Jump to content
Annons

Musikdator

Ponderosa

Recommended Posts

Då har jag efter många "om" och "men" kommit till skott med min nya dator. DVDbrännare och ljudkort har jag redan, därför är dom inte inräknade här. Stort tack till alla er här på forumet för alla trådar om just "hemmabyggen", men framför allt ett extra stort TACK till Claes för all hjälp. Delarna är utplockade hos dustin, kom med andra förslag eller bara håll med 😆.

Moderkort: ASUS P5E3 X38 SOCKET 775 ATX

CPU: INTEL CORE 2 QUAD Q9450 2.6GHZ 12MB 1333MHZ S-775

CPU Fläkt: ARCTIC COOLING CPU-FLÄKT SOCKET775 FREEZER 7 PRO

Diskar (2 st): SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB

RAM (4 st): CORSAIR 1GB DDR3 PC10600 1333 MHZ XMS

Tower: ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX

Nätdel: ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT

Grafikkort: ASUS EXTREME N6200LE 256/512MB DVI TV-OUT PCI-E

SUMMA: 10 095 :- ink moms

Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Då har jag efter många "om" och "men" kommit till skott med min nya dator. DVDbrännare och ljudkort har jag redan, därför är dom inte inräknade här. Stort tack till alla er här på forumet för alla trådar om just "hemmabyggen", men framför allt ett extra stort TACK till Claes för all hjälp. Delarna är utplockade hos dustin, kom med andra förslag eller bara håll med 😆.

SUMMA: 10 095 :- ink moms

Ser att du valde Barracuda discarna och P182 chassit jag rekommenderade dig! 🙂

Jag hade valt MSI P35 moderkort och MSI grafikkort för dubbla skärmar.

Jag hade inte valt en quad-processor i dagsläget utan en Core2duo istället.

Dela på andra sajter

Det ser vettigt ut, tycker jag.

Instämmer delvis med Analogfreak angående CPU:n och situationen som gäller i dag, men eftersom man nog kan utgå från att de flesta program kommer att ha stöd för fler kärnor så småningom, så hade nog mitt eget val nog ändå blivit en quad.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag hade valt MSI P35 moderkort och MSI grafikkort för dubbla skärmar.

Jag hade inte valt en quad-processor i dagsläget utan en Core2duo istället.

Varför ett annat moderkort? Har kollat på MSI P35:or men ser inte nån större skillnad gentemot det jag valde? Förrutom att dom är billigare och har "bara" 1 firewire anslutning.

Jag har redan en gammal skärm hemma med VGA anslutning, och jag kommer köpa ytterligare en skärm som har DVI-I kontakt. Så jag kommer kunna ha båda inkopplade samtidigt. Vill inte lägga ner mer pengar än nödvändigt på grafikkort, och det fyller mitt behov på alla sätt enligt specen (kylfläns, VGA & DVI-I), så varför ett annat?

Redigerat av Ponderosa
Dela på andra sajter

Aah 🤪

LE-modellerna bygger på 256 MB TurboCache (delat minne).

Traska upp till en GT-modell, förslagsvis det här kortet.

Vad gäller moderkortet skulle jag föredra Asus-kortet som du listade i din originalspec. Övrigt tycker jag ser riktigt bra ut.

Dela på andra sajter

Aah 😉

LE-modellerna bygger på 256 MB TurboCache (delat minne).

Traska upp till en GT-modell, förslagsvis det här kortet.

Vad fanken! Det missade jag när jag letade upp det, så det var nog väl dolt på den sidan jag fick fram... 🙂

TurboCache, Hypermemory och liknande fantasifullt döpta "finesser" är förkastligt i musikburkar eftersom de använder datorns RAM delvis som grafikminne och alltså belastar bussen med sådant som inte borde belasta bussen...

Dela på andra sajter

Ja usch! Inget grafikkort som snor kraft! Tack för den Linus 🙂. Då så tror jag att vi är i hamn om ingen annan har nåt svinbra tips att ge?

Grafikkort: ASUS GEFORCE 7300GT SILENT 256MB HDTV DVI PCI-E

Dela på andra sajter

God morgon mina herrar.

Alltid intressant att läsa bra tips från kunniga männsiskor som Linus och Claes med fler.

Jag tycker det verkar finnas många duktiga PC människor på detta forum.

Jag har en fråga till er som har bra koll:

Om man ska konfigurera och köpa en dator från Komplett.se -

http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306

vilken grundmodell skulle ni utgå ifrån innan man börja konfigurera den?

Jag funderar på den som kallas "Komplett Workstation"

Har moderkortet (P35) Texas Instruments Firewire?

Jag har tummer mitt i handen så jag tänkte låta komplett bygga och testa den.

