Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Köpt ett presonus firebox och en shure sm57a idag, och har provat att spela in lite. Men det går inte så bra. För det första så brusar det i micken hela tiden, även om jag inte har nån förstärkare på eller så. För det andra så spelar den bara in i "vänstra" kanalen om ja sätter micksladden i "port" 1 på ljudkortet, och i den "högra" kanalen om jag sätter den i "port" 2. Nån som kan hjälpa mig med dessa fel? :rolleyes:

Annons
Postat
Hej!

Köpt ett presonus firebox och en shure sm57a idag, och har provat att spela in lite. Men det går inte så bra. För det första så brusar det i micken hela tiden, även om jag inte har nån förstärkare på eller så. För det andra så spelar den bara in i "vänstra" kanalen om ja sätter micksladden i "port" 1 på ljudkortet, och i den "högra" kanalen om jag sätter den i "port" 2. Nån som kan hjälpa mig med dessa fel? :rolleyes:

Använder du Cubase? eller vilken mjukvara är det du kör med?

Att det bara blir inspelning i en kanal är inget fel! Eftersom du får de i ena eller andra sidan så antar jag att du spelar in på ett stereospår = två kanaler. Varje ingång på ljudkortet är ju en mono-ingång, således delas ju ingång ett å två upp i vänster å höger när ett stereospår är valt. Eftersom du spelar in en helt vanlig mick, som bara är en mono-källa, så ska du istället spela in på en monokanal. Då hamnar "ljudet" som standard i mitten, så slipper du tänka på höger å vänster =)

Cubase och andra program delar ofta upp ingångarna på mjukvarusidan i stereogrupper, därför blir det så med vänster å höger om vartannat. De brukar namnges "1-2: left" och "1-2: right" eller liknande... Jag brukar alltid ändra så de bara heter "1" och "2" i VST connections (om du nu använder cubase... men ja du kanske fattar grejjen iaf.. )

Ditt andra problem, med bruset, får du gärna utveckla mer. Du är säker på att det är ett brus och inget brum? Brusar det även när mickkabeln är utdragen?

Postat
Hej!

Köpt ett presonus firebox och en shure sm57a idag, och har provat att spela in lite. Men det går inte så bra. För det första så brusar det i micken hela tiden, även om jag inte har nån förstärkare på eller så. För det andra så spelar den bara in i "vänstra" kanalen om ja sätter micksladden i "port" 1 på ljudkortet, och i den "högra" kanalen om jag sätter den i "port" 2. Nån som kan hjälpa mig med dessa fel? ☺️

Använder du Cubase? eller vilken mjukvara är det du kör med?

Att det bara blir inspelning i en kanal är inget fel! Eftersom du får de i ena eller andra sidan så antar jag att du spelar in på ett stereospår = två kanaler. Varje ingång på ljudkortet är ju en mono-ingång, således delas ju ingång ett å två upp i vänster å höger när ett stereospår är valt. Eftersom du spelar in en helt vanlig mick, som bara är en mono-källa, så ska du istället spela in på en monokanal. Då hamnar "ljudet" som standard i mitten, så slipper du tänka på höger å vänster =)

Cubase och andra program delar ofta upp ingångarna på mjukvarusidan i stereogrupper, därför blir det så med vänster å höger om vartannat. De brukar namnges "1-2: left" och "1-2: right" eller liknande... Jag brukar alltid ändra så de bara heter "1" och "2" i VST connections (om du nu använder cubase... men ja du kanske fattar grejjen iaf.. )

Ditt andra problem, med bruset, får du gärna utveckla mer. Du är säker på att det är ett brus och inget brum? Brusar det även när mickkabeln är utdragen?

Japp det är Cubase! Aah jag provade med monokanal förut, men dom blev de ingenting när jag spelade in, därför blev jag lite fundersam :rolleyes: men nu provade jag igen o då funkade det 😉

Det där med bruset, de blir bara när jag spelar in, inte annars. så när jag spelar upp ljudispelningarna börjar bruset när jag liksom inte spelar nåt utan bara"spelar in" o sen hörs det inte så mkt när gitarr/sång kommer igång.

Postat
Japp det är Cubase! Aah jag provade med monokanal förut, men dom blev de ingenting när jag spelade in, därför blev jag lite fundersam 😉 men nu provade jag igen o då funkade det 😛

Det där med bruset, de blir bara när jag spelar in, inte annars. så när jag spelar upp ljudispelningarna börjar bruset när jag liksom inte spelar nåt utan bara"spelar in" o sen hörs det inte så mkt när gitarr/sång kommer igång.

som sagt ska man spela in i mono.

man måste bara välja vilken ingång som ska spelas in på kanalen.

om bruset inte finns när du spelar upp det du spelat in borde felet ligga i monitorfunktionen.

antingen i ljudkortet eller i cubase

du kan ju höra ljudet du spelar in antingen genom ljudkortet eller programmet.

testa var för sig och se om det ändras

en annan möjlighet är att latencyn är för låg

drloop (oregistrerad)
Postat

Lite eller mycket brus?

Det kan vara datornsfläktar du hör och kanske andra ljudkällor där du spelar in.

Prova att ställa dig på olika ställen i rummet när du spelar in med micken.

Släng upp ett ljudprov så är det lättare att hjälpa till.

Postat
Lite eller mycket brus?

Det kan vara datornsfläktar du hör och kanske andra ljudkällor där du spelar in.

det är rätt mycket brus tycker jag. Och det är samma brus när jag tar bort mikrofonen o bara "spelar in" utan nåt alls.

här är en länk till bruset

Postat
Lite eller mycket brus?

det är rätt mycket brus tycker jag. Och det är samma brus när jag tar bort mikrofonen o bara "spelar in" utan nåt alls.

här är en länk till bruset

jag har så dåligt ljudkort här så jag hör inte så mycket brus...bara lite

alla signaler in har ett noisefloor det är det minsta bruset som alltid finns där när man spelar in.

det gäller att endast öka volymen så mycket att man inte ökar noisefloor.

du kollar volymen när du inte har någon ingångssignal och sen ökar du signalen tills du ser att ingångsvolymen ökar

då har du hittar noisefloor

om du ökar volymen mer än detta när du spelar in får du onödigt brus

Postat

det brusar ju ingenting det där klippet.. Hör DU ett störande brus så är det antagligen något fel i uppspelningen.. Den filen du laddade upp innehåller iaf bara tystnad, iaf när jag lyssnar på det just nu i min laptop med lurar på högsta volym....

Vad spelar du upp genom? Monitorer? Kan vara någon störning du hör, säker på att det är brus och inte brum?

Beskriv hela ljudkedjan från micken till dina öron.

Postat
det brusar ju ingenting det där klippet.. Hör DU ett störande brus så är det antagligen något fel i uppspelningen.. Den filen du laddade upp innehåller iaf bara tystnad, iaf när jag lyssnar på det just nu i min laptop med lurar på högsta volym....

Vad spelar du upp genom? Monitorer? Kan vara någon störning du hör, säker på att det är brus och inte brum?

Beskriv hela ljudkedjan från micken till dina öron.

jag tycker det låter som brus. Men vad är egentligen den exakta skillnaden på brus o brum?

Jag har ett presonus firewire inkopplat i datorn. i det sätter jag ett par Pioneer HDJ 1000 lurar som jag lyssnar med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.