Jump to content
Annons

GANGSTARAP PÅ SVENSKA FÖR FÖRSTA GÅNGEN I SVERIGE

Recommended Posts

Postat
Hehe..Försäkringspremier??Du kan inte mena allvar..Alla pengar som värdetransporte leverarar är försäkrade.Försäkringsbolag kan knappast gå i konkurs.Angående väktarna,så är det deras jobb.Ingen skadar om.Dom som förstör liv är alla ekobrottslingar,och alla överklassens skattemitare som stashar sina pengar utomlands.Tänk om dom skulle skatta för alla pengar?Ja,man är ute på hal is om man tycker och tänker som jag..Det är därför vi får sitta i fängelse då och då.Vi är rebeller helt enkelt,därför heter plattan PROGRAMREBELLER..Hate it or lovet,KARTELLEN är här iaf.PEEZ!

Jo - jag menar allvar!

Eftersom du och dina likar gör inbrott och tycker att ni har rätt att ställa till ett elände för andra, så har försäkringspremierna ökat lavinartat. Försäkringsbolagen har inte råd att betala ut ersättningarna om inte premierna höjs. Försäkringsbolagen har inte mer pengar än de premier som betalas in, så de har inte obegränsade tillgångar, som du verkar tro. Förutom det så är det ett stort psykiskt lidande för alla de som drabbas. Har du någonsin funderat på hur dina offer drabbas - utan att de ens har möjlighet att få någon hjälp efter att du har sålt de prylar som de har sparat ihop till under flera år och sedan får se försvinna för att du ska få en bråkdel av vad de är värda, från din hälare?

När det gäller värdetransporter, så är det väktarnas jobb - men i förlängningen innebär dina stölder att bankernas utlåningsräntor måste gå upp och inlåningsräntorna måste gå ner, för att bankerna ska ha råd att betala sina försäkringspremier för värdetransporterna. Det drabbar i förlängningen hela befolkningen med sämre villkor hos bankerna.

Du ser tydligen alla andra som "överklass, men den stora majoriteten av de som drabbas av DIN brottslighet, är faktiskt helt vanliga människor som snålar och försöker spara undan lite grand för att få ekonomin att gå ihop varje månad. Om de drabbas av ett av dina inbrott, så kan hela deras ekonomi slås i spillror eftersom de kanske inte har haft råd att försäkra sin egendom på grund av levnadskostnader.

Sådana som begår den typen av brott som du berättar om, förtjänar ingenting annat än att sitta bakom lås och bom - och det finns INGA ursäkter som kan rättfärdiga ett sådant beteende - oavsett bakgrund.

Du ser tydligen allting från din egocentriska utgångspunkt och vägrar förstå att det är fel att bryta mot lagen och att stjäla från andra. Förmodligen tycker du också att polisen skulle avskaffas för att de hindrar dig i din brottslighet... Tänk om du någon enda gång kunde stanna upp och skaffa lite empatisk förmåga i stället, så att du kunde se att dina gärningar faktiskt ställer till en massa problem för väldigt många andra, helt vanliga människor - men det är antagligen att begära för mycket.

Annons
Postat
Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Fantastisk attityd....

Verkligen. Jag känner att denna diskussion bara kommer leda till konflikt så jag väljer inte att inte kommentera mer.

Men jag vill slutplädera en sak: Det står att jag bor i Linköping men jag har aldrig nämnt vart jag kommer ifrån. *gone*

Fattar inte varför du måste vara så hemlig med "stället du växt upp i" skäms du lr? Jag tror inte att du kan relatera till musiken då du inte verkar förstå. Om ungdomarna i miljonprogrammen nu har ett val, hur kommer det sig ett så pass många hamnar "snett"? Är det av din åsikt att dom ungdomarna har sämre tankeförmåga och IQ? För det verkar vara det du vill påskina. Tror du att människor väljer ett sådant liv, ursäkta men då måste jag säga att det är du som verkar trångsynt och fördomsfull. Statistiken talar för sig själv, antingen är det som du försöker få fram, att man är dum i huvudet om man håller på med brott, eller så är dessa ungdomar mer utsatta än andra som växer upp med en trygg bakgrund och integrerade föräldrar. Vad tror du?

Menar du på allvar att en gangsta-attityd är en lösning för integrationsproblemen el. kan det vara så att det bara spär på utanförskapet?

