Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, är det någon som vet ett billigt alternativ för olika cue-system att använda i datorn under tex teaterproduktioner m.m.

Har kollat på Sound Cue System och SFX men de kostar en hel del.

Har använt mig av mjukvarusampler med midiklaviaturstyrning innan men vill ha ett program med mer variabler än att bara kunna spela upp ljudet på kommando.

Annons
Postat (redigerat)

QLab för Mac. Perfekt för "normala" ändamål, grundfunktionerna är gratis och du kan köpa till expansioner för att bygga ut programmet med avancerade funktioner.

Jag jobbar med ljuddesign av teater och gör mina större föreställningar med Live.

Det kostar mindre än t ex SFX, jag kan bearbeta audio i realtid, erbjuder full triggning och automation via t ex midi och är samtidigt ett fullt kompetent inspelningsprogram.

Redigerat av Linus
Postat

det enklaste jag använt är winamp

och sen lägger man ett tyst spår mellan spåren som spelas.

men du vill ju troligtvis ha fler funktioner...

live är som sagt mkt bra för detta

även le versionen borde funka om du hittar någon som har en cd med denna

om du vill pilla mer fungerar även PD

http://puredata.info/

Postat

Det är såfall ett playlist baserat program om man kan kalla det så, som tex SCS, att endast ha en enda knapp att trycka på för att utföra mina kommandon, start, stop, fade, pan, simultanstart m.m.

Hur funkar Live som cue-system är det Live Sampler ni menar pratar om då och funkar det endast med MIDI-kommandon eller som jag beskrev ovanför?

Postat
Det är såfall ett playlist baserat program om man kan kalla det så, som tex SCS, att endast ha en enda knapp att trycka på för att utföra mina kommandon, start, stop, fade, pan, simultanstart m.m.

Hur funkar Live som cue-system är det Live Sampler ni menar pratar om då och funkar det endast med MIDI-kommandon eller som jag beskrev ovanför?

live kan fungera på väldigt många sätt och man kan typ även göra det som en playlist om man vill det...

kolla även in dj-program tex mixxx som kan styras med midi

http://www.mixxx.org/

• 5 år senare...
Postat

Tjeena! Jag lånar tråden lite.

Jag håller på med ett dansprojekt där vi skall synka ljud och ljus tillsammans. Problemet är att vi inte kan koppla ljusbordet till Qlab, vilket är det program som vi kör musiken ifrån. Vi cua'ar ljuset manuellt.

Problemet är att datorn som vi kör Qlab igenom är för långt borta ifrån ljusbordet så det är svårt att se tiden på låten.

Kan man på något sätt förstora/Zooma in tiden, i Qlab, så att den är mer tydlig, eventuellt kanske installera något plugin.

• 2 veckor senare...
Postat

Vilket ljusbord? Qlab borde kunna trigga på många olika sätt.

Sänk upplösningen på skärmen så blir allt större? Eller koppla in en andra bildskärm till Qlab-datorn och ställ skärmen vid ljusbordet?

Postat

Vilket ljusbord?

Jag har för mig att ljusbordet är heter Cango... det är rätt gammalt. Och utmaningen ligger i att datorn måste vara en bit ifrån ljusbordet. Det känns endån lite segt att ett sådant program, som faktiskt kostar en del inte har just den funktionen.. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.