Jump to content
Annons

Ska aktiva monitorer "brumma"?

bdatony

Recommended Posts

Jag har aldrig varit med om att en monitor brummar när inget är inkopplat (och jag har träffat många monitorer i mitt liv...),

Hur ofta har du lyssnat på ett par oinkopplade monitorer? Har du ens lyssnat på fler än en...

ca 6-7 gånger kanske.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Att mäta med kortsluten ingång ger däremot inte riktigt korrekta värden för hur det blir under drift, utan om det ska göras rätt, så ska det vara en last (100 ohm eller något sådant) på ingången i stället. Annars får man orealistiskt bra värden.

Med andra ord så borde det brumma ännu mindre med bara el inkopplat...

*Nix...

Dela på andra sajter

Att mäta med kortsluten ingång ger däremot inte riktigt korrekta värden för hur det blir under drift, utan om det ska göras rätt, så ska det vara en last (100 ohm eller något sådant) på ingången i stället. Annars får man orealistiskt bra värden.

Med andra ord så borde det brumma ännu mindre med bara el inkopplat...

Nej - tvärtom. 🙂

Med en öppen ingång så har du större risk att det kan brumma. Med kortsluten ingång är det minst risk.

Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande att en korrekt byggd monitor inte ska brumma, med eller utan signalkabel.

Jag har som sagt inte upplevt sådant själv, men Glaskattens resonemang är inte fel. Jag kan tänka mig att risken är betydligt större med budgetmonitorer än med sådana som det är lagt mycket tid och pengar på under utvecklingen...

Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande att en korrekt byggd monitor inte ska brumma, med eller utan signalkabel.

Jag har som sagt inte upplevt sådant själv, men Glaskattens resonemang är inte fel.

isf måste det ju vara nån defekt på dom som inte brummar - om det nu är så att det ska brumma

bytte 4trax ut fel enhet när han behöll dom som var brumfria?

det ska inte brumma - åtminstone inte på ett sätt som gör att man reagerar på att det brummar

Dela på andra sajter

Jag har som sagt inte upplevt sådant själv, men Glaskattens resonemang är inte fel.

isf måste det ju vara nån defekt på dom som inte brummar - om det nu är så att det ska brumma

det ska inte brumma - åtminstone inte på ett sätt som gör att man reagerar på att det brummar

Nej - jag tycker inte heller att det ska brumma märkbart på normalt lyssningsavstånd, så jag instämmer tveklöst där. Det är ju svårt att avgöra när man inte kan lyssna på det själv - så det bästa är förstås att jämföra med ett annat par och kolla om det är någon skillnad.

Jag menar bara att Glaskattens resonemang inte är fel när det gäller sannolikheten att det kan brumma med en öppen ingång.

Dela på andra sajter

Musikaffären tror att det är jordfel eller att jag (och grannen) har för lite kräm i uttagen.

skumt det här.

Det låter faktiskt precis lika i bägge så det är nog nåt strömfel ändå.

Jag går till en annan granne i dag och kollar vidare.

Tackar så hemskt mycket och jag tror att fler än jag har lärt sig nåt här.

Dela på andra sajter

Haha, jag kanske gjorde fel!

Dela på andra sajter

OK, jag är nu redo att avlägga rapport. Samtliga är testade med och utan signalkabel med örat ca 5 cm ifrån varje kon individuellt;

1037: Baselement = tyst i båda fallen, mellan = lite självbrus i båda fallen, diskant = självbrus i båda fallen.

8030: Baselement = tyst i båda fallen, , diskant = självbrus i båda fallen.

Förutom dessa så ringde jag två bekanta och bad dem göra samma sak;

Tapco S-8: Baselement = tyst i båda fallen, , diskant = självbrus i båda fallen.

M-Audio BX5a: Baselement = tyst i båda fallen, , diskant = självbrus i båda fallen dock en aning LÄGRE om signalkabeln drogs ur.

Om någon annan vill prova så välkomnar jag resultat i denna tråd.

Jag känner mig härmed ganska säker på att en monitor inte ska brumma och att (åtminstone brus)-störningar sjunker i nivå om man drar ut signalkabeln.

Dela på andra sajter

Jag menar bara att Glaskattens resonemang inte är fel när det gäller sannolikheten att det kan brumma med en öppen ingång.

Du säljer ju monitorer, har du någonsin varit med om att en felfri monitor brummat om bara elkabeln är inkopplad?

Dela på andra sajter

Du säljer ju monitorer, har du någonsin varit med om att en felfri monitor brummat om bara elkabeln är inkopplad?

Inte hittills - men jag har ju inte kunnat jämföra med billiga prylar, där det säkert är större risk att det är sämre kontruktioner.

Teoretiskt stämmer alltså resonemanget, men enligt min personliga erfarenhet så brummar det inte, utan blir normalt (som du också kom fram till) lite brus när man kryper intill elementen.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
När det bara är strömkabel i och inget annat så "brummar" de. Jag har testat alla i huset och även hos grannen och det är samma brum. Misstänkte nåt jordfel.
Jag har gjort iordning ett rum hemma som ska vara tyst. Högtalarna är "vanligt skärmavstånd" från mina öron. 80 cm eller nåt...

I ett sånt tyst rum blir det ju ett irriterande "brummande" ungefär som om man sitter och "hummar" för sig själv.

