colle Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Hej jag har precis formaterat hårddisken.Installerat cubase. Skulle fortsätta på låten som jag producerat. Den ligger nu i midi och skulle spela in i audio. Men det går inte plötsligt.. Har försökt att ställa in vissa parametrar till ljudkortet mm. Några tip? tack på förhand colle
drloop (oregistrerad) Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Om den ligger i MIDI ställ den upp då! Jag tror du skall skapa ett ljudspår inte ett MIDI spår. Tyvärr minns jag inte hur man gör detta i Cubase men nåt typ "add audiotrack" i menyn finns nog.
colle Postat 1 juli 2008 Trådstartare Postat 1 juli 2008 Jag har en låt i cubase som jag byggt upp. Den är så gott som klar i midi. NU ska jag bara spela in det till audio. Jag vet hut man gör för att göra ett audio spår. Men när jag har gjort ett audiospår och trycket sen på record, då går det inte att spela in midispåret. Jag tror det är nån parameter som ska ställas in kanske från ljudkortet eller i windows.
Linus Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Vilken midisynt har du använt? Är det en VST-plugin behöver du inte spela in till audio, utan det räcker med Exportfunktionen.
colle Postat 1 juli 2008 Trådstartare Postat 1 juli 2008 Jag har externa syntar,vilket jag sen spelar in i cubase. Även en mixer, yamaha 01v, kopplat till midiman. Men jag formaterade hårddisken. Har installerat cubase igen. låten som jag har spelat in ligger i midispåren. Nu vill jag bounza detta , men måste då spela in ljuden till audio spår. Men det går inte att spela in från midi till audio. Jag spelar in ett spår i taget. Hoppas ni förstår mig.
Claes Holmerup Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Midi innehåller kontrollsignaler som berättar för synten vad som ska spelas. Midi är alltså inte ljud! Har du en extern synt så måste du alltså spela in den på egna audiokanaler genom att du låter Cubase spela upp midispåret - och kopplar syntens ljudutgångar till ljudkortets ingångar för att kunna spela in på ett stereospår.
Linus Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Jag har externa syntar,vilket jag sen spelar in i cubase.Även en mixer, yamaha 01v, kopplat till midiman. Midiman? Då snackar vi fd. M-Audio alltså. Och är det ett midi-interface eller ljudkort? Hur har du kopplat? Från syntarna in i mixerbordet och från Main out till ljudkortets Line in? Har du valt rätt ljudkortsdrivrutin i Cubase? Finns rätt ljudkortsingång i VST Connections och är den vald som korrekt input på ditt audiospår?
colle Postat 1 juli 2008 Trådstartare Postat 1 juli 2008 Jag har externa syntar,vilket jag sen spelar in i cubase.Även en mixer, yamaha 01v, kopplat till midiman. Midiman? Då snackar vi fd. M-Audio alltså. Och är det ett midi-interface eller ljudkort? Hur har du kopplat? Från syntarna in i mixerbordet och från Main out till ljudkortets Line in?Det har gått att spela in innan fromateringen..har inte pillat på dessa inställningar som varit. Har du valt rätt ljudkortsdrivrutin i Cubase? hur vet man det??? Finns rätt ljudkortsingång i VST Connections och är den vald som korrekt input på ditt audiospår? på flikenDEVICE:vstaudiobay har jag valt ljudkortet asio digi9636/52. Detta gjorde att jag kunde höra ljud ifrån audiospåren som jag haft i låten innan. Det är trummorna som vaknade till liv.
colle Postat 2 juli 2008 Trådstartare Postat 2 juli 2008 Jag har externa syntar,vilket jag sen spelar in i cubase.Även en mixer, yamaha 01v, kopplat till midiman. Midiman? Då snackar vi fd. M-Audio alltså. Och är det ett midi-interface eller ljudkort? Hur har du kopplat? Från syntarna in i mixerbordet och från Main out till ljudkortets Line in? Har du valt rätt ljudkortsdrivrutin i Cubase? Finns rätt ljudkortsingång i VST Connections och är den vald som korrekt input på ditt audiospår? jag har kollat med min polare och han säger att han lagt in rätt drivrutiner till cubase. Men jag hade lagt in trumljud i låten, vilket ligger som audiospår. Jag kan höra dessa efter en inställning. Innebär inte det att det är rätt drivrutiner nu? Hur kommer jag till VST connection? Tack på förhand
lavrell Postat 2 juli 2008 Postat 2 juli 2008 (redigerat) Jag har externa syntar,vilket jag sen spelar in i cubase.Även en mixer, yamaha 01v, kopplat till midiman. Midiman? Då snackar vi fd. M-Audio alltså. Och är det ett midi-interface eller ljudkort? Hur har du kopplat? Från syntarna in i mixerbordet och från Main out till ljudkortets Line in? Har du valt rätt ljudkortsdrivrutin i Cubase? Finns rätt ljudkortsingång i VST Connections och är den vald som korrekt input på ditt audiospår? jag har kollat med min polare och han säger att han lagt in rätt drivrutiner till cubase. Men jag hade lagt in trumljud i låten, vilket ligger som audiospår. Jag kan höra dessa efter en inställning. Innebär inte det att det är rätt drivrutiner nu? Hur kommer jag till VST connection? Tack på förhand Har du köpt ett sånt dyrt program, producerat i det och vet inte vad VST connections är? Redigerat 2 juli 2008 av lavrell
