viktorstansvik Postat 27 juni 2008 Dela Postat 27 juni 2008 Hej. Har precis suttit med en kamrat som ska köpa en bättre dator för sitt musikande. Han gör mestadels elektronisk musik men med inslag av samplingar och sång. Budgeten för själva datorn är tämligen begränsad - 6000 för själva datorn, som kommer bli en stationär PC - men vad som helst kommer ju att bli ett uppköp från hans flera år åldrade iBook. Följande paket plockade vi ihop på Komplett.se (exkluderat "oviktiga" komponenter, som mus, tangentbord etc): Chassi Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggr. Moderkort/processor Uppgraderingspaket Intel - Core 2 Duo E6550, 2048MB Moderkort: MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 Processor: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt RAM-minne Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's Hårddisk Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Grafikkort MSI GeForce 8600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, Heatpipe Ljudkort kommer bli ett PCI-kort i 1000-2000-kronorsklassen, kanske Audiophile 192, men det är inte spikat ännu. Tips tas tacksamt emot! Lådan valde vi därför att det medföljande nättaggregatet tydligen ska vara bra (hög effekt bland annat), och att det ska ha bra luftflöde. Det följde med två GB minne i uppgraderingspaketet, men vi kommer inte att använda dem utan istället köra på 4GB av ovan angivna Corsair-minnen. Grafikkortet var billigt och hade fläktfri kylning och hårddisken sades vara hyfsat tyst. Vad det gäller just hårddisken så undrar jag om någon har något tips på lösning för ljudlös montering. Det ska väl finnas silikonkuddar man kan fästa mellan disken och chassit för att minska vibrationer? Upplys mig gärna! Givetvis förstår jag att det såklart finns paket med mer krut och mindre ljud, men med den begränsade kosingtillgången i åtanke: verkar detta vettigt? Tacksam för svar från musikdatorrävar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 27 juni 2008 Dela Postat 27 juni 2008 Köp istället Seagate Barracuda 500GB, 32MB cache. Tystaste disken på marknaden. MSI P35 är riktigt stabila kort. Har ett själv faktiskt. Antec P182 är ett tyst chassi som jag hade valt om jag vore du. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
viktorstansvik Postat 28 juni 2008 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2008 Köp istället Seagate Barracuda 500GB, 32MB cache. Tystaste disken på marknaden.MSI P35 är riktigt stabila kort. Har ett själv faktiskt. Antec P182 är ett tyst chassi som jag hade valt om jag vore du. Hmm, om det ger en märkbar skillnad finns det nog möjlighet att lägga några hundralappar extra på Seagate-disken. Tack för tipset! På vilket sätt är P182-chassit väsentligt bättre för musikdator än Sonata-varianten? Det blir ju ganska mycket dyrare i och med att nätagg inte ingår, men om det finns en riktigt bra anledning kanske det vore värt det ändå... Tack för svaret! Någon mer som har synpunkter, tips eller sågningar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 (redigerat) En bra grej att satsa på är att ha två hårddiskar, en systemdisk med os och program samt en audiodisk där man sparar sina inspelningar. Kostar dock några kronor extra (systemdisken behöver kanske iofs inte vara jättestor) Edit: det stämmer att det finns vibrationsisolerande kuddar man sätter mellan hårddisken och chassit. Min pappa har satt det i sina serverar och varit mycket nöjd med resultatet. Billigt också, under 100-lappen för ett set tror jag. Kan fråga honom om detaljer om du vill Redigerat 28 juni 2008 av maart Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 (redigerat) Tjena Den här jakten på helt tyst dator, man sitter väl inte med micken precis vid datorn...?? Hur många decibel vinner man på det? Jag har en Intel dp35dp 4gb ram Core2duo 3ghz som är helt knäpptyst och två helt vanliga 250gb Seagate sata diskar som funkar helt klockrent och kör alla jäkla kanaler som PT Le klarar av utan några som helst problem. Och inga extra fläktar.... De flesta Intel-kort idag har iaf automatisk justering för hastigheten på fläkt efter temperaturen.... och det hoppas jag de flesta andra moderkort har också. Jag tror de flesta ihopsatta datorkomponenter idag skapar en dator som pallar musikproduktion. Sen finns det väl givetvis undantag.... *felstavning Redigerat 28 juni 2008 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 29 juni 2008 Dela Postat 29 juni 2008 (redigerat) Har dåliga erfarenheter av MSIs moderkort för musikdatorer men det var ett tag sen så... P35 verkar dock vara ett säkert val för musikbruk. Sonata III har jag byggt med och har över lag bara positiva saker att säga om det förutom att nätagget inte är "tyst" utan snarare "ganska tyst..." men det är helt klart ett prisvärt chassi då nätagg ingår (gummiupphängning för HD ingår också). Ang. HDs så kan jag rekommendera; Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2 om man vill ha en riktigt tyst disk (jag har testat i just Sonata III). Skulle själv satsa på; Western Digital Caviar XL WD6400AAKS 640GB 7200rpm 16MB SATA2 då den är snabbare (nyare) och jag skulle bli förvånad om den låter mer än WD5000AAKS. Jag skulle även starkt råda till att du köper en Quad (Q6600) istället för en C2D då du får mer för pengarna om du skall använda burken till musikproduktion. Redigerat 29 juni 2008 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