Ingen har påstått att det är en lösning, om du läser en gång till så yttras ej dom orden i texten. Det enda jag säger är att det är en produkt av samhället vi lever idag, tro det elr ej, men vi ser det just nu med egna ögon, så jag förstår inte varför det är så svårt att få in. Tycker du att det är dom utsatta barnen som lever med alkoholiserade föräldrar som ska ta ansvar för hela integrationsfrågan? Eller är det du och jag, som har en röst i samhället som inte dom har? Därför tycker jag att det är konstigt att lägga hela det ansvaret på Kartellen då dom bara berättar hur deras liv har utvecklats.

Eftersom de ju också uppmanar till brott:

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.Om KARTELLEN ska göra verser om att sluta knarka,stjäla osv..Skulle kidsen endå inte lyssna,vem fan lyssnade på predikningar när man var 15?

...så är det verkligen ingen trevlig attityd som de planterar hos kidsen som lyssnar på texterna och tar dem till sig, för att sedan växa upp med ett stort hat mot allt och alla för att de hela tiden skyller sina problem på någon annan och ser allting i svart och vitt. I stället för att knarka, så ska man alltså råna värdetransporter. På vilket sätt är det bra att säga att en sorts brott är dåligt, men en annan sorts brott är bra? All brottslighet är förkastlig eftersom den alltid drabbar oskyldiga människor!

En lite mer ödmjuk attityd och andemeningen att Tänk efter lite och reflektera era åsikter, hur ska en människa som inte har en aning om, och aldrig någonsin har levt ett normalt liv som dig och mig kunna predika om hur man lever som oss? Hjälper det att skrika och skälla på dom brasilianska gatubarnen, säga åt dom att dom e helt bakom flötet och ska lägga ner sitt limsniffande? Men dom är ju barn säger ni, jaha så ni påstår att dom växer upp till helt vanliga medborgare? Det finns ingen som helst logik i det.

hade gjort mer nytta än att uppmana till att begå andra brott än de som kanske är vanligast.

Säg något som inte drabbar oskyldiga människor? Dina kläder du bär har säkert någon stackars livegen kines sytt för en snickers i månaden, ta av dig dom då. Det är lätt att peka på andra och säga vad som är rätt och fel, affärsmän är dom största skurkarna men dom äger och driver media så opinionen styr dom. Tyvärr. Ingen har sagt att det är bra att begå brott, utan jag tycker det verkar som om Kartellen bara berättar hur deras liv har utvecklats.

Säger igen:

Tänk efter lite och reflektera era åsikter, hur ska en människa som inte har en aning om, och aldrig någonsin har levt ett normalt liv som dig och mig kunna predika om hur man lever som oss? Hjälper det att skrika och skälla på dom brasilianska gatubarnen, säga åt dom att dom e helt bakom flötet och ska lägga ner sitt limsniffande? Men dom är ju barn säger ni, jaha så ni påstår att dom växer upp till helt vanliga medborgare? Det finns ingen som helst logik i det.

Postat
Hehe..Försäkringspremier??Du kan inte mena allvar..Alla pengar som värdetransporte leverarar är försäkrade.Försäkringsbolag kan knappast gå i konkurs.Angående väktarna,så är det deras jobb.Ingen skadar om.Dom som förstör liv är alla ekobrottslingar,och alla överklassens skattemitare som stashar sina pengar utomlands.Tänk om dom skulle skatta för alla pengar?Ja,man är ute på hal is om man tycker och tänker som jag..Det är därför vi får sitta i fängelse då och då.Vi är rebeller helt enkelt,därför heter plattan PROGRAMREBELLER..Hate it or lovet,KARTELLEN är här iaf.PEEZ!

Jo - jag menar allvar!

Eftersom du och dina likar gör inbrott och tycker att ni har rätt att ställa till ett elände för andra, så har försäkringspremierna ökat lavinartat. Försäkringsbolagen har inte råd att betala ut ersättningarna om inte premierna höjs. Försäkringsbolagen har inte mer pengar än de premier som betalas in, så de har inte obegränsade tillgångar, som du verkar tro. Förutom det så är det ett stort psykiskt lidande för alla de som drabbas. Har du någonsin funderat på hur dina offer drabbas - utan att de ens har möjlighet att få någon hjälp efter att du har sålt de prylar som de har sparat ihop till under flera år och sedan får se försvinna för att du ska få en bråkdel av vad de är värda, från din hälare?

När det gäller värdetransporter, så är det väktarnas jobb - men i förlängningen innebär dina stölder att bankernas utlåningsräntor måste gå upp och inlåningsräntorna måste gå ner, för att bankerna ska ha råd att betala sina försäkringspremier för värdetransporterna. Det drabbar i förlängningen hela befolkningen med sämre villkor hos bankerna.

