Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada!

Jag är i en fas då jag börjar bli väldigt seriös med mitt producerande och ett inhandlade av ny dator, ljudkort m.m. står på tur. Det jag har tänkt är att starta ett företag.. Både då för att sköta eventuella fakturor men också köpa momsfritt (Jag ska ju göra musik med datorn). Hur börjar jag? Någon hemsida som ni vet där man kan läsa om hru man startar ett företag?

Tack på förhand!

z

Annons
Postat

Starta en enskild firma tror jag skulle vara lättast för dig, iaf till att börja med. Tror du kan hitta information hos skatteverket.

Postat

Tack.

Någon som vet ca hur mycket kostnaden är för att starta upp ett företag/enskild firma?

Postat (redigerat)
Tack.

Någon som vet ca hur mycket kostnaden är för att starta upp ett företag/enskild firma?

Företagsregistreringen går på runda 800:- om jag inte missminner mig. Mer om du vill skapa regionsskydd utanför ditt län.

Billig peng, men man lär hålla bra koll på bokföringen annars kan man råka illa ut ekonomiskt. Bokslut kan vara bra att anställa revisor till.

Lägg manke till dessa småsaker innan du ger dig in i projektet. Gör dig medveten om det nödvändiga.

Redigerat av addic59
Postat
Tack.

vad jag minns så kostar det inget att starta enskild firma, men om du vill ha ett namn registrerat på firman så tror jag det kostar någon tusenlapp.

OBS! Detta är bara vad jag har för mig. Hos skatteverket tror jag du hittar all information du behöver.

Här har du en PDF du kan läsa http://www.skatteverket.se/download/18.19b...33/46202_ny.pdf

Postat
Tack.

Företagsregistreringen går på runda 800:- om jag inte missminner mig. Mer om du vill skapa regionsskydd utanför ditt län.

Billig peng, men man lär hålla bra koll på bokföringen. Annars kan man råka illa ut ekonomiskt. Bokslut kan vara bra att anställa revisor till.

Lägg manke till dessa småsaker innan du ger dig in i projektet. Gör dig medveten om det nödvändiga.

Då kanske jag mindes fel 🙂

Postat
Tack.

Billig peng, men man lär hålla bra koll på bokföringen. Annars kan man råka illa ut ekonomiskt. Bokslut kan vara bra att anställa revisor till.

Då kanske jag mindes fel 😉

Jag också, 1000 spänn gick det visst på. 🙂

http://bolagsverket.se/priser_avgifter/enskilda/

Postat

1000:-

Gå in på aktuella sidor och ta reda på lite information istället. Du får alla svar där, snabbare dessutom. Först och främst www.bolagsverket.se där finns all info gällande bolag, namnskydd mm.

Direktlänk för lite info gällande Enskild Näringsidkare: http://bolagsverket.se/priser_avgifter/enskilda/

Skatteverket för info gällande moms etc.

Nu när du vill driva eget gäller det att du är driven och tar reda på saker själv för ett företag drivs inte av sig självt , ett litet tips på vägen. Utan att på något sätt inflika att du vore dum 🙂

Lycka till med firman!

Postat
köpa momsfritt

det där är en liten missuppfattning

moms får du lägga ut i vilket fall, men du kan få den återbetald när du redovisar den i slutet av perioden (månad eller år)

har du däremot fått inkomster som du lagt moms på kommer detta kvittas mot momsen på inköp

kontentan: har du köpt in för mer än du sålt kommer du få moms tillbaka - har du sålt för mer än du köpt in får du betala in moms

Postat

Tänk också på att om du ska kunna dra av moms, så måste verksamheten vara vad som kallas "aktiv" - alltså att den baseras huvudsakligen på din egen arbetsinsats eller att du lägger minst 500 timmar om året på rörelsen. De första 5 åren räknas det som ett uppstartsskede, när man kan dra av eventuella förluster i firman mot annan inkomst - men det vill ju till att man får in en del inkomster också och inte bara har utgifter. Annars är det ju lite svårt att motivera för skattemyndigheterna att syftet är att driva rörelsen på affärsmässiga grunder... 😉 Glöm inte att momsregistrera dig också. Det brukar nämligen inte ske automatiskt.

Man måste sköta sin bokföring och även göra ett förenklat bokslut. Inte jättesvårt, men ändå lite komplicerat. Man behöver inte ha en revisor för det, även om man förstås får lite mer tid över om man lämnar över redovisningen till ett proffs. Det finns annars enkla bokföringsprogram från exempelvis SPCS som tar hand om sådant. Problemet med att ha en revisor, är att man kanske blir lite lat och inte sätter sig in i hur det hela fungerar - men i skattemyndigheternas och lagens ögon så är det du själv som är ansvarig för allt, även om du har anlitat någon annan som revisor, så du måste alltså känna till allting själv oavsett vilket...

