olik Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 (redigerat) Ja jag går lite i tankarna mot en Analog studio. Får myror i benen så fort jag får sitta en stund o pilla med musen, gillar även att ratta själv (inte med musen dvs). ^Det var då bortförklaringen till det digitala. Men har uppfattningen om att det blir bra mycket dyrare med en analog studio. Jag sysslar mestadels med Dubstep, DNB, Grime, Regaae osv. Har sökt på forumet och på google, men inte hittat informationen jag sökt. Hur är det/går det att köra låt säga 95-100% analogt, o vad i hela Fridolfs namn skulle det gå på? För bra prylar är en visionär så pengar jobbar man ihop. Vad kan vara svårt när man lirar analogt? Vad kan vara enklare än digitalt? Har du några egna erfarenheter du vill dela med dig? Kan ni tipsa om några produkter, gärna med motivering 😛 Förlåt för mitt förvirrade inlägg men hoppas ni förstår 🙂 Mvh / Det förvirrade Olik. 😆 Redigerat 8 juli 2008 av olik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 (redigerat) Som hängiven representant för den digitalastudion borde jag kanske inte svara... men gör det ändå. Om du skall ha en analog studio får inhandla tex: 1. Flerkanalsbandspelare med tape. 8 eller kanaler fler bör man ha. Finns gamla 24 kanalare för hyfsad peng. Låter kanon för trummor och annat. Behöver mycket kärlek och service. Behöver tape, kostar väl en runda slängar 1500:- för en 2" tape (24 kanaler). Den räcker för mellan 10 eller 20 minuter musik beroende på hastighet på bandaren. Bandare kanske går loss på 30 000 i hyfsat skick. 2. Mixerbord Jahapp ett analogt mixerbord kan du köpa loss för billiga pengar. Vill du ha nåt som låter bra så lär du få hosta upp en slant beroende på. Nytt analogt bord som är nåt att ha : 40-50 000 och uppåt... och begagnat ja nåt liknande och uppåt! 3. Patchbay... beroende på vad du köper av ovan. Fler kanaler=dyrare. 4 Kablage... beroende på vad du köper av ovan. Fler kanaler=dyrare. 5. Mickar, som vanligt. Mickar är analoga så du väljer själv. 6. Outboards. I datorn kan man ha en kompressor på varje kanal, de är virtuella men i den analoga värdlen måste du köpa så många kompressorer som du tror dig behöva. Oftast har man för få 😆 Reverb, delayer ja rubbet måste köpas... Det är med outboard som med kameraobjektiv. Kameran kostar en slant men objektiv ännu mer... 😛 Med andra ord, du kommer att bli skinnad och lödkolven kommer att vara en kompis du aldrig blir av med 🙂 Har man tur kanske man kan få ihop en studio för 150 000:- Då är det inget fantastiskt och man kan fråga sig om det var värt besväret. Själv får jag myror i benen på att sitta och vänta på bandspelare som spolar fram och tillbaka... Redigerat 8 juli 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nickponcho (oregistrerad) Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 jag har ett mitec bord EX Series 40kanaler som mixmaster vladimir vargas (mixar bla looptroop, cigarres m.m.) har kört. EQ'n är brutalt bra. jag går från analogt till digitalt, men bordet är till salu 30.000kr MVH Nick Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Jag tycker du ska titta på en eller flera controllers istället, det tror jag blir bättre än att köpa analogt. Med en sån styr du dina program med en kontrollyta som står på bordet istället för att klicka med musen på skärmen och det finns många olika modeller med olika funktioner. Kolla här: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?g...;sw=controllers Jag håller med om att det kan bli jobbigt att klicka på skärmen hela tiden så jag planerar att köpa en Mackie Control Universal Pro ganska snart, den har 8 kanaler och kan expanderas till 24. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 (redigerat) Ja jag går lite i tankarna mot en Analog studio.Får myror i benen så fort jag får sitta en stund o pilla med musen, gillar även att ratta själv (inte med musen dvs). ^Det var då bortförklaringen till det digitala. [...] Vad kan vara svårt när man lirar analogt? Vad kan vara enklare än digitalt? Hur använder du datorn idag? Spelar du bara in på den, som en bandspalre, eller jobbar du med midi och kanske softsynthar också? En helt analog studio blir snabbt en ganska dyr historia. Använder du midi blir det mer komplicerat eftersom du då måste synka sequensern mot rullband via SMPTE-kod. Om du är trött på att ratta effekter och synthar i mjukvara kanske det räcker med att du bygger ut din studio med ett mellanstort mixerbord (säg en 16-32 kanaler), lite externa effekter och några schyssta hårdvarusynthar. Edit: Vad jag tänkte säga var att jag vet många studios där datorn står vid sidan om och mest fungerar som en player/recorder. Redigerat 8 juli 2008 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Ja jag går lite i tankarna mot en Analog studio.Får myror i benen så fort jag får sitta en stund o pilla med musen, gillar även att ratta själv (inte med musen dvs). ^Det var då bortförklaringen till det digitala. Men har uppfattningen om att det blir bra mycket dyrare med en analog studio. Jag sysslar mestadels med Dubstep, DNB, Grime, Regaae osv. Har sökt på forumet och på google, men inte hittat informationen jag sökt. Hur är det/går det att köra låt säga 95-100% analogt, o vad i hela Fridolfs namn skulle det gå på? För bra prylar är en visionär så pengar jobbar man ihop. Vad kan vara svårt när man lirar analogt? Vad kan vara enklare än digitalt? Har du några egna erfarenheter du vill dela med dig? Kan ni tipsa om några produkter, gärna med motivering 😄 Förlåt för mitt förvirrade inlägg men hoppas ni förstår 🙂 Mvh / Det förvirrade Olik. 