Jump to content
Annons

Utmana dina monitorer med följande test


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej gott folk!

Tänkte uppmana er att visa vad era monitorer går för.

Monitorer är alltid jävligt olika att jobba med, och med anledning av andra trådar kring ämnet skulle jag vilja skapa en tråd där ni sätter era monitorer på prov.

Hoppas någon nappar på detta, skulle vara sjukt intressant att höra resultatet.

Till saken.

Jag skulle vilja be er med lite tid över och möjlighet att skapa en mix i era monitorer där ni ENBART använder er av den lyssningen (alltså inga referenslyssningar). Nollställ sedan projektet och skapa en mix i era andra monitorer eller referenslyssning (som till exampel hörlurar eller enbart din hemmastereo). Detta skulle ge en väldigt stark, tydligt och väldigt kul inblick i hur era monitorer fungerar för erat produktiva sinne.

Så hög upplösning som möjligt, och ca 30 sek tidsförlopp

Drloop har vart vänlig och bidragit med en projektfil.

24 bitar, 44.1 khz, 28 spår på ca: 35 sek.

120 bpm

Filstorklek: 97 Mb, .zip format

http://www.bericadori.com/24bit

Mixen behöver inte vara lång, och inte heller vara späckad med olika ljudkällor, utan bara tillräckligt för att ge en inblick de olika resultaten.

Rösta gärna de olika resultaten i denna tråd, och låt oss andra höra och häpna.

Detta skulle jag personligen tycka vara otroligt kul att följa.

Bästa hälsningar, Ken

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

låter skitkul! Ska göras så fort jag har sovit lite och hittat lite roligt material att jobba med =)

Link to comment
Dela på andra sajter

låter skitkul! Ska göras så fort jag har sovit lite och hittat lite roligt material att jobba med =)

Underbart! 😆

För min del kan det dröja ett par veckor innan jag får upp något pga att jag inte har någon studio tillgänglig.

Men då ska jag testa följande:

Yamaha NS10

ns10m.jpg

Genelec 1036A

1036a.jpg

Genelec 1032A

1032.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk!

Tänkte uppmana er att visa vad era monitorer går för.

Monitorer är alltid jävligt olika att jobba med, och med anledning av andra trådar kring ämnet skulle jag vilja skapa en tråd där ni sätter era monitorer på prov.

Hoppas någon nappar på detta, skulle vara sjukt intressant att höra resultatet.

Till saken.

Jag skulle vilja be er med lite tid över och möjlighet att skapa en mix i era monitorer där ni ENBART använder er av den lyssningen (alltså inga referenslyssningar). Nollställ sedan projektet och skapa en mix i era andra monitorer eller referenslyssning (som till exampel hörlurar eller enbart din hemmastereo). Detta skulle ge en väldigt stark, tydligt och väldigt kul inblick i hur era monitorer fungerar för erat produktiva sinne.

Mixen behöver inte vara lång, och inte heller vara späckad med olika ljudkällor, utan bara tillräckligt för att ge en inblick de olika resultaten.

Rösta gärna de olika resultaten i denna tråd, och låt oss andra höra och häpna.

Detta skulle jag personligen tycka vara otroligt kul att följa.

Bästa hälsningar, Ken

Ett annat sätt skulle kunna vara att ett och samma projekt skickas ut till alla som vill testa och mixa i sina monitorer..

Då får man ju oxå höra skillnaden på samma låt, som e mixat i olika miljöer/monitorer..

Bara ett litet förslag :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, jag kan nog se om jag inte kan bjussa på lite filer som ni kan mixa på.

Återkommer lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej gott folk!

Tänkte uppmana er att visa vad era monitorer går för.

Monitorer är alltid jävligt olika att jobba med, och med anledning av andra trådar kring ämnet skulle jag vilja skapa en tråd där ni sätter era monitorer på prov.

Hoppas någon nappar på detta, skulle vara sjukt intressant att höra resultatet.

Till saken.

Jag skulle vilja be er med lite tid över och möjlighet att skapa en mix i era monitorer där ni ENBART använder er av den lyssningen (alltså inga referenslyssningar). Nollställ sedan projektet och skapa en mix i era andra monitorer eller referenslyssning (som till exampel hörlurar eller enbart din hemmastereo). Detta skulle ge en väldigt stark, tydligt och väldigt kul inblick i hur era monitorer fungerar för erat produktiva sinne.

Mixen behöver inte vara lång, och inte heller vara späckad med olika ljudkällor, utan bara tillräckligt för att ge en inblick de olika resultaten.

Rösta gärna de olika resultaten i denna tråd, och låt oss andra höra och häpna.

