Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag sitter med min nyinköpta "studio" bestående av ett presonus firebox ljudkort och en shure sm57a mick.. jag använder cubase o har börjat spela in lite.. men de blir inte nåt vidare. När jag spelar in elgitarr låter det bara väldigt grötigt och "B" eller va man ska säga.. Låter inte alls lika bra som det som kommer ur förstärkaren. Nån som vet vad jag gör fel?

Annons
Postat

Det tar ett tag innan man får till det. Speciellt när det gäller uppmickade stärkare och sång. Labba med olika mikrofonriktningar och stärkarplaceringar. Ibland behövs det inte mycket ändring för att få ett märkbart bättre resultat. Rummet du spelar in i spelar också stor roll. Har du ett litet rum kommer reflektioner från väggarna ställa till det. Finns mycket info att hitta på forumet - och Google förstås.

Postat
Det tar ett tag innan man får till det. Speciellt när det gäller uppmickade stärkare och sång. Labba med olika mikrofonriktningar och stärkarplaceringar. Ibland behövs det inte mycket ändring för att få ett märkbart bättre resultat. Rummet du spelar in i spelar också stor roll. Har du ett litet rum kommer reflektioner från väggarna ställa till det. Finns mycket info att hitta på forumet - och Google förstås.

Okej 😄 ja har provat lite nu, o de blir ju märkbar skillnad asså 🙂 men ingen som har lite tips på hur man bör rikta micken o placera stärkaren? 😄

pme (oregistrerad)
Postat

Den klassiska grunden är att närmicka med en SM57.Dvs i princip dikt an mot tyget. Har man en 4x12 så mickar man de övre elementen har man en mindre så kan man palla upp stärkaren.

Och den bör inte heller stå in till en vägg. Men det beror mycket på. Tex om det är en öppen eller sluten modell. Hur som helst så ska en firebox och en SM57 ge riktigt bra resultat.

Postat
Hur som helst så ska en firebox och en SM57 ge riktigt bra resultat.

Ja de e ju det jag tänker också 😄 Men ja e ju nybörjare på detta så de tar ju ett tag o lära sig 🙂 Men jag får prova vidare. Jag har en Fender Deluxe Reverb för övrigt om nån skulle veta nåt bra tips för att micka upp den 🙂

Men nu har jag fått ett annat problem.. ja ändrade latencyn från 10.0 ms till 2.0 ms bara för att testa. o då blir inspelningen lite förskjuten från klicket, vilket inte är så bra. Så jag ändrade tillbaka till 10.0 ms, men då vill den inte spela in alls 😄 . Den tar inte upp någon signal alls när jag börjar spela in i cubase.. vad det vara som är galet?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Prova att placera micen alldeles mot stärkaren framför konen off-axis.

Postat

va betyder off-axis? :rolleyes:

ja har provat att micka nära med olika vinklar o så. Men det blir fortfarande inte bra. Dock lite bättre, men de låter fortfarande grötigt o med mycket bas.. har provat att eq:a bort lite bas men det blir ändå inte helt bra..

Postat

va betyder off-axis? 😛

ja har provat att micka nära med olika vinklar o så. Men det blir fortfarande inte bra. Dock lite bättre, men de låter fortfarande grötigt o med mycket bas.. har provat att eq:a bort lite bas men det blir ändå inte helt bra..

När membranet fångar upp ljud exakt rakt framifrån så säger man att den är on-axis dvs i spolens förlängning. Fångar membranet däremot upp ljudet tex 30 grader från sidan så ligger den off-axis. :rolleyes:

Vad har du för gitarrstärkare?

Postat (redigerat)

Firebox och Shure sm-57 är ett känt "problempar". Fireboxens klena preamps ger inte tillräckligt med gain för en så okänslig mick.

http://forums.presonus.com/showthread.php?...box+shure+sm+57

Du behöver förmodligen en extern preamp eller en kondensatormick. Eller fråga i affären om du kan byta ljudkort.

Redigerat av Eknaton
Postat
Firebox och Shure sm-57 är ett känt "problempar". Fireboxens klena preamps ger inte tillräckligt med gain för en så okänslig mick.

Du behöver förmodligen en extern preamp eller en kondensatormick. Eller fråga i affären om du kan byta ljudkort.

