Jump to content
Annons

Köpa Portico-preamp


evilrocker

Recommended Posts

Ska i veckan ta och beställa mig en ny preamp (eller en till 😆 )

Har bestämt mig för Portico efter all läsning i forum och tidningar

och alla shootouts man har lyssnat igenom.

Har dock inte bestämt mig för vilken och skulle vilja ha lite råd.

Har funderat på 5032 som är enkanals och har inbyggd eq. Är eqn värd att ha?

Kan det va gött å möjlighet att finjustera lite när man spelar in (har aldrig gjort det själv).

Eller ska jag köpa mig en 5012 som har två preamps i sig men inget mer?

Spelar ju in mitt egna band ibland och då spelar vi ju in med fler kanaler åt gången.

Men vi har ju rätt ok 8-kanals preamp via lightpipe till digi 003an redan. Kanske kan lägga

en kanal på virveln från Porticon. Men å andra sidan kommer den användas mest hemma för

soloprojekt med acke och sång.... Fasen kan inte bestämma mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eq´n verkar ju motiverad... 😆 Har varit sugen på en 5032 sen Studio höjde den till skyarna (Studio 8-06) och gav den en 10:a! Citerar några rader om eq´n: "Även equalisern lät extremt bra. Vi kunde skruva fram mer extrema ljud eller bara dämpa de akustiska problemen i inspelningsrummet med det svepbara mellanregisterfiltret och högpassfiltret på mikrofonförstärkardelen. Hur vi än skruvade så lät det bra - det lät dyrt helt enkelt" De skriver också att eq´n är "ett under av lättskruvat välljud"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fan det läste jag också, och om man redan då kan finjustera ackeljudet eller sångljudet redan

i inspelningsfasen så är väl det kalasbra. Fan silky-guitarsound here I come. Det lutar nog mest åt 5032

just nu om ingen annan har något häpnadsväckande att berätta om någon av de andra hehe. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fan det läste jag också, och om man redan då kan finjustera ackeljudet eller sångljudet redan

i inspelningsfasen så är väl det kalasbra. Fan silky-guitarsound here I come. Det lutar nog mest åt 5032

just nu om ingen annan har något häpnadsväckande att berätta om någon av de andra hehe. 🙂

Blev ju att man googlade runt lite på den igen..fan ta dig 😆 En kommentar till..ska man lägga så mycket pengar så är det ju alltid skönt att få lite flexibilitet på köpet och såväl eq´n som den lilla silk-knappen känns ju välkomna. Att dra spår eller hela mixar genom den kommer nog inte på skam heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha 😆 underbart! Du får nog också ta och beställa en sån eller hur hehe.

Apropå det, funkar det att köra mixar genom preamp? Har hört både att man kan

och inte kan, eller kan och kan kan man väl göra men att det inte tillför något gott???

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Säga vad man vill. Men nog är det lysand marknadsförning och ha en silk knapp på en preamp. Jag vet inte vad den gör men den ger mig GAS i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Silk

Much could be written about this feature, suffice to say, that it gives a subtle option to enhance sound quality in the direction of vintage modules. The Silk button reduces negative feedback and adjusts the frequency spectrum to provide a very sweet and musical performance. We suggest you try it and make your own judgment.

Låter förstås lockande. Jag förmodar att man kopplar in en annan transformator eller kanske en annan lindning på samma trafo med den knappen - och det kan ju bli mycket trevligt ljud med en bra transformator... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, idag säljs Gibben och kommer direkt att göra en beställning på en Portico!

Hmm ja Claes en fin transformator i är nog inte helt fel, det ska det va om man

pröjsar så mycket pengar 🙂

Men jag har hört att silk-funktionen tar bort en del elaka transienter...??

Kanske jag som drömt något.. 😎 Vad är en elak transient?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha antagligen, en sista fråga medans man ändå är igång.

Jag tycks aldrig få ett riktigt svar av någon (kanske ingen som vet)

på om man kan köra mix genom tex Portico-preamp? Dvs man kör

givetvis line in, inte mic in. Eller om man spelat in med en mindre färgande

preamp och vill färga ljudet mer, tänkte att man kan du köra ut från digi 003

in i line in på preamp och in i digi003 igen och spela in det på nytt. Kanske

inte tillför något eller så sabbar man allt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att du kan göra så, om du vill få den färgningen på hela mixen. Det vill förstås till att du har bra omvandlare, men det antar jag att du har om du tänker köpa en sådan preamp...?

...fast då får du förstås ha en 2-kanalig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det är GoldenAge som tar in dem, så de lär nog gå att köpa genom de flesta handlare. 😆

Jasså de idioterna. De skriver kontakta oss på varje rad i sin prislista... Blir nog thomman om det nu blir något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är GoldenAge som tar in dem, så de lär nog gå att köpa genom de flesta handlare. 🙂

Jasså de idioterna. De skriver kontakta oss på varje rad i sin prislista... Blir nog thomman om det nu blir något...

Det var ju trist. ÅF-listorna har de priser i, men de borde ju se till att uppdatera slutkundslistorna också...

De som har diskuterats i tråden:

5012: 15248:- (14521:- hos Thomann)

5032: 13983:- (13505:- hos Thomann)

Marginalerna är låga på Neve-prylarna, så det går inte att räkna med någon jättestor prutmån - men de ligger i alla fall väldigt nära de tyska priserna, så egentligen är det inte så mycket att bråka om... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är GoldenAge som tar in dem, så de lär nog gå att köpa genom de flesta handlare. 🙂

Jasså de idioterna. De skriver kontakta oss på varje rad i sin prislista... Blir nog thomman om det nu blir något...

Det var ju trist. ÅF-listorna har de priser i, men de borde ju se till att uppdatera slutkundslistorna också...

De som har diskuterats i tråden:

5012: 15248:- (14521:- hos Thomann)

5032: 13983:- (13505:- hos Thomann)

Marginalerna är låga på Neve-prylarna, så det går inte att räkna med någon jättestor prutmån - men de ligger i alla fall väldigt nära de tyska priserna, så egentligen är det inte så mycket att bråka om... 😉

Vintage Design 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För min del så skulle det i så fall vara 5015. Dvs preamp och compressor i ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kul. 10 papp + moms brukar vara min gräns, annars blir det besvärligt med direktavskrivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
5032 11,000 splajdans ny 😮

Hmm. Det är ett riktigt bra pris! Är det gamla eller nya modellen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Rättare sagt jag kanske återkommer med recension och ev smakprov, vi får se!

Hej,

läste lite trådar om Porticon, såg sedan att Du säljer din igen.

Hann du testa något och dela med dig av reflektioner ?

Mvh,

- J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...