400 å 7200.. Redigerat 12 juli 2008 av Biran
Anders F Postat 12 juli 2008 Trådstartare Postat 12 juli 2008 men jag har läst någonstans att man ska tänka på om man har en tillräckligt bra kylning till den nya hd då den kommer vara mycket snabbare och dte kommer nog leda till mera värme och då ska ju din dator klara av att kyla den med bara en fundering vet inte om det stämmer riktigt kanske någon bättre kan svara annars tänker jag oxå göra samma sak och i så fall om dte med bios händer hur fixar man det ? Bioset borde autodetecta den nya hdd'n - förutsatt att bioset e någorlunda uppdaterat.. Bytte disk på min dottern laptop å det vara bara att skruva i köra Tror inte hon har uppdaterat något 😏 Men vi får hoppas på det bästa. Men bioset ligger på den nya HD:n då eller? Någon som vet detta med kylningen? Behöver jag byta något mer där? MVH Anders Bioset sitter på moderkortet i form av ett chip och borde absolut hitta den nya disken direkt.. Vad det gäller värmen kan jag inte tänka mej att de 5 grader (max), som skiljer skulle göra nån större skillnad mellan 5400 å 7200.. Tack för svaret. Då blir det en 7200 varvs disk och så får vi hoppas på det bästa 😠 MVH Anders
Anders F Postat 19 juli 2008 Trådstartare Postat 19 juli 2008 Hejsan Idag va jag ute i de lokala affärerna här i stan, men det var ingen vanlig hårddisk i syrrans bärbara dator utan en liten j-vla skit. Har bara bytt på stationära innan så jag hade aldrig sett detta innan. Men killen på onoff trodde det va en 2,5" hårddisk, och inget de hade på lager. Som macanvändare så kollade jag ju på macoteket och hittade denna hårddisk. Vad tror ni om att köra den som systemdisk på hennes bärbara HP? http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...duct_id=1157284 MVH Anders
Gilbert Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Det vanligaste (absolut vanligaste) är 2,5" i bärbara (gäller Mac som PC). Jag skulle även rekommendera lite efterforskning innan du springer iväg och köper en 7200RPM-disk då detta inte alltid innebär att de är snabbare än andra; http://www.tomshardware.co.uk/charts/hard-...rmance,675.html (det som jag brukar jämföra när jag kollar prestanda) När det gäller värmen så skulle jag inte oroa mig speciellt mycket då modärna HDs är effektivare (och troligtvis kallare) än äldre modeller men det är förstås aldrig fel att kolla temperaturen efter en nyinstallation.
Claes Holmerup Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Hejsan Idag va jag ute i de lokala affärerna här i stan, men det var ingen vanlig hårddisk i syrrans bärbara dator utan en liten j-vla skit. Har bara bytt på stationära innan så jag hade aldrig sett detta innan. Men killen på onoff trodde det va en 2,5" hårddisk, och inget de hade på lager. Som macanvändare så kollade jag ju på macoteket och hittade denna hårddisk. Vad tror ni om att köra den som systemdisk på hennes bärbara HP? http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...duct_id=1157284 MVH Anders "Ingen vanlig hårddisk"? 😮 2.5" är det enda som förekommer i bärbara, så de är väldigt vanliga... 🙂 Disken i länken fungerar säkert utmärkt.
Anders F Postat 19 juli 2008 Trådstartare Postat 19 juli 2008 (redigerat) Hejsan Idag va jag ute i de lokala affärerna här i stan, men det var ingen vanlig hårddisk i syrrans bärbara dator utan en liten j-vla skit. Har bara bytt på stationära innan så jag hade aldrig sett detta innan. Men killen på onoff trodde det va en 2,5" hårddisk, och inget de hade på lager. Som macanvändare så kollade jag ju på macoteket och hittade denna hårddisk. Vad tror ni om att köra den som systemdisk på hennes bärbara HP? http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...duct_id=1157284 MVH Anders "Ingen vanlig hårddisk"? 😮 2.5" är det enda som förekommer i bärbara, så de är väldigt vanliga... 🙂 Disken i länken fungerar säkert utmärkt. Ja, men jag har aldrig bytt på bärbar innan, så för mig såg det ut som liten j-vla skit 🙂 :) Tack Gilbert för länken, ska kika på den och jämföra lite diskar. MVH Anders Redigerat 19 juli 2008 av Gizmozis
Anders F Postat 21 juli 2008 Trådstartare Postat 21 juli 2008 Då va nya disken köpt. Måste erkänna att jag fasade lite för detta och va beredd på det mesta av strul. Men det va bara att slänga in nya disken och i med skivan för XP och allt rullar på fin fint! 😉 Tack för hjälpen jag fått i tråden. MVH Anders
saverman Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 Även om ditt inköp är avklarat så kan jag för framtida sökningar lägga till att det kan vara värt att köpa en hårddisk med (nu har jag glömt förkortningen...) ett anti-shock-system. Innebär att om hårddisken utsätts för krafter över en viss G så dras läs/skrivhuvudet tillbaka i en jäkla fart och disken slutar snurra, ungefär som att den låser sig själv för att undvika att skada sig själv. Bra att ha på laptopar som man rätt ofta lyfter med sig medan dom är igång och är det är ingen mörvärdig summa man får betala för det heller. Snarare en "feature".
Anders F Postat 22 juli 2008 Trådstartare Postat 22 juli 2008 Även om ditt inköp är avklarat så kan jag för framtida sökningar lägga till att det kan vara värt att köpa en hårddisk med (nu har jag glömt förkortningen...) ett anti-shock-system. Innebär att om hårddisken utsätts för krafter över en viss G så dras läs/skrivhuvudet tillbaka i en jäkla fart och disken slutar snurra, ungefär som att den låser sig själv för att undvika att skada sig själv. Bra att ha på laptopar som man rätt ofta lyfter med sig medan dom är igång och är det är ingen mörvärdig summa man får betala för det heller. Snarare en "feature". Ah. coolt! Det är ju bra att ha med sig i tanken nästa gång då syrran inte är den som är mest rädd om sina saker 😉 MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.