Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare. Nu är det dags för mig att byta upp mig från min lilla Laney Hardcore MX 30 till ett stack med en helrörstopp. Har kikat runt på internet och har även varit runt i oilka musikaffärer och kollat. Har varit sugen på en begagnad Marshall JCM 900/800, DSL 2000. Hittat de för dryga 10000 med låda.

Men härom dagen så var jag inne i en musikaffär och fråga lite där. De i affären tipsade mig om Epihones So-Cal 50 som skulle vara riktigt bra, väldigt prisvärd m.m. Jag var och spelade på den idag och tyckte den lät helt okey, men jag har inte testat så många stärkare så har inte nåt att gå på direkt.

Men alla recensioner jag har läst så har det bara stått bra saker om den. Är det nån här som har eller testat en sådan så skulle det vara kul att se vad ni tycker om den. Nackdelar, fördelar m.m. Jag får halv-stacket för 8900 kronor. Tack på förhand!

/Johannes

Annons
Postat

Det verkar vara en bra förstärkare, men själv skulle jag nog inte lägga nästan 10 000 på något som jag tycker låter "helt okey". Så mitt råd är att du verkligen provar fler förstärkare så att du får en uppfattning om vad du är ute efter. JCM800 och JCM900 är ju t ex ganska olika förstärkare-ljud-mässigt.

Skriv en lista med de krav du har på din förstärkare, vilka ljud den ska kunna täcka, hur du ska byta mellan dem, vilka situationer den ska användas i o s v. Det är väldigt sällan man verkligen behöver 4*12-låda t ex, oftast går det bra med en kombo med en eller två tolvor, alternativt en topp och 1 eller 2*12-låda. Finns ju dessutom lite andra varianter, t ex 4*10.

Råder dig dessutom att testa förstärkare som inte är helrör. I många fall kan t ex modelleringsförstärkare låta minst lika bra. Line6 Flextone III, Vox Valvetronix, Hughes&Kettner Zenamp, Tech21 Trademark och Line 6 Spider Valve är alla förstärkare som sannerligen inte står rörförstärkarna efter. Dessutom flexiblare, lättare att bära, inga rörbyten t ex.

Postat

JCM 800 rules!

Beroende vad du spelar men den är fet i soundet och kan få riktig mycket dist om man vill.

JCM900 har jag aldrig gillat låter ihålig på nåt sätt!?

Har inte provat Epiphone men mot 2st väl beprövade och klassiska stärkare som finns inspelade på otaliga plator så känns det svårt att slå sig in i gitarrhimlen. men vem vet....

Har en gibson supergoldtone och en Marshall JPM 2240 (förgångaren till jcm800) och Marshallen låter kung vid inspening det gör faktiskt inte Gibsonen fast den låter bra live.

• 3 veckor senare...
Postat

Tack för svaren! Efter att ha läst runt mycket på olika forum så har jag blivit väldigt sugen på en JCM 800. Men har inte kunnat testa nån än för det finns verkligen ingen i närheten:( Men JCM 800 verkar bara ha 1 kanal? hur fungerar det egentligen om man jämför med t.ex 2 kanaler? Kan jag t.ex byta mellan dist o clean fast det bara finns en kanal?

Postat

He, he, imorse var det en kille (här i Norge) som inte hade så stor koll som sålde sin Marshall JCM 800 för 700:- . Jag har haft kontakt med honom och förstärkaren är borta och han ångrar sig. Någon gjorde ett klipp 🙂

Anyway, tillbaka till tråden, kanske JCM 2000 kan vara något? DSL eller TSL? DSL har 2 kanaler och TSL har 3 kanaler. Om du tex köper en combo istället för topp så kan du ju koppla in ett extra kabinett (om du kan göra det på den förstärkaren du köper), då har du liksom både topp och låda. På mindre gig tar du combon och på större gig tar du både combon och lådan. Fast å andra sidan så räcker nog combon till både små och stora gig. Det ser ju i och för sig bättre ut med topp och låda.. och ibland ska man gå efter utseendet då det kan ha med hela känslan att göra 😏

Vad vill du förresten ha för ljud? Orange Tiny Terror är ju råbra om den passar? Bugera har jag inte testat, men de ska väl vara bra och prisvärda?

