Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Just köpt G5a, Logic 8 och ett Apogee Duet-ljudkort. Eftersom Duet inte har MIDI köpte jag ett billigt interface (CMEs U2MIDI, USB Cable-Like MIDI-interface) å kopplade in min gamla synth. Mac:en hittar det nya interfacet men däremot får jag ingen kontakt när jag kör Logic. Ljudet funkar och jag kan spela på Piano-rollen, men när jag spelar på keyboardet händer inget. Är det nåt jag missat att göra i Logic? Nån inställning....Har försökt kolla runt men kommer inte på nåt. Kanske e nån idiot-sak jag missat bara tänker jag...

Nån som har nån tanke?

Ciao!/H.

Annons
Postat (redigerat)

Gå till Program/Verktygsprogram/Ljud-MIDI-inställningar. Välj MIDI-fliken, Ditt MIDI-interface skall finnas där så skapa dig de synthar du har och vill använda dig av där. Starta ditt MIDI-interface och dra därefter igång Logic. Välj in den MIDI-kanal där synthen/syntharna finns och du skall vara i hamn. Om så inte är fallet och du behöver du göra ytterligare inställningar i Logic är det Window/Environment du använder dig av. Återkom ifall du inte löser det hela i environment 😮

Redigerat av Implasticyde
Postat

Tack för svaret! Men asså, jag e rädd att jag inte blev mycket klokare:(

"Program/Verktygsprogram/Ljud-MIDI-inställningar. Välj MIDI-fliken, Ditt MIDI-interface skall finnas där så skapa dig de synthar du har och vill använda dig av där"

Jo, där ser jag Midi-interfacet. Men vad jag skulle göra sen hajade jag inte:) Asså, jag har inga externa synthar som jag vill använda ljud av. Bara en keyboard för att styra mjukvarusyntharna. Men det kanske du förstod bara att jag inte fattar vad jag skulle göra...Man kan ju lägga till enheter, var det det du menade?

"Välj in den MIDI-kanal där synthen/syntharna finns"

Hajar jag inte heller..Har varit borta från mac (å Logic7 då) i ett år å bara suttit på sistone med Logic5 på PC, så e lite ringrostig med allt får medges. Om mer detaljer kan ges e jag alltså tacksam;)

Postat

Lägg till en enhet för din externa keboard och dra sladdar mellan MIDI-interfacet och keyboarden där du ser ditt MIDI-interface. Dubbelklicka på keyboarden du skapade för mer detaljerade inställningar.

Environment är inte säkert att du behöver bry dig om så börja med ovanstående 😮

Postat

det borde inte vara en inställning i logic då den spelar alla midisignaler automatiskt

och man ska ju normal inte behöva ändra något i ljud/midi inställningarna

det låter alltså som att du har satt in kablarna fel.

midi in på synthen ska gå till midi ut på interfacet

alltså ett idiotfel 😮

annars kan jag tyvärr inte komma på något just nu

Postat
Lägg till en enhet för din externa keboard och dra sladdar mellan MIDI-interfacet och keyboarden där du ser ditt MIDI-interface. Dubbelklicka på keyboarden du skapade för mer detaljerade inställningar.

Environment är inte säkert att du behöver bry dig om så börja med ovanstående 🙁

Ok, la till en enhet å drog sladdar, men utan att det löste situationen. Vet inte hur mkt fel jag kan ha gjort där...Fattar inte heller varför man ska göra så. Ska den liksom hitta min keyboard genom att man lägger till en enhet?? Hur då liksom? Å under egenskaper vet jag inte heller vad jag i så fall ska ändra el ställa in.

Kanske bara e paj, mitt interface (var ju billigt:)). Svårt att koppla fel eftersom det bara e USB i ena änden, å en IN och en OUT i andra, å de sitter i keyboarden som de ska. Borde det inte bara ha funkat rakt av när jag kopplade in det, utan att jag skulle behöva ställa in saker? Bara att datorn ska ha hittat interfacet så det syns där under "ljud/midi-inställn".

Det finns förövrigt en "knapp" under ljud/midi-inställningar som heter "testkör". Om man klickar på den förvandlas muspekaren till en not...Vad innebär den? Om mitt midi hade funkat som det skulle, hade jag hört något ljud när jag klickade med "noten" på symbolen för mitt interface eller nåt? Bara en liten undring som dök upp...

