Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har nyligen skaffat mig Guitar Rig 3 och hittat ett juste ljud!

Men nu vill jag veta om man kan spela in det ljudet man hör direkt från Guitar Rig i Cubase.

Jag har nu löst det genom att både spela genom Guitar Rig och Cubase så att jag hör Guitar Rig ljudet och spelar in det "rena ljudet" i Cubase eftersom jag har gitarren direkt i ljudkortet.

Sedan tar jag och lägger på Guitar Rig som en Effekt på det inspelade. Då får jag rätt ljud.

Men jag vill slippa att lägga på Guitar Rig som effekt och spela in rätt ljud från början. Går det?

Redigerat av grottman
Annons
Postat (redigerat)
Har nyligen skaffat mig Guitar Rig 3 och hittat ett juste ljud!

Men nu vill jag veta om man kan spela in det ljudet man hör direkt från Guitar Rig i Cubase.

Jag har nu löst det genom att både spela genom Guitar Rig och Cubase så att jag hör Guitar Rig ljudet och spelar in det "rena ljudet" i Cubase eftersom jag har gitarren direkt i ljudkortet.

Sedan tar jag och lägger på Guitar Rig som en Effekt på det inspelade. Då får jag rätt ljud.

Men jag vill slippa att lägga på Guitar Rig som effekt och spela in rätt ljud från början. Går det?

det låter som att du lägger Guitar Rig fel. Guitar Rig ska läggas in som insert på kanalen.. då ligger den alltid där när du spelar in, du kommer alltså att höra guitar-rig-ljudet... På kanalen spelas fortfarande det rena ljudet in, men du behöver inte lägga in nått när du ska spela upp det.. För ligger den som insert så kommer den höras även när du spelar upp.

Detta sättet är det bästa sålänge din dator klarar av det. Skulle du inte vara nöjd med soundet kan du alltid skruva i Guitar-Rig i efterhand, det är det som är så bra med att spela in det rena ljudet. Lägg alltså Guitar Rig som insert på din inspelningskanal så blir det rätt!

/L

edit: fel å fel.. man kan ju bränna in det i efterhand eller lägga det som en FX-kanal om man vill blanda med det rena ljudet, men jag tror svaret du söker är att använda pluggen som insert...

Redigerat av Limpan
Postat

Om du lägger den om insert på input kanalen så blir det som du vill ha det.

Då kan du inte ändra något efteråt eftersom effekten ligger på filen.

Att inte kunna ändra efteråt behöver inte vara något dåligt utan kan faktiskt vara bra då man slipper lite fler val när man mixar.

Blir som om du hade spelat in en riktig stärkare.

Annat alternativ som är bättre då det ger möjlighet att ändra ljudet senare är att lägga GR som insert på kanalen du spelar in på istället och frysa spåret.

Eller att bränna den rakt in i filen.

De båda sätten drar heller ingen CPU

Postat

Självklart!

Var hela tiden inne på att hitta någon inställning i Guitar Rig där man kunde peka till Cubase typ.

Är ju snarare tvärt om. Ange i Cubase varifrån ljudet skall komma.

Ska testa så fort jag kommer hem från jobbet.

Postat
Självklart!

Var hela tiden inne på att hitta någon inställning i Guitar Rig där man kunde peka till Cubase typ.

Nej inte ange!

Lägg som insert på antingen inkanalen för att få effekten direkt på filen eller på spåret du spelar in på för att kunna ändra senare.

Postat
Självklart!

Nej inte ange!

Lägg som insert på antingen inkanalen för att få effekten direkt på filen eller på spåret du spelar in på för att kunna ändra senare.

Korrekt.

"Ange i Cubase" var bara ett uttryck för hur jag tänkte! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.