Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på att avsluta en lång inspelning av 7 låtar. Ska nu kopiera de olika projekten komplett med ljudfiler, effektinställningar - rubbet. Det verkar som om min gamla mac inte läser DVD-RW. DVD-R går däremot bra.

Hur gör jag om t ex ett projekt inte får plats på en skiva? Vad är smartast?

Finns det något speciellt jag kan göra för att försäkra mig om långvarig och säker läsbarhet?

Annat jag bör tänka på?

Det jag skall spara ligger i Logic Pro. Efter kopieringen kommer jag att formatera om hårddisken. Något speciellt jag skall tänka på där? Jag har tänkt mig att göra den mest genomgripande formateringen där disken skrivs över ett antal gånger. Borde jag göra på annat sätt?

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

1. Välj kvalitetsskivor (självklart). Jag använder personligen Verbatims skivor som har ett bra skydd för datalagret och inte är så känsliga för repor på datasidan som många andra skivor är.

2. Bränn inte med billigaste dvd-bännaren du kommer över. Plextor avges ofta som brännare i referensklass.

3. Bränns inte med för hög hastighet. Det kan variera, men 4x hastigheten brukar vara ett av de säkraste korten för dvd.

4. Förvara skivorna mörkt.

Får du inte plats med projektet på en vanlig dvd, gör något av följande:

* Bränn med dubbla lager, om din brännare stöder det.

* Arkivera projektet med zip - eller ännu hellre rar. Passa i det senare fallet på att lägga med återställningsinformation som gör att du kan packa upp arkivet även om filen senare har lästs in med läsfel.

Bränn alltid med program för uppackning på skivan, om du väljer att packa materialet.

Och sista tipset, ta med en version av projektet där mjuksyntar och effekter är nedbrända i ljudfilerna. Då kan du alltid öppna materialet senare, även om syntarna/effekterna inte finns kvar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.