Jump to content
Annons

Volymkontroll

Recommended Posts

squareone (oregistrerad)
Postat

Hej hej!

Jag har precis införskaffat ett par fina Event 20/20 BAS till min hemmastudio till ett riktigt fint pris, är mkt nöjd med valet än så länge.

Behöver dock lite hjälp med en rätt basal grej. Det är så att jag har ingen mellanlandning av signalen från mitt ljudkort (delta 1010 LT).

Den går direkt från 1010:an och förbi min NAD 3020. Det är enda möjligheten på NAD:en.

Det blir högt som f*n.

Ett alternativ om jag vill kontrollera volymen, är att skicka signalen från hörlursuttaget på NAD:en vilket jag finner bökigt och stenålders,

vill egentligen inte testa, för gammal erfarenhet säger att det ändå kommer brumma och jag vill dessutom ha det ifred för just hörlurar.

Finns det någon enkel och billig manick som endast är till för att påverka styrkan på signalen som jag kan sätta emellan?

Problemet kommer lösas permanent om ett tag då jag ska koppla på ett mixerbord emellan.

Men till dess vore en kreativ lösning på sin plats.

Tänkte just högt för mig själv om 1010:ans kontrolpanel har en virtuell regel som kan användas som jag missat. Jag försökte innan men utan resultat. Det är ju kanske ett alternativ

Andra tips?

Kram och trevlig sommar.

Annons
Postat (redigerat)

SM Pro Audio M-Patch2 eller NanoPatch är perfekta verktyg för sådant.

Ett budgetfabrikat, men just deras passiva attenuatorer är kanonbra! 😄

Att köra med mjukvarumixer ser jag inte som ett alternativ, eftersom man då minska bitdjupet så fort man inte håller full volym. Med en attenuator på den analoga sidan, ger perfekt ljudkvalitet vid alla volymer.

Redigerat av Claes
squareone (oregistrerad)
Postat
Event 20/20 BAS är väl aktiva

då ska du inte köra dem genom en förstärkare

du borde ha en mjukvarumixer som du kan använda.

eller testa denna:

http://www.thomann.de/de/sm_pro_audio_inano.htm

Ja, de är aktiva. Men signalen går förbi NAD:en helt och hållet för den behöver ju inte ens vara på om man vill.

Tack för ditt svar. Jag håller mig nog till sladdar och elektronik enligt inrådan från Claes. Se nedan.

Ett budgetfabrikat, men just deras passiva attenuatorer är kanonbra! 😄

Att köra med mjukvarumixer ser jag inte som ett alternativ, eftersom man då minska bitdjupet så fort man inte håller full volym. Med en attenuator på den analoga sidan, ger perfekt ljudkvalitet vid alla volymer.

Låter som ett förträffligt alternativ med Nanopatch om den nu är så bra som du säger.

Har för övrigt suttit och mixat lite nu ikväll och jag måste säga att det går snabbt och enkelt att jobba med dessa monitorer.

Återstår att ref-lyssna, ska bli kul det med.

Postat

eller testa denna:

Ja, de är aktiva. Men signalen går förbi NAD:en helt och hållet för den behöver ju inte ens vara på om man vill.

Tack för ditt svar. Jag håller mig nog till sladdar och elektronik enligt inrådan från Claes. Se nedan.

Ett budgetfabrikat, men just deras passiva attenuatorer är kanonbra! :rolleyes:

Låter som ett förträffligt alternativ med Nanopatch om den nu är så bra som du säger.

Har för övrigt suttit och mixat lite nu ikväll och jag måste säga att det går snabbt och enkelt att jobba med dessa monitorer.

ännu har jag inga bevis för att skillnaden i bitljupet verkligen är hörbar så tills dess tycker jag själv att en extern monitorkontroller är onödig

varför kör du signalen genom nad:en?

squareone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

eller testa denna:

Ett budgetfabrikat, men just deras passiva attenuatorer är kanonbra! :rolleyes:

ännu har jag inga bevis för att skillnaden i bitljupet verkligen är hörbar så tills dess tycker jag själv att en extern monitorkontroller är onödig

varför kör du signalen genom nad:en?

Ahh, nu är jag jobbig, men låt mig förtydliga. Signalen till NAD:en går in och sedan från AUX direkt till TAPE ut utan att passera gå om inte jag missat nåt. Givetvis går den även in i förstärkaren när den är på och således till hörlursutgången som jag behöver.. Därför NAD. Om någom sitter på kunskap om NAD:ens exakta funktioner blir jag glad för info.

Ska ta mig en koll på den där softwaren. Om det är Audiophili som hindrar mig kan jag nog snabbt avväpna situationen och lita till mina öron oavsett bitdjup.

Men jag vill som sagt höra det själv även om jag litar på Claes tips.

Tack för alla tips.

Edit: Såg att tråden om ev software var nåt annat. Ska ändå kolla upp nån mjukvarumixer

Redigerat av squareone
Postat
Samson C Controll med talkback för typ 1500:-

Eftersom C-control är en aktiv enhet, så tillför den brus och färgning av signalen - något som de billiga SM Pro Audio-burkarna inte gör eftersom de är passiva.

Ska kanske tillägga att jag kanske är överdrivet kinkig tack vare min egen lyssning (Benchmark DAC1 och ADAM P33A - och Ultrasone Proline 2500 lurar), men jag tycker att det blir ganska rejäl skillnad om man drar ner volymen med mjukvara jämfört med analog attenuator. Med sämre lyssning märks det kanske inte lika mycket...

• 2 månader senare...
squareone (oregistrerad)
Postat

Det blev en NanoPatch.

Fungerar superbra. Jag kör ju ett Maudio 1010LT. Testade att köra signalen genom mitt lånade soundcraftbord men tycker att signalen slarvades bort totalt. Inte alls kul. Genom Nanon blir det ingen skillnad mot direktljudet, dessutom tycker jag det är kalas med en ratt för endast volym.

Tack för tipset Claes.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.