Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Undrar hur jag ska använda kompressorn. Om jag lägger kompressor på mina inspelade spår ska jag även använda kompressorn i slutmixen eller blir det kaka på kaka. (Ska man lägga kompressor på samtliga spår)?

Har Cubase SX 2.0. Räcker den kompressorn eller bör jag köpa till någon annan?

/Jocke

Annons
Postat (redigerat)
Hej,

Undrar hur jag ska använda kompressorn. Om jag lägger kompressor på mina inspelade spår ska jag även använda kompressorn i slutmixen eller blir det kaka på kaka. (Ska man lägga kompressor på samtliga spår)?

Har Cubase SX 2.0. Räcker den kompressorn eller bör jag köpa till någon annan?

/Jocke

Hej, En kompressor använs för att komprimera dynamiskt omfång, t.ex sång, om du sjunger stark eller svagt på olika partier skall kompr. i princip justera ampliuden så att den blir relativt konstant,

Du frågar om du skall använda kompressor på alla spår, nja det beror på hur du vill ha det och vad du spelat in för ngt, själv är jag en ganska flitig användare av kompressor, använder det även i mastermixen, fast då en 5 bands kompressor, dvs en kompressor som kan komprimera olika mkt på olika frekvensband

Hoppas jag varit till ngn hjälp /Magnus

Redigerat av MagnusBryngelsson
Postat

kaka på kaka är BRA när det gäller kompressorer!! hellre en kompressor för mkt än en för lite tycker jag! 😎

Jag har som standard att alltid testa kompressor på allt....blir det inget bra tar jag bort den, annars låter man den vara kvar....och på master sidan brukar jag köra typ, waves multibandskompressor först, eller en fairchild(UAD1), eller bådeoch, och efter det en L2 Ultra (plus dvs olika EQar)...........men jag gör å andra sidan musik som jag tycker mår bra av att pressas mkt och hårt....

Postat
Jag har som standard att alltid testa kompressor på allt....blir det inget bra tar jag bort den, annars låter man den vara kvar....och på master sidan brukar jag köra typ, waves multibandskompressor (plus dvs olika EQar

Lite samma arbetsätt som mig då!

Postat

Precis som de andra 2 svaren antyder så varierar kompressorhantering med vilket material man har. Kör man mest synthar är det mesta i dynamikprocesser tillåtet därför att det inte finns en människa som har någon bestämt uppfattning om hur synthar egentligen ska låta. Ska det låta fläskigt och inte bryr sig om dynamikomfång - då är det bara att brassa på.

Ett helt annat universum öppnar sig om man vill börja manipulera med kompression på nästan alla ljud som spelats in med mikrofon. Sång , akustiska gitarrer och trummor etc. det finns inget som hindrar att du gör en lätt komprimering redan på mickpreampen och komprimerar igen i slutmixen i datorn. Det är smaksak.

Postat

Jag testade kompressorer när jag skar mig i fingret... 😉

Eller som andra redan påpekat är det bara att prova sig fram till ett resultat man själv gillar..

Vid en viss punkt tar dynamiken slut och allting börjar låta livlöst och platt och då är det bara att backa kompressionen... om du inte vill att det ska låta livlöst och platt av någon annan anledning..

Postat

Jag byter uppfattning om hurvida man ska komprimera eller inte ungefär lika ofta som jag byter kalsonger. Är det välinspelat, musikern spelar bra och "snyggt" dynamiskt kan en kompressor ta död på massor av fina detaljer.

Det viktigaste är väl att man avgör från fall till fall.

En annan grej som brukar lösa massa bekymmer är ju att gruppera ut t ex ett körpaket på 8 kanaler till en buss, och sen sätta kompressorn på bussen. Det tightar ihop mycket bättre än om man komprimerade varje kanal för sig (förutsatt att man ställer nivåerna bra)

Postat
Om jag lägger kompressor på mina inspelade spår ska jag även använda kompressorn i slutmixen eller blir det kaka på kaka. (Ska man lägga kompressor på samtliga spår)?

Jag brukar använda kompressor till tre olika saker.

Kontrollera nivåer - Framförallt om jag spelar in på 16 bitar. Då kan det vara bra att dämpa de starkaste partierna redan vid inspelning för att få en så stark inspelning som möjligt överlag. Här brukar jag sträva efter att komprimera så transparent som möjligt. Låga ratio-värden, inte för kort releasetid. Jag har en dBx 166 som jag använder för nivåkontroll.

Sätta spåret i mixen - På separata kanaler, i grupper och på mastern. Allt efter behov. Att använda kompressor kan få spåret att lägga sig på plats i ljudbilden. LA2A på UAD-1 kortet är en grym sätta-spåret-i-mixen-kompressor!

Skapa sound - Det kan vara väldigt kreativt at använda kompressor för att skapa sound. Hård kompressor kan få ljudet att låta mer aggresivt (t ex sång & trummor). Korta releasetider kan lyfta fram rummet t ex. 1176 (UAD-1) passar perfekt här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.