Jump to content
Annons

Råd om ljudkort (externt eller internt)

Recommended Posts

snottface (oregistrerad)
Postat

Tjenar!

Har cubase o guitarrig men behöver ett bättre ljudkort(integrerat just nu) pga fördröjningar. Datorn är amd 3.8 g dualcore med 2 gig i ram. Vill göra enkla demos dvs inget som skall säljas eller läggas ut på "myspace". Gitarr o bas är grunden och programmerad trummor. Har fått tips på emu 0202 usb 2.0 som ligger i den prisklass jag har tänkt mig. Dock har jag läst på vissa ställe att usb är inte bra att köra? Så kortet skall göra så att fördröjningen försvinner(så mycket som det nu går)(hade jag spelat reagge så hade det varit ok att lägga 2 s baktakt men....). Så budgeten är 1500. så lite latency som möjligt, spela in gitarr o bas, lowfi kvalitet är ok. Har inte Firewire i moderkortet så tips om detta går bort. Andra tips?(gärna en förklaring varför men inget djuplodat sådant för då 'villar' vi bara bort oss.)

ciao

Annons
Postat

Har du testat att köra ASIO4ALL? Med den drivern brukar det gå att få ner de flesta standardljudkort på en vettigt latency.

När det gäller USB, så funkar det bra om man kör stereo in/ut, medan fler kanaler är mer osäkert. Firewire brukar det däremot gå att få kortare latency med än med USB.

Postat
Har inte Firewire i moderkortet så tips om detta går bort.

Då återstår bara PCI (om din dator är stationär, inte notebook) och USB.

Och för prislappen 1500:- är det nog EMU 0202 som ligger bäst till.

Dock har jag läst på vissa ställe att usb är inte bra att köra?

Du har så låga krav på in-/utgångar... Ska du bara spela in 1-2 kanaler audio åt gången räcker hastigheten i USB 1.1 eller USB 2.0 gott och väl.

USB kräver mer processorkraft än Firewire, men Firewire var du som sagt inte intresserad av.

Postat

EMU Tracker Pre USB eller Toneport UX2 kan även vara av intresse, eller kanske gamle trotjänaren 24/96 & ev. minimixer om du är kräsen när det gäller latency.

• 2 veckor senare...
Postat

Har lite samma fråga som trådskaparen, men jag har en Zoom H4 som jag kan låna snabbt och smärtfritt.

Hur skulle den funka och hur gör man för att änvända den på bästa sätt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.