Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade just en knapp på output regeln i logic o klickadär o då vart det stereo o allt löt mkt bättre.

Hur gör man igentligen, nvänder man den funktionen under arbetet eller är det bättre o göra det när mixen är klar och sedan andvända den till mastern?

Annons
Postat
Que?

Har du mixat i mono annars, eller handlar det om någon sorts extra stereobreddning...?

Tror det är stereo breddning som han menar!...

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Hittar du ingen Dolby-knapp? 😉

Postat
Que?

Har du mixat i mono annars, eller handlar det om någon sorts extra stereobreddning...?

Jag o mina skumma formuleringar alltså😉

Nej, inte mixat mono.

Men blir lite förvirrad eftersom när jag klickar på kriglan vid outpotregeln så blir det en till exakt koipa av den som lägger sig bredvid.

Vet helt ärligt inte om jag mixat allt i mono eller inte, tycker det låter stereo om det.

Är dett bättre o ha stero varianten när man mixar?

Skapar jue stereo kanaler för allt jag gör, men vissa grejer tycks vara i mono ändå.

Blir förrfirrad själv över hur jag skirver, men kan inte riktigt förklara, så hoppas du hajjar hur jag menar!

Postat
Que?

Jag o mina skumma formuleringar alltså😛

Nej, inte mixat mono.

Men blir lite förvirrad eftersom när jag klickar på kriglan vid outpotregeln så blir det en till exakt koipa av den som lägger sig bredvid.

Vet helt ärligt inte om jag mixat allt i mono eller inte, tycker det låter stereo om det.

Skapar jue stereo kanaler för allt jag gör, men vissa grejer tycks vara i mono ändå.

Blir förrfirrad själv över hur jag skirver, men kan inte riktigt förklara, så hoppas du hajjar hur jag menar!

Om du spelar in en monokälla (t ex en mic eller en line:ad gitarr etc), så blir ljudet i mono även om du spelar in på ett stereospår. Det är kanske därför det känns osäkert?

Monokällor är det lämpligare att spela in på monospår, eftersom de annars tar upp dubbelt så mycket utrymme än de behöver - och eftersom ljudet blir precis likadant oavsett cilken sorts spår det spelas in på - men det kan vara lite smidigare om man vill panorera ut det till höger eller vänster...

Angående hur det ser ut i Logic, så kan jag inte hjälpa till, eftersom jag inte kan det programmet, men detta med mono/stereo är ju generellt för alla DAW.

Postat
Que?

Nej, inte mixat mono.

Om du spelar in en monokälla (t ex en mic eller en line:ad gitarr etc), så blir ljudet i mono även om du spelar in på ett stereospår. Det är kanske därför det känns osäkert?

Monokällor är det lämpligare att spela in på monospår, eftersom de annars tar upp dubbelt så mycket utrymme än de behöver - och eftersom ljudet blir precis likadant oavsett cilken sorts spår det spelas in på - men det kan vara lite smidigare om man vill panorera ut det till höger eller vänster...

Angående hur det ser ut i Logic, så kan jag inte hjälpa till, eftersom jag inte kan det programmet, men detta med mono/stereo är ju generellt för alla DAW.

Det var länge sedan jag använde Logic men om jag inte minns fel så fanns det en funktion i Logic 5 där man kunde få ut mixen i två separata monofiler (L & R) istället för en stereofil.

Kan det vara det knappen gör?

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Que?

Nej, inte mixat mono.

Om du menar masterregeln som antingen ser ut som "O" eller "en liggande åtta" så blir det ingen skillnad i lyssningen om du inte lagt några pluggar på mastern.

Dina kanaler/bussar är ändå adresserade till output 1-2, även om du i "O" läget bara ser output 1 (eller som du verkar beskriva, två mono outputs, 1 och 2)

Om det blir skillnad i ljud kan det bero på:

Att du har suttit med output 1 (alltså läge "O") och därmed bara lagt pluggar på vänstra kanalen när du tror att du lagt det på hela mastern.

Att du har lagt pluggar på mastern i stereoläge och de försvinner när du splittar den till dual mono.

Det är väl det jag kan komma på.

Någon stereobreddning handlar det absolut inte om.

Redigerat av Elof
Postat (redigerat)

Okej. TackElof, detta hjäpt emig massor, blidde genast lite klokare:)

Redigerat av ThomasJ

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.