Du ser tydligen alla andra som "överklass, men den stora majoriteten av de som drabbas av DIN brottslighet, är faktiskt helt vanliga människor som snålar och försöker spara undan lite grand för att få ekonomin att gå ihop varje månad. Om de drabbas av ett av dina inbrott, så kan hela deras ekonomi slås i spillror eftersom de kanske inte har haft råd att försäkra sin egendom på grund av levnadskostnader.

Sådana som begår den typen av brott som du berättar om, förtjänar ingenting annat än att sitta bakom lås och bom - och det finns INGA ursäkter som kan rättfärdiga ett sådant beteende - oavsett bakgrund.

Du ser tydligen allting från din egocentriska utgångspunkt och vägrar förstå att det är fel att bryta mot lagen och att stjäla från andra. Förmodligen tycker du också att polisen skulle avskaffas för att de hindrar dig i din brottslighet... Tänk om du någon enda gång kunde stanna upp och skaffa lite empatisk förmåga i stället, så att du kunde se att dina gärningar faktiskt ställer till en massa problem för väldigt många andra, helt vanliga människor - men det är antagligen att begära för mycket.

Lite svårt att lära gamla hundar sitta va? =)

Postat
Säger igen:

Tänk efter lite och reflektera era åsikter, hur ska en människa som inte har en aning om, och aldrig någonsin har levt ett normalt liv som dig och mig kunna predika om hur man lever som oss? Hjälper det att skrika och skälla på dom brasilianska gatubarnen, säga åt dom att dom e helt bakom flötet och ska lägga ner sitt limsniffande? Men dom är ju barn säger ni, jaha så ni påstår att dom växer upp till helt vanliga medborgare? Det finns ingen som helst logik i det.

Då kan du (förmodligen medlem i Kartellen eftersom du reggade dig idag och bara är aktiv i denna tråd) tänka efter lite och inse att människan har den fria viljan och Sverige har ett väl fungerande skolsystem. Men det räcker inte med att gå till skolan utan man måste även lägga manken till och utveckla sig själv som människa i de ämnen man lär sig GRATIS!!! eftersom Sveriges system tar hand om de barn som växer upp här.

Du snackar om Brasilianska gatubarn och det är det ingen annan som gjort eftersom dom inte har något med detta att göra, dom bor i ett fattigt land utan obligatorisk utbildning och har enormt liten chans att bli nåt men i Sverige kan man bli nåt oavsett bakgrund och vart man bor.

Du påstår alltså att det bara är att ge upp eller börja den kriminella banan om man bor i Fittja?

Postat
Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Ursäkta mig i förhand men hur jävla dumma i huvudet är ni?

Ni påstår att ni inte har nåt ansvar för hur "Kidsen" växer upp men det är klart som fan ni har det!

Unga människor är sjukt lättpåverkade och budskapen i eran musik är något som lätt kan glorifieras och apas efter.

Om ni nu har levt den hårda vägen, vill ni att dagens ungdomar ska göra det också?

Har ni lite innanför skallen så är ju svaret nej och då är det väl bättre att skriva om hur dåligt det är att leva ett kriminellt liv.

Inte uppmana att skita i pundandet och istället satsa på värdetransportrån vilket är ett långt grövre brott som även påverkar andra människor och inte bara er själva.

Samma gäller för dig, titta på statistiken ist för att peka på folk och moralpredika. Du verkar dessvärre inte ha en aning om vad du pratar om då du verkar påstå att narkomaner inte påverkar andra människor än dom själva. Har du känt en narkoman? Har du en narkoman i släken? Har du någonsin sett din bror/syster/son/dotter levande död på plattan? Långsamt självmord är det och narkomanens vänner och familj står och ser detta hända och kan inte göra ett dyft. Detta är mycket frustrerande och otroligt sorgligt för alla inblandade. Dessutom har narkomaner med abstinens en tendens att leta efter pengar på väldigt desperata sätt, vilket också kan påverka andra som du säger att man ska tänka på.