Postat (redigerat)

Har du planer på att starta en seriösare verksamhet med att sälja produkter eller tjänster så kan jag rekommendera dig att se över möjligheterna för Aktiebolag.

100 000 kr insats måste läggas för att starta företaget, men då får du även använda dig av de 100 000 kronorna inom företaget. Här kan enbart ditt företag som juridisk person gå i konkurs, och inte du själv privat. Om du inte har 100 000 kr så kan du inkassera t.ex. din dator, elgitarr ect. tills det uppnått ett värde av 100 000 kr, men då tillhör dessa ägor företaget, och inte du som person. Kursar företaget så ryker dina prylar du lagt i insats. Tar du lån via företaget så är det företaget som juridisk person som bär ansvaret, och inte du personligen. Att du får ta lån är inte heller en garanti, utan det handlar om att övertyga din bank genom att presentera din affärsplan och vision via ett möte, som sedan övervägs.

Redigerat av addic59
Postat
Har du planer på att starta en seriösare verksamhet med att sälja produkter eller tjänster så kan jag rekommendera dig att se över möjligheterna för Aktiebolag.

100 000 kr insats måste läggas för att starta företaget, men då får du även använda dig av de 100 000 kronorna inom företaget. Här kan enbart ditt företag som juridisk person gå i konkurs, och inte du själv privat. Om du inte har 100 000 kr så kan du inkassera t.ex. din dator, elgitarr ect. tills det uppnått ett värde av 100 000 kr, men då tillhör dessa ägor företaget, och inte du som person. Kursar företaget så ryker dina prylar du lagt i insats. Tar du lån via företaget så är det företaget som juridisk person som bär ansvaret, och inte du personligen. Att du får ta lån är inte heller en garanti, utan det handlar om att övertyga din bank genom att presentera din affärsplan och vision via ett möte, som sedan övervägs.

Det kan vara riskfyllt att sätta in prylar som aktiekapital, eftersom prylarna tappar i värde hela tiden, så det är inget jag skulle rekommendera, utan aktiekapitalet bör helst finnas på bankkonto eller värdepapper av något slag.

Om du har prylar som "aktiekapital", så måste du alltså kunna räkna med att få ut minst 100000:- för dem begagnat om de säljs i morgon...

Postat

Det kan vara riskfyllt att sätta in prylar som aktiekapital, eftersom prylarna tappar i värde hela tiden, så det är inget jag skulle rekommendera, utan aktiekapitalet bör helst finnas på bankkonto eller värdepapper av något slag.

Om du har prylar som "aktiekapital", så måste du alltså kunna räkna med att få ut minst 100000:- för dem begagnat om de säljs i morgon...

Det var något som jag totalt inte reflekterat över. Tackar och tar åt mig för den infon!

Postat (redigerat)
Boka möte med ALMI. De utvärderar din marknadsplan och affärsplan och kommer med mycket nyttig rådgivning. Tror det är helt gratis desutom.

Yepp, håller med, boka möte med ALMI Företagspartner AB. Det utvärderar, ger råd men ger även bidrag om du söker och de tycker det ser lovande ut. Har gjort detta själv med ett ungdomsföretag, blir mycket lättare med lite startkapital. 😉 ALMI är ett statligt företag som hjälper nya och små företag att komma igång. Pengarna kommer från staten och idén bygger på att nya företag generar nya tjänster, produkter och nya arbetstillfällen vilket då genererar nya skatteintäkter. Större sysselsättning och fortsatt utveckling är målet med andra ord. Hör även med arbetsförmedlingen, de hjälper dig också vad jag vet. Lycka till!

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Boka möte med ALMI. De utvärderar din marknadsplan och affärsplan och kommer med mycket nyttig rådgivning. Tror det är helt gratis desutom.

Yepp, håller med, boka möte med ALMI Företagspartner AB. Det utvärderar, ger råd men ger även bidrag om du söker och de tycker det ser lovande ut. Har gjort detta själv med ett ungdomsföretag, blir mycket lättare med lite startkapital. 🙂 ALMI är ett statligt företag som hjälper nya och små företag att komma igång. Pengarna kommer från staten och idén bygger på att nya företag generar nya tjänster, produkter och nya arbetstillfällen vilket då genererar nya skatteintäkter. Större sysselsättning och fortsatt utveckling är målet med andra ord. Hör även med arbetsförmedlingen, de hjälper dig också vad jag vet. Lycka till!