Köp begagnat, då får du betydligt mer för pengarna, jag fick en Marshall DSL 401 (combo) plus en TSL 100 (topp) för under 10 balobas, det hade jag inte fått om jag hade köpt nytt 😄

Postat
He, he, imorse var det en kille (här i Norge) som inte hade så stor koll som sålde sin Marshall JCM 800 för 700:- . Jag har haft kontakt med honom och förstärkaren är borta och han ångrar sig. Någon gjorde ett klipp 🙂

Anyway, tillbaka till tråden, kanske JCM 2000 kan vara något? DSL eller TSL? DSL har 2 kanaler och TSL har 3 kanaler. Om du tex köper en combo istället för topp så kan du ju koppla in ett extra kabinett (om du kan göra det på den förstärkaren du köper), då har du liksom både topp och låda. På mindre gig tar du combon och på större gig tar du både combon och lådan. Fast å andra sidan så räcker nog combon till både små och stora gig. Det ser ju i och för sig bättre ut med topp och låda.. och ibland ska man gå efter utseendet då det kan ha med hela känslan att göra 😏

Vad vill du förresten ha för ljud? Orange Tiny Terror är ju råbra om den passar? Bugera har jag inte testat, men de ska väl vara bra och prisvärda?

Köp begagnat, då får du betydligt mer för pengarna, jag fick en Marshall DSL 401 (combo) plus en TSL 100 (topp) för under 10 balobas, det hade jag inte fått om jag hade köpt nytt 😄

Tack för svar!

700:- låter löjligt billigt:) Såg en JCM 800 för 9000:- med 1960 låda, fint skick. Men är lite osäker på det där med kanlar, har nog inte hajjat det där riktigt.

En 2000 DSL/TSL har jag också varit inne på men har aldrig haft tillfället att testa nån. Topp och låda är nog det som gäller för mig. Då vet jag att det räcker till med ljud och så ser det ju lite häftigare ut som du sa också: ) Jag spelar mordern Punk/Rock, pop punk/skate punk eller vad man nu ska kalla det. Band som jag lyssnar på är t.ex Blink 182, Jimmy eat world, Relient K. Så nått åt det hållet vill jag komma ljudmässigt till en början, sen efter ett tag så vill jag försöka utforma nåt lite mer eget om det är möjligt. Japp, begagnat hade tänkt att satsa på: )

Postat

Alltså jag ska inte prata mot topp och låda, men köper du en 100 watts Marshall rörcombo så är du garanterad att volymen räcker och blir över. På i stort sett alla gig vi gör så mickar vi ändå upp förstärkarna så egentligen så räcker det med mindre.

Postat
Alltså jag ska inte prata mot topp och låda, men köper du en 100 watts Marshall rörcombo så är du garanterad att volymen räcker och blir över. På i stort sett alla gig vi gör så mickar vi ändå upp förstärkarna så egentligen så räcker det med mindre.

Okay. Vårat PA har inte så många ingångar så som det ser ut nu så kommer vi inte micka upp stärkarna så det är därför jag vill ha topp och låda. Men va är det egentligen för skillnad att ha 1 eller 2 kanaler på en topp?

Postat

Kör du med precis samma ljud en hel spelning så spelar det inte så stor roll hur många kanaler man har. Vill man däremot byta mellan t ex rent och distat brukar det vara lättare med 2 kanaler.

Annars kan man väl säga att det är sällan man behöver 4*12. Har själv kört på en Vox-combo, 2*60W (transistor) genom två tolvor, de senaste nästan sex åren och aldrig haft behov mer volymresurser, trots att vi spelar hårdrock med en hårdslående trummis.

