Toshi Postat 30 juni 2008 Postat 30 juni 2008 Tjenare ! Jag är en sjungande gitarspelare som fått för mig att lär mig mer om den tekniska biten(studioinspelning) Jag har skrivit i 16 år nu och lär väl inte sluta förren man lägger hatten på hyllan. Blev medlem för ett par veckor sedan,men har inte riktigt haft tid att presentera mig. Jag håller på att botanisera för fullt inför hösten,då en laptop plus div uttrustning kommer att inhandlas.Bara måste ha en mindre studio hemma.Är livrädd för att min microtracker skall gå sönder(läs livlina) Jag är ingen hejare på detta område men det verkar finnas en del duktiga rackare här,så det skall nog gå bra. Om n´gn har tips om lämplig uttrustning för en singer songwriter så är det alltid välkommet.Annars läser jag vidare och försöker att lära mig så mycket som möjligt innan köpen görs. Ha det gött.
tAUG Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Välkommen 😉 Skapa en tråd ang. Om n´gn har tips om lämplig uttrustning för en singer songwriter så är det alltid välkommet Så kommer du säkert få många svar på tal. Fast nr1 är att använda sökfunktionen 🙂 MVH Christian
ThomasJ Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Välkommen. Här får du troligen svar på alla dina frågor.
Anders F Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Haj och välkommen 😉🙂 Angående din fråga vad du ska ha för prylar, skriv gärna vad det är du vill göra istället. Ska du spela in allt akustiskt, vill du använda dig av pluggar, hur många kanaler behöver du spela in samtidigt osv. MVH Anders
Toshi Postat 1 juli 2008 Trådstartare Postat 1 juli 2008 Tackar för välkomnandet 😉 Jo jag kommer nog att micka upp både gitarr och sång,elguran kommer att köras direkt i ljudkortet. Till acke guran blir det 2 dynamiska Sången blir en kondensator mik Eftersom jag rör mig mycket när jag spelar så funderar jag på ett mickstativ som man sätter fast på gitarren. Vet bara inte än vem som säljer dem.Har sett dem i mm tror jag eller studios egna tidning. Jag spelar mest med fingrarna men lägger jag lite solo så blir det nog med plektrum.Har hört att vissa mickar funkar olika bra för dessa spelsätt En kompressor behövs väl också. Kommer nog att leka med en del rytmiska detaljer,men detta kommer att göras i datorn. Datorn kanske blir en laptop typ frost eller macbook,det spelar igentligen inte så stor roll bara allt funkar ihop. Saken är den att allt ihop måste gå att stoppa ner i en väska eller liknande.För att kunna spela in på andra ställen,eller med andra musiker.Även om det för det mesta kommer att ske hemmavid. Mik Ljudkort Kompressor eller om det finns inbyggt i något ljudkort Dator Hörlurar Pengarna jag kommer att lägga kommer nog att hamna på en 20000-25000 Tips är alltid välkommet mvh
Anders F Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Tackar för välkomnandet 😉Jo jag kommer nog att micka upp både gitarr och sång,elguran kommer att köras direkt i ljudkortet. Till acke guran blir det 2 dynamiska Sången blir en kondensator mik Eftersom jag rör mig mycket när jag spelar så funderar jag på ett mickstativ som man sätter fast på gitarren. Vet bara inte än vem som säljer dem.Har sett dem i mm tror jag eller studios egna tidning. Jag spelar mest med fingrarna men lägger jag lite solo så blir det nog med plektrum.Har hört att vissa mickar funkar olika bra för dessa spelsätt En kompressor behövs väl också. Kommer nog att leka med en del rytmiska detaljer,men detta kommer att göras i datorn. Datorn kanske blir en laptop typ frost eller macbook,det spelar igentligen inte så stor roll bara allt funkar ihop. Saken är den att allt ihop måste gå att stoppa ner i en väska eller liknande.För att kunna spela in på andra ställen,eller med andra musiker.