Mvh

Memphis

Jepp ALMI verkar vara ett seriöst företag men dom verkar kunna gå bakom ryggen på dig också. Man får akta sig om man har en riktigt bra affärsidé som kan generera stora pengar på sikt. Har läst en del artiklar om folk som blivit lurade. Här är ett exempel på hur klantigt(avsiktligt?) de har agerat http://naringsliv.blogspot.com/2007/09/alm...ktide-till.html

Postat (redigerat)
Jepp ALMI verkar vara ett seriöst företag men dom verkar kunna gå bakom ryggen på dig också. Man får akta sig om man har en riktigt bra affärsidé som kan generera stora pengar på sikt. Har läst en del artiklar om folk som blivit lurade. Här är ett exempel på hur klantigt(avsiktligt?) de har agerat http://naringsliv.blogspot.com/2007/09/alm...ktide-till.html

Affärskonsulten som läckte information gjorde såklart helt fel, övertygad om att det är olagligt. När vi utvecklade vår produkt fick vi tom. bidrag för att söka mönster/design-skydd över hela Europa. Det sköttes smidigt och proffsigt. Fuffel sker tyvärr inom alla branscher och man kan aldrig vara 100% säker men vågar man inget vinner man inget. Nu skulle trådgivaren å andra sidan inte utveckla en produkt utan en tjänst. Jag hoppas detta går bra. 🙂

Mvh

Memphis

Edit. Aldrig stavas aldrig med två L.. 🙂

Redigerat av Memphis
Postat

Tack för alla svar!

ALMI verkar vara väldigt intressant, om inte annat för att känna sig lite seriös :rolleyes: - ska ta kontakt med dem. Aktiebolag är lite för överkurs för min del, bildandet av firman kommer främst ha ett underlättande syfte. Inte bara för att dra av moms (jag vet att det inte är så enkelt som det låter), utan också som jag sa förut, kunna fakturera och hänvisa till ett företag istället för mig som person. Lite funderingar jag har.. Claes, du skriver att firman måsta kallas aktiv? Vart hittar du den informationen? Har letat utan resultat. Sedan har jag också en fråga om deklarering per månad.. Några av er skriver att detta är möjligt, inte heller hittat den informationen någonstans, men om det fanns - borde det inte bara gälla för större företag med stor omsättning? Skulle kännas dumt om jag skulle deklarera flera tiotusen första månaden och månaderna efter deklarerade 0.

Tack åter igen för all hjälp,

z

Postat
Sedan har jag också en fråga om deklarering per månad.. Några av er skriver att detta är möjligt, inte heller hittat den informationen någonstans, men om det fanns - borde det inte bara gälla för större företag med stor omsättning? Skulle kännas dumt om jag skulle deklarera flera tiotusen första månaden och månaderna efter deklarerade 0.

z

det är förmodlöigen momsdeklarationen som man kan välja att ha varje månad eller en gång per år beroende på omsättningen

över en viss omsättning har jag för mig kräver månadsvis

i vissa lägen kan det även gynna dig med månatligt om du tex köper in mycket grejer å inte har lust att vänta till årets slut innan du får momsen tillbaka

Postat
Tack för alla svar!

ALMI verkar vara väldigt intressant, om inte annat för att känna sig lite seriös :rolleyes: - ska ta kontakt med dem. Aktiebolag är lite för överkurs för min del, bildandet av firman kommer främst ha ett underlättande syfte. Inte bara för att dra av moms (jag vet att det inte är så enkelt som det låter), utan också som jag sa förut, kunna fakturera och hänvisa till ett företag istället för mig som person. Lite funderingar jag har.. Claes, du skriver att firman måsta kallas aktiv? Vart hittar du den informationen? Har letat utan resultat. Sedan har jag också en fråga om deklarering per månad.. Några av er skriver att detta är möjligt, inte heller hittat den informationen någonstans, men om det fanns - borde det inte bara gälla för större företag med stor omsättning? Skulle kännas dumt om jag skulle deklarera flera tiotusen första månaden och månaderna efter deklarerade 0.

z

Det med "aktiv" eller "passiv" är något du uppger i det förenklade bokslutet, så det är inte förrän i maj nästa år...

Jag har alltid haft momsredovisning ihop med deklarationen - alltså årsvis - eftersom jag tycker det är smidigare än att behöva redovisa momsen varje månad. Eventuellt momsöverstkott kan man ju då få några kronor i ränta för själv på ett konto, i stället för att betala in det till staten och inte få något för det. Om man kommer över en viss omsättning (har för mig att det är 3 miljoner), så måste man däremot redovisa momsen varje månad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.