Lundin Postat 3 juli 2008 Postat 3 juli 2008 (redigerat) Har du köpt ett sånt dyrt program, producerat i det och vet inte vad VST connections är? ...man slutar aldrig förundras Hursomhelst så är Digi96/32 ett RME-kort och om du har de äldre korten rör det sig förmodligen om en analog stereo in/utgång, troligtvis på telejack (5,25mm), på RCA eller i sämsta fall minitele (3,5mm) Synten måste in i mixerbordet, mixerbordets main out, controlroom eller whatever kanal du använder, kopplar du till den analoga / de analoga ingångarna ( eller i ditt fall om du har det äldre kort ur 96/8-serien, eller PRO-modellen kanske digitalt över antingen S/Pdif eller AES/EBU ), synten kopplar du till midi in/out, låter Cubase spela upp midiinformationen så synten spelar upp sitt ljud genom mixern och in i Ljudkortet... Ställer du din Audiokanal i Cubase i recmode och startar inspelningen i sequencern ska allt ske automatiskt om du gjort rätt.. VST Connections är den plats man talar om och assignar ljudkortets in och utgångar Redigerat 3 juli 2008 av Lundin
colle Postat 3 juli 2008 Trådstartare Postat 3 juli 2008 Har du köpt ett sånt dyrt program, producerat i det och vet inte vad VST connections är? ...man slutar aldrig förundras Hursomhelst så är Digi96/32 ett RME-kort och om du har de äldre korten rör det sig förmodligen om en analog stereo in/utgång, troligtvis på telejack (5,25mm), på RCA eller i sämsta fall minitele (3,5mm) Synten måste in i mixerbordet, mixerbordets main out, controlroom eller whatever kanal du använder, kopplar du till den analoga / de analoga ingångarna ( eller i ditt fall om du har det äldre kort ur 96/8-serien, eller PRO-modellen kanske digitalt över antingen S/Pdif eller AES/EBU ), synten kopplar du till midi in/out, låter Cubase spela upp midiinformationen så synten spelar upp sitt ljud genom mixern och in i Ljudkortet... Ställer du din Audiokanal i Cubase i recmode och startar inspelningen i sequencern ska allt ske automatiskt om du gjort rätt.. VST Connections är den plats man talar om och assignar ljudkortets in och utgångar jag har haft ljudtekniker som installerat åt mig innan. Allt funkade innan formateringen. Jag kunde spela in midispåren till audio spår. För att kunna bounza till mp3. Jag formaterade hårddisken, installerade XP och cubase...sen så öppnade jag låten som jag gjort innan. Trummorna låg i audiospår. Några andra ljud från externa synten låg då i midispår. Nu efer en inställning så får jag ljud i från trummorna. Men tänkte sen spela in dom andra midispåren till audio, men det går inte att spela in detta idag, så om det är en inställning nånstans på cubase. jag har kollat på kontrollpanelen/ljud/öppnade/där finns en massa olika nställningar på ljuden. kanske här som felet ligger. Ljudkortet har även en massa olika parametrar som ska ställas in. Addat1,2,3,4 mm.Kan det vara här?? Tack på förhand
Claes Holmerup Postat 3 juli 2008 Postat 3 juli 2008 Kontrollpanelen i Windows har inget med det att göra. Leta upp VST connections i manualen, så hittar du rätt direkt. ☺️
Pierre Postat 3 juli 2008 Postat 3 juli 2008 Vad händer när du försöker spela in? Om det inte funkar alls kan du kolla så att ljudingångarna är aktiva (enable) och valda (för det aktuella spåret) och att spåret är aktiverat för inspelning (record enable). Om det går att spela in men blir tystnad kanske inte MIDI-data går fram till syntarna (det kan ha ändrats i och med ominstallationen). Kolla MIDI-enheter i Cubase inställningar och att syntarna verkligen får MIDI-data. Kanske är ingen MIDI-drivrutin installerad i så fall.
Lundin Postat 4 juli 2008 Postat 4 juli 2008 RME har ju som du redan upptäckt en egen kontrollpanel där du ställer in hur ut och ingångar ska uppföra sig och om signalen inte routas rätt däri kommer det inte höras ett skit ut ur vare sig högtalare eller i Cubase masterbuss.. ( efter att den är inställd korrekt i VST connections ) så min rekommendation är att kolla vilka utgångar RME-panelen är inställda på och fortsätta därefter.. Flera har dessutom frågat hur du har kopplat kablarna mellan ljudkort, mixer, högtalare.. dessutom är det väldigt bra att få reda på vilken typ av kablar det är.. optiskt, analogt eller digitalt
hegobald Postat 4 juli 2008 Postat 4 juli 2008 <Besserwizzer on> ... troligtvis på telejack (5,25mm)... 6,3 mm Hrm.. </Besserwizzer off> 😮
Lundin Postat 4 juli 2008 Postat 4 juli 2008 <Besserwizzer on>... troligtvis på telejack (5,25mm)... 6,3 mm Hrm.. </Besserwizzer off> 🙂 .. humbug.. JAG kör med de nya slimmade propparna ..*tandagnissel*..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.