Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska spela in live-trummor i helgen och funderar på om man sedan i efterhand kanske ska trigga någon trumma till en samplad trumma istället.

Men hur gör man det på bästa sätt i Logic Studio? Ska man köra via gate och trigga så eller finns det andra lättare vägar?

Annons
Postat
Ska spela in live-trummor i helgen och funderar på om man sedan i efterhand kanske ska trigga någon trumma till en samplad trumma istället.

Men hur gör man det på bästa sätt i Logic Studio? Ska man köra via gate och trigga så eller finns det andra lättare vägar?

Med funktionen Audio to score skapar du en midi-fil utifrån ett ljudspår.

Postat
Drumagog

Absolut! Som DrHans säger, om du vill efterhandstrigga så är Drumagog sanslöst grym. Finns som 15 dagars Trial att tanka hem, och då med inge funktionsbegränsningar. Multisampla själv, markera vid vilken velocity trumman ska trigga villken sampling etc. Mycket bra verktyg.

Bästa hälsningar, Ken

Postat

Men köp för allsindar inget innan du provat Logics egna sätt att göra det på. Fungerar bra och är lätt att göra, dessutom gratis ur din synvinkel.

Postat

Jag glömde vad ni hade skrivit här och försökte hitta detta när jag satt vid datorn och letade.

Trodde det skulle vara Audio Quantize, så jag lekte lite med den. Dock hackade den upp en fill jag spelat in och sabbade.

Hittade ingen Undo-funktion där och den gör ingen backup-fil som man kan gå tillbaka till. Hur gör man för att komma tillbaka om det skulle hända igen?

Nästa gång får jag klicka på Audio to Score istället och se om det funkar bättre.

Vad händer då? Skapas det en kopia eller försvinner Audio-spåret också?

Postat
Jag glömde vad ni hade skrivit här och försökte hitta detta när jag satt vid datorn och letade.

Trodde det skulle vara Audio Quantize, så jag lekte lite med den. Dock hackade den upp en fill jag spelat in och sabbade.

Hittade ingen Undo-funktion där och den gör ingen backup-fil som man kan gå tillbaka till. Hur gör man för att komma tillbaka om det skulle hända igen?

Nästa gång får jag klicka på Audio to Score istället och se om det funkar bättre.

Vad händer då? Skapas det en kopia eller försvinner Audio-spåret också?

Det som skapas är ett midispår och man får göra några inställningar så det triggar rätt. Ingenting försvinner.

Postat

Men det går inte att rädda det man kört Audio Quantize eller vad den heter som ligger i samma meny.

Var det kanskeQuantize Engine?

Postat
Men det går inte att rädda det man kört Audio Quantize eller vad den heter som ligger i samma meny.

Var det kanskeQuantize Engine?

Nu förstår jag inte alls vad du menar, vad är det du vill göra, rädda en otajt inspelning?

Postat

Jo, jag förstår vad du menar. Men jag satt och testade lite innan jag hittade rätt och klickade på Audio Quantize eller vad det hette.

Jag skulle tighta upp en audio-fil och bara leka för att lära, men när jag körde Audio Quantize eller om den hette Quantize Engine, så sabbades filen och blev dålig.

Går den att räda på något sätt eller har den nu gjort om hela audiofilen och fyllt den med samplingar på diverse ställen för att tighta upp den utan återvändo?

Jag skulle ju kört Audio to Score, men hamnade fel...

Postat
Jo, jag förstår vad du menar. Men jag satt och testade lite innan jag hittade rätt och klickade på Audio Quantize eller vad det hette.

Jag skulle tighta upp en audio-fil och bara leka för att lära, men när jag körde Audio Quantize eller om den hette Quantize Engine, så sabbades filen och blev dålig.

Går den att räda på något sätt eller har den nu gjort om hela audiofilen och fyllt den med samplingar på diverse ställen för att tighta upp den utan återvändo?

Jag skulle ju kört Audio to Score, men hamnade fel...

Ångra?

Postat

Jo, när jag testade att ställa in att den skulle Quantisera 16-delar så blev det inte bra.

Den blev skrap och konstiga bi-ljud i audio-filen. Så jag körde givetvis Äpple-Z för att gå tillbaka till UNDO-läget, men det blev ingen skillnad. Den hade förändrat ljudfilen jag lekte med.

Det gick liksom inte att ångra quantiseringen som programmet skapade i ljudfilen.

Postat

Det där är ett ord jag känner igen. Backup? Men ett ord man ibland glömmer bort...

Jo, jag gjorde backup typ 4 timmar innan, men lekte sedan med en nyinspelad fil.

Känns lite jobbigt att den inte gör en tillfällig kopia när man jobbar med audiospår. Eller är det något man kan ställa in?

Eftersom UNDO inte vill vara med och leka vid dessa stunder...

Postat
Det där är ett ord jag känner igen. Backup? Men ett ord man ibland glömmer bort...

Jo, jag gjorde backup typ 4 timmar innan, men lekte sedan med en nyinspelad fil.

Känns lite jobbigt att den inte gör en tillfällig kopia när man jobbar med audiospår. Eller är det något man kan ställa in?

Eftersom UNDO inte vill vara med och leka vid dessa stunder...

Om du gjort backup kan du väl ta filen därifrån?

Postat

Jag gjorde backup tidigare. Inte med den filen jag lekte med... fanns ingen backup på den...

Jag trodde det var en massa UNDO-möjligheter i alla funktioner... men inte för denna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.