Jump to content
Annons

Plötsligt försvinner ljudet i Cubase?!

grimmer

Recommended Posts

Hej! 😉

Jag har nyss installerat Cubasis VST v.5

Problemet jag får är att när jag t.ex. lagt ett 2 minuter långt trumspår, så kan ljudet när jag spelar upp plötsligt försvinna några sekunder.

Och detta på olika ställen på olika gånger jag spelar upp det. Detta sker speciellt om jag precis lagt in ett nytt ljud, då hörs det ljudet först andra gången

jag spelar upp spåren?? Ljudspåren jag lagt är wav filer direkt från datorn, alltså inga inspelningar.

När jag exporterar ljudfilen, då kommer allt ljud med tack och lov, men jag vil ju kunna höra även under uppspelning i Cubase så att säga.

Är det att den buffrar eller vad tusan kan det vara? Detta problem hade jag inte innan när jag körde Cubase VST32 och med det interna ljudkortet.

Detta kanske innebär ennu mer strul sen om jag ska spela in gitarr t.ex. och den börjar skära av ljud några sekunder här o där.

Ljudkortet är ett Soundblaster Audigy Platinum, 24bit 96 kHz 😄 ingen värsting jag vet men det ska va bättre än mitt interna, och det gick bra med det interna.

MVH ALEX

Dela på andra sajter

Annons

Hmmm

Jag tror det ligger nåt i att jag hade inställt på 96000 KHz, när jag ställde ner till 48000 KHz så konverterade den om, det låter nu

underligt men det försvinner inget ljud iaf.

Jag ska prova att ställa ner till 44 och göra om allt, verkar som att det kan lösa sig då..

Dela på andra sajter

Hmmm ljudhacken har försvunnit, iaf inte märkt av nåt än.

MEN däremot sker det att ljudet lixom blirpar lite här o där, det låter inte klockrent.

Ska man dra upp buffernivån nånstans kanske? 😄

Dela på andra sajter

• 4 månader senare...

Jag har ett liknande problem fast jag använder mig av ett äldre program, Cubasis vst 2.0. Jag har försökt spela in midi-filer och bara lyckats sådär. Problemet är att ljudet dör helt plötsligt. På ett spår där jag bara spelar en enda lång ton, så kan det dö innan halva spåret är uppspelat. Däremot verkar det funka om man varierar tonerna när man spelar in. Så ska man tolka det som att programet är känsligt för enformiga melodier, eller vad? 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.