Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Att prodda på en laptop handlar enbart om vanesak. Jag kör uteslutande på min MBP 15" och jag tycker det funkar finfint. Visst är skärmen lite liten kanske men inget som jag inte står ut med. Dessutom är det skönt att kunna plocka med sig den utan större bekymmer. Prestandamässigt behöver man inte oroa sig ett dugg heller om man köper en nyare maskin.

Annons
Postat
Att prodda på en laptop handlar enbart om vanesak. Jag kör uteslutande på min MBP 15" och jag tycker det funkar finfint. Visst är skärmen lite liten kanske men inget som jag inte står ut med. Dessutom är det skönt att kunna plocka med sig den utan större bekymmer. Prestandamässigt behöver man inte oroa sig ett dugg heller om man köper en nyare maskin.

Så länge man kör mest med mjukvara så funkar laptop utmärkt och att göra mobila jobb på..

När man i mitt fall får 6 kablar liggande på skrivbordet, så handlar det inte om nån vanesak 😛

Sen kan jag ju tycka att laptops e på tok för dyra för den prestandan man får ut,

för samma pengar får man regält med kraft ur en stationär - min privata åsikt 😆

Postat
Efter långt överläggande har jag beslutat att ett köp av ett grafikkort skulle göra mig lycklig...
Dvs du lägger ner tanken på bärbar maskin?
Postat
Efter långt överläggande har jag beslutat att ett köp av ett grafikkort skulle göra mig lycklig...

Säkert mitt fel med min negativa syn på laptops 🙂

Postat
Så länge man kör mest med mjukvara så funkar laptop utmärkt och att göra mobila jobb på..

När man i mitt fall får 6 kablar liggande på skrivbordet, så handlar det inte om nån vanesak 😲

Såg att tråden dog men måste ändå fråga hur sjutton du får 6 kablar på bordet från en laptop? Antar att du kör med en extern skärm i så fall? Själv har jag 3, en firewire, en ström och en usb. Resten ligger numera undanstoppad bakom bordet för att inte störa. En stationär dator har väl mins lika mkt kablar på bordet beroende på hur man möblerar....

Postat

Japp, far min tyckte däremot att en begagnad stationär g4/5 skulle vara bra för mig,

men då hade jag varit tvungen att gå över till Reason 4 igen och de hade jag inte tänkt mig! 😲

Postat

Säkert mitt fel med min negativa syn på laptops 😲

Det och att min far inte gillar bärbara och inte "tillät" mig... Dessutom fungerar min dator kanon annars, med ett nytt grafikkort och ny cpu så! 🙂

Postat (redigerat)
Dessutom fungerar min dator kanon annars, med ett nytt grafikkort

Ursäkta, jag menar inte att grusa planerna men vad skulle bättre grafik tillföra din musikburk jämfört med det X300 du redan har?

...och ny cpu så!

Vilken CPU tänkte du på?

Pentium 4 3,8 GHz är väl den snabbaste som är kompatibel med ditt moderkort - och om du satt på 2,9 GHz nu är det inte ett direkt prisvärt lyft.

Redigerat av Linus
Postat

Ursäkta, jag menar inte att grusa planerna men vad skulle bättre grafik tillföra din musikburk jämfört med det X300 du redan har?

...och ny cpu så!

Vilken CPU tänkte du på?

Pentium 4 3,8 GHz är väl den snabbaste som är kompatibel med ditt moderkort - och om du satt på 2,9 GHz nu är det inte ett direkt prisvärt lyft.

Jag har inte ens börjat tänkt på ny Cpu än! 😉

Dessutom menade jag inte att jag skulle ha ny dator för att mina mjukvaror skulle funka bättre utan hela datorn i sig! Men med ett bättre grafikkort skulle min dator klara av dom "krav" jag ställer på den! 😉

Postat

...och ny cpu så!

Vilken CPU tänkte du på?

Jag har inte ens börjat tänkt på ny Cpu än! 😉

Dessutom menade jag inte att jag skulle ha ny dator för att mina mjukvaror skulle funka bättre utan hela datorn i sig! Men med ett bättre grafikkort skulle min dator klara av dom "krav" jag ställer på den! 😉

Okej.

Men förstår inte riktigt hur du tänker.

Om du nu skall ha datorn till musik så fins det väl bara en anledning till att köpa nytt grafik kort är till att avlasta raminnet.

En g4 skulle nog vara att föredra ändå.

Käns lite som att du just börjat med musik o forskat lite i olika prylar som "du bara måste ha".

Gör såhär istället:

Sätt dig ner, fundera på hur mkt du vill satsa på din musik och gör en kalkyl på vad du skulle behöva och vad det skulle kosta dig.

Musik är ingen billig sak att pyssla, jag har lagt riktigt mkt pengar på prylar tycker jag men, har inte ens helften av det jag skall ha.

Börja i rätt ända.

Tänk vad du verkligen behöver för att klara dig.

Du har redan mjukvaran.

Nu behöver du kanske ett bättre ljudkort?

Du vill ha en laptop för att spara plats men när du pysslar med musik så är det just plats du behöver, lika bra att byggaup den du redan har.

Ett par lurar ifrån AKG för 300:- är toppen, men du kommer nog samlapå dig fler lurar än så. Olika lurar till olika lyssningar (vilket tar plats det med).

För eller senare kommer du att behöva en mic, varesig du spelain sång eller inte, så lika bra att läggatill det i kalkylen.

Stativ o annat till micen kommer du uppskatta.

Även ett klaviatur kommer du vilja ha om du inte redan har det.

Sedan kommer det jue ett par monitorer osv osv.....

Du behöver inte köpa allt på engång utan ta ett steg itaget, men tänk på att det du investrerar i skall hålla ett bra tag.

Så låt oss säga at du köper en skruttmic för 200:- o lurar för 200:- bärbar dator 3000:- Ljudkort 950:- så kommer du snart att ångra dig o bli tvungen att köpa nytt ändå. Tänk frammåt. Du kanske får lov att spara ett år eller tvp för att kunna köpa den dator du vill ha o allt, jagvet, du vill ha det o du vill ha det NU. Har oxå varit där men lärde mig av misstaget att inte planera mina inköp!

Bara ett par goda råd ifrån en som vet.

Postat

Japp, far min tyckte däremot att en begagnad stationär g4/5 skulle vara bra för mig,

men då hade jag varit tvungen att gå över till Reason 4 igen och de hade jag inte tänkt mig! 😉

Kanske inte. Men varför inte testa logic?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.