Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon här som någon gång behövt använda färdiginspelade trummor för något live-framträdande? I sådana fall är jag väldigt intresserad av vad ni anser vara den bästa trummaskinen/programmet att använda? Andra får såklart också svara!

Det jag står och väger mellan, eftersom jag använt båda rätt mycket, är EZDrummer och Hypersonic 2. EZDrummer låter ju egentligen klart mer naturligt, men det känns som om Hypersonic kanske kan vara lättare hitta rätt i mixen, ljuden är ju mer "avskalade". Och just live, i a f i hårdrock, så är ju kanske inte alla små spökslag och rassel så viktiga, utan själva trycket.

Annons
Postat
Någon här som någon gång behövt använda färdiginspelade trummor för något live-framträdande? I sådana fall är jag väldigt intresserad av vad ni anser vara den bästa trummaskinen/programmet att använda? Andra får såklart också svara!

Det jag står och väger mellan, eftersom jag använt båda rätt mycket, är EZDrummer och Hypersonic 2. EZDrummer låter ju egentligen klart mer naturligt, men det känns som om Hypersonic kanske kan vara lättare hitta rätt i mixen, ljuden är ju mer "avskalade". Och just live, i a f i hårdrock, så är ju kanske inte alla små spökslag och rassel så viktiga, utan själva trycket.

Jag tror också hypersonic är lättare att hitta rätt i mixen.. Du ska la iaf ha nått trumpaket som inte har massa rumsklang utan rätt mkt närmickat sound, tror iaf det blir bäst när man kör live, samt gärna "färdigt sound". Själv skulle jag kört med Reason DrumKits, och skruvat lite på dem.. men de kanske du inte har tillgång till... Eller så hade jag tagit trumljuden från Xpand! som jag tycker låter lite bättre än hypersonic. Men du kör inte ProTools va? =) Tjo

Postat

Nej, har varken Reason eller ProTools... Är deras trummor mer åt "trummaskin" hållet? Kom och tänka på det hela när jag lyssnade på "Over the hills and far away" med Gary Moore på radion imorse. Ja, i kombination med att vi eventuellt är utan trummis på ett gig nästa vecka... Men i a f, i Gary Moore-låten, trummorna gör ju sitt jobb, även om dom är lite stela.

Postat
Nej, har varken Reason eller ProTools... Är deras trummor mer åt "trummaskin" hållet? Kom och tänka på det hela när jag lyssnade på "Over the hills and far away" med Gary Moore på radion imorse. Ja, i kombination med att vi eventuellt är utan trummis på ett gig nästa vecka... Men i a f, i Gary Moore-låten, trummorna gör ju sitt jobb, även om dom är lite stela.

Då blir det att sätta sig ner och programmera.. Då våran trummis tyvärr bröt axeln och bara är 70%-igt ok så fick vi göra en Def Leppard så länge.. Då mitt ljudkort bara har stereoutgång så har jag valt att få full flexibilitet från källan istället för mixerbordet. Sålunda har jag ett projekt i Cubase där varje låt är tilldelat två spår - ett midi för trummorna (EZ) och ett för audio. Utgångarna för EZ uppdelade på kagge, virvel (under/över), hihat, samlat för pukorna, rum och OH. I OH ligger också regeln för compression mix (dfh). Då kan du enkelt reglera nivåer och effekter i samspråk med den som sköter bordet.

I audio ligger ibland extra gitarrer så man kan feta på när det behövs :rolleyes: Bouncade syntpads eller arpeggion.

Varje spår är döpt till låtnamn_bpm så det i praktiken bara blir ett par musklick - Sola spår+ändra bpm i Transport.

(I mitt fall så har jag förstås också länkat midi+audiospåret i mixern vilket gör att de ställs i solo-läge med ett musklick)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.