Men va.. kul att ingen har sagt detta innan, o särskilt kul att dom på 4sound inte sa nåt utan sa att det va ett bra val.. men va kostar en preamp då?? Och om ja byter ljudkort, vilket ska jag ha istället då?

Postat (redigerat)

Men va.. kul att ingen har sagt detta innan, o särskilt kul att dom på 4sound inte sa nåt utan sa att det va ett bra val.. men va kostar en preamp då?? Och om ja byter ljudkort, vilket ska jag ha istället då?

"+4 dBu is considered a "professional" level, so that's a good minimum goal to shoot for. To get your 94 dB SPL signal recorded by your SM57/58 to reach +4 dBu, you will need +4 - -52 = 56 dB gain."

Det verkar som man ska ha en preamp i sitt ljudkort som ger 56 db gain när man har shure sm-57. Tyvärr vet jag inte riktigt vilka som har det.Nu är jag i ungefär samma sits som dig - jag håller på att sätta ihop min första riktiga rigg. Själv har jag en adk-51 med en känslighet på -40db, och har funderat på fireboxen (45 db preamp), men då skulle jag få + 5 db om jag drar upp fireboxen på max. Känns som det kan brusa en hel del då.

Om det är någon som har koll på hur starka ljudkortspreamps är får ni gärna posta i den här tråden. Men du kanske skulle fråga i någon tråd i ljudkortsforumet också?

Externa preamps vet jag inget alls om.

Redigerat av Eknaton
Postat

Jag är väldigt nöjd med preamparna i mitt Yamaha DM1000. Här hittade jag ett citat från radioworld.com.

"Because a great deal of my production work involves voice recording, I was interested in the DM1000's mic preamps. Sixteen of the console's 20 analog XLR inputs are equipped with preamps and they sound terrific. Using a Shure SM7 plugged straight into the console, I recorded a couple of different spots: a warm-and-fuzzy radio read and an in-your-face flamethrower for an auto dealer."

Postat
Jag är väldigt nöjd med preamparna i mitt Yamaha DM1000. Här hittade jag ett citat från radioworld.com.

"Because a great deal of my production work involves voice recording, I was interested in the DM1000's mic preamps. Sixteen of the console's 20 analog XLR inputs are equipped with preamps and they sound terrific. Using a Shure SM7 plugged straight into the console, I recorded a couple of different spots: a warm-and-fuzzy radio read and an in-your-face flamethrower for an auto dealer."

Haha. 40 000 pix. Ja då har man inputs så man klarar sig. 😄

Postat

Haha. 40 000 pix. Ja då har man inputs så man klarar sig. 🙂

Haha ja de lär man göra 😄 Men finns det nån bra preamp för kanske 1000-1500kr??

Postat

Haha. 40 000 pix. Ja då har man inputs så man klarar sig. 😉

Haha ja de lär man göra 😄 Men finns det nån bra preamp för kanske 1000-1500kr??

Nej inte en bra! Då måste du höja budgeten. De billigaste preamparna du kan titta på som funkar är Line-Audio. Dom är billiga och transparanta. 🙂

Postat

Haha. 40 000 pix. Ja då har man inputs så man klarar sig. 😉

Haha ja de lär man göra 😛 Men finns det nån bra preamp för kanske 1000-1500kr??

Nej inte en bra! Då måste du höja budgeten. De billigaste preamparna du kan titta på som funkar är Line-Audio. Dom är billiga och transparanta. 🙂

Inte den här då? VBT1

Postat

nu har det uppstått ett nytt problem..... jag ändrade latencyn förut bara för att testa, o så ändrade jag tillbaka till 10.0 ms. Men nu blir de helt galet när ja spelar in. För när jag spelar till click, o sen lyssnar på det så ligger det helt "off-click".. nån som vet??

Postat

Fireboxen har väldigt lite gain i förförstärkarna, man kan få kräma på rätt mycket ibland speciellt med en dynamisk mikrofon. Lugn sång med en Shure SM7b kan bli svårt till exempel. Men till uppmickad gitarrförstärkare är det inget problem. En gitarrförstärkare (beroende på modell givetvis) låter ju skithögt ett par cm från elementen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.