Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjaa!!

Jag har fått två olika uppdrag där det handlar om att spela in en kör på mellan 12-30 pers och skulle vilja ha lite tips!

Den ena kören är på 12 man och sjunger acapella. Den andra kören ska köra till en låt och jag får se hur det går med medlyssningen suck...

Jag tänkte spela in körerna med två mikrofoner i XY-kombination i en tom lokal i vår studio på ca 150kvm. Ser fram emot att testa detta rummet då det låter jävligt stort annars får jag pressa in folket i vårt dämpade liverum på 20kvm. 😄

Skulle egentligen gärna vilja micka upp bas, tenor, sopran och alt-delarna var för sig men körerna har väl inte riktigt den kvaliten att det vore värt mödan om vi säger så😉

Hursomhelst tänkte jag köpa ett mikrofon-par för just detta ändamålet. Max 4000kr tänkte jag.

Har läst att njur-upptagning är att föredra men borde man inte satsa på rundtagande mickar? kan tänka mig att man bör få upp mickarna typ 2,5m i luften ca 3-4 meter från kören men det är ju saker man får testa sig till.

Mickarna jag först funderar på är:

Line Audio Design CM3

460673.jpg

Sontronics STC-1S

465675.jpg

sen har vi vår Neumann TLM-103 (och kan låna polarens TLM 49 men det kanske inte blir bra med två olika?

Någon som har något tips på mikrofoner eller bara allmänt att spela in körer?

För er som med intresserade i ämnet kan jag rekommendera http://www.bedroom-recording.com/ som har en del rätt bra artiklar:)

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Skicka medlyssningen i monitorer så hela kören hör.

När hela kören står uppställd och ni är klar med soundcheck och alla nivåer är färdiginställda så ber du kören stå alldeles tyst och stilla. Då spelar du in bakrundsslasket från monitorerna genom micarna på avsedda spår för slasket. När det är gjort så spelar du in kören tillsammans med bakrundsslasket från monitorerna.

Vid mixning sen så fasvänder du de kanaler som du bara spelat in slasket på. 😄

Postat

Line Audio Design CM3 är riktigt bra mikar för dom pengarna. Kranade en kör (lucia förra året) med 16 stycken CM3.

Kalasmick. Den är dock lite tråkig. Spikrak i frekvens, låter lite stiff, typ digitalt eller hur man ska förklara det. Annars riktigt bra!

Postat

När hela kören står uppställd och ni är klar med soundcheck och alla nivåer är färdiginställda så ber du kören stå alldeles tyst och stilla. Då spelar du in bakrundsslasket från monitorerna genom micarna på avsedda spår för slasket. När det är gjort så spelar du in kören tillsammans med bakrundsslasket från monitorerna.

Ahh vilket tips!! Underbart!! har testat fasvända ut saker tidigare men lyckas aldrig få det helt bra... men i detta fallet spelar det ingenroll då kören ska bara ligga i bakgrunden i en ballad! går det att få riktigt bra?

Line Audio Design CM3 är riktigt bra mikar för dom pengarna. Kranade en kör (lucia förra året) med 16 stycken CM3.

Kalasmick. Den är dock lite tråkig. Spikrak i frekvens, låter lite stiff, typ digitalt eller hur man ska förklara det. Annars riktigt bra!

Ja jag har med hört mycket bra om dom! speciellt till priset! vet du nån roligare mick då?😉 hur tror du den funkar när jag bara kör två st i XY?? jag tror rummet kommer låta riktigt bra och vill gärna få med så mycket som möjligt.. kan kanske sätta upp neumannen i närheten av den som sjunger bäst:P

Postat

Ahh vilket tips!! Underbart!! har testat fasvända ut saker tidigare men lyckas aldrig få det helt bra... men i detta fallet spelar det ingenroll då kören ska bara ligga i bakgrunden i en ballad! går det att få riktigt bra?

Ja om du låter bakgrundensmusiken ligga i samma mediaenhet som du spelar in på så att du har samma tidsreferens och samma latency. Det viktiga är att du spelar in slasket först därför att du kan få problem att få hela kören att ställa upp efteråt för att spela in slask. Varför kören måste stå där är för att dom funkar som ljudabsorbenter. Det är viktigt för att slasket ska vara så exakt som möjligt för att du ska kunna släcka ut med fasvändningen.

Ja jag har med hört mycket bra om dom! speciellt till priset! vet du nån roligare mick då?😉 hur tror du den funkar när jag bara kör två st i XY?? jag tror rummet kommer låta riktigt bra och vill gärna få med så mycket som möjligt.. kan kanske sätta upp neumannen i närheten av den som sjunger bäst:P

CM3 funkar som overhead och till percussion, men skulle inte vilja använda dom till kör. Då skulle jag hellre använda mig av 2st NT2-A. Helst kanske vid M-S där ena ställs in som Cardioid och den andra 8. Även kanske som cardioid eller omni i A - B eller som åttor vid Blumlein.