Du verkar tro att alla männsikor på denna planet har fått exakt samma förutsättningar vilket är väldigt naivt och det åsyftar på din trygga bakgrund med föräldrar som såg efter dig och brydde sig om din framtid. Men saken är att många har föräldrar som har stora problem själva såsom alkoholmism osv och inte har tid elr ork att se efter sina bar, sorgligt javisst. Dessa barn är i mycket högre grad utsatta för att hamna i en kriminell bana då dom måste ta hand om sig själva vid en väldigt tidig ålder. Om du tänker efter en gång till och försöker sätta dig in i andras öden så kanske du kan leva ett rikare liv. Ingen väljer att leva ett liv fullt av stress, våld och fängelsevistelser. Att tro något sådant är i snudd på nazistiskt. Gatubarnen i Brasilien, har dom valt att leva så tycker du? Då säger du säkert: men herregud man kan ju inte jämföra gatubarnen med stockholmförorten! Jo det är precis vad man kan, inte till samma grad av misär, men i vilket fall misär. Eller skiljer du på misär och misär? isf vill jag höra ditt argument. Shoot.

Det handlar inte alls om något moralpredikande utan helt enkelt sunt förnuft.

Det jag reagerade på är hur man kan tycka att råna en värdtransport är bättre än att knarka?

Varför ska man göra något av dom två sakerna iöht?

Tror du på fullaste allvar att kriminalitet löser dessa barns/ungdomars problem? Det förvärrar ju bara allt och gör integrationen snudd på omöjlig då en plats i belastningsregistret håller dig utanför jobb du kanske skulle kunna få.

Som du ser det så verkar det lika gärna bara vara att ge upp och starta sin kriminella bana om man kommer från en trasslig familj. Är jag naiv när jag tror det finns vägar ut?

Tycker du att Kartellen hjälper till att medverka för lyckad integration genom att framför sin musik?

Har redan svarat på det där, fråga något nytt istället.

Postat

Ni påstår att ni inte har nåt ansvar för hur "Kidsen" växer upp men det är klart som fan ni har det!

Unga människor är sjukt lättpåverkade och budskapen i eran musik är något som lätt kan glorifieras och apas efter.

Om ni nu har levt den hårda vägen, vill ni att dagens ungdomar ska göra det också?

Har ni lite innanför skallen så är ju svaret nej och då är det väl bättre att skriva om hur dåligt det är att leva ett kriminellt liv.

Inte uppmana att skita i pundandet och istället satsa på värdetransportrån vilket är ett långt grövre brott som även påverkar andra människor och inte bara er själva.

Samma gäller för dig, titta på statistiken ist för att peka på folk och moralpredika. Du verkar dessvärre inte ha en aning om vad du pratar om då du verkar påstå att narkomaner inte påverkar andra människor än dom själva. Har du känt en narkoman? Har du en narkoman i släken? Har du någonsin sett din bror/syster/son/dotter levande död på plattan? Långsamt självmord är det och narkomanens vänner och familj står och ser detta hända och kan inte göra ett dyft. Detta är mycket frustrerande och otroligt sorgligt för alla inblandade. Dessutom har narkomaner med abstinens en tendens att leta efter pengar på väldigt desperata sätt, vilket också kan påverka andra som du säger att man ska tänka på.

Du verkar tro att alla männsikor på denna planet har fått exakt samma förutsättningar vilket är väldigt naivt och det åsyftar på din trygga bakgrund med föräldrar som såg efter dig och brydde sig om din framtid. Men saken är att många har föräldrar som har stora problem själva såsom alkoholmism osv och inte har tid elr ork att se efter sina bar, sorgligt javisst. Dessa barn är i mycket högre grad utsatta för att hamna i en kriminell bana då dom måste ta hand om sig själva vid en väldigt tidig ålder. Om du tänker efter en gång till och försöker sätta dig in i andras öden så kanske du kan leva ett rikare liv. Ingen väljer att leva ett liv fullt av stress, våld och fängelsevistelser. Att tro något sådant är i snudd på nazistiskt. Gatubarnen i Brasilien, har dom valt att leva så tycker du? Då säger du säkert: men herregud man kan ju inte jämföra gatubarnen med stockholmförorten! Jo det är precis vad man kan, inte till samma grad av misär, men i vilket fall misär. Eller skiljer du på misär och misär? isf vill jag höra ditt argument. Shoot.

Det jag reagerade på är hur man kan tycka att råna en värdtransport är bättre än att knarka?

Tror du på fullaste allvar att kriminalitet löser dessa barns/ungdomars problem? Det förvärrar ju bara allt och gör integrationen snudd på omöjlig då en plats i belastningsregistret håller dig utanför jobb du kanske skulle kunna få.

Som du ser det så verkar det lika gärna bara vara att ge upp och starta sin kriminella bana om man kommer från en trasslig familj. Är jag naiv när jag tror det finns vägar ut?

Tycker du att Kartellen hjälper till att medverka för lyckad integration genom att framför sin musik?

Du svarar inte på några frågor alls, du undviker dom.

