illerrre Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Går det att få till en mörkare röst utan att använda sig av pitch?
Claes Holmerup Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Prata mörkare...? 😳 Du kan också dra utnyttja micens proximitetseffekt, om det är en cardioid-mic - för på närmare håll, får du kraftigare basrespons i micen. Man kan få rösten fylligare genom att laborera lite med formanter, men sådana funktioner finns bara i program som också kan pitcha, så då är det bättre att köra med en kombination av pitch och formantförändring.
Ken Kängström Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Det finns pluggar som virituellt ska förändra kraniets och struphuvudets form för att få andra karaktärer på sin inspelade röst. Provade för länge sedan en gratisplugg (minns inte namnet, och dels fungerade den enbart som stand-alone) som gjorde just detta, men tyckte resultaten var mjäkiga och väldigt oäkta. Dels bygger mestadels dessa pluggar av pitchinstrument i grunden. Men någon annan kanske har hittat något som är av bättre kvalitét än de jag provat. Bästa hälsnngar, Ken
Ken Kängström Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 En sak dock som fungerar utmärkt tycker jag är följande: 1: Kopiera ditt sång/tal-spår till en ny replica. 2: Pitcha ner ena spåret till önskad pitch. 3: Kör högpassfilter på det opitchade spåret och behåll enbart de frekvenser där konsonanter och s-ljud befinner sig. 4: Kör lågpassfilter på det pitchade spåret för att istället plocka bort så mycket du kan av konsonanter, eller kör en stenhård de-esser. Laborera sedan med ganska hård kompression (beroende på användningsområde), och även ett delay med bandpassfilter och ett passande stort reverb fetar till det hela ytterligare. Men nu tänker jag i metal/hårdrocksbanor här. Bästa hälsningar, Ken
Limpan Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Det finns pluggar som virituellt ska förändra kraniets och struphuvudets form för att få andra karaktärer på sin inspelade röst. Provade för länge sedan en gratisplugg (minns inte namnet, och dels fungerade den enbart som stand-alone) som gjorde just detta, men tyckte resultaten var mjäkiga och väldigt oäkta. Dels bygger mestadels dessa pluggar av pitchinstrument i grunden. Men någon annan kanske har hittat något som är av bättre kvalitét än de jag provat. Bästa hälsnngar, Ken Antares Throat
Hemluth Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 En sak dock som fungerar utmärkt tycker jag är följande: 1: Kopiera ditt sång/tal-spår till en ny replica. 2: Pitcha ner ena spåret till önskad pitch. 3: Kör högpassfilter på det opitchade spåret och behåll enbart de frekvenser där konsonanter och s-ljud befinner sig. 4: Kör lågpassfilter på det pitchade spåret för att istället plocka bort så mycket du kan av konsonanter, eller kör en stenhård de-esser. Laborera sedan med ganska hård kompression (beroende på användningsområde), och även ett delay med bandpassfilter och ett passande stort reverb fetar till det hela ytterligare. Men nu tänker jag i metal/hårdrocksbanor här. Bästa hälsningar, Ken Det där var något riktigt smart. Jag misstänker att det är användbart när det gäller även andra instrument man vill mörka, exempelvis virvlar?
Ken Kängström Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 En sak dock som fungerar utmärkt tycker jag är följande: 1: Kopiera ditt sång/tal-spår till en ny replica. 2: Pitcha ner ena spåret till önskad pitch. 3: Kör högpassfilter på det opitchade spåret och behåll enbart de frekvenser där konsonanter och s-ljud befinner sig. 4: Kör lågpassfilter på det pitchade spåret för att istället plocka bort så mycket du kan av konsonanter, eller kör en stenhård de-esser. Laborera sedan med ganska hård kompression (beroende på användningsområde), och även ett delay med bandpassfilter och ett passande stort reverb fetar till det hela ytterligare. Men nu tänker jag i metal/hårdrocksbanor här. Bästa hälsningar, Ken Det där var något riktigt smart. Jag misstänker att det är användbart när det gäller även andra instrument man vill mörka, exempelvis virvlar? Prova och se! Rent teoretiskt sätt så behåller du brilliansen med denna metod, men resultaten kan alltid variera. Jag har provat på tal som sagt, med ett väldigt positivt resultat.
Ken Kängström Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Lågpassfilter? EQ-funktion som stryper allt ovanför den frekvens man preciserat.
philipsaxin Postat 30 juni 2008 Postat 30 juni 2008 Kör melodine! Där finns just en sån funktion. 😄 skitbra!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.