Troxy Postat 5 juli 2008 Postat 5 juli 2008 Hallå, jag är sugen på att införskaffa mig en Roland Juno-106. Är det någon som har tips på vanliga fel att kontrollera på synthen innan man slår till? Man bör väl kolla knappar och att alla 6 voices funkar simultant mm...? Är det svårt att få service på äldre Roland-maskiner idag? Roland-verkstaden i Farsta var lite skeptiska när jag dök upp med en JV-90 från -94... Trots sin ålder ska Juno-106 tydligen ha ett bra midi-stöd. Men är det rimligt att man kan styra denna synth från 80-talet med ex. Logic och ett modert midi-interface? Tacksam för svar! Mvh Emil
Wernborg Postat 5 juli 2008 Postat 5 juli 2008 Hallå,jag är sugen på att införskaffa mig en Roland Juno-106. Är det någon som har tips på vanliga fel att kontrollera på synthen innan man slår till? Man bör väl kolla knappar och att alla 6 voices funkar simultant mm...? Är det svårt att få service på äldre Roland-maskiner idag? Roland-verkstaden i Farsta var lite skeptiska när jag dök upp med en JV-90 från -94... Trots sin ålder ska Juno-106 tydligen ha ett bra midi-stöd. Men är det rimligt att man kan styra denna synth från 80-talet med ex. Logic och ett modert midi-interface? Tacksam för svar! Mvh Emil Den har inte anslagskänsla, varken sänder eller tar emot så att använda den som masterkeyboard funkar inte. I alla fall inte om man vill spela in musik som kräver känslighet... 🙁 Visst den är snygg att se på och låter väl helt ok, men jag hade lagt mina pengar på en modernare synth eller midi-keyboard istället. Har du inte kvar JV-90 då? Den kan du ju styra Logic med och har 106-an for show.... 🙂
Wernborg Postat 5 juli 2008 Postat 5 juli 2008 Hmm. Såg nu att du vill styra synthen med Logic och inte tvärtom. Det är ju inga problem, men ingen anslagskänsla den vägen heller som sagt.
joachime Postat 6 juli 2008 Postat 6 juli 2008 Kolla att alla sex röster fungerar för bägge oscillatorer. Klinka igenom hela klaviaturen och kolla att alla tangenter triggar som de ska. Kolla också att filtret är okej. Om reglarna oxiderat sprakar det och glappar när du drar i freq och cutoff. Har också varit med om att pitch bend och modulationsdelen glappat.
drloop (oregistrerad) Postat 6 juli 2008 Postat 6 juli 2008 (redigerat) Kolla att alla sex röster fungerar för bägge oscillatorer. Klinka igenom hela klaviaturen och kolla att alla tangenter triggar som de ska. Kolla också att filtret är okej. Om reglarna oxiderat sprakar det och glappar när du drar i freq och cutoff.Har också varit med om att pitch bend och modulationsdelen glappat. Höhö, med andra ord vilka delar spökar inte på en gammal synt. När du ändå börjat så kan du kolla LFOn också... Redigerat 6 juli 2008 av drloop
Troxy Postat 7 juli 2008 Trådstartare Postat 7 juli 2008 (redigerat) Tack för tipsen! Wernborg, klaviaturet får vila, det är ju ljudet man vill åt. Jag har en PC-300 som jag klinkar på. Min JV-90 finns fortfarande men lämpar sig kanske inte så mycket för elektronisk musik pga. klena filter och ljudvågor. joachime, mycket att kolla med andra ord. Men går det ens att hitta fina exemplar bara genom att kolla runt bland privata annonser? Redigerat 7 juli 2008 av Troxy
joachime Postat 8 juli 2008 Postat 8 juli 2008 Men går det ens att hitta fina exemplar bara genom att kolla runt bland privata annonser? Har du kollat in Roland Juno 2? Anslagskänslig och har för mig att den har dco's istället vco's, men analoga filter. Inga pottar eller reglar utan allt styrs från ett gränssnitt liknande JV-90. Låter mycket 80-tal och det går att få till ljud som påminner om 106'an. Finns en till salu på forumet.
