Jump to content
Annons

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
hm...börjar tycka lite synd om trådskaparen nu.

Jag oxå..

Kanske vi borde börja diskutera vilken ölsort som e godast i denna tråd 🤪

Vad då då? Jobbar du för nåt ölbolag och är ute efter tjäna stålar på det? 😛 Och hur manipulerar du ölsorterna då? Smakar det hästpiss så vet man i alla fall att det är en pripps man dricker 😆

Redigerat av DieHard
Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det är seriöst att ha en sida som Claes har. Jag blir bara fundersam över att han driver företag på området.

Det är inte min avsikt att kränka eller göra någon illa. Jag vill bara att det ska vara rättvist och jag kände ett behov av att ifrågasätta det. Jag har blivit lurad av en del musikaffärer och har tagit lärdom av det. Jag vill inte döma någon i förväg men att lita på allt och alla genom åren har varit som ett minfält stundvis. Mitt budskap utifrån min erfarenhet är att vara försiktig. Jag menade inget illa gentemot dig Claes hoppas du förstår det. Jag försökte bara se objektivt på hela situationen och inget annat men jag kanske var lite fel ute nu. Jag märker också vilket stöd du har från flera håll så jag litar på att du gör det av välmening och inte enbart i eget vinstintresse.

/Fredrik

Postat
Det är seriöst att ha en sida som Claes har. Jag blir bara fundersam över att han driver företag på området.

Det är inte min avsikt att kränka eller göra någon illa. Jag vill bara att det ska vara rättvist och jag kände ett behov av att ifrågasätta det. Jag har blivit lurad av en del musikaffärer och har tagit lärdom av det. Jag vill inte döma någon i förväg men att lita på allt och alla genom åren har varit som ett minfält stundvis. Mitt budskap utifrån min erfarenhet är att vara försiktig. Jag menade inget illa gentemot dig Claes hoppas du förstår det. Jag försökte bara se objektivt på hela situationen och inget annat men jag kanske var lite fel ute nu. Jag märker också vilket stöd du har från flera håll så jag litar på att du gör det av välmening och inte enbart i eget vinstintresse.

/Fredrik

Det är ok - jag är hårdhudad... 🤪

Jag förstår varför du ifrågasätter, men du gjorde det på ett ganska fult sätt genom att utgå från att inspelningarna kunde vara manipulerade. Det är definitivt lätt att bli lurad av vad andra säger eller skriver, men jag har svårt att tänka mig att någon skulle orka gå igenom och ändra inspelningarna för att förbättra eller försämra dem, efter att ha lagt mycket energi och tid på att spela in under så lika förutsättningar som möjligt. Som jag har sagt, så skulle jag aldrig drömma om att ändra något - speciellt som jag vet att det är många som besöker siten och hämtar inspelningar för att jämföra. Jag har inte ens försökt försköna min egen röst genom att korrigera diverse missar, utan allting är den bistra verkligheten... 😆

Han som driver http://www.thelisteningsessions.com hörde av sig för några år sedan och ville lägga upp en länk till min testsite där, eftersom han tyckte att det var bra med sådana testinspelningar. Det var ju självklart kul att bli länkad till från en så välkänd site. De gör inte riktigt på samma sätt som jag vid sina inspelningar, men kan vara en mycket användbar källa för jämförelser om man är lite osäker över hur något låter.

Jag strävar efter att situationen ska vara så identisk som det är möjligt att göra genom att köra med samma ljudkällor, samma avstånd, samma preamp etc, medan The Listening Sessions kör med olika kombinationer av micar och preamps och spelar in olika ljudkällor etc. Dagsformen hos levande människor spelar förstås alltid in, så sånginsatserna är inte alltid helt identiska, men man hör ju ändå micens karaktär. Det var på grund av detta med risken för olika dagsform, som jag började spela in genom högtalare också - för där kan man göra det lite mer "vetenskapligt", eftersom man kan få exakt samma ljudkälla varje gång då.

Nu kommer jag tyvärr att behöva bryta traditionen med identiska förutsättningar, i samband med nästa omgång, eftersom jag har bytt till mycket bättre högtalare (ADAM ART Classic Center som drivs av en Denon AVR-3808 - i stället för JBL LX-44 som drevs av en Pioneer VSX-808RDS) och skaffat ännu bättre preamp (True Systems P-Solo - i stället för RME ADI-96 Pro) och omvandlare (Benchmark ADC1 - i stället för RME ADI-96 Pro), så jag får ta och göra lite referensinspelningar att jämföra utrustningen med också... Jag har dock kvar min Babybottle, som får bli referensmic, precis som när Sven inte hade sin Martingitarr tillgänglig, utan behövde köra med en Gibson i stället...