Jag kommer att köra Cubase 4 och RME Fireface 800.

Skulle bli glad om någon har lite tips kring detta.

Hälsningar Tomas Henriksson

Dela på andra sajter

Har moderkortet (P35) Texas Instruments Firewire?

Vilket märke och vilken modell (antar att du menar moderkort med P35-chipset)?

Vissa Gigabyte-kort har det:

http://europe.giga-byte.com/FileList/Manua...-ep35-ds4_e.pdf

Kolla in sweclockers för bra tips på dator:

http://www.sweclockers.com/artikel/6064-ma...datorsystem_maj

och byt ut prollen (till Q6600) och grafikkortet (till något billigt passivt kylt).

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har tidigare kört på Asus och hade problem med IRQ-konflikter mellan ljudkort och grafikkort.

Nu kör jag på MSI P35 Neo och det funkar klockrent.

MSI NX8500 GT använder jag som grafikkort och det funkar bra.

Jag skulle råda dig att välja grafikkort som har kylflänsen uppåt istället för neråt så du inte tappar en PCI-e slot ifall du får för dig att börja använda interna ljudkort som är stabilare med kortare latency.

Jag försöker bara komma med tips utifrån mina erfarenheter så du får så lite tjorv som möjligt.

😆

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Jag skulle råda dig att välja grafikkort som har kylflänsen uppåt istället för neråt...

Det har ASUS GeForce 7300 GT Silent, så vi är fortfarande på rätt bana.

Dela på andra sajter

Tis firewire är egentligen bara väsentligt om man ska köra ett firewireljudkort, då har man anledning att välja gigabyte eller abits high end som använder sig av deras firewirekretsar. Hade inte valt MSI pga generellt dåligt komponentval och flest fall av returneringar. P35, X38, P45 och X48 är alla bra kretsar men välj ingen dyrare än nödvändigt då fördelarna med dyrare kretsar enbart berör pci-express bussens bandbredd vid multigpu uppsättningar.

Vilken processor du behöver beror egentligen mycket på programmet du använder men i framtiden kommer alla ha bättre optimerade program för multicores, idag skalar nästan reaper 100% bättre med 4 kärnor än 2.

Viktigt när man bygger musikdatorer är låg ljudnivå vid samtlig belastning och komponentval utifrån stabilitet. Chassit har väsenlig betydelse då dämpning och luftflöde varierar mycket. Antecs solo/sonata plus, P180/P182 och Coolermaster Cosmos 1000 är på dessa områden överlägsna de flesta andra chassin. Dock är nästan alla medföljande fläktar dåliga eller onödigt högljuda varför man alltid bör byta mot nexus/noctua/scythe.

Nätagget är mycket viktigare än folk tror. Tillverkare som Corsair, FSP, Coolermaster, Seasonic, Antec, Gigabyte, Enermax och Zalman har länge gjort stabila nätagg med hög effektivitet och låg rippel men det är inte alla som är tysta, definitivt inte vid högre belastning. Zalman, Gigabyte och Antecs nätagg varvar upp betydligt under belastning men är tysta i idle medan corsair, seasonic(inte modulära serien) och Enemax (pro82 och mod82 serierna) håller sig tysta även under hög belastning. Snåla inte med nätagg och köp ett billigt noname agg då kommer du ångra dig när skiten smäller och all din musik är bortom all räddning.

Byt alltid processorkylare mot en tredjepartstillverkares alternativ, idag är scythes ninja, mugen, thermalrights hr01, hr01+, ultra 120, ultra 120 extreme, noctuas 120mm kylare och zerotherms nirvana bra val men en fläktkontroller är ett måste, vill man ha bästa resultat byter man även fläktarna på dessa kylare till bättre.

Seagate är stabila diskar med många år garanti men inte särskilt tysta, i en dämpbur funkar de bra men annars är samsungs spinpoint f, wds 3200AAKS (med en platta) bättre diskar.

4 ram stickor är alltid mindre stabilt än 2 så sträva efter så få ramstickor som möjligt för stabilitet.

Dela på andra sajter

Scythe-fläktarna lever om och vibrerar för mycket. Noctua är de tystaste fläktarna jag någonsin hört och funderar även på att testa Noctuas CPU-cooler.

Dela på andra sajter

Jag har tidigare kört på Asus och hade problem med IRQ-konflikter mellan ljudkort och grafikkort.

Så med alla ASUS-kort kommer man drabbas av IRQ-konflikter... Du testade inte att byta port på ljudkortet?

Jag har 2 st ljudkort varav det ena är ett internt Terratec DMX 6fire, och den andra är ett externt Edirol FA66 (firewire).

