Jump to content
Annons

Köp av billigt keyboard

Recommended Posts

Assfire (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det här är mitt första inlägg på forumet.

Jag har börjat använda FL studio 8 och är hely ny med digital musikproduktion. Jag ska köpa lite hårdvara och tänkte satsa på keyboard i prisklass 1000-1500:-, dvs relativt billigt.

Har ni tips på bra keyboards i den prisklassen?

Alla övriga tips välkomnas då jag är helt och hållet ny.

Annons
Assfire (oregistrerad)
Postat

Vad är förresten den egentliga skillnaden mellan synth och keyboard?

Postat (redigerat)

Synth = Inbyggda ljud, som man ofta kan göra om via rattar och reglar. Beroende på modell och prisklass.

Keyboard = Inga inbyggda ljud. Den är till för att använda ljuden som ingår i ditt musik program, där man gör om ljuden oftast via programmet. En del dyrare keyboards har reglar och rattar för att göra om ljuden men nackdelen är att du först måste bestämma vilken funktion dessa knappar/reglar har innan något händer med ljudet. Denna funktion är ju redan förprogrammerad i synthar(gäller främst ljuden som finns i synthen).

Jag kan rekommendera M-Audio Keystation 49e. Den är riktigt simpel och finns massor av på begagnat marknaden om du nu kan tänka dig att köpa begagnat. Modellen som tog över efteråt heter Keyrig 49, inga direkta skillnader utom färg och lite design. Vill du ha lite mer funktioner finns alltid CME UF modellerna och M-audios Axiom som också har trumpads som du kan slå på istället för att använda klaviatur tangenterna.

Finns många fler modeller man jag väljer ut dom som jag vet fungerar bra och som finns många användare av.

Lycka till med köpet och välkommen till Forumet!

Redigerat av Pesek
Postat
Vad är förresten den egentliga skillnaden mellan synth och keyboard?

Som jag har förstått det så har en Keyboard en massa samplade ljud inbyggda i sig som man väljer mellan och på en Synth så görs ljuden i själva maskinen - av en själv eller av presets. Ljuden blir alltså "synthesized" i en synth medan man bara spelar upp ljuden i en Keyboard. Numera finns ju maskiner som är lite av varje.

Right, Claes?

Postat
Keyboard = Inga inbyggda ljud.

Fast det där stämmer väl inte riktigt... Jag har en keyboard från Casio med drygt 100 förinprogrammerade ljud. Du menar nog att MIDI-keyboards, eller "controllers" inte har några inbyggda ljud.

Postat
Keyboard = Inga inbyggda ljud.

Fast det där stämmer väl inte riktigt... Jag har en keyboard från Casio med drygt 100 förinprogrammerade ljud. Du menar nog att MIDI-keyboards, eller "controllers" inte har några inbyggda ljud.

Jo klart jag menar Midi Keyboard, trodde det var underförstått 😉 Bra att du påpekar.

Assfire (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket. Ska kolla på M-audio keystation 49e.

Men när man gör en låt i datorn, blir det inte ganska slarvigt och inte lika noga om man spelar in ljuden manuellt med keyboard?

Postat
Tack så mycket. Ska kolla på M-audio keystation 49e.

Men när man gör en låt i datorn, blir det inte ganska slarvigt och inte lika noga om man spelar in ljuden manuellt med keyboard?

det beror på hur man spelar 😉

och allting kan du redigera i efterhand...

Assfire (oregistrerad)
Postat

Okej 😄 . Vad är midiklaviatur då? Och var kan man köpa keystation 49e ? 😄

Assfire (oregistrerad)
Postat

Så midiklaviaturer är till för att kunna användas till musikprogram såsom FL studio? Tack för länkarna. 😄

Assfire (oregistrerad)
Postat

Okej tack så mycket, den såg trevlig ut och snygg var den också! 😄

Nu står det alltså mellan CMCn och Keystationen. Jag vet inte riktigt vilken av dem jag bör köpa. Vad tycker ni?

Assfire (oregistrerad)
Postat

Det är inga problem nu har köpt hårdvaran nu, men hur spelar man in i FL studio? Går det ens?

Postat
Går det ens?

Hm, bra fråga!

Jag gör det, man bara trycker på Record knappen bredvid play!

I 8 Xxl (vet inte om dom andra) får du då bestämma vad du vill spela in, dvs röst, automation clip eller melodi!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.