Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag har länge velat spela in akustisk gitarr till datorn istället för att använda mig av VST-gitarrer, men har lite funderingar nu när jag till sist tänkt ta tag i det.

Vad ska jag köpa för typ av gitarr? Ska jag ha en vanlig akustisk som jag mickar upp, och isåfall vad ska jag ha för mic (och preamp)? Eller är det bättre att satsa på en akustisk gitarr med inbyggd mic som jag kopplar in till datorn? Jag har ett Audiophile 2496-ljudkort. Kan jag använda det på något sätt eller bör jag skaffa ett annat?

Budgeten är minimal då jag är en fattig student, så några värsting-grejer är inte nödvändiga. Bara det låter någorlunda okej i slutändan.

Mvh

Annons
Postat
Hej. Jag har länge velat spela in akustisk gitarr till datorn istället för att använda mig av VST-gitarrer, men har lite funderingar nu när jag till sist tänkt ta tag i det.

Vad ska jag köpa för typ av gitarr? Ska jag ha en vanlig akustisk som jag mickar upp, och isåfall vad ska jag ha för mic (och preamp)? Eller är det bättre att satsa på en akustisk gitarr med inbyggd mic som jag kopplar in till datorn? Jag har ett Audiophile 2496-ljudkort. Kan jag använda det på något sätt eller bör jag skaffa ett annat?

Budgeten är minimal då jag är en fattig student, så några värsting-grejer är inte nödvändiga. Bara det låter någorlunda okej i slutändan.

Mvh

Första frågan du ska ställa dig är om du vill ha stål eller nylonsträngad gitarr. Stålsträngad är nog det vanligaste man hör i popsammanhang. Jag har testat Line Audio CM2 på akustisk gitarr, vilket gav ett gott resultat, nya CM3 har jag inte testat men den fick bra kritik i studiotidningen om jag inte minns fel. En pre-amp kan jag inte ge råd om som har få ingångar (vilket är det du behöver för ditt ändamål), så det låter jag någon annan säga något om. Har dock läst gott på detta forum om Art Tube MP, Studio projects VTB1. Men som sagt så har jag INTE testat dessa (förutom art tube, men endast som talkback så det säger inte så mycket).

MVH

Anders

Postat

Tack för svaret. Jo, strålsträngad ska jag ha, helt klart. Så om jag köper en gitarr och extern mikrofon behövs också en preamp? Kan preampen fungera som ett USB-ljudkort, eller ska jag koppla in den i mitt interna Audiophile?

Hur är det med gitarrer med inbyggda mikrofoner då? Krävs preamp även där? Skulle det vara möjligt att koppla in även elgitarr/bas i denna preamp om man köper någon?

Som ni märker är jag en rookie på inspelning av ljud, så om någon kan reda ut det här för mig skulle jag vara tacksam 😆

Postat
Tack för svaret. Jo, strålsträngad ska jag ha, helt klart. Så om jag köper en gitarr och extern mikrofon behövs också en preamp? Kan preampen fungera som ett USB-ljudkort, eller ska jag koppla in den i mitt interna Audiophile?

Hur är det med gitarrer med inbyggda mikrofoner då? Krävs preamp även där? Skulle det vara möjligt att koppla in även elgitarr/bas i denna preamp om man köper någon?

Som ni märker är jag en rookie på inspelning av ljud, så om någon kan reda ut det här för mig skulle jag vara tacksam 😆

Nu vet jag inte riktigt hur det ljudkortet du har är, men jag antar det inte har inbygd pre amp eftersom du frågar efter det. Jag skulle inte rekommendera att spela in akustisk gitarr genom att lajna (koppla in den direkt via tele) den. Detta ger ett tråkigt och plastigt ljud, utan uppmickning är det som fungerar bäst tycker jag. Om du köper en pre-amp med DI ingång så kan du koppla in din elgitarr eller elbas direkt i pre-ampen för att spela in sedan. Sen kan du använda förstärkarsimulatorer för att bearbeta ljudet i datorn. Exempel på de vanligaste förstärkarsimulatorerna är guitar rig, GTR av waves och Amplitude.

Det finns ljudkort med inbygda pre-amps så att du inte behöver ha detta externt. Finns både som USB och firewire. Firewire är att föredra då det inte belastar din CPU lika mycket som USB.

Hoppas det var till någon hjälp iaf.

MVH

Anders

Postat

Så en akustisk gitarr utan inbyggd mikrofon + en mikrofon + en preamp som jag kan koppla in i mitt ljudkort är vad jag behöver?