Det låter alltså väldigt bra när jag spelar men eftersom jag sitter och plinkar på midipiano och ibland spelar jag inte utan bara är där och då blir det lite jobbigt.

Tycker det känns oklart när och hur dina högtalare brummar. I det övre inlägget får jag intrycket att de brummar när du inte anslutit någon signalkabel och att det är det du bekymrar dig över.

I det nedre inlägget störs du av brum när du inte spelar, utan bara sitter vid högtalarna. Är signalkabeln ansluten då?

Störs du av brummet när du klinkar, dvs hör du brummet genom musiken?

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, bägge låter så. Därför trodde jag att det var nåt med strömmen.

Jag gick som sagt in till grannens hus där han dragit helt nya kablar i hela huset. Det lät likadant där.

Jag och grannen har bara jordade uttag så det var inte det heller.

Då får jag väl kolla där jag köpte....

skit

Ta din någon och mät upp strömmen åt dig, jag hde problem med dålig nätkvalitet på ett ställe där jag bodde.

Köp annars en online-UPS och sätt mellan, det funkade för mig. Då "tvättas" så att säga strömmen innan den når enheten.

Testa också att dra ur en del saker ifrån nätet och se om det gör någon skillnad (TV, Kylskåp) o.s.v. Dimmers är en vanlig störkälla också. En gång räckte det att vända faserna (dra ur och vänd kontakten) på kylskåpet för att det skulle bli avsevärt bättre. Problem hos en granne kan ju fortplanta sig till dig också tyvärr.

Det vanligaste är väl jordbrum och du hittar nog 100-tals artiklar som sådant på nätet, jag vet att tidningen soundonsound har skrivet om det massa gånger. Som prenumerant kan man läsa alla artiklar på nätet också.

Det där med jorpotentialer kan vara lurigt också, alltså om uttag leds till olika jordkällor men det kanske inte är så vanligt i hemmiljö.

Redigerat av mixtur
Dela på andra sajter

Var det nån som läste och förstod vad jag skrev och svarade på.??? Som sagt jag har varit med att många högohmiga ingångsförstärkare kan brumma/spraka om inget är anslutet till signalingången.. Särskilt om inte själva 230V ingången varit jordad.. Utan sen har blivit signalmässigt jordad t.ex via en balanserd ingång (som i sin tur varit jordad mot nätnollan)

Dela på andra sajter

Var det nån som läste och förstod vad jag skrev och svarade på.??? Som sagt jag har varit med att många högohmiga ingångsförstärkare kan brumma/spraka om inget är anslutet till signalingången.. Särskilt om inte själva 230V ingången varit jordad.. Utan sen har blivit signalmässigt jordad t.ex via en balanserd ingång (som i sin tur varit jordad mot nätnollan)

Visst förstod vi det (åtminstone jag... 😛 ) - och det bekräftar ju också teorin, att det kan brumma mer när ingången är öppen - framför allt om man inte kör jordat.

I detta sammanhang ska man kanske varna folk lite för att kör ojordat. I en sådan koppling, där skyddsjorden kopplas vidare genom signalkablarna i stället för att jordas på det sätt som det ska jordas enligt alla bruksanvisningar, så är risken större för att steka apparater om det blir något fel, eftersom skyddsjorden ju då kommer att gå genom alla de inkopplade apparaterna i stället för den väg som den normalt går; till den gul/gröna skyddsjorden. Se till att jorda era studiorum! :rolleyes:

Dela på andra sajter

Vore kul om fler kunde kolla hur deras monitorer uppför sig.

ADAM P33A: Inget brum alls. Svagt självbrus hörs i diskanten.

ADAM P11A: Som ovan

ADAM A7: Svagt brum - men det beror nog mest på att jag inte lever riktigt som jag lär alltid :rolleyes: , utan det handlar antagligen om slarvig kabeldragning i det fallet... 😛 En hel drös med nätkablar går precis intill dem. Också här svagt självbrus i diskanten.

Notera att detta var med örat nära elementen, så inget av det är hörbart på normalt lyssningsavstånd eller ens om man går lite närmare än normalt. Det är också därför jag inte har brytt mig om att ändra kabeldragningen... 😎

Dela på andra sajter

EDIT: så vi kan återgå till grundfrågan: Är Bdatonys Rokit KRK RP 6 trasiga?

Om brummet är så tydligt att det hörs på normalt lyssningsavstånd (typ 1-2m), så är de med stor sannolikhet trasiga enligt min mening.

Om det bara hörs när man lägger örat på baskonen, så kan de däremot troligen inte anses vara trasiga.

Dela på andra sajter

Om det bara hörs när man lägger örat på baskonen, så kan de däremot troligen inte anses vara trasiga.

Men om ett par så billiga högtalare som BX5a inte brummar det minsta så borde väl inte någon monitor brumma (förutsatt att det inte är något vaj med elen eller dylikt)?

Dela på andra sajter

Men om ett par så billiga högtalare som BX5a inte brummar det minsta så borde väl inte någon monitor brumma (förutsatt att det inte är något vaj med elen eller dylikt)?

hm...undrar hur bra elen är i lägenheter dock. Båda lägenheterna jag har bott i så går lampan i hallen sönder en gång i månaden. Känns inte som det ska vara så 😉

//Anders

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.