Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag kollade nyss på en youtube-video med curtis mayfield:

Jag gillar det soundet de får till i den videon. Hur gör man får att få till en vettig inspelning när hela bandet står i samma rum och spelar utan skärmar? Säg att det är trummer, bas, perc, git, rhodes och sång. Hur placerar man de olika instrumenten? Hur placerar man mikrofonerna? När jag gjort inspelningar där bandet spelar tillsammans i samma rum så har det största problemet blivit att det blivit så dåligt trumljud för trummorna läcker ju in i allt annat. Hur har de gjort på inspelningen tror ni?

Redigerat av trocadero
Annons
Postat

Framförallt ställs stora krav på inspelningsrummets akustik. Ljudet får inte studsa runt hur som helst. Välplacerade mikrofoner är ett måste. T.ex. om du har en mick på virveln försök rikta åt ett annat håll än mot den avlägsna gitarrförstärkaren, och tänk på att använda och utnyttja mikrofoners olika karaktär och typ. Närmickning av trummor med småmembran kondensatormickar kommer ge mer läck än dynamiska.

En sak att komma ihåg är att läck inte alltid behöver förstöra allt. På livesidan lyckas dom och där har dom ju massa läck från både instrument och monitorer.

PLACERING

Postat
Kan man säga något generellt om hur instrumenten ska stå och hur mickarna ska stå för att få "bra" läck?

Man ska försöka undvika fasfel så gott det går.

Postat

Ställ inte sångaren med ryggen mot trummorna för då kommer det mycket rumsljud från trummorna in i sångmicken. Line så mycket du kan typ bas och elpiano ev gitarr genom effektenhet. Annars är det bara att testa och se. Men som sagt man tjänar mycket på att ha ett inspelningsrum där ljudet inte studsar omkring hursomhellst.

Fasfel får du när t.ex. ljudet från virveln kommer in i sångmicken fast inte vid samma tid. Ljudvågorna hamnar i olika fas och det blir interferens. Detta kan ibland leda till att ljudet kanske tappar diskant eller mellanregister.

Postat (redigerat)

Det där med att det alltid blir bättre när man skärmar av saker eller till och med använder olika rum tycker inte jag stämmer. T.ex. på James Browns "In the jungle groove" när han står och ropar ut instruktioner till bandet samtidigt som de lirar låter asfräckt. Man hör att de spelar i samma rum och det låter helt rätt. Jag efterlyser mer sånt i dagens ljudbilder. Mer äkta rumsklang och mindre konstgjorda reverb-effekter! Men man lär nog träna sig många gånger ordenligt innan man blir bra på sånna inspelningar.

Redigerat av trocadero
Postat

Vi har hållit på med att försöka få till sånna inspelningar på en del olika sätt. Det vi tyckte blev bäst var placera en rundtagande mikrofon brevid varje bandmedlem. I ett rum med bra akustik blir läcket bara snyggt. Problematiken blir givetvis att volymförhållandet mellan sång och trummor lätt blir helt galet. Vi löste det genom att förstärka sången genom ett bose-system. Hursomhelst var dom inspelningarna vi gjorde på det viset otroligt roliga; man slipper lurar, man kan verkligen spela på sitt sound och man har full kommunikation med dom andra i bandet. Dessutom slipper man i princip att mixa; allt som behövs är volymjustering och kanske lite parerande med eq. Förarbetet blir dock lite mer omfattande men det är det helt klart värt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.