kafe (oregistrerad) Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Hej! Jag vill ha ett ljudkort som jag kan plugga in basen i och öva utan någon latency. Min fråga är, Blir det någon som helst fördröjning med så kallad direct monitoring? De två ljudkort jag funderat på är Focusrite Saffire LE och Edirol FA-66. Är nämligen ute efter ett par trevliga mikpreampar också.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Om den är analog; nej. Om digital (DSP-mixer i ljudkortet), så får du ADDA-omvandlarlatencyn (som är extremt låg, oftast ett tiotal samples). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Hej! Jag vill ha ett ljudkort som jag kan plugga in basen i och öva utan någon latency. Min fråga är, Blir det någon som helst fördröjning med så kallad direct monitoring? De två ljudkort jag funderat på är Focusrite Saffire LE och Edirol FA-66. Är nämligen ute efter ett par trevliga mikpreampar också.. Då får du inga effekter på, om du nu t.ex. vill använda en mjukvaruplugg.... För då kan du ju inte köra direct monitoring. Vissa ljudkort (ex ifrån Motu) har inbyggd mixer som även funkar när datorn är avstängd vilket kan vara trevligt ibland. Tror också RME har några där det finns en högtalarsimulator eller liknande man kan slå på för HI-Z ingången... men för det priset kan man ju lika gärna köpa en pocket pod eller liknande och öva vart man vill utan dator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Reverb och delay (effekter generellt) kan dock användas via DAWn då några millisekunder extra på ett reverb inte spelar någon roll (bara att minska pre-delayet med motsvarande latencysiffra om inte annat). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Allt vad directmonitoring heter är förljuget. Det fungerar aldrig i ett sammanhang där du lägger stämma på stämma. Allt detta är även drit i en livesituation. Det finns altid fördröjning men om alla spelar in samtidigt blir den inte stor. För hempulare som lägger på spår efter spår kommer alltid en fördröjning att vara en faktor. Specielt om du spelar in mot det du redan har gjort. Detta gäller även i en bra studio. Fördöjning finns där men generellt ju mer du spelar in mot dig själv ju mer kompentation behövs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jockmic Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Line6 - Direct monitoring med effekter. /Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Allt vad directmonitoring heter är förljuget. Det fungerar aldrig i ett sammanhang där du lägger stämma på stämma. Allt detta är även drit i en livesituation.Det finns altid fördröjning men om alla spelar in samtidigt blir den inte stor. För hempulare som lägger på spår efter spår kommer alltid en fördröjning att vara en faktor. Specielt om du spelar in mot det du redan har gjort. Detta gäller även i en bra studio. Fördöjning finns där men generellt ju mer du spelar in mot dig själv ju mer kompentation behövs. Hur menar du? om ljudkortet har en analog "direct monitor"-funktion så är fördröjningen lika med noll (om vi bortser ifrån elens hastighet i kabel, ca 80% av C...). Om ljudkortet har en DSP-mixer (t ex RME) så blir fördröjningen minimal (inte hörbar, 39 samples med t ex AKM5392, så totalt 78 samples). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Line6 - Direct monitoring med effekter. /Jocke Nja, <10-15 ms kanske... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Äger själv det mesta med Line6 och jag kan intyga att directmonitoring hjälper aldrig, Möjligen i en tagning. Sanningen är att om man inte spellar in i en studiosituation där många spelar in samtidigt kommer du att ha fördröjning. I studion har du fördröjning. Live har du också mer än fördröjning. Ska du spela in spår efter spår så måste du kompensera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 (redigerat) Hmm. Latency=fördröjning (tid för att beräkna beroende på upplösning i bitar och ev processorcycler på G av kompelxitet då det är digtalt).. Hmm.. Ljudets fysiska hastighet är 340 M/s vid havsytan 20 grader celsius.. Står du 3,4 meter från högtalarna får du ändå latency mostvarande mycket mer latency än det lägsta ditt sämsta ljudkort klarar av eller.. 3,4 meter från en högtalare med 0 latency blir ändok 100 Ms (340/3,4) 😛 Redigerat 3 juli 2008 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 (redigerat) Jo, men det kan vi ju inte göra så mycket åt... Man kan ju använda hörlurar. Och 10 ms är fortfarande ganska lågt då de flesta externa ljudkort inte klarar så mycket lägre än det (total latency). Redigerat 3 juli 2008 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 (redigerat) Såå. 0 Latency är överskattat då va? 😛 Jo, men det kan vi ju inte göra så mycket åt... Man kan ju använda hörlurar. Redigerat 3 juli 2008 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Hmm. Latency=fördröjning (tid för att beräkna beroende på upplösning i bitar och ev processorcycler på G av kompelxitet då det är digtalt).. Hmm.. Ljudets fysiska hastighet är 340 M/s vid havsytan 20 grader celsius.. Står du 3,4 meter från högtalarna får du ändå latency mostvarande mycket mer latency än det lägsta ditt sämsta ljudkort klarar av 😛 eller.. 