Löser kriminalitet barns- och ungdomars problem i Fittja?

De två frågorna har du inte svarat på, är nyfiken på dina svar.

Mandanga (oregistrerad)
Postat

CORRUPTIO.BLOGG.SE..Gå in och läs vad den "hedliga"svenska polisen sysslar med.Jag har jobbat hår,10-12timmar om dagen..Har inte varit lat.Hade bara ett annat jobb..hehe.Den korta/enkla vägen?Vi betalar med fängelse och en massa stress..Det är lätt att ha duktiga åsikter när man lever i en trygg miljö.Det är ungefär som att vara efterklok..Detta är ett musikforum jag..KARTELLEN sysslar trots allt med musik nu.Trygga lilla Sverige finns inte längre,det är vad vi vill få fram..Medelklassen vägrar ju inse det.Eftersom dom lever inte ute i programmen,ingen föds kriminell.Skulle jag ha växt upp i Djursholm skulle jag knappast ha blivit det..Hårt arbete?Jag hade ingen lust att jobba hårt på ett lager,valde att jobba hårt på gatan istället..Blod,svett och tårar är allt jag har att säga.Om ni inte relaterar till KARTELLEN är det ok för mig,KARTELLEN är för programmen..Kanske lite fel ställe att marknadsföra sig på.Det verkar inte vara många från orten här..För att i slutändan så är åsikterna beroende på vilken klass i samhället man tillhör för det mesta.PEEZ!

Postat

Lite svårt att få outbildade människor att förstå va? =)

Svara mig då varför statistiken säger som den gör? Barn i miljonprogrammen är i större utsträckning kriminella. Beror det verkligen på intelligens? Det låter väldigt nazistiskt. Varför har dessa barn svårare i skolan och varför hoppar dom av? Det är väl klart att dom är inte är lika utbildade människor, rent skolmässigt, som dig och mig då? Men är det din uppgift, att göra dig rolig över dom som inte har varit lika starka elr haft lika bra förutsättningar som du?

Postat
Hårt arbete?Jag hade ingen lust att jobba hårt på ett lager,valde att jobba hårt på gatan istället.

Hade ingen lust?

Som sagt, människan har en fri vilja men du skyller på samhället samtidigt som du inte "hade nån lust" att jobba vitt på ett lager ett tag för att senare kunna visa upp arbetslivserfarenhet och få andra jobb.

Du är lat, inse det!

Postat (redigerat)

Du svarar inte på några frågor alls, du undviker dom.

Löser kriminalitet barns- och ungdomars problem i Fittja?

De två frågorna har du inte svarat på, är nyfiken på dina svar.

Börjar undra ifall du har något bakom pannan. Läs allt jag skrivit igen, där står det att jag inte tycker att det är Kartellens egen uppgift att hålla i integrationen. Kartellen är ett resultat av den misslyckade integrationen som du, jag och våra politiker inte gjort något åt. Det är musik som återspeglar hur sverige ser ut idag, herregud. Hjälper din musik för en lyckad integration? Skulle vilja höra den isf. Kriminalitet löser inget, det är något som samhället får leva med sålänge det finns underklass och misär. Och ju mer jag läser i detta forum tycker jag att det är en bra grej att Kartellen gör musik, för det uppmanar ju definitivt till en debatt som i sin tur kanske tas på allvar.

Redigerat av Mems
Postat

Lite svårt att få outbildade människor att förstå va? =)

Svara mig då varför statistiken säger som den gör? Barn i miljonprogrammen är i större utsträckning kriminella. Beror det verkligen på intelligens? Det låter väldigt nazistiskt. Varför har dessa barn svårare i skolan och varför hoppar dom av? Det är väl klart att dom är inte är lika utbildade människor, rent skolmässigt, som dig och mig då? Men är det din uppgift, att göra dig rolig över dom som inte har varit lika starka elr haft lika bra förutsättningar som du?

Nummer ett, jag gjorde mig inte rolig över det. Jag härmade bara ditt citat mot Claes eftersom du avvisar hans kunskap rakt av med ett smajl och en nedsättande kommentar så jag tänkte använda ditt språk så kanske du skulle förstå.

Statistiken säger så eftersom för många tänker som du.

Om folk skulle skita i statistiken och istället bry sig om att göra sitt liv bra skulle den statistiken visa helt andra siffror men du återkommer hela tiden till statistiken och "skyller" på den och din omgivning istället för att ta tag i dig själv eller söka hjälp.

Postat
Hårt arbete?Jag hade ingen lust att jobba hårt på ett lager,valde att jobba hårt på gatan istället.

