Jump to content
Annons

Nedstämd gitarr i RealStrat


Pestbarn

Recommended Posts

Jag har precis suttit min första timme med RealStrat i kombination med IK Amplitube 2, och jag är fortfarande förvånad över hur bra Amplitube faktiskt låter. Över till mitt problem, de flesta låtar jag skrivit är nedstämda 1/2 till 1 steg, och när jag försöker spela upp dem med RealStrat i min sequencer vägrar den spela de lägsta tonerna. Jag hittar inte heller någon inställning någonstans där man kan stämma ner gitarren.

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Jag har precis suttit min första timme med RealStrat i kombination med IK Amplitube 2, och jag är fortfarande förvånad över hur bra Amplitube faktiskt låter. Över till mitt problem, de flesta låtar jag skrivit är nedstämda 1/2 till 1 steg, och när jag försöker spela upp dem med RealStrat i min sequencer vägrar den spela de lägsta tonerna. Jag hittar inte heller någon inställning någonstans där man kan stämma ner gitarren.

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Skaffa en rikig gura och spela istället??

Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)
Jag har precis suttit min första timme med RealStrat i kombination med IK Amplitube 2, och jag är fortfarande förvånad över hur bra Amplitube faktiskt låter. Över till mitt problem, de flesta låtar jag skrivit är nedstämda 1/2 till 1 steg, och när jag försöker spela upp dem med RealStrat i min sequencer vägrar den spela de lägsta tonerna. Jag hittar inte heller någon inställning någonstans där man kan stämma ner gitarren.

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Skaffa en rikig gura och spela istället??

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en rikig gura och spela istället??

Oj, tack så mycket för hjälpen, har aldrig tänkt så förut. 😄

Det var väl inte riktigt det jag behövde hjälp med, eller hur? Tycker det var ett riktigt onödigt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en rikig gura och spela istället??

Oj, tack så mycket för hjälpen, har aldrig tänkt så förut. 😆

Det var väl inte riktigt det jag behövde hjälp med, eller hur? Tycker det var ett riktigt onödigt inlägg.

Vad säger manualen om det..samplingarna kanske inte "räcker till"? Vet totally inget om Real Guitar om jag nu är ute och cyklar..?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger manualen om det..samplingarna kanske inte "räcker till"? Vet totally inget om Real Guitar om jag nu är ute och cyklar..?!

Samplingarna bör räcka till, men jag vet inte riktigt om det kan vara fel på mappningen. Det är lite luddigt, men RealStrats mappning är uppdelad i två zoner, "main zone" och "repeat zone". Main zone går från E1 till B4, vänster repeat zone går från C0 till D#1 och höger repeat zone går från C5 till C7. I manualen står följande:

In Solo mode Main zone extends to D1-D5.

Main zone serves for playing melodic parts (Solo and Harmony modes) and entering chords

(Chords, Bass & Chord, Bass & Pick modes).

Any key of the Repeat zone repeats notes and chords played in the Main zone.

This way of keyboard mapping allows you to play guitar parts with 2 hands - you play various notes

or chords in the Main zone with one hand and repeat them by pressing the pre-mapped keys in

Repeat zone with the other hand without changing its position. This is very important for carefully

preserving rhythm pattern accuracy and groove feel.

Kan det vara något med detta som gör att jag inte kan spela nedstämt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samplingarna bör räcka till, men jag vet inte riktigt om det kan vara fel på mappningen. Det är lite luddigt, men RealStrats mappning är uppdelad i två zoner, "main zone" och "repeat zone". Main zone går från E1 till B4, vänster repeat zone går från C0 till D#1 och höger repeat zone går från C5 till C7. I manualen står följande:

In Solo mode Main zone extends to D1-D5.

Har inte ens sett programmet, men från vad du skrev ovan så verkar det som att du måste byta till Solo mode?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samplingarna bör räcka till, men jag vet inte riktigt om det kan vara fel på mappningen. Det är lite luddigt, men RealStrats mappning är uppdelad i två zoner, "main zone" och "repeat zone". Main zone går från E1 till B4, vänster repeat zone går från C0 till D#1 och höger repeat zone går från C5 till C7. I manualen står följande:
In Solo mode Main zone extends to D1-D5.

Har inte ens sett programmet, men från vad du skrev ovan så verkar det som att du måste byta till Solo mode?

Om jag byter till solo mode så blir det ett helt annorlunda sound, det är det som är det tråkiga. Jag kanske borde leta något alternativ till RealStrats? Finns det någon VSTi som liknar Slayer2? (Slayer2 VSTi buggar för mig, men VST'n fungerar bra)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske inte är den snyggaste lösningen, men kanske lägga en plugg emellan RealStrat och Förstärkar pluggen som stämmer ner alltihopa?

Som den här: Detune

Ärligt så har jag som sagt inte sett programmet så ska inte svära på att du måste byta till Solo mode...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Detta kanske inte är den snyggaste lösningen, men kanske lägga en plugg emellan RealStrat och Förstärkar pluggen som stämmer ner alltihopa?

Som den här: Detune

Ärligt så har jag som sagt inte sett programmet så ska inte svära på att du måste byta till Solo mode...

Läste en recension om Detune, och jag vet inte om det är det jag letar efter heller. Men jag ska nog testa i alla fall.

This effect finds its way into what I do probably more than almost anything else I own. 😳 Excellent for when you don't want a "cyclic/rotating" chorusing effect, but just want to sound bigger and "wider", on synths/keyboards, vocals, guitars, etc.

Great on guitars when used subtly (especially when used in conjunction with mda's excellent Dynamics compressor), especially when going for a clean, ring-y 80's-style Strat sound ala' Robbie Blunt (Robert Plant), Jamie West-Oram (The Fixx), Alex Lifeson (Rush), etc.

On pianos, can provide a sound similar to the old Yamaha CP-70/80 series electric grand pianos from the 70's/80's....or out-of-tune honky-tonk pianos with more extreme settings, for those times you wanna play ELP's "Benny The Bouncer." :rolleyes:

On vocals, great for disturbing evil-sounding doubled vocal effects when used with extreme settings.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite osäker på hur just Real guitar funkar men jag antar att det är en midi sampler.

Det du skall göra då är att i ditt DAW gå in på midispåret och välja transpose och dra den mot minus.

Är det så att det inte kommer ljud i det lägre tonerna så finns det helt enkelt inte samplingar för de tonerna.

Det du kan göra är att bounca ut ljudet onedstämt så att säga sedan pitcha ned det.

Redigerat av Hansar
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Är lite osäker på hur just Real guitar funkar men jag antar att det är en midi sampler.

Det du skall göra då är att i ditt DAW gå in på midispåret och välja transpose och dra den mot minus.

Är det så att det inte kommer ljud i det lägre tonerna så finns det helt enkelt inte samplingar för de tonerna.

Det du kan göra är att bounca ut ljudet onedstämt så att säga sedan pitcha ned det.

Finns ens transpose i Reaper? Jag har nämligen inte sett det någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...