Postat

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite fult. Det var inte det som var tanken.

Jag är lite nyfiken på True Systems P2 Analog. Har den lika karaktär som P2-SOLO? 🤪

Postat
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite fult. Det var inte det som var tanken.

Jag är lite nyfiken på True Systems P2 Analog. Har den lika karaktär som P2-SOLO? 🤪

Jag har inte testat P2 Analog själv, så jag har inte kunnat jämföra dem, men enligt True själva så ska det vara samma ljud.

De skriver bl a följande om P-Solo:

sporting the same design and sound of the TRUE Systems Precision 8 and P2 Analog preamps
Postat
Claes,

Hur stor skillnad tyckte du att bytet från RME ADI-96 Pro till Benchmark ADC1 gjorde? Är det värt det?

Om jag ska vara ärlig, så tycker jag att ADC1 är j-t bra, men lite i dyraste laget - och ADI 96 Pro är en mycket bra preamp+omvandlare (låg på ca 17000:- när den fortfarande tillverkades), så det kanske inget gigantiskt hopp uppåt i ljudkvalitet, men jag ville inte chansa, utan försäkra mig om att ha samma kvalitet in som jag har ut (med Benchmark DAC1) - och så är Benchmark ett fabrikat som står högre i kurs än RME - och det gör en del för tillförlitligheten i de kabel- och omvandlar-tester som jag har tänkt göra när tiden räcker till och andan faller på...

Sammantaget så är bytet värt pengarna ändå för mig - bl a eftersom jag fick en "perfekt" in- och ut-kedja - men alla skulle kanske inte tycka det...

Postat
Lyssna gärna igenom lite smakprov som du kan hämta på min testsite. Där finns lite över 100 olika modeller att "avnjuta"...

Violet Design Black Knight är ett förslag. Vill du ha en mer transparent mic, så kan svenska Line Audio Design's SM3 eller SM6 vara värda att fundera på. Kanske också MXL V69 kan vara ett alternativ.

Det finns väldigt många bra micar och få som är riktigt dåliga, så det är inte lätt att bestämma sig... 😆

Claes är ju väldigt duktig! Inget snack om det. Men då han driver ett företag och som alla andra företag vill gå med vinst så talar han ju ofta om hur bra hans egna mikrofoner är. Sen så kan ju inte vi veta säkert hur hans tester går till. Signalen kan ju vara efterbehandlad så att vissa mikrofoner lyfts fram. Det behöver inte vara så men man kan ju inte med säkerhet veta. Det skulle ju kunna vara så att om han tex inte vill att någon ska tycka om Röde, så kan han ju EQ:a en liten elak puckel nånstans eller skära till en liten hängmatta i miden. Möjligheten finns ju och det kan ju inte den som aldrig hört micen avgöra om så är fallet. Alla företagare vill ju gå med vinst och det är ju inget konstigt med det. Därför bör man akta sig för partiska tester.

Låna hem micar och testa själv. 😛

Nu får du faktiskt ta och lägga av. Det här liknar personangrepp mer än någonting annat! Den här frågan reddes ju ut för ett tag sedan i en annan tråd där du gick med på att sluta angripa honom om han var tydlig i sin signatur.

Claes Holmerup, Återförsäljare av bland annat:

ADAM, Studio Projects, Oktava, Ultrasone, Line Audio Design, Violet Design, sE Electronics, Aphex, True Systems, Summit Audio, Joemeek, Toft, RME, Benchmark, Lynx, MOTU, Steinberg, Vicoustic, Auralex...

Firman: Holmerup Musik & Data

Mitt lilla Recensionsforum

Testsiten - med testinspelningar av över 100 olika mikrofonmodeller (uppdaterad senast 2006-12-21)

Är den inte tillräckligt tydligt för dig? Tror du inte att trådskaparen i fråga läser den? Isf ska han skylla sig själv och behöver definitivt inte din hjälp med att döma Claes trovärdighet.

pme (oregistrerad)
Postat

Tycker nog att Claes tester är trevliga att ha. Men man ska naturligvis inte tro på allt man läser på internet. Även om det finns ett seriöst försök att göra dessa tester så finns det en risk att det finns omedvetna fel och rena variationer

som luftfuktighet osv. Många gångar har tester gjorts och man har kommit fram till häpnadsväckande resultat som när de senare gör om under mer vetenskapliga former totalt krossas. Rena psykologiska effekter. Detta bör man

absolut ha i åtanken när man lyssnar på testerna. Speciellt bör man fundera på sig själv. Risken är mycket stor att man själv redan har bestämt sig vad som är bra och vad som är mindre bra när man lyssnar så man hör bara det man vill höra.