Även om det för det mesta kommer att ske hemmavid. Mik Ljudkort Kompressor eller om det finns inbyggt i något ljudkort Dator Hörlurar Pengarna jag kommer att lägga kommer nog att hamna på en 20000-25000 Tips är alltid välkommet mvh På den akustiska guran skulle jag nog välja kondensatormikrofon också. Har testat Line audio CM2 med väldigt gott resultat på detta. CM3 har jag inte testat men den fick bra betyg av studiotidningen. Jag har inte använt tillräckligt många ljudkort för att kunna ge tips där. Men du skall ha minst två ingångar med pre-amp, samt fantommatning. Sedan behöver du en DI-ingång för att lajna din elgitarr. Det enda jag kan säga om ljudkort är mbox2 som jag tycker låter helt okej och då får du med Pro Tools LE. Vissa saker att tänka på vid valet av Pro Tools. Det har en begränsning av 32 kanaler vid köpet (kan uppgraderas till 48 i och med ett paket som kostar ca 5000 om jag inte minns fel). Samt så saknar Pro Tools LE fullt PDC-stöd. Detta innebär att om du har tänkt använda externa dsp-effekter så får du i Pro Tools manuellt fixa till den fördröjning som uppstår. Interna effekter har jag inte märkt av att jag behövt använda någon kompensation för.Kompressor följer vad jag vet med i alla DAW:s (digital audio workstation, exempelvis pro tools, logic, cubase, sonar) Valet av dator. Om du skall ha en macbook så kan du först kolla upp om det sitter agere-krets i, dessa har jag läst här på forumet att det skall vara lite strul med, men har inga som helst egna erfarenheter av dessa datorer eller hur de är att jobba med. Det du vill ha enligt vad jag hört är TI-krets. Hörlurar kan jag inte ge annat tips om än att kolla in i studiotidningen då de haft hörlurstest. Kommer dock inte ihåg vilket nummer. Hopaps detta var till någon hjälp iaf. MVH Anders
Toshi Postat 1 juli 2008 Trådstartare Postat 1 juli 2008 Oj det var snabbt svarat. Jo det var CM2 jag tänkte köpa eller CM3,i detta nr av studio.Verkar vara en trevlig mik. Är lite dålig på div tekniska termer. Några dumma frågor kanske men vad är en dsp effekt för ngt TI stor väl för Texas Instruments om jag inte har fel. Di ingång ärväl en vanlig tele/xlr ingång. Så en extern kompressor tillför inget överväldigande då,om dett ändå finns i de flesta daw:sen Det lutar åt Prootools LE till ev en mac.Då de tydligen skall göras kompatibla med deras operativsystem till hösten.Fast det kanske funkar lika bra nu eller? Mboxen kan jag absolut tänka mig,och en Mbox micro kanske. Mvh
Anders F Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Oj det var snabbt svarat.Jo det var CM2 jag tänkte köpa eller CM3,i detta nr av studio.Verkar vara en trevlig mik. Är lite dålig på div tekniska termer. Några dumma frågor kanske men vad är en dsp effekt för ngt TI stor väl för Texas Instruments om jag inte har fel. Di ingång ärväl en vanlig tele/xlr ingång. Så en extern kompressor tillför inget överväldigande då,om dett ändå finns i de flesta daw:sen Det lutar åt Prootools LE till ev en mac.Då de tydligen skall göras kompatibla med deras operativsystem till hösten.Fast det kanske funkar lika bra nu eller? Mboxen kan jag absolut tänka mig,och en Mbox micro kanske. Mvh En dsp-effekt är helt enkelt att du köper till kraft till din dator som driver effekten och på det sättet avlastar din dator. Exempelvis liquid mix eller SSL duende. Ti = Texas instrument, precis som du antog DI ingång är anpassad för att hantera signalen från en elgitarr eller elbas. Om man inte har någon sådan så får man köpa till en linebox. Men mbox skall ha en DI ingång om jag inte minns fel. En extern kompressor kan du använda ifall du gillar ett sound som just den har eller liknande, men du måste upp i en ganska bra peng för att konkurrera med de pluggar som finns på marknaden idag. Pro Tools blir kompatibelt med OSX 10.5.4 nästa vecka enligt digidesign själva. http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...on=news_details MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.