Detta skulle jag personligen tycka vara otroligt kul att följa.

Bästa hälsningar, Ken

Intressant men...

Det kommer nog mer avslöja hur pass olika man mixar i allmänhet och hur pass bra man har lärt sig sin lyssning tror jag.

Om man är van vid att mixa, så ska det inte låta speciellt olika (helhetsbilden, frekvensmässigt. personliga preferenser kan man ju inte bortse från) beroende på vilka monitorer man kör, för man hör och vet om deras brister och vad som "funkar överallt" och i olika stilar.

Om man däremot är ovan och dessutom INTE har någon referens, så kommer man mixa precis så att det "låter bra" i det rum och de monitorer man har och då uppnår vi det som du vill veta.

Det blir ju lite mystiskt dock. Eftersom två människor med exakt samma monitorer kommer mixa otroligt olika om den ena är erfaren och vet hur det ska låta i lyssningen, medan den andra sitter och krämar på och vill att det ska låta stort och fett i sina små 4" are.

Ville bara vara lite bitter och påpeka det. Dock så är jag på om det inte gäller en hel låt, utan kanske en kortare bit musik så man slipper börja gå in på automation.

Viktig fråga: Ska det vara en MIX, eller en MASTER?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är snart klar.

28 kanaler.

Skall bara konvertera till mp3 nu och lägga upp den så ni kan hämta hem paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag är snart klar.

28 kanaler.

Skall bara konvertera till mp3 nu och lägga upp den så ni kan hämta hem paketet.

Grymt att du tar dig tid att göra detta, men...

mp3!? :rolleyes:

Är det en hel låt eller en bit?

Ingen möjlighet att fixa i full upplösning istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag är snart klar.

28 kanaler.

Skall bara konvertera till mp3 nu och lägga upp den så ni kan hämta hem paketet.

Grymt att du tar dig tid att göra detta, men...

mp3!? :rolleyes:

Är det en hel låt eller en bit?

Ingen möjlighet att fixa i full upplösning istället?

Duger 44.1kHz och 16 bitar?

Eller vill du ha 24 bitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk!

Tänkte uppmana er att visa vad era monitorer går för.

Monitorer är alltid jävligt olika att jobba med, och med anledning av andra trådar kring ämnet skulle jag vilja skapa en tråd där ni sätter era monitorer på prov.

Hoppas någon nappar på detta, skulle vara sjukt intressant att höra resultatet.

Till saken.

Jag skulle vilja be er med lite tid över och möjlighet att skapa en mix i era monitorer där ni ENBART använder er av den lyssningen (alltså inga referenslyssningar). Nollställ sedan projektet och skapa en mix i era andra monitorer eller referenslyssning (som till exampel hörlurar eller enbart din hemmastereo). Detta skulle ge en väldigt stark, tydligt och väldigt kul inblick i hur era monitorer fungerar för erat produktiva sinne.

Mixen behöver inte vara lång, och inte heller vara späckad med olika ljudkällor, utan bara tillräckligt för att ge en inblick de olika resultaten.

Rösta gärna de olika resultaten i denna tråd, och låt oss andra höra och häpna.

Detta skulle jag personligen tycka vara otroligt kul att följa.

Bästa hälsningar, Ken

Intressant men...

Det kommer nog mer avslöja hur pass olika man mixar i allmänhet och hur pass bra man har lärt sig sin lyssning tror jag.

Om man är van vid att mixa, så ska det inte låta speciellt olika (helhetsbilden, frekvensmässigt. personliga preferenser kan man ju inte bortse från) beroende på vilka monitorer man kör, för man hör och vet om deras brister och vad som "funkar överallt" och i olika stilar.

Om man däremot är ovan och dessutom INTE har någon referens, så kommer man mixa precis så att det "låter bra" i det rum och de monitorer man har och då uppnår vi det som du vill veta.

Det blir ju lite mystiskt dock. Eftersom två människor med exakt samma monitorer kommer mixa otroligt olika om den ena är erfaren och vet hur det ska låta i lyssningen, medan den andra sitter och krämar på och vill att det ska låta stort och fett i sina små 4" are.

Ville bara vara lite bitter och påpeka det. Dock så är jag på om det inte gäller en hel låt, utan kanske en kortare bit musik så man slipper börja gå in på automation.

Viktig fråga: Ska det vara en MIX, eller en MASTER?

Naturligtvis är det på det viset. :rolleyes: Men jag försöker tänka ganska enkelt. Låt säga att du har 4 par monitorer, och prersenterar en mix du gjort i vardera, så kan det ge mig en liten inspiration och utgångspunkt nät jag lyssnar på dessa monitorer en vacker dag.