Postat
Det finns förövrigt en "knapp" under ljud/midi-inställningar som heter "testkör". Om man klickar på den förvandlas muspekaren till en not...Vad innebär den? Om mitt midi hade funkat som det skulle, hade jag hört något ljud när jag klickade med "noten" på symbolen för mitt interface eller nåt? Bara en liten undring som dök upp...

det ska höras ett pling varje gång du trycker på din synth om du testkör

detta är iprincip samma sak som i kontrollen i logic där står det normalt no in/no out men när du spelar på ett tangentbord så ser man om det kommer signal in.(även om man kanske inte hör något ljud)

om det inte finns något pling eller signal in i logic ligger alltså felet innan det kommer in i datorn.

jag har ju redan föreslagit att du satt kablarna fel: testa att byta plats på dem ändå en gång för säkerhets skull... bara för att utesluta problemet.

har du installerat drivrutiner?

oftast behöver man inte detta men kolla om det finns rutiner med till ditt midiinterface eller sök dem på nätet.

du skrev att det var en gammal synth. en möjlighet är att midifunktionen gått sönder eller är avstängd på något sätt.

leta upp en kompis som har ett fungerande midiinterface och kolla om synten verkligen sänder

vilken synth är det?

Postat (redigerat)

Environment är inte säkert att du behöver bry dig om så börja med ovanstående 😛

Ok, la till en enhet å drog sladdar, men utan att det löste situationen. Vet inte hur mkt fel jag kan ha gjort där...Fattar inte heller varför man ska göra så. Ska den liksom hitta min keyboard genom att man lägger till en enhet?? Hur då liksom? Å under egenskaper vet jag inte heller vad jag i så fall ska ändra el ställa in.

Det är här du berättar för Logic hur MIDI-interfacet är kopplat och vilka enheter som är anslutna till ditt MIDI-interface. Du har med största sannolikhet gjort rätt när du drog sladdarna eftersom man bara kan göra på ett sätt. Såhär är hur det ser ut hemma hos mig:

MIDI-instllning.jpg

Kanske bara e paj, mitt interface (var ju billigt:)). Svårt att koppla fel eftersom det bara e USB i ena änden, å en IN och en OUT i andra, å de sitter i keyboarden som de ska. Borde det inte bara ha funkat rakt av när jag kopplade in det, utan att jag skulle behöva ställa in saker? Bara att datorn ska ha hittat interfacet så det syns där under "ljud/midi-inställn".

MIDI-OUT på MIDI-interfacet skall kopplas till MIDI-IN på keyboarden och MIDI-IN på MIDI-interfacet skall kopplas till MIDI-OUT på keyboarden för att MIDI-skall kunna kommunicera korrekt.

Hjälpavsnittet säger följande:

När du har konfigurerat MIDI-enheter i panelen MIDI-enheter kan du testa anslutningen genom att skicka MIDI-information till och från MIDI-enheterna.

Kontrollera att enheten har lagts till i panelen MIDI-enheter. Om den är tillagd har den en egen symbol.

Så här testar du MIDI-inställningarna: Klicka på Testkör i panelen MIDI-enheter i Ljud-/MIDI-inställningar.

Om du vill testa ett MIDI-gränssnitts port för MIDI ut, klickar du på utporten (neråtpil) på enhetens symbol i inställningspanelen. Då tänds ut-portsymbolen och det skickas en MIDI-signal till enheten.

Om enheten har statuslampor för dataöverföring bör lampan för den port du klickade på tändas.

Om enheten är korrekt ansluten för ljud ut ska den också låta.

Vill du testa ett MIDI-gränssnitts port för MIDI in spelar du en ton på en styrenhet (t.ex. en klaviatur) som är ansluten till gränssnittet. MIDI In-portsymbolen (uppåtpil) tänds när den tar emot signalen.

När du är klar lämnar du testläget genom att klicka på Testkör.

Om MIDI-signalerna fungerar som de ska men det inte kommer något ljud från MIDI-enheten kontrollerar du först att MIDI-kablarna är anslutna till rätt in- respektive utport. Kontrollera sedan att porten för ljud ut på enheten är ordentligt ansluten till förstärkarsystemet.