😉 Det finns väl ingen studio idag som inte använder dator? Varför inte blanda både ock? Det är väl den bästa lösningen? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Jag tycker det är så himla trevligt med digitalt, känslan av att burra ner sig framför en skärm, på med lurar, in med snus och så klicka runt. Mmmmm blir sugen bara jag tänker på det. Sen vet du om att om du har massa dyra grejjer så måste du bara göra skitbra musik? Det blir snäppet svårare att vara lekfull och busa i en neumann-mick som går in i en neve som tillsammans kostar mer än vad det gör att bygga en skola i Rwanda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
neriks Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Jag kör för tillfället helt analogt och har gjort det i ett antal år. Min lilla studio är dock till största delen inriktad mot elektronisk musik och är kanske därför inte riktigt representativ i sammanhanget. Jag har dock hittills spelat in på 2" rullband (Otari MTR 90 - 24 kanaler) men kommer så snabbt som ekonomin tillåter att gå över till digital inspelning (förmodligen ProTools). Detta p.g.a av att kostnaden för 2" band samt jobbet att underhålla bandaren ... Analog teknik kostar tyvärr en hel del och är det dessutom frågan om vintage-prylar så kan det kosta en hel del att hålla igång en analog studio bara i rena service-kostnader ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Jag kör för tillfället helt analogt och har gjort det i ett antal år. Min lilla studio är dock till största delen inriktad mot elektronisk musik och är kanske därför inte riktigt representativ i sammanhanget. Jag har dock hittills spelat in på 2" rullband (Otari MTR 90 - 24 kanaler) men kommer så snabbt som ekonomin tillåter att gå över till digital inspelning (förmodligen ProTools). Detta p.g.a av att kostnaden för 2" band samt jobbet att underhålla bandaren ... Analog teknik kostar tyvärr en hel del och är det dessutom frågan om vintage-prylar så kan det kosta en hel del att hålla igång en analog studio bara i rena service-kostnader ... Blir det någon bandkompression på 2"-banden när man kör 24 kanaler? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Jag kör för tillfället helt analogt och har gjort det i ett antal år. Min lilla studio är dock till största delen inriktad mot elektronisk musik och är kanske därför inte riktigt representativ i sammanhanget. Jag har dock hittills spelat in på 2" rullband (Otari MTR 90 - 24 kanaler) men kommer så snabbt som ekonomin tillåter att gå över till digital inspelning (förmodligen ProTools). Detta p.g.a av att kostnaden för 2" band samt jobbet att underhålla bandaren ... Analog teknik kostar tyvärr en hel del och är det dessutom frågan om vintage-prylar så kan det kosta en hel del att hålla igång en analog studio bara i rena service-kostnader ... Blir det någon bandkompression på 2"-banden när man kör 24 kanaler? You bet! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Jag kör för tillfället helt analogt och har gjort det i ett antal år. Min lilla studio är dock till största delen inriktad mot elektronisk musik och är kanske därför inte riktigt representativ i sammanhanget. Jag har dock hittills spelat in på 2" rullband (Otari MTR 90 - 24 kanaler) men kommer så snabbt som ekonomin tillåter att gå över till digital inspelning (förmodligen ProTools). Detta p.g.a av att kostnaden för 2" band samt jobbet att underhålla bandaren ... Analog teknik kostar tyvärr en hel del och är det dessutom frågan om vintage-prylar så kan det kosta en hel del att hålla igång en analog studio bara i rena service-kostnader ... Blir det någon bandkompression på 2"-banden när man kör 24 kanaler? Ja, om du spelar in en starkare signal än bandet (magnetismen) kan ta emot och behålla, men det beror inte på antalet kanaler (ja, ok; på sätt och vis men inte på det sätt som du tänker tror jag...). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddie Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Jag tycker det är så himla trevligt med digitalt, känslan av att burra ner sig framför en skärm, på med lurar, in med snus och så klicka runt. Mmmmm blir sugen bara jag tänker på det. Mmmm...gärna en alldeles för stor Röda Lacket...mmm...kompis... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