Den där CM3-mikrofonen verkade ju intressant, men skulle ändå vilja veta om det finns någon för några hundralappar mindre som ändå ger ett bra ljud tillsammans med en Art Tube MP?

Postat
Så en akustisk gitarr utan inbyggd mikrofon + en mikrofon + en preamp som jag kan koppla in i mitt ljudkort är vad jag behöver?

Ja, det låter bra tycker jag. Dock har nästan alla stålsträngade gitarrer en inbyggd mikrofon, men det gör ju inget 😉 Hoppas någon annan kan hjälpa dig med val av mikrofon då jag inte testat någon annan i den prisklassen.

MVH

Anders

Postat

Hej, Själv använder jag Studio Projects B1 micken tillsammans med VTB1 preampen när jag spelar in ackustisk gitarr med mycket bra resultat. Mick + preamp kostar i runda slängar 3000.- men med detta kan du spela in sång också. Man får mycket för pengarna. Micken behöver vara ganska nära strängarna. Ett bra riktmärke är någonstans vid 12'e bandet 15-20 cm ifrån. Genom att flytta micken upp eller ner längs strängarna får du olika karaktär på ljudet.

//K-G

Postat

SPB1 och VTB1 för 3000 är lite väl saftigt för mig. Däremot verkar en Art Tube MP och en TSM MT87 för dryga tusenlappen som något i min prisklass. Jag antar att MT87-mikrofonen även passar bra för t.ex. sång eller andra instrument än akustisk gitarr? På Art Tube-specifikationen verkar dom även nämna någonting om DI som Giz nämnde. Innebär det att jag även kan koppla in min elgitarr i den?

Utöver detta antar jag att jag behöver stativ och sladdar. Vad för sladdar är det jag kommer behöva mellan mikrofon -> preamp och preamp -> ljudkort?

(tack för alla svar hitills. jag uppskattar det verkligen)

Postat (redigerat)
SPB1 och VTB1 för 3000 är lite väl saftigt för mig. Däremot verkar en Art Tube MP och en TSM MT87 för dryga tusenlappen som något i min prisklass. Jag antar att MT87-mikrofonen även passar bra för t.ex. sång eller andra instrument än akustisk gitarr? På Art Tube-specifikationen verkar dom även nämna någonting om DI som Giz nämnde. Innebär det att jag även kan koppla in min elgitarr i den?

Utöver detta antar jag att jag behöver stativ och sladdar. Vad för sladdar är det jag kommer behöva mellan mikrofon -> preamp och preamp -> ljudkort?

(tack för alla svar hitills. jag uppskattar det verkligen)

Ja, du kan spela in sång och allt möjligt med MT87. Det är en helt okej allroundmikrofon, kom på att jag faktiskt har tillgång till fyra sådana så jag har ju använt dem en del iaf 😆 Snacka om att jag är förvirrad. Mellan mikrofon och art så behöver du en XLR-XLR sladd. Mellan art och ljukort behöver du XLR - (den ingång du har på ditt kort). DI är asvett för elgitarr, elbas och sådant som du vill koppla direkt in. En Art tube och en TSM MT87 tror jag inte kommer bli missnöjd med i det prisläget. Men som jag sa har jag bara testat art som talkback.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Okej, så jag kommer inte ångra att jag inte la några hundralappar mer på en SPB1 efteråt då? Finns det någon sida med exempel på hur olika mikrofoner och preamps låter? Eller kanske är det någon som själv har gjort en inspelning med någon av dessa mikrofoner/preamps? Skulle vara väldigt intressant att höra.

Postat
Okej, så jag kommer inte ångra att jag inte la några hundralappar mer på en SPB1 efteråt då? Finns det någon sida med exempel på hur olika mikrofoner och preamps låter? Eller kanske är det någon som själv har gjort en inspelning med någon av dessa mikrofoner/preamps? Skulle vara väldigt intressant att höra.

Claes här på forumet har en egen testsite. Kommer inte ihåg adressen, men om du söker på hans medlemsnamn och går in på hans profil så kommer du nog hitta adressen där 😮

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör Art Tube MP som preamp.

Tycker den är kanon.

Har du råd skulle jag jag nog köra Studio Projects istället för TSM eller Jam mickarna.

Jag tror dock att du blir nöjd med de enklare mickarna.

Här är en tråd där sången och elgitarren är inspelad med en en Art Tube MP.

Micken för sången är en MXL 1007. Troligen ganska lik TSM mickarna.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53351

Redigerat av drloop
Postat

Okej, då får det nog bli en Art Tube MP och en SP B1.

