Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej igen. En annan fråga. Jag har som sagt en ny macbook och ett digi 003 rack.

Programmet Digi Core Audio går på av sig själv när man har ljudkortet inkopplat, men inte pro tools igång.Då spelas allt ljud fr datorn genom ljudkortet och ut i monitorerna. Har märkt att man inte kan ha pro tools igång samtidigt, men när man då stänger digi core audio så går det inte att lyssna på nån musik i itunes tex. När man höjer volymen så står det ett typ parkeringsförbudtecken(tänk bilskylt). Och går man in i systeminställningar och ljud kan man inte heller göra ngt, det står i grått och man kan inte klicka på ngt.

Vad göra? Jag vill ju kunna jobba i pro tools samtidgt som jag kanske lyssnar på en låt i itunes. Jag kräver inte att judet måste komma fr monitorerna, men ngt ljud i alla fall.

Tack på förhand.

Annons
Postat

öppna midi/audio.

kolla att du valt inbyggd ljud som förval.

ibland behöver man välja något annat och sedan välja inbyggd igen.

då kan du spela ljud via datorns ljudgångar också.

Postat (redigerat)

Ursäkta att jag lånar din tråd lite, men tyckte min fråga passade här istället för att starta en ny tråd.

Jag måste passa på att fråga en sak som jag har problem med. När jag startar quicktime så går core audio igång som det ska, men inget ljud hörs. Detta bara hände efter uppdatering av quicktime, har fungerat förut. Itunes och VLC fungerar. Youtube i webläsaren fungerar men dock inte quicktime. Något förslag?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
öppna midi/audio.

Vart ska jag kolla midi/audio? I vilket program? Jag behöver lite mer hjälp för jag är inte så hype på min dator..än...

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
öppna midi/audio.

Vart ska jag kolla midi/audio? I vilket program? Jag behöver lite mer hjälp för jag är inte så hype på min dator..än...

Man kan väl bara använda ett ljudkort i taget. Antingen Digidesigns eller det inbyggda - det är det som är lite tråkigt med PT och Mac.

Man får hålla på att byta imellan. "Systeminställningar-Ljud". Kör du PT så är ljudkortet dedikerat till det.

Redigerat av Sleap
Postat
Ursäkta att jag lånar din tråd lite, men tyckte min fråga passade här istället för att starta en ny tråd.

Jag måste passa på att fråga en sak som jag har problem med. När jag startar quicktime så går core audio igång som det ska, men inget ljud hörs. Detta bara hände efter uppdatering av quicktime, har fungerat förut. Itunes och VLC fungerar. Youtube i webläsaren fungerar men dock inte quicktime. Något förslag?

MVH

Anders

Jag har ett liknande problem (efter uppdatering till 10.4.11): CoreAudio går igång, Itunes funkar, men inte YouTube t.ex. - det gjorde det innan. Undrar om det har med OS-uppdateringen att göra.

Postat

MVH

Anders

Jag har ett liknande problem (efter uppdatering till 10.4.11): CoreAudio går igång, Itunes funkar, men inte YouTube t.ex. - det gjorde det innan. Undrar om det har med OS-uppdateringen att göra.

För mig va det när jag uppdaterade quicktime det hände, du uppdaterade inte den samtidigt? OSX 10.4.9 kör jag med då jag tycker PT är så grymt stabilt på det så jag vågar inte ändra något eftersom det inte finns senare av 10.4.X som är officiellt testat av digidesign vad jag vet 😕 Struntfel egentligen, men lite irriterande. Någon som vet vad som kan vara galet?

MVH

Anders

Postat
Man kan väl bara använda ett ljudkort i taget. Antingen Digidesigns eller det inbyggda - det är det som är lite tråkigt med PT och Mac.

Man får hålla på att byta imellan. "Systeminställningar-Ljud". Kör du PT så är ljudkortet dedikerat till det.

Man kan använda både Digidesigns ljudkort OCH Mac'ns inbyggda samtidigt.

Det är väldigt smidigt.

Postat
öppna midi/audio.

Program>Verktygsprogram>Midi/ljud eller audio

Postat

Man kan använda både Digidesigns ljudkort OCH Mac'ns inbyggda samtidigt.

Det är väldigt smidigt.

Uttryckte mig lite dåligt. Sorry. Menade om man vill ha ut allt ljud via sitt Digidesign-ljudkort, men det är klart att det funkar att

lyssna via den interna högtalaren också.

Postat

MVH

Anders

För mig va det när jag uppdaterade quicktime det hände, du uppdaterade inte den samtidigt? OSX 10.4.9 kör jag med då jag tycker PT är så grymt stabilt på det så jag vågar inte ändra något eftersom det inte finns senare av 10.4.X som är officiellt testat av digidesign vad jag vet 🙂 Struntfel egentligen, men lite irriterande. Någon som vet vad som kan vara galet?

MVH

Anders

Kollade min Quicktime, 7.5 (149.5), den funkar bra med 002 Factory och 10.4.11.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.