Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nuvarande: Dell Dimension 4700

XP Home ed - 2,9 GHz P4 - 1280x1024 - 2,5 gb ram - Original ljudkort - Ati x300 grafik -192 gb hd

Bärbara Alternativet!

Om jag skulle köpa den bärbara skulle jag nog inst xp på den då vista inte är särskilt snällt på minne eller cpu...

Vet någon falla det är någon idé? har jag användning av så stark processor och så mycket ram?

Dom två största anledningarna till ett byte är att jag sparar plats på skrivbordet och att min dator är ganska seg (+att en bärbar kan man ta med sig ut och resa, idéer kommer aldrig vid bra tillfällen för mig)!

Han har bara nån kvar så ett snabbt svar vore juste!/DjStyler

Annons
Postat
HP supportar inte XP, utan de har bara drivers för Vista till de maskiner som levereras med Vista, så är det ingen idé att köpa en sådan om du vill köra XP... 😲

Faan va synd! 😑

Någon som vet fall Fl Studio 8 Xxl funkar bra på vista ultimate? Samma sak undrar jag över Reason 4?

Postat (redigerat)
Någon som vet fall Fl Studio 8 Xxl funkar bra på vista ultimate?
Ja.
Samma sak undrar jag över Reason 4?
Version 4 fungerar utmärkt.

Reason 3 behöver en uppdatering som finns på Propellerheads webbsajt, men Reason 4 fungerar direkt från skivan.

Vilket ljudkort har du/tänker du köpa?

Vilka andra datortillbehör tänker du plugga in?

Det är nog på drivrutinssidan som din sko klämmer.

Redigerat av Linus
Postat
Någon som vet fall Fl Studio 8 Xxl funkar bra på vista ultimate?
Ja.
Samma sak undrar jag över Reason 4?
Version 4 fungerar utmärkt.

Reason 3 behöver en uppdatering som finns på Propellerheads webbsajt, men Reason 4 fungerar direkt från skivan.

Vilket ljudkort har du/tänker du köpa?

Vilka andra datortillbehör tänker du plugga in?

Det är nog på drivrutinssidan som din sko klämmer.

Tänkte bara ha mina Logitech högtalare tills plånboken blir lite mer fylld. Dessutom säljer jag min Yamaha psr e403 och gamla datorn för att få råd! 😉

Postat

Jag tycker du skall sattsa på en redig burk som kommer hålla ett bra tag.

Om du bara skall ha den till musik.

Lite dyrare lite bättre.

Om / när jag köper laptop blir det nått likande denna:

macbook_white_3q_c.jpg

Postat

Lite dyrare lite bättre.

macbook_white_3q_c.jpg

Har tittat på iBook'en men den har inte jätte bra prestanda, och MacBook'en är j*vlit vass men DYR!!!!!!!!!!!!!!

Dessutom vill jag helst köra Fl då jag känner att jag kan och vet mest om det!

En ny fråga då; vad ska man ha kraftigt om man vill ha så låg latency som möjligt?!

Postat
En ny fråga då; vad ska man ha kraftigt om man vill ha så låg latency som möjligt?!

?!?!?!?!?!

Postat

?!?!?!?!?!

Kraftigt stabil dator med kraftig prestanda och kraftigt bra drivrutiner.

Postat

?!?!?!?!?!

Kraftigt stabil dator med kraftig prestanda och kraftigt bra drivrutiner.

När räknas en dator som stabil?

Hur är

laptopen enligt ditt exempel?

Postat

Intel Core 2 Duo, snabb FSB (helst över 800 MHz), Firewire och ett stabilt Firewire-ljudkort med ASIO-drivrutiner.

De inbyggda ljudkretsarna i en bärbar dator har inte ASIO-drivrutiner och därmed ingen bra latency.

Postat

Intel Core 2 Duo, snabb FSB (helst över 800 MHz), Firewire och ett stabilt Firewire-ljudkort med ASIO-drivrutiner.

De inbyggda ljudkretsarna i en bärbar dator har inte ASIO-drivrutiner och därmed ingen bra latency.

Jag måste säga att jag vet många storproducenter med laptops!

Förutom Asio grejjen stämde datorn jag tittade på rätt bra, förutom att det är amd!

Postat

Ja, var det något i mitt inlägg som påstod annat?

Postat

Nej, men du sa att asio inte funkade i laptops!

Postat

Nej, han sa att det inbyggda ljudkortet i laptops inte räcker till för låg latency. Skaffa ett externt ljudkort.

Postat (redigerat)

Till de inbyggda ljudkorten, ja - men de flesta lär nog köra med externa ljudkort till sina laptops... 😉

EDIT: Joachime hann visst före... 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Nej, jag skrev att det inbyggda ljudkortet inte håller måttet eftersom det i 96% av fallen saknar ASIO.

Komplettera med ett ljudkort så kan du jobba som storproducenten.

Redigerat av Linus
Postat

Till de inbyggda ljudkorten, ja - men de flesta lär nog köra med externa ljudkort till sina laptops... 😉

EDIT: Joachime hann visst före... 🙂

Då är det väll det man får köpa efteråt! 😎

Postat
Dom två största anledningarna till ett byte är att jag sparar plats på skrivbordet och att min dator är ganska seg (+att en bärbar kan man ta med sig ut och resa, idéer kommer aldrig vid bra tillfällen för mig)!