neriks Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Blir det någon bandkompression på 2"-banden när man kör 24 kanaler? Japp .... det är en parameter som går att leka med 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Ja, om du spelar in en starkare signal än bandet (magnetismen) kan ta emot och behålla, men det beror inte på antalet kanaler (ja, ok; på sätt och vis men inte på det sätt som du tänker tror jag...). Spelade in på en 8kanalig tvåtummare en gång, blev inget hur man än vred. Så nog har det väl med bredden att göra? Jaja, vad pratade vi om nu igen? Freddie: jag är med dig 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olik Postat 9 juli 2008 Trådstartare Dela Postat 9 juli 2008 Jojo, jag sitter i reason o cubase lite.. Kanske värdare o köpa lite grejer till det digitala istället. Måste börja med ny burk bara det känns som en jäkla historia. 😏 Om ni ska vinna över mig, så vad kan man köpa för att göra det digitala mindre digitalt? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 9 juli 2008 Dela Postat 9 juli 2008 Jojo, jag sitter i reason o cubase lite.. Kanske värdare o köpa lite grejer till det digitala istället. Måste börja med ny burk bara det känns som en jäkla historia. 😏 Om ni ska vinna över mig, så vad kan man köpa för att göra det digitala mindre digitalt? 😉 Om du bara vill ha nåt att "sätta händerna" på så finns det ju många controllers som funkar med de flesta DAW's idag. Kolla på länken som jag postade tidigare i tråden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 9 juli 2008 Dela Postat 9 juli 2008 Jojo, jag sitter i reason o cubase lite.. Kanske värdare o köpa lite grejer till det digitala istället. Måste börja med ny burk bara det känns som en jäkla historia. 😲 Om ni ska vinna över mig, så vad kan man köpa för att göra det digitala mindre digitalt? 🙂 som nämts så är ju en controller så du får riktiga reglar att dra i ett första steg. sen finns det ju bra channelstrips för ett par tusen och uppåt så du får bra ljud in i burken med rörfärgning osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 9 juli 2008 Dela Postat 9 juli 2008 Jag skulle rekommendera en stor kontroller, t ex Mackie Control Universal Pro och en Extender Pro. Har du pengar kvar efteråt, köp ett UAD-1 DSP-kort och kasta in pluggarna som emulerar Roland RE-201 och UREI 1176. Då har du snart reggae-feeling i den digitala världen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 15 juli 2008 Dela Postat 15 juli 2008 Om ni ska vinna över mig, så vad kan man köpa för att göra det digitala mindre digitalt? 😛 Ett ljudkort med många in-/utgångar, några inspirerande hårdvarusynthar, några externa effekter (bandeko, fjäderreverb, digitala reverb) och några kompressorer som alla ansluts till ett analogt mixerbord. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvens Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Om ni ska vinna över mig, så vad kan man köpa för att göra det digitala mindre digitalt? 😄 Ljudkort med fler in- och utgångar som nämts. Du kan t.ex lajna ut en softsynth till en gitarrförstärkare, lägga på lite dist och dylikt, micka upp den från olika håll och experimentera med soundet. Lajna ut en samplad kick till ett PA-system och micka upp det och kolla hur det låter sen 😆 Controllers etc som också nämts. Kolla också på Focusrite Liquid Mix om du känner för att ratta EQ och kompressor själv, if you are into handjobs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Och glöm för tusan hakar inte att dista hihaten och skicka hela trumpaketet till ett fjädereko!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 19 juli 2008 Dela Postat 19 juli 2008 Och glöm för tusan hakar inte att dista hihaten och skicka hela trumpaketet till ett fjädereko!! Det heter faktiskt bandeko och fjäderreverb. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 19 juli 2008 Dela Postat 19 juli 2008 Och glöm för tusan hakar inte att dista hihaten och skicka hela trumpaketet till ett fjädereko!! Det heter faktiskt bandeko och fjäderreverb. 😉 javisst gör det det! Men ett reverb är i folkmun eko! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 21 juli 2008 Dela Postat 21 juli 2008 Och glöm för tusan hakar inte att dista hihaten och skicka hela trumpaketet till ett fjädereko!! Det heter faktiskt bandeko och fjäderreverb. 😛 javisst gör det det! Men ett reverb är i folkmun eko! ☺️ Hut stor är en folkmun egentligen? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 juli 2008 Dela Postat 22 juli 2008 Och glöm för tusan hakar inte att dista hihaten och skicka hela trumpaketet till ett fjädereko!! Det heter faktiskt bandeko och fjäderreverb. ☺️ javisst gör det det! Men ett reverb är i folkmun eko! 😉 Hut stor är en folkmun egentligen? 😉 tillräckligt för att bilda eko och få plats med en reverbenhet! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.