Är inte helt hemma på just hur man löser IRQ-konflikter man det får väl bli gooooooogle om det visar sig strula. Vad är "typiska" kännetecken på att det skulle kunna vara en konflikt?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Varför skaffa passiv kylning? Blir bara varmt av sådana. Bättre att införskaffa en tyst och kylande fläkt.

Förrästen, vad gör kraftigare grafikkort för inverkan på musikdatorer ?

Redigerat av hwasser
Dela på andra sajter

Så med alla ASUS-kort kommer man drabbas av IRQ-konflikter... Du testade inte att byta port på ljudkortet?

Jag har 2 st ljudkort varav det ena är ett internt Terratec DMX 6fire, och den andra är ett externt Edirol FA66 (firewire).

Är inte helt hemma på just hur man löser IRQ-konflikter man det får väl bli gooooooogle om det visar sig strula. Vad är "typiska" kännetecken på att det skulle kunna vara en konflikt?

Jag har aldrig hittiils kört med annat än ASUS eller Intel-moderkort - och har inte haft några problem med något kort hittills när det gäller konflikter och oväntade problem.

Till musiker passar förstås A-sus bäst... ☺️

Dela på andra sajter

Varför skaffa passiv kylning? Blir bara varmt av sådana. Bättre att införskaffa en tyst och kylande fläkt.

De små fläktarna på grafikkorten brukar vara fruktansvärt högljudda - och inte alls enkla att byta ut, så det är bättre att skaffa ett grafikkort som enbart kyls med kylflänsar och/eller heatpipes.

Det är inte något problem med kraftiga grafikkort, utan snarare så, att kraftigare grafikkort är att kasta pärlor för svinen när det gäller musikburkar. Det är ju onödigt att lägga ut mer pengar än nödvändigt, så det är därför enklare grafikkort rekommenderas.

Dela på andra sajter

De små fläktarna på grafikkorten brukar vara fruktansvärt högljudda - och inte alls enkla att byta ut, så det är bättre att skaffa ett grafikkort som enbart kyls med kylflänsar och/eller heatpipes.

Det är inte något problem med kraftiga grafikkort, utan snarare så, att kraftigare grafikkort är att kasta pärlor för svinen när det gäller musikburkar. Det är ju onödigt att lägga ut mer pengar än nödvändigt, så det är därför enklare grafikkort rekommenderas.

Mm, nä tänkte bara om det skulle ha med någon annan faktor att göra. Använder datorn till lite spelande också ^^

Hade tänkt köpa ett Ati 4850 till min nya dator (som jag ska köpa nya fläktar till, jag är datornörd och jobbar som datortekniker så ja kan sånt :rolleyes:)

Dela på andra sajter

Scythe-fläktarna lever om och vibrerar för mycket. Noctua är de tystaste fläktarna jag någonsin hört och funderar även på att testa Noctuas CPU-cooler.

Scythe har enligt spcr tystare fläktar än noctua som presterar bättre också då noctua har dåligt statiskt tryck. Nya noctua är lite bättre men låter förjävligt. Sen finns det många scythefläktar, jag avser 1200 rpmaren eller 800 rpm slip-stream, ingen annan. Men man måste alltid ha en fläktkontroller, ingen fläkt är tyst på 12V. http://www.silentpcreview.com/article832-page3.html#SS-M

"What impressed us most was how smooth and consistent the fan sounded, no matter what speed it was running at. At high speeds, a typical sleeve bearing fan drones and whines, and at low speeds it ticks or chatters. We listened very carefully for increasing and decreasing bearing/motor noise as the speed was adjusted, and the difference was minimal."

"As for performance, well, it was simply the best. Of all the fans we've tested at approximately 18-19 dBA, none could match the 24 CFM the Slip Stream M pushed, not even our reference Nexus fan. "

Nexus är ett bra val om man vill lägga ut mindre men noctua är dyra och inte bättre än övriga.

hwasser: Ska du köpa ett HD4850 så måste du ha en accelero s1 eller HR03-GT med extra fläkt, annars blir det för varmt eller högljudat.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

På tal om processorkylning så la jag 700-800kr på en passiv kylare, Thermalright Ultra-120 Extreme, och drog på en 120mm Noctua-fläkt på den. Processorns temperatur vid full belastning sjunk ifrån tidigare 63 grader till 43 grader och jag för numera titta på dioderna på fronten för att se om datorn är igång. Den hörs INTE! :rolleyes:

Men vi enades om att ASUS P5E3 är rätt kort att köpa? Dags för moderkort/processorbyte för mig nu oxå nämligen...

Hur är det med DDR3? Hörde att dom inte jobbar i sync?

Redigerat av saverman
Dela på andra sajter

Zalman nätagget är inte tyst för fem öre även fast det står det. Hade ett sånt och det åkte ut rätt fort och ersattes av ett corsair.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.