Postat (redigerat)
vårat PA har inte så många ingångar så som det ser ut nu så kommer vi inte micka upp stärkarna så det är därför jag vill ha topp och låda

Åh, är du orolig för att du ska bli tvungen till att micka upp förstärkaren i replokalen? Det behöver du inte ens tänka på. 100 rörwatt från Marshall, både combo eller topp+låda, kommer att blåse bort din 30 watts Laney som du har nu, he, he. Inget ont om din förstärkare (jag har inte prövat den), men rörwatt låter mycket högre än transistor-watt. Live har ju alltd stället man spelar på PA och det är yterst sällan man inte mickar upp när man spelar live.

Det finns en hel del klipp på youtube med olika förstärkare och massa recensioner på Harmony central att gotta sig med 😐

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat
Kör du med precis samma ljud en hel spelning så spelar det inte så stor roll hur många kanaler man har. Vill man däremot byta mellan t ex rent och distat brukar det vara lättare med 2 kanaler.

Annars kan man väl säga att det är sällan man behöver 4*12. Har själv kört på en Vox-combo, 2*60W (transistor) genom två tolvor, de senaste nästan sex åren och aldrig haft behov mer volymresurser, trots att vi spelar hårdrock med en hårdslående trummis.

Okey, på så vis. Hittade en jäkligt fin 2 kanalig dist pedal som jag kan använda isådana fall, tillverkare är blackstar.

Okay. Då blir det antingen en 4*12 eller 2*12 då, beror lite på vad som finns. Tack för svaret!

vårat PA har inte så många ingångar så som det ser ut nu så kommer vi inte micka upp stärkarna så det är därför jag vill ha topp och låda

Åh, är du orolig för att du ska bli tvungen till att micka upp förstärkaren i replokalen? Det behöver du inte ens tänka på. 100 rörwatt från Marshall, både combo eller topp+låda, kommer att blåse bort din 30 watts Laney som du har nu, he, he. Inget ont om din förstärkare (jag har inte prövat den), men rörwatt låter mycket högre än transistor-watt. Live har ju alltd stället man spelar på PA och det är yterst sällan man inte mickar upp när man spelar live.

Det finns en hel del klipp på youtube med olika förstärkare och massa recensioner på Harmony central att gotta sig med 😱

Replokalen är jag inte så orolig över för där är det ett jävla ljud men tänkte på gig och så. Min Laney blåser nog nästan bort en fluga om man kör på max : ) Men den har en jävla go dist och crunch måste jag säga, riktigt fin. Den andra gitarristen har en Mesa boogie Triple Rectifier + 4*12, det är ett jävla ljud : )e men lite overkill med 150 Watt kanske? Har inte spelat så mycket live men det stämmer nog som du säger : ) Har bestämt mig för en Marshall JCM 800 nu i alla fall, får se vad det blir för modell. 2210 hade tydligen 2 kanaler så en sådan kanske det blir om man hittar. Tack så mycket för svaret!

Postat

Så bra att du har bestämt dig 😱 .

Blackstar har jag bara hört positivt om, men det är ju bättre, tänker jag, att köpa en förstärkare som har en dist/grundljud som passar för dig, då är det bara att plugga rätt in.

Annars så blir det ju inte automatiskt högre volym med topp+låda, en combo är ju liksom en topp+låda, bara att den är inbyggd.

Lycka till med letningen och berätta gärna hur det har gått och om du har blivit nöjd 🙂

Mvh Mathias

Postat

Om man generaliserar lite grovt så kan man väl säga att förstärkaren inte blir lika viktig om man har en bra och karaktäristisk distpedal.

Om du vill köra med blackstar-pedalen så tycker jag du ska skaffa den först, och sen prova den i olika förstärkare. Det är inte säkert att du märker skillnad på att köra den i någon dyr rörtopp, jämfört med att köra den i en billigare rörtopp, eller i någon transistor-dito (Peavey Bandit 112 med en extra 1*12"-låda är ett grymt bra budget-alternativ).

Gamla 2-kanaliga JCM800-stärkare är inte så vanliga. Men varför leta upp så gamla grejor? En ny JCM2000, t ex TSL60 eller DSL50 är ju minst lika bra, fast än mer flexibel. Då lär du inte behöva några extra distpedaler. Förmodligen lättare att hitta begagnade dessutom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.