Hur stor är sannolikheten att du kommer åka land å rike ( globen ) runt och jobba i olika studion med olika människor.

Om den är relativt låg skulle jag hellre satsa på en kraftiga stationär dator där man gör det mesta av jobbet och en

laptop som man kan spela in i ifall samarten skulle dyka upp.

Men det är min högst personliga åsikt och jag sitter i en studio och jobbar och skulle tycka att jobba i en Laptop känns som hindrande.

Men om du nu bestämt dig för en Laptop skulle jag hellre spara lite till och köpa den absolut kraftigaste maskin som budgeten tillåter.

Skall själv köpa en Macbook Pro 17 tum då jag kommer att resa till Usa å måste ha något att jobba med där borta , tyvärr ett nödvändigt måste.

Postat

EDIT: Joachime hann visst före... 😄

Då kommer ditt ivriga pushande efter "så låg latency som möjligt" att dröja tills "efteråt".

Postat

EDIT: Joachime hann visst före... 😄

Då kommer ditt ivriga pushande efter "så låg latency som möjligt" att dröja tills "efteråt".

Japp, men jag har ingen användning av låg latency förens om ett tag (orkar inte förklara vrf).

Postat

Jag tycker faktiskt det verkar vara ett bra köp. Med gardering för att jag inte vet vad en AMD Turion 64 X2 är för processor. Men det vet nån annan här.

Jag sitter själv på en ett år gammal "storebror" till "din" modell, en HP/Compaq nx9420. Funkar på alla sätt asbra. men jag har xp. Externt FW-ljudkort gäller.

HP är bra prylar.

tjing

Bengan

Postat
Jag tycker faktiskt det verkar vara ett bra köp. Med gardering för att jag inte vet vad en AMD Turion 64 X2 är för processor. Men det vet nån annan här.

Jag sitter själv på en ett år gammal "storebror" till "din" modell, en HP/Compaq nx9420. Funkar på alla sätt asbra. men jag har xp. Externt FW-ljudkort gäller.

HP är bra prylar.

tjing

Bengan

Det kommer nog bli den jag länkade till, ska bara få min keyboard såld!

Dessutom ska nog far min köpa min gamla! 😉 Han vill köra den med Ubuntu! 😄

Postat

Vill inte grusa dina förväntningar men,

ha inte för stora förhoppningar på en laptop, speciellt inte om du skall köra med extern ljudkort..

Jag sålde nyss min laptop till min grabb, gick helt enkelt inte att ha en laptop,

blev snabbt ett kaos med allt kablage till ljudkort, liquidmix och powercoren (via firewire),

+ min alphatrack och externa hdd - båda över usb och eliminatorn till laptopen..

Som du ser så blir skrivbordet tillsammans med 1 extra blidkärm (monitorkabeln) ett kaos 😉

Postat

ha inte för stora förhoppningar på en laptop, speciellt inte om du skall köra med extern ljudkort..

Jag sålde nyss min laptop till min grabb, gick helt enkelt inte att ha en laptop,

blev snabbt ett kaos med allt kablage till ljudkort, liquidmix och powercoren (via firewire),

+ min alphatrack och externa hdd - båda över usb och eliminatorn till laptopen..

Som du ser så blir skrivbordet tillsammans med 1 extra blidkärm (monitorkabeln) ett kaos 😉

Kan tänka mig det, men ja kommer på ett vanligt skrivbord ha bara mina logitechspeakers och på golvet en sub! thats all! kansek en lampa också!

Postat

Som du ser så blir skrivbordet tillsammans med 1 extra blidkärm (monitorkabeln) ett kaos 😛

Kan tänka mig det, men ja kommer på ett vanligt skrivbord ha bara mina logitechspeakers och på golvet en sub! thats all! kansek en lampa också!

Om du skall andvända datorn till enabrt musik så kommer det att ta platts i rummet iaf.

Ljudjort,monitorer, mic/preeamp klaviatur osv.

Postat

Den där annonsen är borta, kan tyvvär inte se vilken dator det är du ska köpa :/

Men annars skulle jag också rekommendera en stationär dator, musikproduktion på en laptop känns mycket jobbigare om man inte använder en extern skärm, tangentbord och mus, och då skulle man likagärna kunnat spara några tusenlappar på att köpa en stationär.

Kresh

Postat

En laptop kan ju vara smidigt om du är på resande fot.

Tex åker mkt tåg eller flyger.

Då kan du alltid skissa ideér som sedan slutförs på stattionär.

Postat

Lite dyrare lite bättre.

macbook_white_3q_c.jpg

Har tittat på iBook'en men den har inte jätte bra prestanda, och MacBook'en är j*vlit vass men DYR!!!!!!!!!!!!!!

Dessutom vill jag helst köra Fl då jag känner att jag kan och vet mest om det!

Fins jue parells och bootacamp så det är bara o drain windows på den.

Vill du ha låg latancy är det bra ljudkort med bra drivsar som gäller.

Postat

Bättre köpa PC om man är helt ointresserad av OS X.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.