Postat

Dom är lite elaka i karaktären CM3 tycker jag. När jag använt dom på akustisk stålsträngad gitarr så låter det för mycket diskbänk a'la tandställning.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Körsång då är det två (njure) mickar i stereo som gäller och eventuellt två åtta mickar med "yttre" åttan mot sidoväggarna ute i lokalen för att få med rumsklangen that´s it. Är det nån solist så OK dit med en solistmick då.

Jag har gjort riktigt bra körinspelningar till och med med billiga ADK mickar och Behringer preampar så det handlar mest om att ställa upp dom på rätt sätt och att lokalen låter bra. Om den låter kasst låna en kyrka eller löiknande. Kör det är = live så kör på det

110 graders vinkel i förhållande till centrumlinjen på mickarna, 17 centimeter mellan dom. Mickarna i huvudhöjd. Är det flera rader så se till att bakre raderna står högre och att mickhöjden anpassas efter det. Kören i halvcirkel mickarna symetriskt sett lika långt från alla. Åtta mickarna på lämpligt avstånd i förhållande till rumsljud och sånt. Lycka till

Postat
Körsång då är det två (njure) mickar i stereo som gäller och eventuellt två åtta mickar med "yttre" åttan mot sidoväggarna ute i lokalen för att få med rumsklangen that´s it. Är det nån solist så OK dit med en solistmick då.

Jag har gjort riktigt bra körinspelningar till och med med billiga ADK mickar och Behringer preampar så det handlar mest om att ställa upp dom på rätt sätt och att lokalen låter bra. Om den låter kasst låna en kyrka eller löiknande. Kör det är = live så kör på det

110 graders vinkel i förhållande till centrumlinjen på mickarna, 17 centimeter mellan dom. Mickarna i huvudhöjd. Är det flera rader så se till att bakre raderna står högre och att mickhöjden anpassas efter det. Kören i halvcirkel mickarna symetriskt sett lika långt från alla. Åtta mickarna på lämpligt avstånd i förhållande till rumsljud och sånt. Lycka till

Inom musik finns inga "that's it". Man kommer fram till vad man själv tycker bäst om därför att alla uppfattar ljud olika. Så ditt arbetssätt är inget ideal. Ditt arbetsätt kanske är väldigt bra för vissa i vissa situationer men definitivt inget givet arbetssätt för samtliga. Det du tycker är bra kanske en annan tycker är skit och vice versa.

Hoppas jag var tydlig nu! :rolleyes:

Postat

Tack för tipsen!! :rolleyes: Förstår att det är egentligen viktigare att testa sig fram än vilka mikrofoner man har. Tänkte få ihop några av den 300mans kören man var med i skolan och testa lite mic-positioner innan de riktiga inspelningarna!

2st NT2-A ligger tyvärr utanför budgeten då jag säkerligen inte kommer använda dom så mycket mer.. CM3 kanske man struntar i då.. vad återstår? Vore bra med en mick som kan komplettera TLM-103an vid inspelning av acke:)

vad tror ni om att hitta någon billig mick och använda den tillsammans med TLM103an? kommer det bli helt galet eller är det möjligt att hitta en som låter liknande utan att överskrida budgeten?

Postat
Tack för tipsen!! 😉 Förstår att det är egentligen viktigare att testa sig fram än vilka mikrofoner man har. Tänkte få ihop några av den 300mans kören man var med i skolan och testa lite mic-positioner innan de riktiga inspelningarna!

2st NT2-A ligger tyvärr utanför budgeten då jag säkerligen inte kommer använda dom så mycket mer.. CM3 kanske man struntar i då.. vad återstår? Vore bra med en mick som kan komplettera TLM-103an vid inspelning av acke:)

vad tror ni om att hitta någon billig mick och använda den tillsammans med TLM103an? kommer det bli helt galet eller är det möjligt att hitta en som låter liknande utan att överskrida budgeten?

Nu är ju inte jag någon älskare av TLM-103 men om du tycker om den så kanske du ska nöja dig med bara den på acke. Jag tror inte på att komplettera med flera mickar vid olika positioner framför gitarren pga att man får problem med fasfel.

Du kan ju dubba också och panorera ut varje spår helt åt var sitt håll. :rolleyes:

Postat
Tack för tipsen!! 😉 Förstår att det är egentligen viktigare att testa sig fram än vilka mikrofoner man har. Tänkte få ihop några av den 300mans kören man var med i skolan och testa lite mic-positioner innan de riktiga inspelningarna!

Nu är ju inte jag någon älskare av TLM-103 men om du tycker om den så kanske du ska nöja dig med bara den på acke. Jag tror inte på att komplettera med flera mickar vid olika positioner framför gitarren pga att man får problem med fasfel.

