Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Hade varit kul att få höra en hel låt inspelad hos dej nu Cruncharn, blir ju nyfiken på hur allt funkar.

www.myspace.com/violentworkofartofficial

Tänk!!! Det vill jag med höra! Ha ha ha!!! 🙁

Just nu sitter jag upp till öronen med redigering av video.

EFter det så är tanken att jag ska få börja skriva i min lilla bunker.

Erkänner att det är inspirativt som attans och riffen hopar sig.

Ska bli kul att göra en klar produktion i stället för enbart axplock som lagts upp här.

Har ju liksom bara varit testande och visande av kapacitet egentligen. Kul att det väcker intresse för musiken oxå!

Håll ut så dyker det upp till slut.

Thanx for the input och förresten...

Kollade in eran myspace. Brutalt tungt det där. Mi se likety!

/Cruncharn'

Annons
  • Svar 676
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

sadomachine (oregistrerad)
Postat
Hade varit kul att få höra en hel låt inspelad hos dej nu Cruncharn, blir ju nyfiken på hur allt funkar.

Tänk!!! Det vill jag med höra! Ha ha ha!!! 🙁

Just nu sitter jag upp till öronen med redigering av video.

EFter det så är tanken att jag ska få börja skriva i min lilla bunker.

Erkänner att det är inspirativt som attans och riffen hopar sig.

Ska bli kul att göra en klar produktion i stället för enbart axplock som lagts upp här.

Har ju liksom bara varit testande och visande av kapacitet egentligen. Kul att det väcker intresse för musiken oxå!

Håll ut så dyker det upp till slut.

Thanx for the input och förresten...

Kollade in eran myspace. Brutalt tungt det där. Mi se likety!

/Cruncharn'

Tackar..., slängde precis ut en ny låt förresten, Redemption.

Vi strävar lite åt det mer industriella och lite mindre metal nu....

Har fan hållt på i femton år nu. 😄

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Nog får du dit 2st 24" om du trollar lite... 🙂 Du kan ju bygga! 😄

Tackar för förtroendet AnalogFreak!!!

Lite kan man ju snickra även om man skulle önska sig mer kunskaper och med det faktiskt spara vbåde en och två kronor.

Nu har jag i alla fall mätt mellan racken...!

Det går inte få in två 24":are där!!

Det blir inte ergonomiskt för fem öre.

Ska städa ordentligt till söndag och ta bilder på klabbet nu när trummorna är uppsatta.

Kanske blir först då man kan se hur jag tänkte från början.

Ergonomin är viktig för mig då jag sitter långa pass.

Får klura vidare på det där med skärmarna och ergonomin..

Take care!!!

/Cruncharn'

Sitt kortare pass så hinner du dricka mer kaffe! 😲

Hah!!!... och hinner ta en sväng in till bryggartråden!

Ha en bra dag hörru!

/Cruncha'

Detsamma! Det ser ut att bli väldigt schysst ditt kontrollrum. 🙂

Tackar tackar!!!

Precis lagom stort att ta en kopp kaffe i!

Bor han i närheten så är han välkommen ner på en kopp och dra i reglarna.

Kan ju bli en låt kanske!? Vem vet?

Ska ta lite bilder på det i morgon när det är städat. Fullt av kartonger nu efter trummorna så det ser ut som ett bombnedslag.

Återkommer under lördagen!

Peace!

/Cruncharn'

Jag bor i Lule å misstänker att det är i en helt annan världsdel... 😄

Postat
Nog får du dit 2st 24" om du trollar lite... 😎 Du kan ju bygga! 😳

Tackar för förtroendet AnalogFreak!!!

Lite kan man ju snickra även om man skulle önska sig mer kunskaper och med det faktiskt spara vbåde en och två kronor.

Nu har jag i alla fall mätt mellan racken...!

Det går inte få in två 24":are där!!

Det blir inte ergonomiskt för fem öre.

Ska städa ordentligt till söndag och ta bilder på klabbet nu när trummorna är uppsatta.

Kanske blir först då man kan se hur jag tänkte från början.

Ergonomin är viktig för mig då jag sitter långa pass.

Får klura vidare på det där med skärmarna och ergonomin..