Du är lat, inse det!

Lat? Han är socialt handikappad, och behöver omvärdera sin moral från grund och botten.

Att förespråka det ni gör "Kartellen" är helt obegripligt från min sida.

Ni vill alltså ge igen på samhället genom era aktioner, oavsett vem som blir drabbad?

Postat (redigerat)
Hjälper din musik för en lyckad integration? Skulle vilja höra den isf. Kriminalitet löser inget, det är något som samhället får leva med sålänge det finns underklass och misär.

Vad spelar det för roll om vad min musik handlar om?

Jag frågade bara en fråga som du fortfarande inte svarat på, du besvarar frågor med frågor och det hjälper ju ingen.

Självklart kommer det alltid finnas kriminalitet men man kan påverka så det blir mer eller mindre och jag föredrar mindre, vad föredrar du?

EDIT:

"Läs allt jag skrivit igen, där står det att jag inte tycker att det är Kartellens egen uppgift att hålla i integrationen."

Det har jag aldrig heller menat utan jag frågade bara om du tycker att Kartellen hjälper till att göra nåt bättre för de ni "skriver åt"?

Redigerat av lavrell
Mandanga (oregistrerad)
Postat

Jo,jag håller med dig om att i Sverige har man mer val,inget snack om det.Man har en större chans att utbilda sig.Men som jag har sagt tidigare så är det lite svårt med studiemotivation utan en stadig grund så att säga.Tänker på ordet"trygghet".KARTELLEN kör sitt eget race..Pallar inte diskutera det här något mer.Ni har rätt om vissa saker och jag om andra.Vi skulle kunna skriva här i dagar..Jag skriver nämligen från en mobil hela tiden,fett jobbigt att skriva.KARTELLEN respekterar allas åsikter,men ni ska veta att världen inte är så svart el vitt.Och manar inte folk till att göra brott på skivan,vi berättar om hur en programrebell tar sig fram.Det har vi väl rätt till?Corruptio.blogg.se..Rolig läsning.Handlar om vad den svenska polisen sysslar,det gör inte Sverige till ett bättre land heller.Min hand är helt slut,pallar inte skriva långa inlägg något mer.PEEZ,RESPEKT!

Postat (redigerat)
Hjälper din musik för en lyckad integration? Skulle vilja höra den isf. Kriminalitet löser inget, det är något som samhället får leva med sålänge det finns underklass och misär.

Jag frågade bara en fråga som du fortfarande inte svarat på, du besvarar frågor med frågor och det hjälper ju ingen.

Självklart kommer det alltid finnas kriminalitet men man kan påverka så det blir mer eller mindre och jag föredrar mindre, vad föredrar du?

Jag föredrar att du sätter dig vid skolbänken och får lite utbildning ist för att sitta å knäppa på en gitarr. För där får man lära sig, iaf på universitets och högskolenivå att världen ser inte alltid ut som man tror och att livet inte alltid har den utgång man vill. Tänk logiskt nu, dom barnen som växt upp i misär och föräldrar som är alkoholister, har dom fått lära sig vad svensk moral är? Av vem då? Dom är uppfostrade på gatan av äldre kriminella som värvar dom som sina medhjälpare. Och det skulle du veta om, om du hade ens varit i närheten av sånt. En mer nyanserad värld, förlåt. För du verkar ha växt upp i Lingonskogen. 25 år och vet redan allt va? Sätt dig och titta lite mer på nyheterna, det kan göra dig gott. Musiken blir bättre med erfarenhet också.

Jag besvarar frågor med frågor för att du ska tänka efter lite och komma på svaret av egen kraft, men det verkar inte funka med dig. Vad jag har förstått så skriver Kartellen texter direkt ur livet och för att andra som är i samma situation ska känna igen sig. Vet inte om det hjälper integrationen och jag vet inte om det var deras tanke med musiken att hjälpa integrationen. Men vi har faktiskt freedom of speach i Sverige och det är demokratiskt att låta Kartellen föra vidare sin musik. Det är allt jag har att säga gott folk! Musiker som försöker leka politiker. Värsta jag hört =)

Redigerat av Mems
Postat
Jo,jag håller med dig om att i Sverige har man mer val,inget snack om det.Man har en större chans att utbilda sig.Men som jag har sagt tidigare så är det lite svårt med studiemotivation utan en stadig grund så att säga.Tänker på ordet"trygghet".KARTELLEN kör sitt eget race..Pallar inte diskutera det här något mer.Ni har rätt om vissa saker och jag om andra.Vi skulle kunna skriva här i dagar..Jag skriver nämligen från en mobil hela tiden,fett jobbigt att skriva.KARTELLEN respekterar allas åsikter,men ni ska veta att världen inte är så svart el vitt.Och manar inte folk till att göra brott på skivan,vi berättar om hur en programrebell tar sig fram.Det har vi väl rätt till?Corruptio.blogg.se..Rolig läsning.Handlar om vad den svenska polisen sysslar,det gör inte Sverige till ett bättre land heller.Min hand är helt slut,pallar inte skriva långa inlägg något mer.PEEZ,RESPEKT!