Blev ca 1600 kr inkl. frakt på Thomann, men kan ju vara bra att köpa kablarna där också när man ändå är igång, så skulle någon kunna hjälpa mig att ta fram de kablar jag behöver? Hittar nämligen inte någon XLR till RCA.

(om det finns nåt ställe där detta paket är billigare än 1600 får ni såklart gärna säga till 🙁 )

Postat

Hur går själva inspelningen till?

Alltså, vart o vilken sorts mic passar bäst?

Dynamisk eller Kondensator?

Vilak effekter bör ligga på inspelningspåret när jag skall spelain?

drloop (oregistrerad)
Postat

Hur går själva inspelningen till?

Alltså, vart o vilken sorts mic passar bäst?

Dynamisk eller Kondensator?

Konding är fint på akgura.

Vilak effekter bör ligga på inspelningspåret när jag skall spelain?

Inga

Postat

jag har kört TSM MT87 på sång & akustisk gitarr i åratal..

och det funkar kanon, & då har jag använt ljudkortets preamp enbart (M-Audio 1814)

nu kan jag inget om ditt ljudkort, men har det xlr ingång & erbjuder fantommatning

så tror jag inte du behöver mer en mick & sladd för att tuta & köra!

lycka till

😄

Postat

Fast har nog bestämt mig för en SPB1 nu. SPB1 + Art Tube MP + Stativ + Mikrofonkabel + frakt för 180 € tycker jag verkar helt okej. Det är bara det med kabel mellan preamp till ljudkortet jag saknar. Hur ska jag koppla in den? Mitt ljudkort har RCA input och S/PDIF (http://www.record-producer.com/i/m-audio-2496.jpg), men jag har fortfarande inte lyckats hitta någon XLR till RCA-kabel. Måste jag göra om med en adapter eller något?

drloop (oregistrerad)
Postat
Fast har nog bestämt mig för en SPB1 nu. SPB1 + Art Tube MP + Stativ + Mikrofonkabel + frakt för 180 € tycker jag verkar helt okej. Det är bara det med kabel mellan preamp till ljudkortet jag saknar. Hur ska jag koppla in den? Mitt ljudkort har RCA input och S/PDIF (http://www.record-producer.com/i/m-audio-2496.jpg), men jag har fortfarande inte lyckats hitta någon XLR till RCA-kabel. Måste jag göra om med en adapter eller något?

Art preampen har tele ut. Så en Tele till RCA behöver du.

drloop (oregistrerad)
Postat
Art preampen har tele ut. Så en Tele till RCA behöver du.

Okej, tack! Då antar jag att denna kabel skulle funka http://www.thomann.de/se/the_sssnake_ypr2030.htm ?

Borde inte denna fungera bättre då det är mono, har inte kollat på art så mycket så någon annan som vet kan ju säga om jag har fel, men det borde ju vara en monokabel och inte stereo.

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spr1015.htm

Helt riktigt Gizmo!

Postat
Borde inte denna fungera bättre då det är mono, har inte kollat på art så mycket så någon annan som vet kan ju säga om jag har fel, men det borde ju vara en monokabel och inte stereo.

Aha, så man bara kopplar in i t.ex. den vänstra RCA-ingången och balanserar ljudet på något sätt vid inspelningen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Aha, så man bara kopplar in i t.ex. den vänstra RCA-ingången och balanserar ljudet på något sätt vid inspelningen?

Du spelar in på en monokanal. Inte en stereokanal eftersom micken är en monoljudkälla.

Postat
Du spelar in på en monokanal. Inte en stereokanal eftersom micken är en monoljudkälla.

Okej! Tack för alla svar jag fått i denna tråden. Jag återkommer säkert med något problem när jag fått hem grejerna =)

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Signalen kommer att förbli obalanserad om du kör på RCA. Sen så är en obalanserad RCA-ingång anpassad för en nivå på -10 dBv jämfört med balanserad XLR som är anpassad för +4 dBu.

Postat

Audiophile 2496 är ett ljudkort med obalanserade in och ut gångar.

Postat
Audiophile 2496 är ett ljudkort med obalanserade in och ut gångar.

Okej, och vad betyder det rent praktiskt?

Postat

Nu har jag fått hem grejerna, men är osäker på hur jag ska gå tillväga nu. Har som sagt aldrig spelat in något själv tidigare.

Hur ska jag ställa in preampen för att få bästa möjliga ljud? Tyvärr låter min dator ganska mycket och det hörs när jag spelar in, kan jag göra något åt detta på digital väg?

Mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.