Redigerat av Implasticyde
Postat
Det är här du berättar för Logic hur MIDI-interfacet är kopplat och vilka enheter som är anslutna till ditt MIDI-interface. Du har med största sannolikhet gjort rätt när du drog sladdarna eftersom man bara kan göra på ett sätt. Såhär är hur det ser ut hemma hos mig:

MIDI-instllning.jpg

tärkarsystemet.[/i]

eftersom det bara gäller 2in/ut måste man inte ändra något i dessa inställningarna för att få det att fungera

Postat
Det är här du berättar för Logic hur MIDI-interfacet är kopplat och vilka enheter som är anslutna till ditt MIDI-interface. Du har med största sannolikhet gjort rätt när du drog sladdarna eftersom man bara kan göra på ett sätt. Såhär är hur det ser ut hemma hos mig: Tog bort bilden för att hålla nere storleken

eftersom det bara gäller 2in/ut måste man inte ändra något i dessa inställningarna för att få det att fungera

Använder du Logic själv spass? Om så är fallet skulle du kunna bifoga en bild på hur du kopplat för att förtydliga mer för Heidi 😛

Förstår inte riktigt vad du menar men vad jag förstått har Heidi en MIDI-keyboard och då räcker det att koppla en MIDI-IN/OUT slinga. Ser inte meningen med att koppla en andra men jag kanske missförstod dig spass?

Postat
Det är här du berättar för Logic hur MIDI-interfacet är kopplat och vilka enheter som är anslutna till ditt MIDI-interface. Du har med största sannolikhet gjort rätt när du drog sladdarna eftersom man bara kan göra på ett sätt. Såhär är hur det ser ut hemma hos mig: Tog bort bilden för att hålla nere storleken

Använder du Logic själv spass? Om så är fallet skulle du kunna bifoga en bild på hur du kopplat för att förtydliga mer för Heidi 😛

Förstår inte riktigt vad du menar men vad jag förstått har Heidi en MIDI-keyboard och då räcker det att koppla en MIDI-IN/OUT slinga. Ser inte meningen med att koppla en andra men jag kanske missförstod dig spass?

jo jag använder logic...

ljud/midi-inställningarna har inget direkt med logic att göra

man behöver inte lägga till en enhet för att få in/ut från interfacet att fungera

däremot kan det underlätta om man som du har flera enhet och vill se dessa med namn i tex logic

fast alla in och utgångarna funkar ju även till logic även om du inte hade gjort detta.

men det visste du kanske inte...

Postat

Hej igen alla och tack för svaren!

Vågar knappt säga hur det löste sig...Jag menar, det e ju inte första gången i mitt liv jag kopplar in ett midi-klaviatur! Jag tänker skylla på den puckade manualen som följde med interfacet:) Som sagt, använder inga MIDI-kablar utan det finns bara USB i ena änden (som man sätter in i datorn direkt) och sen en IN och en OUT i andra. Och tydligt och klart beskriver manualen att "Plug in U2MIDIs MIDI IN connector to the MIDI IN port of your MIDI equipment. And Plug MIDI OUT connector to the MIDI OUT port". Är jag bara puckad då som gör så? Tydligen, eftersom det funkade när jag gjorde tvärtom:) Jaja, man ska eg vara glad att det bara e idiotsaker ju. Synd bara att man hinner besvära er andra med det;) Men jag hade inte koll på det där med att skapa en extern enhet osv, så bra ändå! Även om det nu ligger under fel ämne lite grand..

Tack igen å harefint!/H.

Postat
Hej igen alla och tack för svaren!

Vågar knappt säga hur det löste sig...Jag menar, det e ju inte första gången i mitt liv jag kopplar in ett midi-klaviatur! Jag tänker skylla på den puckade manualen som följde med interfacet:) Som sagt, använder inga MIDI-kablar utan det finns bara USB i ena änden (som man sätter in i datorn direkt) och sen en IN och en OUT i andra. Och tydligt och klart beskriver manualen att "Plug in U2MIDIs MIDI IN connector to the MIDI IN port of your MIDI equipment. And Plug MIDI OUT connector to the MIDI OUT port". Är jag bara puckad då som gör så? Tydligen, eftersom det funkade när jag gjorde tvärtom:) Jaja, man ska eg vara glad att det bara e idiotsaker ju. Synd bara att man hinner besvära er andra med det;) Men jag hade inte koll på det där med att skapa en extern enhet osv, så bra ändå! Även om det nu ligger under fel ämne lite grand..

Tack igen å harefint!/H.

Hehe. Den/de som skrev manualen hade nog inte riktigt koll på läget och nej, det är inte puckat att följa vad som står i manualen. Gött att det hela löste sig och vem vet, du lärde dig kanske mer än du förväntade dig på kalaset? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.