Take care!!!

/Cruncharn'

Sitt kortare pass så hinner du dricka mer kaffe! 😎

Hah!!!... och hinner ta en sväng in till bryggartråden!

Ha en bra dag hörru!

/Cruncha'

Detsamma! Det ser ut att bli väldigt schysst ditt kontrollrum. :rolleyes:

Tackar tackar!!!

Precis lagom stort att ta en kopp kaffe i!

Bor han i närheten så är han välkommen ner på en kopp och dra i reglarna.

Kan ju bli en låt kanske!? Vem vet?

Ska ta lite bilder på det i morgon när det är städat. Fullt av kartonger nu efter trummorna så det ser ut som ett bombnedslag.

Återkommer under lördagen!

Peace!

/Cruncharn'

Jag bor i Lule å misstänker att det är i en helt annan världsdel... 😎

Aj fasen......!

Klart, blir en del att åka då.

Så han är från en av Sveriges absoluta musikstäder!

Kommer mycket bra musik där uppe ifrån.

Var inte gamla Refused från Luleå?

Satans bra band i alla fall!

Som sagt..., vägarna förbi ner till Västra Götaland mitt mellan de stora sjöarna så står alltid "pannan" på!

Ha det gott Analogfreak!

/Cruncharn'

Postat

Det var så dags...!

EN UPDATE!!!! He he he!

Köpte ju ett trumset som bekant.

Mycket nöjd är jag över denna kreativa leksak.

trumset1.jpg

Riktigt kul att lira på och spelkänslan är bra mycket skönare med nätskinn.

SÅ gjorde jag en panoramabild i Quicktime VR.

Gör att man kan förstå lite mer av det ergonomiska tänket inne i kontrollrummet.

Man måste dock ha Quicktime installerat för att kunna se på panoramat!

Demontime Studio - Quicktime VR

Det är inte en hel 360 gradersbild, så det är en tydlig skarv.

Ska ta bättre....

Hoppas det blir till glädje!

Take care!

/Cruncharn'

sadomachine (oregistrerad)
Postat
Det var så dags...!

EN UPDATE!!!! He he he!

trumset1.jpg

Gör att man kan förstå lite mer av det ergonomiska tänket inne i kontrollrummet.

Ska ta bättre....

Take care!

/Cruncharn'

Ser ju kanon ut det där...

Fan jag skulle vilja bygga studio också, men det vore nog bättre om jag byggde mej ett par nya öron. 😎

Vi har i och för sig spelat in våra senaste plattor hemma i lägenheten och det ju funkat rätt hyfsat.

Det är ju lite lättare när man kör med programmerade trummor och Pod Pro istället för gitarrförstärkare, för att inte tala om hur smidigt det är på livespelningar.

Postat
Det var så dags...!

EN UPDATE!!!! He he he!

trumset1.jpg

Ska ta bättre....

Take care!

/Cruncharn'

Ser ju kanon ut det där...

Fan jag skulle vilja bygga studio också, men det vore nog bättre om jag byggde mej ett par nya öron. 🥰

Vi har i och för sig spelat in våra senaste plattor hemma i lägenheten och det ju funkat rätt hyfsat.

Det är ju lite lättare när man kör med programmerade trummor och Pod Pro istället för gitarrförstärkare, för att inte tala om hur smidigt det är på livespelningar.

Tjenna!

Har du trubbel med öronen? Illans!

Jag tror att man ska se på POD och digitala trummor som ett verktyg bara.

Om man vill göra plattor med lite feeling i så tycker jag nog att approachen ur eget perspektiv, blir bättre när man vet att det är riktiga grejjer som liras på.

Fast det är klart. Så mycket musik som det skrivs idag där det endast används substitut, gör att lyssnaren snart inte kommer höra skillnad på vad som är oldschool och vad som är programerat.

Folk blir duktigare och programtillverkarna blir nogrannare.

Jag har själv kört med POD i livesammanhang under flera år.

Funkade till den typen av musik men tror inte jag skulle använda annat än en riktig stärkare vid storbandssession i alla fall.

Isoboxen jag byggde är ju till för att kunna göra det valet utan att det tar extra tid.