viktorstansvik Postat 29 juni 2008 Trådstartare Dela Postat 29 juni 2008 (redigerat) maart: Han kommer att ha en extern disk för musikprojekten, samma som han använder idag. Sedan finns det ju alltid möjlighet att trycka i en snabb intern disk för samplingar och dylikt, men det blir nog inte i första steget. Du får gärna höra med farsgubben om den här gummimojängen, om det nu inte är så att det följer med chassit som någon skrev nedan. evilrocker: Det kanske har gått lite till överdrift med denna tysthetsjakt, men i det här fallet tror jag ändå att det är ganska motiverat. Om "studion" ska vara placerad i en bostad, som dessutom utgörs av ett 18,8 kvadratmeter stort studentrum så borde det väl ändå vara värt att försöka göra datorn så tyst som möjligt i början, när man ändå har chansen? Gilbert: Ska kolla upp dom diskarna också, tack! Vad det gäller Quad/Duo så har jag förstått att det vid musikproduktion med exempelvis Cubase inte ger en så markant prestandaökning om man väljer den fyrkärniga processorn. Dels har ska det väl ha att göra med att kärnorna delar på processorns buss, och med fyra kärnor så kan en flaskhals uppstå just där. Sen är, vad jag förstått, mjukvaran inte alltid anpassad för fyra kärnor - svårt att skriva parallellprocesserande ljudmjukvara, när saker och ting ska vara i realtid och så vidare. Vi har Cubase SX 3, och jag läste någonstans att för att få ut något extra från en Quad-processor så krävs version 4. Du får gärna upplysa mig på det här området, för jag är långt ifrån hundra på det här! Tack så mycket för alla svar, ni är super! EDIT: Kom på en grej. Moderkortet tycks inte ha några Firewire-portar, men det borde väl gå bra att köra med ett PCI-kort för det? PCI-bussen är väl snabbare än FW, så det borde väl inte ge någon hastighetsförlust, right? Redigerat 29 juni 2008 av viktorstansvik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 29 juni 2008 Dela Postat 29 juni 2008 maart:Han kommer att ha en extern disk för musikprojekten, samma som han använder idag. Sedan finns det ju alltid möjlighet att trycka i en snabb intern disk för samplingar och dylikt, men det blir nog inte i första steget. Du får gärna höra med farsgubben om den här gummimojängen, om det nu inte är så att det följer med chassit som någon skrev nedan. evilrocker: Det kanske har gått lite till överdrift med denna tysthetsjakt, men i det här fallet tror jag ändå att det är ganska motiverat. Om "studion" ska vara placerad i en bostad, som dessutom utgörs av ett 18,8 kvadratmeter stort studentrum så borde det väl ändå vara värt att försöka göra datorn så tyst som möjligt i början, när man ändå har chansen? Gilbert: Ska kolla upp dom diskarna också, tack! Vad det gäller Quad/Duo så har jag förstått att det vid musikproduktion med exempelvis Cubase inte ger en så markant prestandaökning om man väljer den fyrkärniga processorn. Dels har ska det väl ha att göra med att kärnorna delar på processorns buss, och med fyra kärnor så kan en flaskhals uppstå just där. Sen är, vad jag förstått, mjukvaran inte alltid anpassad för fyra kärnor - svårt att skriva parallellprocesserande ljudmjukvara, när saker och ting ska vara i realtid och så vidare. Vi har Cubase SX 3, och jag läste någonstans att för att få ut något extra från en Quad-processor så krävs version 4. Du får gärna upplysa mig på det här området, för jag är långt ifrån hundra på det här! Tack så mycket för alla svar, ni är super! EDIT: Kom på en grej. Moderkortet tycks inte ha några Firewire-portar, men det borde väl gå bra att köra med ett PCI-kort för det? PCI-bussen är väl snabbare än FW, så det borde väl inte ge någon hastighetsförlust, right? Jag använder Nuendo 3 och det har bara stöd för 2 kärnor och jag gissar att Cubase SX3 är så också. Om så är fallet om du väljer en Quadprocessor så kommer ditt Cubase bara att utnyttja 2 kärnor dvs halva processorns kapacitet. Jag skulle i dagsläget hålla mig till Core2Duo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Multiband Postat 29 juni 2008 Dela Postat 29 juni 2008 Antec 182 är verkligen ett chassi att investera i för användning låg tid framöver. Sen vet jag inte vad listpriset är på grafik kortet, men ska det användas i ett 32-bit system så bör det inte ha mycket minne då det stjäl ifrån totala mängden upp till 32-bits gränsen som är 4GB. Lägg hellre pengar på något viktigare som HDD, Chassi eller Minne. Ang. Cubase och multipla kärnor så har jag skrivit ett inlägg tidigare där Steinberg själva kommenterar att 3an har stöd för detta. Sen har jag också med egna ögon sett att alla kärnor utnyttjas ganska jämt fördelat när 3an körs i ett vanligt 32-bit XP system. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.