"Det är lite svårt med studiemotivation utan en stadig grund". Självklart är det det men det är inget att skylla på utan man måste KÄMPA för att komma någonstans och människor väljer att kämpa på ett hederligt eller ohederligt sätt och ni har uppenbart valt det ohederliga sättet så skyll er själva i sånt fall!

Hoppas eran karriär går rätt åt skogen för det är såna som ni som förstör för alla andra i dessa stadsdelar då ni kommer hit och gör bort er!

Postat (redigerat)

Jag föredrar att du sätter dig vid skolbänken och får lite utbildning ist för att sitta å knäppa på en gitarr. För där får man lära sig, iaf på universitets och högskolenivå att världen ser inte alltid ut som man tror och att livet inte alltid har den utgång man vill. Tänk logiskt nu, dom barnen som växt upp i misär och föräldrar som är alkoholister, har dom fått lära sig vad svensk moral är? Av vem då? Dom är uppfostrade på gatan av äldre kriminella som värvar dom som sina medhjälpare. Och det skulle du veta om, om du hade ens varit i närheten av sånt. En mer nyanserad värld, förlåt. För du verkar ha växt upp i Lingonskogen. 25 år och vet redan allt va? Sätt dig och titta lite mer på nyheterna, det kan göra dig gott. Musiken blir bättre med erfarenhet också.

Jag råkar vara stolt över att ha skött mig i livet och det står jag för. Sen får du vara hur stolt över ditt liv som helst, det bryr jag mig inte om.

Men jag vet att när jag är gammal kommer jag kunna vara stolt över att jag uppfostrat min dotter i en trygg och kärleksfull miljö och det är vad som är viktigast för mig.

Det här är det sista inlägget jag slösar på dig för vi är så otroligt olika som människor (tack gode gud) så vi kommer inte komma någon vart.

Redigerat av lavrell
Postat (redigerat)

Jag råkar vara stolt över att ha skött mig i livet och det står jag för. Sen får du vara hur stolt över ditt liv som helst, det bryr jag mig inte om.

Men jag vet att när jag är gammal kommer jag kunna vara stolt över att jag uppfostrat min dotter i en trygg och kärleksfull miljö och det är vad som är viktigast för mig.

Det här är det sista inlägget jag slösar på dig för vi är så otroligt olika som människor (tack gode gud) så vi kommer inte komma någon vart.

Det är jättebra att du uppfostrar din dotter i en trygg och kärleksfull miljö, för då kommer hon med minsta sannolikhet bli kriminell lr hamna i den världen som du föraktar så mycket. Tjohej!

Redigerat av Mems
Mandanga (oregistrerad)
Postat

Det är lätt att prata om "sunt förnuft"när man inte har levt under misär,det är ungefär som att vara efterklok(mitt citat).PEEZ.

Postat

Fantastisk attityd....

Verkligen. Jag känner att denna diskussion bara kommer leda till konflikt så jag väljer inte att inte kommentera mer.

Men jag vill slutplädera en sak: Det står att jag bor i Linköping men jag har aldrig nämnt vart jag kommer ifrån. *gone*

Fattar inte varför du måste vara så hemlig med "stället du växt upp i" skäms du lr? Jag tror inte att du kan relatera till musiken då du inte verkar förstå. Om ungdomarna i miljonprogrammen nu har ett val, hur kommer det sig ett så pass många hamnar "snett"? Är det av din åsikt att dom ungdomarna har sämre tankeförmåga och IQ? För det verkar vara det du vill påskina. Tror du att människor väljer ett sådant liv, ursäkta men då måste jag säga att det är du som verkar trångsynt och fördomsfull. Statistiken talar för sig själv, antingen är det som du försöker få fram, att man är dum i huvudet om man håller på med brott, eller så är dessa ungdomar mer utsatta än andra som växer upp med en trygg bakgrund och integrerade föräldrar. Vad tror du?

Jag är inte hemlig och jag skäms inte heller, jag valde bara att svara på ett sätt som jag ansåg vara befogat. Man ska inte anta för mycket om personer.