Om jag ska lira trummor för platta så åker jag till en kollega och sätter akustiska trummor där.

....men att skriva musiken och göra i mitt tycke, brukbara förproduktioner. Då funkar det alldeles utmärkt med en digital setup!

Take care!

/Cruncharn'

beyond (oregistrerad)
Postat

Hej hej. Blev det nån mätning på effekten av daz helmholzer? Man fattar ju att den funkar men lite mätningar är ju kul liksom! :-)

Postat

Tjena Cruncher..

Kul att du körde en 360graders bild.. 😄

blev finfint..

Postat
Hej hej. Blev det nån mätning på effekten av daz helmholzer? Man fattar ju att den funkar men lite mätningar är ju kul liksom! :-)

Tjenare Beyond!

Har haft häcken full med kneg och det har inte sammanfallit med kamraten jag fått låna mätmikrofonen av.

Hoppas jag ska hinna ta det innan jul dock men det är en ganska orealistisk tanke.

Det är flera som önskar dessa data. Inte minst jag själv.

Den som väntar på något gott!

Tack för visat intresse!

/Cruncharn'

beyond (oregistrerad)
Postat

Tjenare Beyond!

Har haft häcken full med kneg och det har inte sammanfallit med kamraten jag fått låna mätmikrofonen av.

Hoppas jag ska hinna ta det innan jul dock men det är en ganska orealistisk tanke.

Tack för visat intresse!

/Cruncharn'

Ok, kraftigt fint bygge i varje fall, mycket pedagogiskt beskrivet och så. :-)

Har själv ett rum som liknar ditt och gissa vilka problem jag har, och vid vilka frekvenser....höhö.

Postat

Tjenare Beyond!

Tack för visat intresse!

/Cruncharn'

Har själv ett rum som liknar ditt och gissa vilka problem jag har, och vid vilka frekvenser....höhö.

Aj fasen Beyond!!

Ja, då har du bara att läsa igenom tråden så får du se vad som behöver göras.

Faktum är att man skulle nog gjort mer ändå men jag lär få se det vid mätningarna.

Har du påbörjat behandling eller?

Take care!

/Cruncha'

beyond (oregistrerad)
Postat

Tjenare Beyond!

Tack för visat intresse!

/Cruncharn'

Aj fasen Beyond!!

Faktum är att man skulle nog gjort mer ändå men jag lär få se det vid mätningarna.

Take care!

/Cruncha'

Jo, mycket fin info här och som sagt, mitt rum är nästan samma som ditt - men än så länge är det på planeringsstadiet. Alltså, rent akustikmässigt. :-)

Postat

Tjenare Beyond!

Tack för visat intresse!

/Cruncharn'

Aj fasen Beyond!!

Take care!

/Cruncha'

Jo, mycket fin info här och som sagt, mitt rum är nästan samma som ditt - men än så länge är det på planeringsstadiet. Alltså, rent akustikmässigt. :-)

Kanon!

Då får du se till att dra upp en "bryggar-tråd" här på forumet när du väl kommer igång.

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Postat
Angående trummorna. Hur känns VH11 hihatten? Kör du td:6 inbyggda ljud eller ett samplingsbibliotek?

Den är lite svårjusterad kan jag tycka!

Fast det är klart. Det är många delar som ska fungera gemensamt så det kanske inte är så konstigt.

Rent spelmässigt så känns den bra som attans.

Är ju gammal garvad rocktrumslagare så det mesta av mitt lir ligger just i hi-haten.

Det var liksom därför jag valde att köpa en sån. Ville att det skulle kännas som när jag lirar på ett riktigt.

Den är något stummare och inte lika snabb respons i då den är gjord av gummi men det fungerar bra till det den är avsedd att göra.

Jag fick med en TD-3! Inte TD-6!!!

Den har inte lika många funktioner.

Sen kör jag genom Nashville och har 6 ms latency.

Vid inspelning så använder jag ljuden som finns internt i TD-3:an då den är lite snabbare.

Har en bra funktion i och med sin AUX input där du kan blanda ingångssignalen med trumljuden i burken.

Gör att det blir lite enklare.