Postat
HAHA är detta ett skämt eller? 😉 ni får fan skapa en egen tråd och snacka om allt skit ni snackar om !!

jag vill få hjälp om ingen har fattat de ! 😄

Kommer du att skaffa separat mikpreamp? Eller handlar det om enbart mikrofon för 4000:-, och den ska kopplas till ditt ljudkort?

Rap och ev. lite sång säger du...

Du nämnde Röde NT2-A och NT2. Det är i princip samma sak. NT2-A är en uppdatering och ersatte NT2. Bra mångsidig mik, både röster och instrument.

Kika på Röde NTK också som är en rörmik.

Shure SM7 skulle vara en lämplig modell att lägga till listan. Den är inte lika allmän som NT2:an, men rösterna låter riktigt bra och "färdiga" från början.

Det bästa mikvalet gör du säkert i en större musikaffär med många modeller där du kan få jämföra.

Näst senaste gången jag köpte mik traskade jag in med min Hi-MD och gjorde provinspelningar med alla mikar, sedan satte jag mig i ett hörn och lyssnade igenom/växlade mellan mikarna.

Postat
Lyssna gärna igenom lite smakprov som du kan hämta på min testsite. Där finns lite över 100 olika modeller att "avnjuta"...

Violet Design Black Knight är ett förslag. Vill du ha en mer transparent mic, så kan svenska Line Audio Design's SM3 eller SM6 vara värda att fundera på. Kanske också MXL V69 kan vara ett alternativ.

Det finns väldigt många bra micar och få som är riktigt dåliga, så det är inte lätt att bestämma sig... 😉

Claes är ju väldigt duktig! Inget snack om det. Men då han driver ett företag och som alla andra företag vill gå med vinst så talar han ju ofta om hur bra hans egna mikrofoner är. Sen så kan ju inte vi veta säkert hur hans tester går till. Signalen kan ju vara efterbehandlad så att vissa mikrofoner lyfts fram. Det behöver inte vara så men man kan ju inte med säkerhet veta. Det skulle ju kunna vara så att om han tex inte vill att någon ska tycka om Röde, så kan han ju EQ:a en liten elak puckel nånstans eller skära till en liten hängmatta i miden. Möjligheten finns ju och det kan ju inte den som aldrig hört micen avgöra om så är fallet. Alla företagare vill ju gå med vinst och det är ju inget konstigt med det. Därför bör man akta sig för partiska tester.

Låna hem micar och testa själv. 😉

Nu får du faktiskt ta och lägga av. Det här liknar personangrepp mer än någonting annat! Den här frågan reddes ju ut för ett tag sedan i en annan tråd där du gick med på att sluta angripa honom om han var tydlig i sin signatur.

Claes Holmerup, Återförsäljare av bland annat:

ADAM, Studio Projects, Oktava, Ultrasone, Line Audio Design, Violet Design, sE Electronics, Aphex, True Systems, Summit Audio, Joemeek, Toft, RME, Benchmark, Lynx, MOTU, Steinberg, Vicoustic, Auralex...

Firman: Holmerup Musik & Data

Mitt lilla Recensionsforum

Testsiten - med testinspelningar av över 100 olika mikrofonmodeller (uppdaterad senast 2006-12-21)

Är den inte tillräckligt tydligt för dig? Tror du inte att trådskaparen i fråga läser den? Isf ska han skylla sig själv och behöver definitivt inte din hjälp med att döma Claes trovärdighet.

Nu förväxlar du nog mig med nån annan. För det andra så har jag och Claes rett ut det här. :rolleyes:

Postat

okej Linus tack för hjälpen ! jag ska åka in till jam i stockholm stad imorgon (fyller år imorn) och fråga om massa mickar sen fråga om man kan testa dom ! men sE electronics är de inget att ha eller? :rolleyes: :S för dom har nämligen rabatt på jam nu ! pejz

Postat
Du nämnde Röde NT2-A och NT2. Det är i princip samma sak. NT2-A är en uppdatering och ersatte NT2. Bra mångsidig mik, både röster och instrument.

Kika på Röde NTK också som är en rörmik.

Samma sak?

Det är en helt annan mick med en helt annan kapsel (och den är enligt mig väldigt prisvärd), endast namnet som är likt. NTK är en gammal modell som ersatts an K2 (samma kapsel som NT2-A).

Postat
sE electronics är de inget att ha eller?

GEMINI II har jag hört gott om men de billigare vet jag inte. Känns samtidigt lite "konstigt" att betala så mycket för ett Kinamärke...