Att man levt i en skyddad värld bara för att man har en åsikt som går direkt mot kriminalitet och dess samband med gangstarap, och att jag från början skulle vara från Linköping bara för att det står Linköping på mitt medlemsinfo. Det är trams.

Om jag ville vara hemlig skulle jag väl skaffa ett alias som inte går att förknippa med mig och sen undvika att svara på allt i enkäten när man registrerar sig på detta Forum, som en del gjort. Vill du veta mer om mig är det bara att klicka på mitt alias så ser du en hel del info om mig. Jag är knappast något att höja ögonbrynen för :rolleyes:

Jag är från Linköping i grund och botten. Nog om det.

Jag tycker inte att ungdomarna som växer upp i den miljön har sämre IQ eller tankeverksamhet. "Man blir som man umgås" finns det ett talesätt som lyder, och det gäller nog väldigt mycket i de områdena som ni i Kartellen har växt upp i. Man ser skiten, äter skiten och lever skiten. Detta blir vardag till slut. Frågan är bara hur långt man vill att det ska gå innan man tar sig därifrån, för det går ju faktiskt. Det är där valet kommer in.

Du kan inte välja i vilken miljö du kommer att växa upp i, du väljer inte dina föräldrar, du kan inte ändra det som hänt, men du kan välja din framtid. Jag kan däremot hålla med om att man blundar för mycket gällande problemen i förorterna, men det finns trots detta väldigt många människor som bryr sig och jobbar för en bättre framtid. Men det kommer att ta tid att vända på steken och frågan är vilken respons man kommer att få från människorna i dessa områden som har gett upp. De som hatar systemet, staten, övergett sin tro på en bättre framtid, lever som man lever, och har uppfattningen att den starkaste överlever, jag mot världen.

Valet jag syftar på är vägskälet du kommer till när du är så pass stor och erfaren att du måste välja din framtid. När du är ung är det främst dina föräldrar som väljer den åt dig då du både är för ung och oerfaren att fatta dessa beslut. Tvingas man till detta ändå brukar det också sluta rätt tragiskt. Och som ung är man väldigt lätt påverkad vilket innebär att rätt människor måste plockas in i systemet för att vända trenden.

Även om det inte är samma scenario tycker jag att serien som gick på Svt som handlade om klass 9a(Malmö) i en av de sämsta skolorna i landet. Där plockade man bort de ordinarie lärarna och stoppade in riktigt duktiga pedagoger. Detta gav resultat väldigt snabbt, och är ett bevis på att rätt människor på rätt plats gör hela skillnaden.

Diskussionen kommer inte att leda till något konkret, det kan vi vara överens om.

Däremot så har det nämnts en del saker som jag har lite svårt att förstå. Du/Ni nämner miljonprogrammet rätt mycket och jag är mer intresserad och nyfiken på vad du har för erfarenheter personligen från detta?

I och med att projektet startade 1965 och blev klart 1975. Det bör innebära att du är i medelåldern idag om du på något sätt ska ha haft en del i detta program och sett dess utveckling. På det hela handlade hela projektet om att bygga 1 miljon bostäder i Sverige då det rådde akut bostadsbrist här. Och 60% av alla bostäder som byggdes under detta projekt låg INTE i förorter.

Det som jag håller med om i er argumentation, även om Mandanga sagt emot sig själv lite i ett tidigare inlägg, är att trygga bra föräldrar skapar en trygg framtid för sina barn. Man kan vara med om hur mycket skit som helst, men klara sig galant(ärr får man alltid) bara familjens styrka och kärlek till varandra är intakt.

Hade mina föräldrar knarkat sedan jag var liten, who knows, vad jag hade sysslat med idag. Den uppväxten har jag tack och lov inte haft, även om den inte varit en dröm heller. I mitt fall handlar det om mycket våld i hemmet samt en del alkoholism. Alla har vi våra egna helveten, som jag brukar säga.

För er som gärna vill läsa lite om detta miljonprogram och dra en egen slutsats kan jag rekommendera denna uppsats: http://miljonprogrammet.micral.se/

samt även wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet

Postat
Min son är en kopia av mig i utseende,och han bor i Vasastan..Han slapp JORDBRO..Jag är fucking STOLT..Och ingen kan ta det ifrån MIG.

Det ska du vara stolt över. Det verkar som att du gjorde rätt val åt honom. Nu får vi bara hoppas att han inte går i dina fotspår i framtiden. Men han kanske är tillräckligt gammal att veta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.