Kommer snart en "gear-tutorial" från mitt lilla krypin.

Är du i planerna på att skaffa eltrummor kanske?

Ha det bäst och lycka till!

/Cruncharn'

Postat

Jag är med i teknikgruppen inför en musikal vi ska sätta upp i skolan. Vi kör digitalt trumset. Roland med TD8 modul och via nashville och claustrofobic bibliotek. Trumisen klagar över hihaten och det gör jag också. VH-12 fungerar endast med td20 och den modulen är svindyr. Därför funderar vi på ifall VH-11 fungerar. Liksom om den reagerar snabbt och med fler än ett steg mellan closed och open.

Postat
Jag är med i teknikgruppen inför en musikal vi ska sätta upp i skolan. Vi kör digitalt trumset. Roland med TD8 modul och via nashville och claustrofobic bibliotek. Trumisen klagar över hihaten och det gör jag också. VH-12 fungerar endast med td20 och den modulen är svindyr. Därför funderar vi på ifall VH-11 fungerar. Liksom om den reagerar snabbt och med fler än ett steg mellan closed och open.

Ahhh!

I see...

Så som jag uppfattar det så är den steglös.

Dock var den lurig att ställa in kan jag tycka.

Måste vara rätt avstånd mellan modulerna samt att Hihatstativet bör vara något lösare för att representera vikten motsvarande ett riktigt lock.

Jag tror att den modul du har är alldeles ypperlig för ändamålet.

Den beskrivs hela tiden i manualerna till Hihaten och cymbalerna.

Det borde finnas något på Youtube kan man tycka.

Jag själv går mer på känsla.

Hur pass responsiv den är...

...motsvarar väl allt annat som skickar via midi.

Man måste lära sig hantera latencyn i stället för att försöka uppfinna hjulet på nytt.

Hoppas ni löser kruxet!

/Cruncharn'

• 3 veckor senare...
Postat

Har kikat på din tråd med stort intresse, riktigt inspirerande läsning!

Håller själv som bäst på och bygger absorbenter i min lilla studio, och börjar närma mig uppmätning.

Har du nåt tips på program och tillvägagångssätt? 🙂

Postat

Håller själv som bäst på och bygger absorbenter i min lilla studio, och börjar närma mig uppmätning.

Har du nåt tips på program och tillvägagångssätt? 😛

Tjenare Emulator!!!

Kul att du hittat hit.

Nu var det ett jäkla tag sedan jag var inne här. Haft fullt upp med både videoredigering och en massa jobb.

Nu börjar dock inspelningen av första skarpa projektet i studion och det ska bli riktigt roligt.

När det kommer till programvara för din mätning så fungerar faktiskt vilken multitrackinspelare som helst.

Använd någon av filerna du kan hitta här i tråden som genererar sinusvågor med olika frekvens per intervall.

Försök om du kan, låna en referensmikrofon, spela upp ljudfilen och spela samtidigt in resultatet via mikrofonen.

Då ser du direkt vilka frekvenser som bråkar för dig... och bråkar gör dom alltid!

Sen kan du använda dig av rosa brus som du mäta reverbtiden med i olika frekvenser.

Analysera denna tagning med en FFT analysator. Finns ett flertal som är gratis.

Leta runt lite bland mina sidor så kommer du hitta en massa bra grejjer.

Öppna sedan upp en tråd och be om hjälp med uträkningarna.

Ser fram mot att få ta del av dina mätningar och sökandet efter det "perfekta" ljudet!!! 😮

Ha det gott och var inte rädd för att fråga!

Vänligen!

/Cruncharn'

Postat

tack!

skall kolla lite. beräkningarna har jag rätt bra koll på TROR jag, men det får man väl äta upp 😆

Har faktiskt byggt klart rätt mycket nu, så det är dags att mäta 😎

återkommer när jag behöver tips -lär ju bli av rätt snart 😆

Postat

Just med Ezdrummer-kiten är hihaten väldigt svår att få bra känsla i.. på min TD-3KW så är hihaten nästan ospelbar med ett EZ-kit. Lösningen var att skaffa superior (och ändå köra ez-kitsen från den om man så vill) för då kan du mappa om hihaten enligt en bra beskrivning på toontracks forum. Då fungerar det jättebra och jag kan tänka mig att den hihaten ni använder behöver just en sådan genommappning. kanske något ni redan gjort? Kika på det annars!