Postat

är de ett kina märke? :rolleyes: de trodde jag inte : / men asså den som jag tänkt köpa är de rabatt just nu på ! sE electronics Z 3300A kostar igentligen 5895kr nu kostar den bara 3959 ! därför la jag märke till den ! en kille som jag känner har en likadan och han säger att den är väldigt bra :s men ja vettefan

pejz

Postat (redigerat)
sE electronics är de inget att ha eller?

GEMINI II har jag hört gott om men de billigare vet jag inte. Känns samtidigt lite "konstigt" att betala så mycket för ett Kinamärke...

Gemini är grymt bra. Ensam om att ha rör i två steg, såvitt jag vet.

Z5600a är också en mycket bra mic. Både Gemini och 5600 finns med på min testsite. 😮

sE Electronics är inte något vanligt "Kinamärke", utan de utvecklar enbart sitt eget fabrikat och är inte med i OEM-svängen som alla andra micfabriker i Kina. Rupert Neve har bestämt sig för att utveckla några exklusiva mikrofonmodeller tillsammans med sE också - och han är förmodligen ganska kräsen när det gäller vem han samarbetar med... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Postat

okey 😮 tänkte väll, hehe ! dom ser inte ut som värsta kina skitet ;p men asså dom två mickarna har jag tyvär inte råd med haha jag är fortfarande ung och har inte så mycket cash, you know !? :rolleyes: men claes har du testat Z 3300A ?

Postat
okey 😛 tänkte väll, hehe ! dom ser inte ut som värsta kina skitet ;p men asså dom två mickarna har jag tyvär inte råd med haha jag är fortfarande ung och har inte så mycket cash, you know !? 😮 men claes har du testat Z 3300A ?

Jag har inte haft tid att testa den ännu. Den kommer definitivt att vara med i nästa omgång testinspelningar, men det hjälper ju inte dig just nu... :rolleyes:

Jag har i alla fall inte hört några negativa omdömen om den. Även om det brukar vara noga utvalda recensioner på tillverkarnas hemsidor, som man därför ska ta med en liten nypa salt, så finns det några omdömen här: http://www.seelectronics.com/Z3300a.html .

Postat

ok ! asså jag fattar typ ingenting HAHA :rolleyes: jag är bara 13, 14 imorgon så är inte super bra på engelska, hehe 😮

men asså Z 3300A ser väligt fin/bra/fet ut ! och som sagt jag har aldrig hört ngt dåligt om den 😛 pejz

Postat (redigerat)

I det prissegment vi pratar om finns det grymt mycket mickar som är bra. Om detta är den första mick som du ska köpa skulle jag rekomendera att du går ner i pris. För det finns idag betydligt mycket mer billiga mickar än det någonsin har gjort som dessutom är bra. Om jag ska utgå ifrån det jag har kan jag rekomendera TSM 87 mycket billig mick som verkligen är värd vart enda öre. Detta är ju naturligtvis en Kinamick och kan antagligen variera väldigt mycket från bygge till bygge så det finns en osäkerhetsfaktor. jag är i allafall mycket nöjd med min även om jag inte använder den så ofta längre. En annan mick som jag tycker påminner en del om mitt TSM ex, bara några snäpp bättre är Oktava MK-319. Lite dyrare men definitivt en mycket bra mick.

Sen när man går in på mickar som jag inte äger måste jag framhäva Röde M3. Har läst att ska man bara köpa en mick ska man köpa denna. Jag är alltid skeptisk men jag måste säga att efter att ha hjälpt en kompis med inspelning med just denna mick var i allafall jag grymt imponerad med tanke på priset.

Ett annat märke som jag över huvudtaget aldrig har testat är Superlux (engelsk mick tror jag, men har säkert tagit en tur till Kina också) R102 fick 10 av 10 hos MusicTech och kostar £99. Detta är visserligen en bandmikrofon och antagligen inte lika mångsidig som Röde M3, dock ska den ha mycket mer gemensamt med en kondensatormick både vad det gäller känslighet och användbarhet.

Min poäng är dock om detta är din första mick köp en lite billigare mick. Du kommer inom sin tid att veta exakt vad du söker i en mick och då vill du säkert köpa lite dyrare mickar men min övertygelse är att om du köper tex en Röde M3 så kommer den inte att samla damm för det. Kort sagt kvalitet men för en lite billigare penning.

Redigerat av DivineCo
Postat

asså TSM micken är ren skit jämfört med vad jag vill få ut av micken ! jag har ju redan en mick som är bättre än den isåntfall !

och gå in på jam.se de är där jag ska köpa micken ingen annatstans :rolleyes: för jag bor i närheten av den affären !

pejz

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.