Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag visste innan jag köpte mitt firewire solo att det inte hade midi 😉 . Jag gör min musik med gitarr och sång MEN med övirigt programerar jag mjukvarsyntar i midi. Behöver inga midiingångar på nått ljudkort då jag aldrig använder hårda syntar eller liknande. Upptäckte lite generat att sololjudkortet inte kan spela upp dessa midikoder. Jag har mpu 410 och Soundblaster som spelar upp midi men det ger efter vad jag läst inte ett ljud som är tillfredställande. Min enkla fråga blir alltså: Kan jag kombinera mitt sololjudkort med nån typ av "midiinterface" som gör att jag kan lyssna på bra miditrummor mm. i mina hörlurar när jag spelar gitarr och även få ett bra ljud vid nermixning till audio? Jag vill ha ett bra "midiljud" med om nån fattar en aning trött och förvirrad konstnär 🙂 Hoppas nån fattar..ha det 😄

Redigerat av LightFlax
Annons
Postat

Den inbyggda oljudsmodulen i ljudkort brukar inte vara kul, nej - men du kan ju köra med ett program som Cubase (eller andra DAW-program) och använda mjukvaruinstrument (VSTi) där i stället, så kan du få betydligt bättre ljud.

Ett midiinterface är meningslöst om du inte har några externa syntar och/eller ett löst klaviatur som du spelar på för att spela upp ljud från de virtuella instrumenten.

Postat

Den inbyggda oljudsmodulen i ljudkort brukar inte vara kul, nej - men du kan ju köra med ett program som Cubase (eller andra DAW-program) och använda mjukvaruinstrument (VSTi) där i stället, så kan du få betydligt bättre ljud.

Ett midiinterface är meningslöst om du inte har några externa syntar och/eller ett löst klaviatur som du spelar på för att spela upp ljud från de virtuella instrumenten.

Mycken tack för svaret! 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.