Postat

Just med Ezdrummer-kiten är hihaten väldigt svår att få bra känsla i.. på min TD-3KW så är hihaten nästan ospelbar med ett EZ-kit. Lösningen var att skaffa superior (och ändå köra ez-kitsen från den om man så vill) för då kan du mappa om hihaten enligt en bra beskrivning på toontracks forum. Då fungerar det jättebra och jag kan tänka mig att den hihaten ni använder behöver just en sådan genommappning. kanske något ni redan gjort? Kika på det annars!

Tack!

Det var ett bra tips.

Ska kolla upp detta omgående.

Är det i deras forum eller?

Vänligen.

/Cruncha'

Postat

Tjena Cruncher och alla andra!

Har läst runt som attans på detta forum och andra om ackustik. Jag kör en liten hemmastudion i min morsas garage ute på landet och tänkte att de skulle va dags att fixa lite absorbenter. Tänkte börja lite lätt och fixa dom fyra hörnen i rummet och göra bredbandiga absorbenter som dom du har gjort Cruncher. Jag tänkte försöka sätta 15 cm glasull i hörnet och sen 15 cm luftsmellanrum 15 cm glasull på en träram ytterst. Kommer de funka? Hur noga är det med densitet på glasullen?

Sen är grejen den att jag har snett tak i rummet så jag kommer inte kunna bygga absorbenterna så att säga ända upp till taket utan det kommer bli en öppning i överkant. Spelar detta någon roll för absorbtionen?

Tack för en bra tråd hade nice!!

/Manne

Postat

Lätt och luftig glasull från byggmax blir nog fint, och billigt 😏

Som du beskriver det kommer det funka bra tror jag. Lee här har en riktig höjdarlösning på hörn med snedtak:

Lee's lättviktsabsorbenter

Angående luftsaplten uppe är det så att ju större absorbent man har, desto mer ger det. Den kommer inte var sämre av att vara rak upptill, men du kan göra den ännu lite bättre genom att låta den täcka hela. Kom ihåg att det skall vara luftspalt in till väggen också!

ett tips är att starta en egen byggtråd, för att ha allt lätt åtkomligt och samlat på ett ställe 😕

Postat

Skitkul att det är så många som har läst tråden.

Det visar att det är ett mycket viktigt ämne som allt fler får upp ögonen för och inser att det är viktigt att tänka på akustiken.

Bra jobbat med att få ihop en så intressant tråd, Cruncher! 😳

Postat

Har du nåt tips på program och tillvägagångssätt? 🙂

Tjenare Emulator!!!

Kul att du hittat hit.

Nu var det ett jäkla tag sedan jag var inne här. Haft fullt upp med både videoredigering och en massa jobb.

Nu börjar dock inspelningen av första skarpa projektet i studion och det ska bli riktigt roligt.

När det kommer till programvara för din mätning så fungerar faktiskt vilken multitrackinspelare som helst.

Använd någon av filerna du kan hitta här i tråden som genererar sinusvågor med olika frekvens per intervall.

Försök om du kan, låna en referensmikrofon, spela upp ljudfilen och spela samtidigt in resultatet via mikrofonen.

Då ser du direkt vilka frekvenser som bråkar för dig... och bråkar gör dom alltid!

Sen kan du använda dig av rosa brus som du mäta reverbtiden med i olika frekvenser.

Analysera denna tagning med en FFT analysator. Finns ett flertal som är gratis.

Leta runt lite bland mina sidor så kommer du hitta en massa bra grejjer.

Öppna sedan upp en tråd och be om hjälp med uträkningarna.

Ser fram mot att få ta del av dina mätningar och sökandet efter det "perfekta" ljudet!!! 🙂

Ha det gott och var inte rädd för att fråga!

Vänligen!

/Cruncharn'

Tjoo! Fint bygge de där.

Angående det där med bråkande frekvenser... hur vet man att dem bråkar eller hur ser man det på spectgrammet?

Ha de!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.