Alltså, funkar det så bra för dig, så kan det vara värt för mig att kolla in monitorerna. 😲

Mix med en master vore ju ännu bättre. En så färdig prodd som möjligt med vardera monitorpar helt enkalt. 😎

Spännande allihop, ska verkligen följa detta med intresse. 30 spår funkar kalas för mig om du kan hålla dem uppe på en server eller dyl. i mist 2 veckor då jag inte kommer åt en studio i skrivande stund.

Bästa hälsningar, Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag får nog utgå från min första plan med att köra mp3.

Jag tror nog att filerna duger, 192kHz är nära sanningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är snart klar.

28 kanaler.

Skall bara konvertera till mp3 nu och lägga upp den så ni kan hämta hem paketet.

Grymt att du tar dig tid att göra detta, men...

mp3!? :rolleyes:

Är det en hel låt eller en bit?

Ingen möjlighet att fixa i full upplösning istället?

Duger 44.1kHz och 16 bitar?

Eller vill du ha 24 bitar?

16/44.1 tycker jag är en lämplig upplösning för detta projekt. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag är snart klar.

28 kanaler.

Skall bara konvertera till mp3 nu och lägga upp den så ni kan hämta hem paketet.

Grymt att du tar dig tid att göra detta, men...

mp3!? 🤪

Är det en hel låt eller en bit?

Ingen möjlighet att fixa i full upplösning istället?

Duger 44.1kHz och 16 bitar?

Eller vill du ha 24 bitar?

Jag tror det vore bäst för alla med så hög kvalle som möjligt, om spåren inte är skitlånga. Du kan ju alltid ta typ mitten av låten eller nåt.

Om det är inspelat i 24 bit vore det ju kul att ha det. Men jag talar bara för mig själv, jag vet inte vad andra tycker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag får nog utgå från min första plan med att köra mp3.

Jag tror nog att filerna duger, 192kHz är nära sanningen.

192 kbps låter ju okej när det är en färdig fil, men när man ska mixa känns det ganska dassigt.

Har du mixat Mp3 någon gång?

Det händer ganska mycket äckliga grejjer när man börjar processa filerna med pluggar...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är snart klar.

28 kanaler.

Skall bara konvertera till mp3 nu och lägga upp den så ni kan hämta hem paketet.

Grymt att du tar dig tid att göra detta, men...

mp3!? 🤪

Är det en hel låt eller en bit?

Ingen möjlighet att fixa i full upplösning istället?

Duger 44.1kHz och 16 bitar?

Eller vill du ha 24 bitar?

Jag tror det vore bäst för alla med så hög kvalle som möjligt, om spåren inte är skitlånga. Du kan ju alltid ta typ mitten av låten eller nåt.

Om det är inspelat i 24 bit vore det ju kul att ha det. Men jag talar bara för mig själv, jag vet inte vad andra tycker?

Okej, vi sätter en riktlinje på följande;

Så hög upplösning som möligt, och 30 sek ljudklipp.

Uppdaterar i första inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

170mb...

28 spår 44.1kHz 24 bitar ca 35 sekunder.

Blir det poppis tar min bandbredd slut :-)

Filerna kommer upp om en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom två människor med exakt samma monitorer kommer mixa otroligt olika om den ena är erfaren och vet hur det ska låta i lyssningen
Det var också min tanke. Vi får se vad som händer nu när tråden börjar falla ut i ett kort mixprojekt...
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom två människor med exakt samma monitorer kommer mixa otroligt olika om den ena är erfaren och vet hur det ska låta i lyssningen
Det var också min tanke. Vi får se vad som händer nu när tråden börjar falla ut i ett kort mixprojekt...

Som jag sa tidigare så är tanken följande. Låt säga att du använder 2 olika par monitorer, och får en lovande ljudbild i ena paret så kan det ge mig ett intresse att lyssna på dessa monitorer. Sen om jag blir besviken eller inte är ett senare skede, men det kan ge mig en chans att öppna ögonen för andra produkter. 🤪

Givetvis så skiljer sig alla kunskapsmässigt och alla mixar kommer säkerligen ligga i olika klass, men det får man helt enkelt försöka förbise. Detta är trots att mest ett roligt test för sakens skull. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns det någon tjänst som fixar en 97MB zipfil så jag slipper lägga den på min hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag kastar in mina Technics-högtalare i leken. Min personliga "NS-10:a" 🙂

😉 Det är ju fusk ju..har inte du den där med "spektrumanalys" på stärkarfronten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...