Jump to content
Annons

Monitorfunktion = noll latency?

kafe (oregistrerad)

Recommended Posts

Äger själv det mesta med Line6 och jag kan intyga att directmonitoring hjälper aldrig, Möjligen i en tagning.

Sanningen är att om man inte spellar in i en studiosituation där många spelar in samtidigt kommer du att ha fördröjning. I studion har du fördröjning. Live har du också mer än fördröjning. Ska du spela in spår efter spår så måste du kompensera.

Då undrar jag om du verkligen gjort allting rätt. Direct monitoring är ju per definition i stort sett utan fördröjning. Det är ju bara om du lyssnar genom "datorn" som du får fördröjning.

Jag har spelat in åtskilla projekt med över 50 pålägg och aldrig någonsing har jag hört ett klagomål på latency med direct monitoring.

Däremot brukar jag alltid spela in i "rena" projekt, d.v.s. utan massa effekter i kanalvägen utan bara rena audiofiler.

Sedan skapar jag ett mixprojekt där jag lyfter in alla mina filer. Gör man det kan man lungt lyssna genom datorn också.

Dela på andra sajter

Annons
Nu svarar jag igen. latency är en realitet även om man spelar live.

Självklart. Du står ju inte med örat inne i högtalaren på gitarrstärkaren, utan den står nog ett par meter bort och ger ca 10ms latency. Trummorna är också ett par meter bort - kanske längre bort än din stärkare, så att det handlar om 15ms dit etc. Det låter ändå tight när man spelar ihop. Skumt, eller hur...? 😏

När man lirar tillsammans står man ju ofta rätt tätt trots allt, om det inte är en jättescen förstås men får ju å andra sidan alla ljudet från samma medhörningssystem ändå. Sedan "synkar" väl musikerna delvis själva också, i alla fall brukar jag kunna göra det om jag hör en lite fördröjning jämfört mot själva anslaget.

Hur som helst, den där med latency fobin är mest för tekniker. Musiker skiter i det och bara lirar ;-)

Dela på andra sajter

Nu svarar jag igen. latency är en realitet även om man spelar live.

Självklart. Du står ju inte med örat inne i högtalaren på gitarrstärkaren, utan den står nog ett par meter bort och ger ca 10ms latency. Trummorna är också ett par meter bort - kanske längre bort än din stärkare, så att det handlar om 15ms dit etc. Det låter ändå tight när man spelar ihop. Skumt, eller hur...? 🙁

När man lirar tillsammans står man ju ofta rätt tätt trots allt, om det inte är en jättescen förstås men får ju å andra sidan alla ljudet från samma medhörningssystem ändå. Sedan "synkar" väl musikerna delvis själva också, i alla fall brukar jag kunna göra det om jag hör en lite fördröjning jämfört mot själva anslaget.

Hur som helst, den där med latency fobin är mest för tekniker. Musiker skiter i det och bara lirar ;-)

Det är ju också så, att hjärnan är så finurlig att den kan kompensera för sådana fel till en viss gräns, så man måste inte alltid sträva efter mikroskopisk latency. När man ska spela in trummor med klaviaturen, så skulle jag däremot ha jobbigt med högre latency än ca 3ms, eftersom trummorna har ett så distinkt anslag och därför skulle kännas jobbiga om det var en lång latency på dem - man har ju inte hur långa armar som helst, så i verkligheten blir det väldigt liten "latency"...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.