Troxy Postat 8 juli 2008 Trådstartare Postat 8 juli 2008 Ok låter ju intressant. Jag får väl vela ett tag innan jag bestämmer mig.
neriks Postat 8 juli 2008 Postat 8 juli 2008 Är det svårt att få service på äldre Roland-maskiner idag? Även om Roland själva kanske inte servar sina gamla syntar längre så finns det nog en del personer/företag i Sverige som fortarande erbjuder service och underhåll av gamla syntar. Jag driver bl a ett sådant företag där vi mestadels jobbar med med syntar från Moog, Sequential och Yamaha ... Jagar du någon som kan serva en gammal Roland-syntar så kan jag dock förmedla kontakten till flera andra företag som jag vet är duktiga på just Roland.
SMonk Postat 8 juli 2008 Postat 8 juli 2008 Det i särklass vanligaste problemet med 106:an är att röstchipsen dör. Kontrollera med http://www.analoguerenaissance.com/JUNOTEST/ . Låt den värma upp i en halvtimme eller så innan, för ganska ofta låter den bra när man startar den för att sedan knastra loss när chipsen blir lite varma...
tomtenissen Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Hej! Äger en Roland Juno-106...och har aldrig riktigt tänkt på hur den mår! Nu häromdagen märkte jag dock att den började spraka något...berodde inte på kabeln! Har reglar vid freq oxiderats? eller vid själva output-kontakten? Antar att det är så...går det att åtgärda detta? Har hört om någon spray, fast denna var kanske endast i förebyggande syfte?? Tack för svar!
SMonk Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 (redigerat) Hej! Äger en Roland Juno-106...och har aldrig riktigt tänkt på hur den mår! Nu häromdagen märkte jag dock att den började spraka något...berodde inte på kabeln! Har reglar vid freq oxiderats? eller vid själva output-kontakten? Antar att det är så...går det att åtgärda detta? Har hört om någon spray, fast denna var kanske endast i förebyggande syfte?? Tack för svar! Förmodligen ett av 80017A-chipsen. Om det bara är sprak (när man inte spelar något) går det inte att veta vilket av dem (det finns 6 stycken). Om det bara sprakar på vissa tangenter (var 6:e, till exempel), eller om något annat också är paj (filtret, tex) så kan du kolla vilket chip det är med testet ovan. Edit: ...och när man vet vilket chip det är så är det bara att löda bort det (lite pilligt) och sätta in ett nytt (som också kommer paja förr eller senare...alla 80017A är dömda att den vägen vandra, tydligen). Man kan även köpa ett nytt, klonat, chip (samma site som testet ligger på), för 40 euro eller vad det nu var. Dessa ska enligt uppgift inte gå sönder (ja, förr eller senare kommer de ju göra det eftersom all elektronik gör det, men inte i förtid). Redigerat 1 augusti 2008 av SMonk
tomtenissen Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Hej! Äger en Roland Juno-106...och har aldrig riktigt tänkt på hur den mår! Nu häromdagen märkte jag dock att den började spraka något...berodde inte på kabeln! Har reglar vid freq oxiderats? eller vid själva output-kontakten? Antar att det är så...går det att åtgärda detta? Har hört om någon spray, fast denna var kanske endast i förebyggande syfte?? Tack för svar! Förmodligen ett av 80017A-chipsen. Om det bara är sprak (när man inte spelar något) går det inte att veta vilket av dem (det finns 6 stycken). Om det bara sprakar på vissa tangenter (var 6:e, till exempel), eller om något annat också är paj (filtret, tex) så kan du kolla vilket chip det är med testet ovan. Edit: ...och när man vet vilket chip det är så är det bara att löda bort det (lite pilligt) och sätta in ett nytt (som också kommer paja förr eller senare...alla 80017A är dömda att den vägen vandra, tydligen). Man kan även köpa ett nytt, klonat, chip (samma site som testet ligger på), för 40 euro eller vad det nu var. Dessa ska enligt uppgift inte gå sönder (ja, förr eller senare kommer de ju göra det eftersom all elektronik gör det, men inte i förtid). Okej! Ska göra testet när jag har tid, återkommer sen med fler frågor! 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.