3,4 meter från en högtalare med 0 latency blir ändok 100 Ms (340/3,4) 😎 Nu gick det allt lite väl snabbt med matten... 340m/s innebär att du har 0,34m/millisekund. 3,4m är alltså 10ms och inte 100... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Kommer aldrig att vara noll! Varenda bra orkester bygger på det. Avskeda radiosymfonikerna eller vad ni vill. Som en orkesterklang kommer alltid VS what ever vara värdelöst. Jag pratar om Wien och jag kan slännga fler ideer. Stråkarna är bra nog men dom har ingen aning om träblås eller bleckblås. Hursomhelst det sämsta och dyraste biblioteket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Kommer aldrig att vara noll!Varenda bra orkester bygger på det. Avskeda radiosymfonikerna eller vad ni vill. Som en orkesterklang kommer alltid VS what ever vara värdelöst. Jag pratar om Wien och jag kan slännga fler ideer. Stråkarna är bra nog men dom har ingen aning om träblås eller bleckblås. Hursomhelst det sämsta och dyraste biblioteket. ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Tyvärr svarade jag i fel tråd. Var full! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Nu svarar jag igen. latency är en realitet även om man spelar live. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Jo, men då beror det ju på ljudets hastighet, svårt att påverka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Undervattenskonsert kanske är en bra idé... då minskar "fördröjningen" till ca en tiondel... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Nu svarar jag igen. latency är en realitet även om man spelar live. Självklart. Du står ju inte med örat inne i högtalaren på gitarrstärkaren, utan den står nog ett par meter bort och ger ca 10ms latency. Trummorna är också ett par meter bort - kanske längre bort än din stärkare, så att det handlar om 15ms dit etc. Det låter ändå tight när man spelar ihop. Skumt, eller hur...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Och Viena suger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 ok... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Jag vill inte bråka du har rätt! Men Viena är det mest överskattade i mannalängd, Ursäkta för att jag bytte ämne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Lungt, jag har inte använt Vienna så mycket men hittills så tycker jag nog att det är helt ok (Special Edition), framför allt med tanke på priset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kafe (oregistrerad) Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 ehm vin hit och dit.. Hur som helst, tack för svaren (dom två första typ 😉 )! Då är det en analog monitorfunktion jag söker. Vet någon om den är analog i Focusrite Saffire LE eller Edirol FA-66 ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Digital (om DSP-mixer) är i princip lika bra (när det gäller latency). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 juli 2008 Dela Postat 3 juli 2008 Absolut! Det handlar om några samples i fördröjning om man kör med en sådan DSP-mixer - och så liten fördröjning kan det mänskliga örat inte uppfatta. Kommer inte ihåg hur mycket det handlar om, eftersom man ju aldrig behöver fundera på det, men det är kanske 20-30 samples som går åt vid omvandlingen och kanske några samples i DSP:n också. Jämför det med att du kör med 44100 samples per sekund, så förstår du hur otroligt lite det handlar om. Med en DSP-mixer i ljudkortet, så får du i praktiken lika bra monitorlyssning som om du kör det i en analog mixer utanför. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 4 juli 2008 Dela Postat 4 juli 2008 Oops.. Tack Claes.. Jag led säkert av värmeslag då jag räknade lite väl snabbt.. 🙂 Hmm. Latency=fördröjning (tid för att beräkna beroende på upplösning i bitar och ev processorcycler på G av kompelxitet då det är digtalt).. Hmm.. Ljudets fysiska hastighet är 340 M/s vid havsytan 20 grader celsius.. Står du 3,4 meter från högtalarna får du ändå latency mostvarande mycket mer latency än det lägsta ditt sämsta ljudkort klarar av 🙂 eller.. 3,4 meter från en högtalare med 0 latency blir ändok 100 Ms (340/3,4) ☺️ Nu gick det allt lite väl snabbt med matten... 340m/s innebär att du har 0,34m/millisekund. 3,4m är alltså 10ms och inte 100... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 5 juli 2008 Dela Postat 5 juli 2008 ehm vin hit och dit..Hur som helst, tack för svaren (dom två första typ 😮 )! Då är det en analog monitorfunktion jag söker. Vet någon om den är analog i Focusrite Saffire LE eller Edirol FA-66 ? Ja båda ljudkorten har direct monitoring. Med andra ord inga effekter från ditt inspelningsprogram. När jag spelar in gitarr så kör jag Amplitube plug in och lyussnar med andra ord med Latency. Inga problem alls. När du spelar syntpluggar har du också latency, det funkar fint för de flesta. Rolands D70 (Gammal hårdvarusynt) kan jag känna latency på men inte på pluggarna i datorn. Sång däremot är kinkigare tycker jag. Då behöver du verkligen Direct Monitoring. Bra inställd dator så funkar det att lyssna med latency. Och som redan är sagt så har du i verkliga livet en latency som påminner om ett ljudkorts när du står 3-5 meter från din baslåda och lirar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.