Du kan ju dubba också och panorera ut varje spår helt åt var sitt håll. :rolleyes:

Jag gillar att ha en mic för få upp tonen och en för strängljud.. dubbar är sedan en självklarhet.. fast beroende på genre givetvis..

lägger hellre massvis med pengar på en vintagedesign preamp än på ytterligare en mic så det blir nog att jag köper två billiga alternativt en halvbillig och kör tillsammans med tlm103.. vad tror du mest på? två billiga mickar av samma sort eller två olika lite dyrare? 😛

Postat

Jag gillar att ha en mic för få upp tonen och en för strängljud.. dubbar är sedan en självklarhet.. fast beroende på genre givetvis..

lägger hellre massvis med pengar på en vintagedesign preamp än på ytterligare en mic så det blir nog att jag köper två billiga alternativt en halvbillig och kör tillsammans med tlm103.. vad tror du mest på? två billiga mickar av samma sort eller två olika lite dyrare? 😛

Jag ska också skaffa en Vintage Design och då DMP. 🙂

Postat

Inom musik finns inga "that's it". Man kommer fram till vad man själv tycker bäst om därför att alla uppfattar ljud olika. Så ditt arbetssätt är inget ideal. Ditt arbetsätt kanske är väldigt bra för vissa i vissa situationer men definitivt inget givet arbetssätt för samtliga. Det du tycker är bra kanske en annan tycker är skit och vice versa.

Hoppas jag var tydlig nu! ☺️

Att många tycker olika om saker det är ett väl känt faktum men även att om du ska spela in nåt som ska låta som det låter på riktigt då gäller nog ovanstående. Faktan ang. vinklar och mickavstånd och att det är viktigt i de fall där du har flera rader av körsångare att kompensera mickplaceringen är hämtad från Sveriges Radios utbildningsliteratur. Det handlar om en kombination av styrkeskillnad och tidsskillnad som beror på hur du förändrar mickarnas vinklar och avstånd i förhållande och till varandra. Man kan öka respektive minska båda förhållande och på så sätt öka respektive minska antingen tids eller styrkeskillnads komponenterna. Det här sättet funkar även mycket bra att få med eventuellt komp oxå.

Exemplet med ADK mickarna och Behringer preamparna som jag pratar om ovan där blev det helt enkelt fantasktiskt bra med tanke på vilka "skräpgrejor" det faktiskt är om man jämför med riktiga grejor. Finns det intresse så kan jag försöka få upp en snutt av det.

Hoppas jag var tydlig nu. 🙂

Postat

Hoppas jag var tydlig nu! ☺️

Att många tycker olika om saker det är ett väl känt faktum men även att om du ska spela in nåt som ska låta som det låter på riktigt då gäller nog ovanstående. Faktan ang. vinklar och mickavstånd och att det är viktigt i de fall där du har flera rader av körsångare att kompensera mickplaceringen är hämtad från Sveriges Radios utbildningsliteratur. Det handlar om en kombination av styrkeskillnad och tidsskillnad som beror på hur du förändrar mickarnas vinklar och avstånd i förhållande och till varandra. Man kan öka respektive minska båda förhållande och på så sätt öka respektive minska antingen tids eller styrkeskillnads komponenterna. Det här sättet funkar även mycket bra att få med eventuellt komp oxå.

Exemplet med ADK mickarna och Behringer preamparna som jag pratar om ovan där blev det helt enkelt fantasktiskt bra med tanke på vilka "skräpgrejor" det faktiskt är om man jämför med riktiga grejor. Finns det intresse så kan jag försöka få upp en snutt av det.

Hoppas jag var tydlig nu. 🙂

Ska absolut testa dina tips!!🙂 hade var grymt kul om du kunde hitta något material:) jag har faktiskt både nån ADK a51 och behringerpreamp nu när jag tänker efter..

Postat (redigerat)

OK ska försöka fixa det så fort det går. Återkommer snarast.

OBS! det blir ganska naket för som jag minns så är det bara lite EQ skruvat på det. Det här är kristen kyrkokör, jag tror inte men fan man får inte vara fördomsfull. Stenkyrka med trätak dvs. ganska hårt ljud vilket du kommer att höra. Ingen solistmick desvärre och detta var ett rep inför en föreställning senare samma dag så det var inte läge att möblera om. Hon hade en ganska nasal röst oxå så som jag minns så var det ett helsicke att få till det när jag skulle EQa så det blev nån slags mix i alla fall. Tänk dig hur bra det här skulle ha blivit om jag hade haft bra grejor då och framför allt dom där åtta mickarna som komplement.

När du meckar ihop din tagning så glömt inte att kolla fasfel för är det en lokal med mycket akustik så kan vad som helst hända.

Detta är alltså två stycken ADK A51 och två Behringer Mick 100.

Har du möjlighet att kontroll lyssna på det som du ska spela in så att du kan mecka lite med (halvcirkeln) kören och stämmornas placering och kanske även hela kören i rummet för att få till opitmalt läge så gör det. Men när det gäller amatörkörer så är nyckeln att dom ska tycka det är skoj dvs. vara avslappnade. Så känns det som att det är bäst att dom får köra sitt rejs lite granna så låt dom göra det. Har dom skoj och om dom bara är en skaplig amatörkör så då blir det bra. Försök få till en bra relation och framför allt med körledaren för det är han/hon som meckar till det där mystiska som gör att dom får till det eller ej.

Fixade en soundclicksida lite snabbt så här kommer den. Körledaren viftade så frenetiskt så jag trodde hon skulle slå omkull mickstativen så det är när hennes nävar sveper förbi mickarna som hörs ibland. Kompet stod till vänster och hela kören samt komp lite framför altaret.

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...688315&q=hi

Redigerat av anarkisten1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.